Onko teistä outoa jos aikuisella 25v+ ihmisellä ei ole ajokorttia?
Minusta vähän jännä 🤔 luulisi että haluaa sen hankkia vaikka ei omaa autoa olisikaan.
Kommentit (132)
Maalaisjuntti rikkeröityy, torttu hiivaisena kehittää kysymyksiä, on älykkö tuo ap :D
Isäni ja äitini ovat sisaruksia, mutta tsadin serkku kertoi rikkeröityä-sanan! -ap
Vierailija kirjoitti:
Isäni ja äitini ovat sisaruksia, mutta tsadin serkku kertoi rikkeröityä-sanan! -ap
Ei saatana xD rauhotu jo. On ihan ok että sulla ei oo korttia.
Jos hankkisin ajokortin se tarkoittaisi että joutuisin opettelemaan liikennesäännöt joka tarkoittaisi että en voi enää kulkea miten itse haluan samalla kun syytän kaikesta autolijoita
Tässä ketjussa on ilmeisestikin nyt joko pelkästään ap tai sitten mahdollisesti joku muukin (mies?) pätemässä ajokorttinsa kanssa.
Toiset yrittävät kertoa oikean elämän esimerkkejä, miksi korttia ei ole aina järkevää ajaa 18-vuotiaana eikä joskus sen jälkeenkään. Nämä pätijät vain jatkavat turinaansa siitä, miten ajokortti on aina hyödyllinen. Joku tosin armollisesti antoi luvan sille, että 28-vuotiaana "vielä" on normaalia ajaa kortti.
Aina ei kannata epänormaaliuden pelossa tehdä sellaisia asioita, jotka eivät vain ole omassa tilanteessa järkeviä. Monella kaupungissa asuvalla on tilanne, jossa sillä ajokortilla ei tee mitään tai ei ainakaan riittävästi, että sen hankkiminen olisi järkevää. Se on ikävää, jos ette osaa kuvitella tätä tilannetta omasta elinympäristöstänne käsin, vaikka sitä teille selitettäisiin miten, mutta ei se nyt kuitenkaan ole varsinaisesti meidän muiden ongelma.
Kortin sain 18 vuotiaana. Ajoin ehkä vuoden ja sen jälkeen en ole autoon koskenut, kun muutin Helsinkiin.
Nyt yli viisikymppisenä en varmaan enää edes osaisi ajaa kunnolla, kun on tullut monta uutta liikennemerkkiä ja autotkin muistuttavat hallintalaitteineen avaruusaluksia.
Ajattelisin, että on koko ikänsä asunut kaupunigssa, missä kulkenut joko julkisilla tai kävellen/fillarilla, niin ei ole tarvinnut.
Omassa kaveripiirissäni maalta tulevilla on kortit, kaupunkilaisilla ei kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Kalalle haiseva plösö dominoi "ketjuaan", säälittävä maalaistorvi!
Ei kun säälittävä vakiohullu, joka aina tekee typerän aloituksen ja stalkkaa ketjuaan kuin psykoottinen korppikotka
Miksi haluaisin jotain, mitä en tarvitse?
Mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Pihassa on viisi autoa ja yksi annettu vallan tyttären tytölle käyttöön. Myös maksan siitäkin diesel verot ja vakuutukset. Miten niin auto on kallis. Joka vuosihan sellaisen ostaa kun jättää tupakit ja kaljat kauppaan. T. hese.
Tervehdys Hesburger. Vai on sinulla autoja pihassa. Kivat sulle.
Miten muka joku ajokortiton voi ostaa ruokaa, kun ei pääse McDonaldsin drive-iniinkään sisään? Hakeeko muut sille ruuat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa perheessä aikuisilla lapsilla ei ole ajokorttia, yhtä lukuunottamatta. Ymmärrän sen hyvin. Miksi käyttää rahaansa ajokorttiin, jos ei ole autoa, millä sitä ajamista aletaan harjoitella autokoulun jälkeen. Ja miksi maksaa kalliisti ajokortista, jos ei aio autoa hankkiakaan. Täällä Helsingissä on hyvä joukkoliikenne, ja muualle Suomeen voi matkustaa junalla, busseilla jne. Autosta tulisi turhaan paljon kustannuksia. Pelkkä pysäköintilupa maksaa kuukaudessa jo 60 euroa.
Aika monessa työssä vaaditaan ajokortti että voi tehdä työtään.
Aika monessa? Mulla on kuusi ammattia, kolme tutkintoa ja siihen päälle hanttihommia mitä tein opiskeluiden ohella. Kirjo aloilla on laaja eikä yhdessäkään ole tarvinnut ajokorttia. En itseasiassa keksi lähipiiristä yhtäkään ihmistä jonka työssä ihan _vaaditaa
Minulla on yksi kaveri, jolta vaaditaan töissä ajokorttia. Hän on bussikuski... 😅🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Kantahelsinkiläisllä ajokortittomuus on yleistä kaikissa ikäluokissa. Asuinpaikka ja elämäntyyli ovat oma valinta. Ei pelkällä ajokortilla mitään tee, pitäisi ostaa myös auto ja maksaa sen vuosittaiset kulut ja parkkimaksut. Jokainen osaa laskea itse kannattaako jos lähes kaikkialle pääsee jalan tai julkisilla ja autoa tarvitsisi noin 5 kertaa vuodessa. Taksit on keksitty.'
'Näinhän se on. Helsingin ruuhkat, vähäiset parkkipaikat ja ikuiset tietyömaat tekevät autoilusta tuskaa, joten sen lisäksi että julkiset tulee halvemmaksi, niillä liikkuminen on yksinkertaisesti helpompaa, kätevämpää ja usein myös nopeampaa.'
Fiksuja argumentteja; näkemyksemme kohtaavat.
Elettyäni suurimman osan elämästäni pk-seudulla en voisi enempää olla samoilla linjoilla. Ei kaltaisellani lapsettomalla [etätyöfreelancerilla] ole työmatkoja/skidien kuskausreissuja.
Olen ollut todella innokas pyöräilijä + pyörähifistelijä koko elämäni. [En täällä]. Parisuhteissani pitkät pyöräretket ja 'tsygän tuunaus' ovatkin olleet yksi yhteinen harrastuksemme.
Julkinen liikenne on Hgissä todella tasokasta.
*Päivän ainoa kommenttini, olen pois. > > >
Nauttikaa, iloitkaa, syökää, levätkää.
🤍 👋 💛
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kertoo että kyseisellä ihmisellä ei ihan kaikki kunnossa. Huumeongelmia, mt ongelmia jne.
Sulla ei oo kyllä kaikki kunnossa.
Ajokortista voisi luopua, kun jokainen halukas ja riittävän varakas sen kuitenkin halutessaan saa. Pitäisi olla ilmainen harjoittelulupa kaikilla 18-vuotiailla, joka sitten muuttuisi ajoluvaksi vaikka vuoden ajelun kuluttua, jos ei ole rikkeitä tullut.
Itse aloitin autokoulun 18 vuotiaana sukulaisten painostuksesta, mutta jätin kesken kun ei tuntunut mun jutulta.
Nyt 33 v eikä vieläkään korttia ole. En ole sitä myöskään tarvinnut kun asun lähellä kaupunkia eikä olisi varaakaan tällä hetkellä.
Toisaalta uskon, että parempi näin. Pelkään jotenkin ajamista ja sitä että pahimmillaan voisin ajaa jonkun päälle tms. Ei kaikkia ole tarkoitettu auton rattiin.
Jatkan tähän vielä. Yhteen aikaan tilasin paljon netistä kaikkea, esim mattoja niin olisihan se ollut kiva käydä autolla ne postista hakemassa. Mies totes et on joku kuriiri kun joutuu hakee ja palauttaa paketteja omien menojensa yhteydessä tai lähtä mulle kuskiksi. Sit kun se ei mielellään lähde, vaan piti olla tosiaan joku muu meno ja siinä samalla hakea/viedä paketti. Omanlaista säätämistä sekin, ei kiva.
Sama jotkut Ikean yms reissut; mies ei mielellään lähde niin voipahan jatkossa yksin käydä sit kun saan kortin. En kyllä pahemmin enää käy, mut menneisyyttä ajatellen olis ollu hyvä olla kortti itsellä nii olis voinu yksin käydä eikä olis ollut niin toisesta riippuvainen. Julkisilla hankala kuskata isompia ostoksia.
Ja kun mies oli työreissuilla, niin olis päässy lasten kanssa kätevämmin autolla eri paikkoihin. Edelleen julkisillakin pääsee mut nopeemmin pääsee monesti autolla kuitenkin. Auto vaan seisoi pihassa ja kuljettiin ne mitä kuljettiin julkisilla ja kävellen lähikaupassa jne. Nytkin kun mies käy töissä julkisilla, niin vien itse tyttöä soittotunnille niin mennään junalla, vaikka tulis halvemmaksi autolla kun on vaan 10min matka..juna kestää 5 min + kävelyt molemmissa päissä noin 20min yhteensä. Auto pihassa ja me vaan mennään junalla 👍 kallista on, varsinkin jos ei ehdi samoilla lipuilla takas kotiin vaan joutuu ostaa uudet.
Ei kun täällä asutaan äidin lähellä vielä 40vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Omassa perheessä aikuisilla lapsilla ei ole ajokorttia, yhtä lukuunottamatta. Ymmärrän sen hyvin. Miksi käyttää rahaansa ajokorttiin, jos ei ole autoa, millä sitä ajamista aletaan harjoitella autokoulun jälkeen. Ja miksi maksaa kalliisti ajokortista, jos ei aio autoa hankkiakaan. Täällä Helsingissä on hyvä joukkoliikenne, ja muualle Suomeen voi matkustaa junalla, busseilla jne. Autosta tulisi turhaan paljon kustannuksia. Pelkkä pysäköintilupa maksaa kuukaudessa jo 60 euroa.
Onhan se kortti hyvä olla varalla, vaikka ei omaa autoa ostaisi, eikö vain?