Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistien lapset, koetteko että ette voi syyttää vanhempia

Vierailija
19.04.2025 |

Tai onhan se noloa aikuisena syyttää vanhempia, tai sitä katsotaankin kieroon. Siitäkin huolimatta että vanhempi/vanhemmat olisi merkittävästi tuhonneet elämää. Varsinkin kun on ns. "musta lammas" eikä suostunut väkivaltaan tai teeskentelyyn, se väkivalta tehdään niin hienovaraisesti. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen, että kyseessä on ylisukupolviset ongelmat. En voi siis täysin syyttää vanhempiani, koska heidän vanhempansa olivat vielä astetta huonompia. Nykytietämykseni perusteella ajattelen, että vanhempieni narsismi on kehittynyt peittämään heidän adhd-piirteitään. Toinen vanhemmistani saattaa olla lisäksi myös autisti. 

Vierailija
2/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ole ns. "kultalapsellakaan" (meillä on ihan hyvät välit btw) helppoa, se on iso paino yrittää toteuttaa vanhemman haluja vaikkapa oman työelämänsä(!) suhteen. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äitini kanssa enää tekemisissä. En jaksa syytellä, vaan elän omaa elämääni rauhassa.

Vierailija
4/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elämä onsiinä vaiheessa, että on aikaa istuskella vellomassa menneissä ja syyttelemässä vanhempia, voi tehdä 2 johtopäätöstä:

- elämä on nyt paremmassa jamassa kuin tuolloin, voit paremmin ja sinulla on asiat hyvin.

- mielesi "purgeaa" vanhoja kokemuksia, joille ei tarvitse antaa sen enempää huomiota.

Sen mitä voit tehdä on miettiä rajoja, kuinka paljon olet nyt ja jatkossa tekemisissä vanhempien kanssa. 

Muutoin kannattaa keskittää aikansa ja energiansa kaikkeen sellaiseen, mitä haluaa elämäänsä lisää. Se mihin keskityt, vahvistuu. Jos tulet helvetistä, älä kutsu sitä takaisin muistelemalla sitä.

Vierailija
5/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua käsitellä lapsuuttani millään tavoin äitini kanssa. Hän itse valitettavasti "muistelee" lapsuuttani, itse muistan tapahtumat ihan toisin. Välit ovat etäiset. 

Vierailija
6/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en niinkään keskittynyt syyttelemään vaan terapiassa pääsin suremaan sitä, mitä kaikkea olin jäänyt vaille ja miten sairas vanhempani aiheutti kärsimystä. Ymmärryksen tasolla tajusin toki jo varhain, että vanhempi oli sairas. Ja myöhemmin, että traumatisoitunut pahasti. Pakko oli kuitenkin ottaa etäisyyttä ja lopulta selviytyäkseni katkaista yhteys. Ei ollut helppoa.

Vierailija
7/7 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en katso kieroon vanhempien vastuun tunnistamisessa koska olen tietoinen lapsuuden ja vanhempien merkityksestä :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme