Siis käykö jotkut alle 80-vuotiaat oikeasti kirkossa?
Oon aina luullut että se on pelkästään eläkeläisten juttu osallistua jumalanpalveluksiin. Miksi käytte? Eikö siellä ole tylsää?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun menee hyvin, pärjätään ilman Jumalaa. Sitten kun koittaa vaikeammat ajat, Jumalakin muistuu mieleen. Näin on aina ollut, näin on aina oleva.
Eipä ole minulla. Itse itseni nostin suosta, tällä teidän mielikuvitusystävällä ei ollut osaa eikä arpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kirkossakäynti ei ole se mikä pelastaa, vaikka kävisi kirkossa koko ajan.
Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Jeesukseen, parannus, Jumalan tahdon mukaisesti eläminen.
Tässä on pelastus.
Mihinkä sitä oikein pelastuu? Ja jos ei usko niin joutuuko siitä helvettiin? Aika sadistista toihua
Itse käyn joka viikko, en luterilaisessa kirkossa kylläkään.
Uskovaiset tunnistaa siitä kun silmät liikkuu mutta päässä ei liiku mikään. Heillä on tyhjä katse, vähän kuin lehmillä.
Mitä itse tavannut uskovaisia niin ovat hyvin yksinkertaisia ihmisiä. Eivät osaa ajatella asioita objektiivisesti ja kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymppinen ja käyn säännöllisesti mun teinityttäreni kanssa messussa, koska tyttäreni niin haluaa. Hän pitää siitä, että kirkossa saa rauhoittua ja tykkää samoina toistuvista rituaaleista. Erityisesti hän pitää ehtoollisesta.
Kirkon nykyinen ehtoolliskaava pappien jaloissa matelemisineen on ehtoollisen irvikuva, jolla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen antaman ehtoollisen esikuvan kanssa.
On pyhäinhäväistys, että papait vaativat muisa ihmisiä, Jumalan kuvia, konttaamaan kuin piestyt koirat tai orjat jaloissaan makupalan toivossa. Pappien ylivertaisuusvinoumaa, Dunning-Krugeria, tämä taatusti hivelee.
En tiedä missä kirkossa oikein käyt, mutta ei tuo ihan ev.lut. meiningiltä ainakaan kuulosta.
Oletko koskaan käynyt evankelisluterilaisessa "jumalanpalveluksessa"? Mikäli olet nin olet kyllä nähnyt tämän kammottavan ja irvokkaan näytelmän, missä seurakuntalaiset matelevat polvillaan pappien edessä saadakseen armopalan näiltä itsensä korottaneilta luopioilta.
Jeesus vietti viimeisen ehtoollisen eli ilta-aterian tasa-arvoisena opetuslastensa keskellä vatimatta ketään matelemaan jaloissaan. Papeille tämä ei kuitenkaan ylivertaisuusvinoumassaan käy.
Kuka itsensä korottaa se alennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä, henk koht usko Jeesukseen, parannus, Jumalan tahdon mukaisesti eläminen.
Tässä on pelastus.
Voinko uudestisyntyä ilman kastetta?
Kyllä voi ! Raamatussa oli järjestys tämä: uudestisyntyminen, tultiin pelastavaan uskoon, ja vasta sen jälkeen kastettiin.
Käänteinen kysymys: jos vauvana kastettu uudestisyntyisi kasteessa, miksi sitten erittäin suuri osa vauvana kastetuista on korkeintaan tapakristittyjä, tai jopa ateisteja?
olen itse hyvä esimerkki: vauvana kastettu mutta vasta 50v ikäisenä uudestisynnyin ja tulin uskoon.
Maailmalla on paljon ihmisiä jotka uudestisyntyvät: esim muslimeja. Eivät ole kaatettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on pelastus.
Voinko uudestisyntyä ilman kastetta?
Kyllä voi ! Raamatussa oli järjestys tämä: uudestisyntyminen, tultiin pelastavaan uskoon, ja vasta sen jälkeen kastettiin.
Käänteinen kysymys: jos vauvana kastettu uudestisyntyisi kasteessa, miksi sitten erittäin suuri osa vauvana kastetuista on korkeintaan tapakristittyjä, tai jopa ateisteja?
olen itse hyvä esimerkki: vauvana kastettu mutta vasta 50v ikäisenä uudestisynnyin ja tulin uskoon.
Maailmalla on paljon ihmisiä jotka uudestisyntyvät: esim muslimeja. Eivät ole
Korj; eivät ole kastettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun menee hyvin, pärjätään ilman Jumalaa. Sitten kun koittaa vaikeammat ajat, Jumalakin muistuu mieleen. Näin on aina ollut, näin on aina oleva.
Mulla on ollut elämässä paljon vaikeita aikoja enkä ole kyllä koskaan kaivannut Jumalaa. En ole uskossa joten miksi ihmeessä kaipasin jotakin sellaista mihin en usko?
Minkähänlaiset ääliöt alapeukutti mun viestiä?!?! Miksi ei voi hyväksyä sitä, että kaikki ei ole uskossa? Mulle on ihan sama onko joku uskossa, mutta monelle uskovaiselle tuntuu olevan kova paikka kun kaikki eivät olekaan uskovaisia. Älytöntä touhua.
Minä käyn säännöllisesti, olen kylläkin alle 70-nen eläkeläinen, joten aikaakin on ja kuolema kolkuttelee.
En käynyt todellakaan nuorempana, mutta nyt siellä tulee jotenkin rauhallinen ja turvallinen olo.
Käyn ihan tavallisessa valtakirkossa, joka on vieläpä sellainen moderni lähiökirkko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut elämässä paljon vaikeita aikoja enkä ole kyllä koskaan kaivannut Jumalaa. En ole uskossa joten miksi ihmeessä kaipasin jotakin sellaista mihin en usko?
Minkähänlaiset ääliöt alapeukutti mun viestiä?!?! Miksi ei voi hyväksyä sitä, että kaikki ei ole uskossa? Mulle on ihan sama onko joku uskossa, mutta monelle uskovaiselle tuntuu olevan kova paikka kun kaikki eivät olekaan uskovaisia. Älytöntä touhua.
Viestissä tarkoitettiin varmaankin ihmisiä yleisesti, ei juuri sinua. Sinun ei tietenkään tarvitse uskoa, jos et sitä tunne tarvitsevasi.
Vierailija kirjoitti:
Penny Lame kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Messussa käydään kuulemassa Jumalan sanaa. Siellä saa synninpäästön ja ehtoollisen. Elämän eväitä.
t. N46
Synninpäästön saa myös kun henk kohtaisesti ja suoraan pyytää anteeksi Jumalalta ja tekee parannuksen. Ei tarvitse mennä messuun että saisi synnit anteeksi. Tämä on katolilainen harhaoppi, joka osittain on myös siirtynyt luterilaisuuteen.
Kyllä katolilainenkin tunnustaa syntinsä suoraan Jumalalle, yksityisesti ja myös siellä ripillä. Parannuksen sakramentti ei ole mikään harhaoppi.
Sakramenttejä ei löydy lainkaan Raamatussa.
Jeesus opettaa suoraa, henk koht yhteyttä Jumalaan. Ripitys ei tarvitse lainkaan välikäsiä, pappikin o
Katolisessa kirkossa luetaan messussa ääneen koko raamattu tietyn ajan sisällä, ja sellainen pappi joka ei kehota uskovaa lukemaan itse ei kuulu tehtäväänsä. Ei kyllä ole tullut vastaankaan.
Kerro missä kohtaa Raamattua kielletään kuolleiden puolesta rukoileminen? Ihan kaikkien ihmisten puolesta tulee rukoilla.
Neitsyt Marian kunnioitus on asia jonka puolesta protestantismin isät puhuivat, miksi hänen asemansa olisi muuttunut? Kenen kehotuksesta Jeesus aloitti ihmetekonsa ja matkansa messiaana? Hänen äitinsä. Neitsyt Maria on edelleen ihminen eikä HÄNTÄ rukoilla, edes silloin kun pyydetään että hän rukoilee Jumalaa puolestamme/kanssamme.
Patsaita ei kumarreta, olet erehtynyt uskonnosta.
Henkilökohtainen usko on nimenomaan se katolilaisen uskovan tie. Sen suhteen ja ymmärryksen rakentamiseksi käydään ihan opetustakin (katekeesi), ja annetaan eväitä uskon tiellä. Siellä ripilläkin pappi antaa neuvoja henkilökohtaisen jumalsuhteen parantamiseksi: muistuttaa armosta, rukouksesta ja jokaisen omasta tiestä. Ennen rippiä tehdään henkilökohtainen omantunnontutkiskelu, mikä voi olla sen syvempää omaa halua tulla lähemmäs Jumalaa?
Joka ikinen sakramentti on raamatullinen. Loput väitteistäsi ovat silkkaa valhetta. Sitä en tiedä valehteletko tahallasi vai toisteletko kuulemaasi jonka olet uskonut, mutta aika inhottavaa se silti on. Tälläkin hetkellä Suomessa vaikuttavien kirkkojen päät korostavat ekumeniaa ja kirkkokuntien välistä yhteistyötä, jotta kristittyjen välillä vallitseva kuilu kuroutuisi pienemmäksi. Ei ole mitään mieltä harrastaa vihaa ja osoittelua, saati suoraa väärän tiedon levittämistä.
Tervetuloa messuun, minäkin olen käynyt luterilaisessa jumalanpalveluksessa useamman kerran. Minut kastettiinkin siihen kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestissä tarkoitettiin varmaankin ihmisiä yleisesti, ei juuri sinua. Sinun ei tietenkään tarvitse uskoa, jos et sitä tunne tarvitsevasi.
Niin? Eikö ihmiset saa kertoa omia ajatuksiaan tähän ketjuun?? Miksi pitää todella tökerösti alapeukuttaa mun viestiä missä kerron, että mulla on ollut elämässä paljon vaikeita asioita. Onko teidän mielestä sitten jotenkin oikein esim. syövät, sydänvika jne.?????
Miten voi alapeukuttaa todella tökerösti?
Käyn. En joka sunnuntai mutta välillä. Ehkä 5-10 kertaa vuodessa. Painottuu joulun aika ja pääsiäinen heti hyvänä kakkosena, mutta välillä muutenkin. Tykkään älyttömästi virsistä ja urku- ja kuoromusiikista. Pakko myöntää että jos tuota musiikkipuolta ei olisi niin kävisin paljon vähemmän. Niillä on mulle ihan älyttömän iso merkitys. Tänäänkin oli ihana laulaa pitkäperjantaihin sopivia virsiä.
Toki kirkon sanoma, usko ja hiljentyminen tai vaikka johonkin juhlapyhään rauhoittuminen on tosi tärkeää myös. Ja ikää on 32, joskus, kuten tänään mulla oli vauva mukana. Eli kirkossa käy myös alle 1-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan suomalaisista sanoi noin paavi siihen aikaan, kun Suomi oli vielä katolinen.
Virtuaalikirkko netissä on kätevä.
Lainaus ei toimi, mutta tämä on sille, joka kirjoitti " Oletko koskaan käynyt evankelisluterilaisessa "jumalanpalveluksessa"? Mikäli olet nin olet kyllä nähnyt tämän kammottavan ja irvokkaan näytelmän, missä seurakuntalaiset matelevat polvillaan pappien edessä saadakseen armopalan näiltä itsensä korottaneilta luopioilta.
Jeesus vietti viimeisen ehtoollisen eli ilta-aterian tasa-arvoisena opetuslastensa keskellä vatimatta ketään matelemaan jaloissaan. Papeille tämä ei kuitenkaan ylivertaisuusvinoumassaan käy.
Kuka itsensä korottaa se alennetaan."
Evankelisluterilaisessa messussa pappi ja muut ehtoollista jakaneet antavat ehtoollisen lopuksi toisilleen ihan tasa-arvoisesti kaikkien muiden kanssa. Jo pidät konttaamisena alttarille polvistumista, niin sehän ei ole mitenkään pakollista ja osassa messuista ehtoollinen jaetaan seisten, jos on esimerkiksi ruuhkainen palvelus. Itse kyllä pidän enemmän alttarille polvistuessa jaettavasta ehtoollisesta. Siinä polvistustaan jumalan edessä, ei papin, joka polvistuu ehtoollisen jaettuaan ihan yhtä lailla. Siinä saa rauhassa hiljentyä ottamaan ehtoollisen vastaan. Myöskään nämä "dippiehtoolliset", joissa leipä dipataan viiniin, eivät ole mieleen.
Meidän lähiökirkossa on joka toinen viikko nuorille aikuisille suunnattu messu ja siellä kyllä käy paljon väkeä ja etupäässä sellaisia kolmekymppisiä, osa lasten kanssa.
Ei kai nyt kukaan kirkossa kävijöistäkään sen takia siellä käy että jotenkin pelastuisi. Siellähän on joskus konsertteja, joita voi käydä kuuntelemassa. Ei taida itselläkään olla kuin kymmenisen vuotta viime käynnistä.