Tuosta rahaa tilillä-ketjusta... Olemmeko kovin outoja?
Olemme kolmekymppinen (kaksilapsinen) pariskunta, perittyä rahaa ei ole ja tulotkin on keskitasoa. Kuitenkin oma asunto pääkaupunkiseudulla on maksettu (vaikka olinkin pari vuotta kotihoidontuella), rahaa on säästetty tileillä/rahastoissa noin 10000 ja käyttötilikin on yleensä reilusti toisella tonnilla.
Olen vähän hammästellen kuunnellut muiden lapsiperheiden jatkuvaa valitusta rahapulasta, mutta ilmeisesti se on hyvin yleinen tilanne, että eletään iahn kädestä suuhun. Ymmärrän kyllä, että rahat on lopussa opiskelijoilta/yksinhuoltajilta, mutta usein rahapulaa valittelevat töissäkäyvät lapsiperheet. Mihin kahden ihmisen tulot hupenevat? Olen varmaankin ihan tyhmä, kun en tajua...
Kommentit (25)
Sinne sinne ne eurot menee... mies tienaa vähän enemmän, itse saan nettona 1150 äippärahaa.
mies extraajana duunissa, minä kh-tuella kotona, en mene töihin koska kohta alkaa uusi ä-loma. olisin mennyt kyllä tässä välissä töihin takas, mutta sairaus koettelee. vuokra+lainat+eläminen ja eräs yllättävä meno pakottaa meidän perheen elämään kädestä suuhun ainakin vuoden. Lainat on pakko maksaa, itse ne olemme ottaneet ja kuluttaneet, tuo yllättävä meno on pakko maksaa, siitä ei voi luistaa eikä sitä voi siirtään. Ei jää säästöön mitään. Minun lääkkeeni kuukaudessa on yli 100 ¿, joten kunhan se loppuu niin jää tuokin raha meille muuhun käyttöön.
Ei kaikilla mene niin hyvin kuin teillä, mutta onneksi tämä on vain väliaikaista.
Vierailija:
Sinne sinne ne eurot menee... mies tienaa vähän enemmän, itse saan nettona 1150 äippärahaa.
mutta säästössä erilaisilla säästö ja sijoitustileillä yhteensä n.30 tuhatta...
joka tilistä laitetaan säästöön,
ja tällähetkellä toinen kotona lasten kanssa, eli vain yksi tienaa.
hyvä laittaa tulevaisuutta varten rahaa säästöön!!
Vierailija:
mies extraajana duunissa, minä kh-tuella kotona, en mene töihin koska kohta alkaa uusi ä-loma. olisin mennyt kyllä tässä välissä töihin takas, mutta sairaus koettelee. vuokra+lainat+eläminen ja eräs yllättävä meno pakottaa meidän perheen elämään kädestä suuhun ainakin vuoden. Lainat on pakko maksaa, itse ne olemme ottaneet ja kuluttaneet, tuo yllättävä meno on pakko maksaa, siitä ei voi luistaa eikä sitä voi siirtään. Ei jää säästöön mitään. Minun lääkkeeni kuukaudessa on yli 100 ¿, joten kunhan se loppuu niin jää tuokin raha meille muuhun käyttöön.Ei kaikilla mene niin hyvin kuin teillä, mutta onneksi tämä on vain väliaikaista.
runsaan 600 euron verran vuodessa kelan maksukaton takia. Koskee kylläkin vaan reseptilääkkeitä.
Vieläkö ihmetyttää? Maailmassa monta on ihmeellistä aasia...
Olemme alle 4-kymppisiä molemmat. Asunto on maksettu ja säästöihin on kertynyt kivat summat meille vanhemmille ja lapsille.
Lapsilisiin ei ole tarvinnut koskea 11 vuoteen.
laskujen ja lainan jälkeen n. 900¿ vaikka ollaan ns hyvätuloisia. MItään erityistä ei kustanneta, ei harrasteta esim. Jos noista ruokarahoista jää jotain yli niin menee matkakassaan. Keskimäärin tilillä on n. 200¿ yhteensä käteistä.
Tuossa taas tuohtui muutama kotihoidontukilainen. Kuten alkuperäisessä viestissäni kirjoitin, niin en yhtään ihmettele teidän taloudellista ahdinkoanne...
Keskimääräinen palkkatulo on nykyään 2600 euroa/kk (vai muistanko ihan väärin) ja tiedän, että on paljon matalapalkka-alojakin, mutta silti...
Jos kaksi ihmistä tienaa talouteen verojen jälkeen vaikka nyt yhteensä 3000 euroakin, niin mielestäni on ihmeellistä, jos silti on rahat finaalissa.
lastentarhanopettajan palkasta jää käteen 1300¿ ja miehelle noin 2000¿. perheessä kuusi lasta, asuntolainaan reilu tonni ja auton lyhennykseen 400.¿. ruokaan ja bensaan uppoaa kuukaudessa 1200¿ lapset harrastavat, vakuutukset puhelimet, sähkö jne. päivähoitomaksut 260¿
eli helposti saadaan kulutettua kaikki mitä tulee. eli jos jollain ylimääräistä voin antaa tilinumeron:)
Mutta meillä on nyt se tilanne että asuntolaina+vastike syö 800e/kk ja oon nyt kotihoidontuella kotona. Mies tienaa nettona 1100e/kk joten me ei päästä juhlimaan.
Saa nähdä mikä tilanne on sitten kun meen takas töihin. saan oman alan hommista n. 1000e nettona mutta jos meillä on (niinkuin toivomme) kolme lasta siinä vaiheessa niin heidän päivähoitomaksut vievät aika ison osan tuloista. Ja tietenkin työmatkat+autojen ylläpito maksaa kun maalla asutaan.
Voi olla, että ollaan yhä tiukilla koska laskelmieni mukaan tuloja tulee n. 600-800e/kk enemmän kuin nyt mutta pelkät päivähoito- ja autokulut vievät varmaan 600-700e/kk.. :(
T: äiti + mies + kaksi lasta
noista reseptilääkkeistä tiedän mäkin et maksukaton jälkeen ei tarvii maksaa, mutta kun ei mene se katto rikki. viime vuoden lokakuussa aloitin lääkkeet, eli 2kk. ja tänä vuonna lopetan tossa toukokuussa...ei auta sekään kattojärjestelmä meitä.
enkä mä kh-tukelainen mitenkään hernettä vedä nenääni, kunhan vain valaisin miten joutuu elämään.
Vierailija:
lastentarhanopettajan palkasta jää käteen 1300¿ ja miehelle noin 2000¿. perheessä kuusi lasta, asuntolainaan reilu tonni ja auton lyhennykseen 400.¿. ruokaan ja bensaan uppoaa kuukaudessa 1200¿ lapset harrastavat, vakuutukset puhelimet, sähkö jne. päivähoitomaksut 260¿eli helposti saadaan kulutettua kaikki mitä tulee. eli jos jollain ylimääräistä voin antaa tilinumeron:)
ja tuollaisella lapsimaäärällä se onkin ihan kiva. Miten voi mennä ruokaan ja bensaan kuukaudessa 1200 euroa ??
Lisäksi, ei ole " rikkeetön" työhistoria. Eli takana on opiskelua, työttömyyttä ja pätkätöitä. Niinä vuosina te olette varmaan miehenne kanssa jo nauttineet palkkaa. Aiemmin epävakaasta taloudesta johtuen emme voineet ostaa asuntoa silloin, kun niitä " halvalla" sai. Meillä ei myöskään ollut mahdollisuutta henkilötakauksiin lainaa hakiessamme, vaan olemme säästäneet sen 15 % itse. Siinä meni hieman aikaa. Tästä syystä meillä on nyt uudehko, iso asuntolaina ja pitkä maksuaika.
Toki, meillä ei eletä koskaan kädestä suuhun vaan on olemassa esim. 3000 ¿ hätävararahasto jos jotain sattuu (joku kone hajoaa tmv.). Silti tuntuu, että välillä rahat on aikalailla loppu ja ihmetyttää miten toisilla tuntuu olevan varaa kaikkeen mitä haluaa ostaa ja tehdä. Kyllähän sitä tietysti ihmetellä saa...
että jollain kuusilapsisella perhellä menee 1200e ruokaan.
400e asuntolaina
250e autolaina
300 e bensat kahteen autoon
600 e ruoka ja muut ruokakauppaostokset
100e Aurinkotililyhennys
100 e Ikeatilin lyhennys
100e Mustan Pörssin tililyhennys
50e Elloksen tililyhennys
200 e Visa (tätä onneksi voi itse kontrolloida, paljonko maksaa)
100 e Mastercard (kuin myös)
200 e miehen ruokatuntimenot (ite olen äippälomalla)
25e Hennesin vaatetilin lyhennys
70 e rahastosäästöön
Ja sitten siitä jää parisataa ja jonnekin nekin hupenevat, olisiko kahviloihin, vaate-, kenkä- ja laukkuostoihin ja miehellä menee kuussa reilu satanen rahaa tietokonepeleihin yms. Ja itse tilailen aika ahkerasti kirjakerhosta kirjoja, niillekin tulee laskua noin 50 euroa kuussa. Kyllä meillä kuule rahat saadaan aina kulumaan, ollaan aika kovia törsäämään...
Lisäksi satunnaisesti
sähkölasku (esim talvella okt:ssa noin 200e/kk)
vauvan vakuutus 300e / v
autovakuutukset (mulla 800e vuodessa, miehellä vähempi) yms
Ja nuo kuukausitulomme ovat siis miehen + minun palkka. Kun jään kotihoidontuelle, tulomme miehen palkan, kotihoidontuen ja lapsilisän kanssa ovat noin 1500 euroa kuussa. Jippii. Sitten on mietittävä menot uusiksi.
No, jos sitä nyt oikein noin valveutuneita ollaan, niin miten vieläkin ihmettelet, miksi toisessa ketjussa ihmiset kertovat tilillä olevan nolla euroa. Tuo mainitsemasi 3000 euroa nettona on kaukainen todellisuus suurelle osalle lapsiperheistä.
Me haluamme, että asuntolainan jälkeen jää rahaa myös muuhun, emmekö pidä mitään kiirettä saadaksemme velattoman asunnon.
Ruokaan menee kiitettävästi rahaa, sillä tykkäämme syödä hyvin. Toki voisimme säästää siinäkin muutaman satasen, mutta emme halua.
Käymme myös melko usein ulkona syömässä.
Bensaan menee useampi satanen kuussa. Toki voisimme alkaa liikkua julkisilla ja myydä autot pois, mutta emme halua.
Haluamme sisustaa ja siihen menee rahaa.
Kaikki rahat menee mitä tulee, mutta saammepahan ainakin elää mukavaa elämää.
Vierailija:
400e asuntolaina
250e autolaina
300 e bensat kahteen autoon
600 e ruoka ja muut ruokakauppaostokset
100e Aurinkotililyhennys
100 e Ikeatilin lyhennys
100e Mustan Pörssin tililyhennys
50e Elloksen tililyhennys
200 e Visa (tätä onneksi voi itse kontrolloida, paljonko maksaa)
100 e Mastercard (kuin myös)
200 e miehen ruokatuntimenot (ite olen äippälomalla)
25e Hennesin vaatetilin lyhennys
70 e rahastosäästöönJa sitten siitä jää parisataa ja jonnekin nekin hupenevat, olisiko kahviloihin, vaate-, kenkä- ja laukkuostoihin ja miehellä menee kuussa reilu satanen rahaa tietokonepeleihin yms. Ja itse tilailen aika ahkerasti kirjakerhosta kirjoja, niillekin tulee laskua noin 50 euroa kuussa. Kyllä meillä kuule rahat saadaan aina kulumaan, ollaan aika kovia törsäämään...
Lisäksi satunnaisesti
sähkölasku (esim talvella okt:ssa noin 200e/kk)
vauvan vakuutus 300e / v
autovakuutukset (mulla 800e vuodessa, miehellä vähempi) ymsJa nuo kuukausitulomme ovat siis miehen + minun palkka. Kun jään kotihoidontuelle, tulomme miehen palkan, kotihoidontuen ja lapsilisän kanssa ovat noin 1500 euroa kuussa. Jippii. Sitten on mietittävä menot uusiksi.
kieli pitkällä seuraavaa lapsilisää!
On pienestä pasämunasta se hyöty, että talous ei heti hailahda katastrofiin, jos vaikka joutuu hankkimaan uuden pesukoneen. Älytöntä ottaa aina joku osamaksusopimus. elämällä vähän tiukemmin muutaman kuukauden (siis ei tarkoita niitä, joilla on tosi pienet tulot) ja hankkimalla pienen puskurin pystyy välttämään nuo kalliit osamaksujutut. Ja älyttömintä mitä tiedän, on lomailla johonin " aurinkotiliin" jo ennen kun on niitä lomarahoja edes tienannut...:-0