Reinikaisesta tuli mieleen, että muistatteko, kun Alkosta myytiin viinaa tiskin takaa?
Myyjät oli yrmeän näköisiä ja tuijottivat silmiin, jotta voiko asiakkaalle myydä.
Kommentit (67)
Muistan. Jännitti. Eikä uskaltanut tilata mitään millä oli vaikeasti äännettävä nimi, sillä myyjä olisi voinut luulla että asiakas on humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ostaneeni Kallion alkosta tiskiltä Ergi Pigaveriä.
Egri Bikavér
Viinat on nyt näkyvillä myös ruoka kaupoissa.
Nyt piiloon laitetaan tupakat. karkit. ja lihottavat ruoat. Arvovalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Egri Bikavér
Ei se niin tarkkaa täällä ole meidän aivoinvalidien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Missä Alkossa se oli kuvattu?
Se Reinikainen oli kuvattu Puutarhakadun Alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Missä Alkossa se oli kuvattu?
Lavasteissa.
Muistan sen. Olen ollut isän kanssa alkossa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja rajoitus oli, sai 4 kossua ostaa kerralla. Tuli kierrettyä kaikki keski-suomen alkot yhden viinatrokarin kanssa 80 luvun lopussa.
Väärin! Rajoitus oli 2l väkeviä kerralla, mutta kuitenkin enintään 1l kotimaisia maustamattomia viinoja kerrallaan.Vielä tällä vuosituhannella Töölöntorin Alko ei samana päivänä myynyt toista litraa tiukkaa viinaa samana päivänä, kun edellinen oli juotu.
Vierailija kirjoitti:
Tunnetaan paremmin Erkin pikakiväärin nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tiesivät aina antaa ison Gampinan kysymättäkin.
Kampi veivi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja rajoitus oli, sai 4 kossua ostaa kerralla. Tuli kierrettyä kaikki keski-suomen alkot yhden viinatrokarin kanssa 80 luvun lopussa.
Meikä haki silloin tällöin työkavereille lastit kaikista kolmesta Lahden Alkosta perjantaisin ja itselle hakupalkaksi korin A- olutta. Usein jäi oluet itseltä juomatta kun autolla ajelu kiinnosti enemmän mutta viikolla joku jo kyseli kaljaa ja sain vielä hyvän hinnan. Siihen aikaan oli vielä lestinheittäjiä, pullo kossua niillä maksoi sata markkaa kun se oli Alkossa kuusikymppiä. 80- luvun alkupuolella. On muuten alkoholin reaalihinta suhteessa palkkaan laskenut aika lailla, nyt huomasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin! Rajoitus oli 2l väkeviä kerralla, mutta kuitenkin enintään 1l kotimaisia maustamattomia viinoja kerrallaan.Vielä tällä vuosituhannella Töölöntorin Alko ei samana päivänä myynyt toista litraa tiukkaa viinaa samana päivänä, kun edellinen oli juotu.
No kyllä ainakin Lahdessa sai neljä puolen litran kossua kerralla eli kaksi litraa. Tuplasatsinkin sai perustellusti, esim. kun oli synttärit tulossa. Jouduin näyttämään ajokortin. Se oli vaan kokeilu mutta toimi, ei tarvinnut käydä toisessa Alkossa hakemassa työkavereille viinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni kerran tai kaksi ehdin asioida tiskin takana ennen kuin kotikaupunkiin tuli uudenaikainen valintamyymäläalko. Ennen niitä Alkon katalogi oli tärkeä esine, koska piti tietää tarkalleen, mitä menee tiskiltä pyytämään. Ei siinä käsittääkseni ollut todellakaan tapana alkaa arpoa jotain viinivalintaa.
N53
Minä olen vanha, mutta en niin iäkäs, että viinakortti olis ollut käytössä.
Viinakortti oli käytössä vielä 70-luvun lopussa, olisiko ollut 1978. Minulla on sellainen isäni perintönä. Siihen laitettiin kaikki alkoholiostot ja niiden ostoa oli rajoitettu.
Myyjä tiskin takana ei useimmiten tervehtinyt, kersanttituijotus silmiin, vain avonainen kämmen tiskin päällä indikoi sitä että siihen pitää ilmestyä pian henkilöllisyystodistus tai pullo jää ostamatta. Myyjillä oli ainakin yhteen aikaan sellainen värikäs pikkutakki, jossa oli jonkinlaiset portsarin poletin tyyliset osoittamassa auktoriteettia. Toki meno oli yhtä tylyä myös ravintoloiden ovilla, selvin päin olleitakin käännytettiin ovelta 'pohjia ottaneina' jne.
Siinä vaiheessa kun tulivat nämä uudet EU-systeemit keskusteluun, niin tyyli muuttui kumman nopeasti ystävälliseksi asiakaspalveluksi ja myyjät ihmisiksi.
Kyllä vapisin peloissani jo siinä vaiheessa, kun tartuin Alkon ovenkahvaan. Kännissä en ollut, mutta pyrkimys siihen tilaan oli.
Lista eniten myytyjä väkijuomia 70-luvulla:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/no-nyt-tuli-listojen-lista-1…
Muistan, mutta itse en ole sellaisessa asioinut -viimeisiä pitkäripaisia lopeteltiin siihen aikaan, kun tulin täysi-ikäiseksi. Isän kanssa olen kuitenkin lapsena sellaisessa käynyt. Siihen aikaan lapsen ostoksilla mukana olo ei alkoholikauppaa estänyt, moni muu asia kyllä.
Nykyään, kun asiat ovat vapaampia, tuntuu suorastaan hassulta ajatella, kuinka vähän aikaa sitten ei saanut hypistellä viinipulloja omin käsin niitä valitessa. Tai ostaa olutta mukaansa hulto-asemalta. Tai ylipäätään käydä kaupassa sunnuntaina, sehän vapautui hyvinkin hiljattain. Olen ihan varma, että muutama vuosi sen jälkeen kun viinit lopultakin ovat vapautuneet kauppoihin, tuntuu hyvin tunkkaiselta ajatukselta ja ajalta se, kun niitä sai vain monopolimyymälöistä.
Erkin pikakivääri.