Koin eilen elämäni suurimman paniikin
Koitin tavoittaa äitiäni puhelimitse mutta ei vastannut. Lähdin käymään hänen luonaan.
Mulla on avaimet äitini kotiin.
Löysin hänet sängystä eikä hän puhunut mitään. Oli oksentanut päälleen. Silmät oli auki ja liikutteli nilkkojaan koko ajan mutta ei reagoinut kysymyksiini eikä päästänyt ääntäkään.
Soitin ambulanssin. Äitini ei reagoinut hoitajien kysymyksiin mitenkään. Hänet kuljetettiin sairaalaan.
Pää ja keuhkot kuvattiin. Verikokeita otettiin.
Äiti pysyi mykkänä ja oli väsyneen oloinen.
Kolmen aikaan yöllä lääkäri soitti ja sanoi että tilanne on vakava.
Olen ollut super ahdistunut koko tämän päivän mutta vajaa tunti sitten soitin valvontaosastolle ja hoitaja sanoi ettei oireille ole löytynyt mitään syytä tutkimuksissa ja äitini puhuu taas normaalisti.
En ole ikinä ollut näin helpottunut! Isäni kuoli viisi vuotta sitten ja olin jo varma että menetän äitini nyt mutta joku ihme tässä tapahtui.
Hyvää pääsiäistä kaikille! Toivon pieniä ihmeitä teille jokaiselle
Kommentit (34)
Voimia. Ja hienoa, että menit heti käymään, kun et saanut kiinni.
Kiva että saitte hieman lisäaikaa. Tuo ennakoi kuitenkin että ei se lähtö välttämättä ole enää kaukana, joten kannattaa selvittää asiat kuntoon jos on jotain selvitettävää.
Kuulostaa aivoinfarktilta mutta eikö todellakaan mitään löytynyt? Tutkittiinko pää?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aivoinfarktilta mutta eikö todellakaan mitään löytynyt? Tutkittiinko pää?
Pää kuvattiin eilen ja tänään vielä uudestaan eikä löytynyt mitään mikä selittäisi puhehäiriön, alentuneen tajunnan tason ja pahoinvoinnin.
Tänään äidillä on ollut hieman kuumetta mutta puhuu ja syö normaalisti.
Aivoinfarktia minäkin epäilin.
On todella kauhea tilanne kun läheinen on kuolemanvaarassa. Olen menettänyt monta läheistä vuosien saatossa mutta äidin kuolema olisi musertanut minut.
Olen niin kiitollinen nyt ettei sanat riitä sitä kertomaan.
Ap
Kaksi viikkoa sitten pidin äitiä viimeistä kertaa kädestä kiinni,kun sairaalassa kuoli yllättäen.
Joten jollain tasolla tiedän miltä susta tuntuu.
Virtsatietulehdus!! Siinä on vanhuksilla todella erikoisia oireita, myös psyykeeseen vaikuttavia. Otettiinhan pissakoe? Toivottavasti! Paljon tsemppiä!
Pahoinvointi ja kuume viittaavat virtsatietulehdukseen. Joskus vanhukset ovat vain sekavia, eikä ole muita oireita, ja syyksi paljastuu virtsatietulehdus. Se on todella yleinen vanhuksilla.
Voimia! Jotenkin tuli joku epilepsia kohtaus mieleen mutta voi olla että asiaan perehtyneet lääkärit tietävät paremmin 😔
Hyvin usein vanhuksilla on nestehukka. Omanikin kerran hellepäivänä voi hirveän huonosti, yrittettiin kyllä saada juomaan vaikka mitä nestettä, mutta ei kelvannut.
Ambulanssin hoitajat saivat hänet juomaan, eikä tarvinnut viedä sairaalaan.
Kertoivat että vanhus joka haisee virtsalle on yleensä kuivunut.
Kauhistus, jos tulee kuuma kesä heidän kannaltaan.
Kuulostaa aivan kammottavalta tilanteelta. Itsekin ahdistuin vanhemman pientä sairalaakeikkaa, vaikkei tilanne ollut tuo. Olisi hyvä jos lääkäri sanoisi arvion kuitenkin mikä on ollut, outoa jos ei tule mitään diagnoosia. Oliko sydän, neurologinen, joku lääkkeen sivuvaikutus, ravintoainepuutos / nestepuutos vai tulehdus, verisuonet, kaulasuonet, mikä.
Ap, otettiinko äidiltäsi virtsanäyte?
Silmät oli auki ja liikutteli nilkkojaan koko ajan mutta ei reagoinut kysymyksiini - sammunuthan tuo.
Kiitos näistä vastauksista, AI! Voi vıttu mikä pellemaailma tämä on: kaikki leikkivät täällä vammaispalstalla lääkäriä.
Sydänkohtaus? Sehän ei näy testeissä jos meni jo ohi. Vie kuvauksiin että tutkivat kunnolla onko sydämen valtimoissa tukkeita.
Itsellä tulee mieleen TIA -kohtaus eli ohimenevä aivoverenkiertohäiriö. Varmasti pelottavaa ja onhan nuo vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Sydänkohtaus? Sehän ei näy testeissä jos meni jo ohi. Vie kuvauksiin että tutkivat kunnolla onko sydämen valtimoissa tukkeita.
Mistä tiedät oliko se sydän vai aivot, suonet vai joku muu sisäelin. Parempi tutkimus paikallaan? Vai jääkö sitten arvoitukseksi. Mitä äiti itse tuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä vastauksista, AI! Voi vıttu mikä pellemaailma tämä on: kaikki leikkivät täällä vammaispalstalla lääkäriä.
Minä epäilin virtsatietulehdusta, koska tiedän monta tällaista tapausta tutuilla vanhuksilla. En missään nimessä väitä olevani lääkäri! Haluaisin vain, että jos ap:n äidillä tällainen on, hän saisi lääkekuurin eikä tulehdus menisi munuaisiin! Hieman empatiaa, kiitos!!
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi ja kuume viittaavat virtsatietulehdukseen. Joskus vanhukset ovat vain sekavia, eikä ole muita oireita, ja syyksi paljastuu virtsatietulehdus. Se on todella yleinen vanhuksilla.
Tämä, eikä vielä vuonna 2025 tätä tajuta epäillä heti aivoinfarktin jälkeen, niin sitten ollaan väärällä alalla!
Pelottava tilanne, toden totta. Toivotan kaikkea hyvää teille molemmille.