" Ei ole oikein, että työttömät saavat pitää lapsiaan hoidossa" (subjektiivinen päivähoito-oikeus)
Tällaiseen mielipiteeseen törmäsin roisessa ketjussa. Ajattelin että tälle asialle voisi tehdä omankin keskustelun aloituksen.
Subjektiivista päivähoito-oikeutta tarvitaan. Kotona olevalla vanhemmalla on elämäntilanteita, joissa on hyvä että lapsella on hoitopaikka.
Esimerkki elävästä elämästä:
Minä, työtön pidän lapseni hoidossa JOTTA voin aktiivisesti hakea työtä ja lopulta pääsen töihin.
Jos lapset ovat hoidettavana kotona, kuinka onnistuu aktiivinen työnhaku (siis: soittelemista, näytillä juoksemista, tiedonhakua jne.)?
Kommentit (17)
vaikeuksia saada se osa-aikainen muutettua takaisin kokopäiväiseksi eli ei uskalleta ottaa riskiä.
Lapsen kannalta osa-aikainen hoitopäivä on huono. Meillä lapset ovat hoidossa 8-14 joka päivä, haen päiväunien jälkeen kotiin. Haluaisivat että haen pois vasta neljältä, koska leikkiaikaa kavereiden kanssa ei jää kuin aamupäivä.
Myös ryhmään sopeutumisen kannalta osa-aikahoito (muutama päivä viikossa/muutama tunti 5 pv viikossa) on huono.
ap
Minä olen myös työtön. Ei minua huvita laittaa lapsia päivähoitoon, koska olen muutenkin kotona. Työhakemuksia voi tehdä vaikka 24h. Meillä on netti kotona, joten luen viestejä pitkin päivää ja teen hakemuksen kun tulee sopiva hetki.
Ainoa asia, mihin sitä päivähoitopaikka tarvitaan on se, että työhaastatteluun saattaa tulla kutsu yhden päivän varoitusajalla ja toisaalta jos otetaan töihin, niin työ saattaa alkaa hyvinkin nopeasti. Tällöin on hyvä, että päivähoitopaikka on olemassa, mutta ei niitä lapsia sinne joka päivä tarvitse viedä.
Siihen pitäisi asettaa jonkinlainen arviointi, onko oikeasti kyse LAPSEN subjektiivisesta hoidosta.
Minusta myös silloin, kun vanhempi on kotona, on oltava mahdollisuus hoitoon, JOS lapsi sen tarvitsee. Eli toisin sanoen, kotona on väsymystä, masennusta, epäilystä lapsen huonosta kohtelusta, laiminlyömisestä jne. Myös työttömille soisin oikeuden osapäivähoitoon tai sitten pitäisi järjestää jokin systeemi, jonka avulla työttömät saisivat hoitajan haastattelun ajaksi (miksei MLL tai vastaava käy, kai se tulisi halvemmaksikin kuin päivähoito).
Näin turhat päivähoidon kuormittajat jäisivät pois ja ihmiset voisivat enemmän luottaa saavansa paikan heti, kun saavat töitä.
tätä mieltä (siis ettei subjektiivista päivähoito-oikeutta) tuntuivat olevan lähinnä kokoomuksen ja seniori-puolueen vai mikä se nyt on ehdokkaat. samat tyypit oli sitä mieltä että pätkätyöt on hyväksyttävä osana nykypäivän työelämää.
yhdistä nyt nämä kaksi. siinä pätkätöiden välissä voi olla vaikka 2kk työttömyyttä, joksi ajaksi lapsi jäisi vanhemman kanssa kotiin pois päivähoidosta. pitääkö siinä sitten heti alkaa hakea uutta paikkaa? vai vasta sitten kun seuraava työpaikka on selvillä? kunnanhan kai tulee taata lapselle hoitopaikka 2 viikkoa hakemisesta jos syynä hakemiseen on vanhemman äkillinen työllistyminen. monesti vaan pätkätyöpaikat on tarjolla hiukka nopeemmalla aikataululla kuin kaksi viikkoa. itse olen itku kurkussa järjestellyt lapselle hoitoa kun mahdollinen tuleva työnanataja ilmoittaa tarvitsevansa minua joko seuraavana torstaina tai ei ollenkaan.
Vierailija:
Minä olen myös työtön. Ei minua huvita laittaa lapsia päivähoitoon, koska olen muutenkin kotona. Työhakemuksia voi tehdä vaikka 24h. Meillä on netti kotona, joten luen viestejä pitkin päivää ja teen hakemuksen kun tulee sopiva hetki.Ainoa asia, mihin sitä päivähoitopaikka tarvitaan on se, että työhaastatteluun saattaa tulla kutsu yhden päivän varoitusajalla ja toisaalta jos otetaan töihin, niin työ saattaa alkaa hyvinkin nopeasti. Tällöin on hyvä, että päivähoitopaikka on olemassa, mutta ei niitä lapsia sinne joka päivä tarvitse viedä.
Kun minä olin työtön, käytin päiväni siihen, että laadin sille firmalle, johon halusin töihin, esiselvityksen projektista joka heidän ehdottomasti pitäisi ottaa ja yhtä ehdottomasti palkata siihen minut. Esiselvitys vaati kuukauden sopivan firman etsintää ja 2 viikkoa tutkimustyötä sen projektin luomiseksi.
Tuota esiselvitystä ei olisi voinut tehdä lapsten kanssa kotona siinäpiti kirjoittaa, laskea ja tutkia kirjastoissa aktiivisesti, keskittyneesti ja ihan tosissaan. Oma lapseni oli jo koululainen, mutta jos ei olisi ollut, olisi minun pitänyt pitää hänet hoidossa tuona aikana. Mutta minä sain sillä työpaikan. Sinä et ole saanut tuolla 24h nettihaullasi, jota voit tehdä lasten kanssa kotona.
Onko mahdollista, ettet olekaan oikeassa?
varmaan ajankohtaistuu noin vuoden päästä.
Olen hakenut lapsille nyt ensi syksystä hoitopaikkoja ja aion ne myös pitää, jos jään työttömäksi. Jos saan lapset haluamaani päiväkotiin, aion todellakin pitää paikoista kiinni, koska jos otan pois, sama hoitopaikan hakurumba alkaa alusta. Meilläpäin on lottovoitto saada lapset samaan paikkaan, remontoituun päiväkotiin ja hyvään päiväkotiin.
Minulla työnhaku on muutakin kuin netin paikkojen katselemista. Joka päivä puhelin käteen ja soittelemaan yrityksiin/tai kengät jalkaan ja saapastella sisälle esittäytymään. E
Minulla työnhaku on muutakin kuin netin paikkojen katselemista. Joka päivä puhelin käteen ja soittelemaan yrityksiin/tai kengät jalkaan ja saapastella sisälle esittäytymään. Kirjastossa, työvoimatoimistossa juoksemista on myös. Ei siinä voi lapsia pitää taustakiljujina (meillä nuo tenavat eivät ole sieltä hiljaisemmasta päästä...meteliä ja vauhtia riittää) kun soittelee työnantajille tai käy näyttäytymässä.
Nyt olen työpaikan saanut, eikä se olisi onnistunut jos lapset olisivat olleet kotona hoidossa. Työnhakuni kesti 5 viikkoa.
ap
Siis herätkää! Subjektiivisen päivähoito-oikeuden poistaminen ei oikeasti muuta kuin heikennä lasten ja naisten asemaa. Ja tuleeko todellista säästöä siitä että palkataan joku arvioimaan perheiden hoidon tarve sillä jonkun sekin on tehtävä!
Se kyllä olisi hyvä, että hoitoaikaa kotonaolevien vanhempien lapsilta rajattaisiin MIKÄLI se parantaisi päivähoidon resursseja. Ja sitten olisi oltava muuta toimintaa tarjolla lapsille, sillä esim. mun 5 v ainokainen kyllä tylsistyisi kaksin kotona viikosta toiseen äidin tai isin kanssa, varsinkin kun samanikäistä leikkiseuraa ei ole päivisin tarjolla naapurustossa.
Totta!!
On lapsen edun mukaista saada olla samassa hoitopaikassa säännöllisessä hoidossa, vaikka äidillä tai isällä olisikin tilapäisiä työttömyysjaksoja toisinaan.
ap
tarjottaisiin päiväkotipaikka ja niille jotka eivät niin tee niin ei annettaisi. Pitääkö tässä alkaa laiminlyömään lapsiaan vai mitä?
Härän p*skaa!!
Lapsen kanssa työhaastatteluun??
Masennus vain tekosyy lapsen hoitoon viemiseen?
Justiinsa juu. Minkälaisia töitä ole oikein hakenut, jos haastatteluun voi lapset ottaa mukaan??? Etkä taida ymmärtää henkisen puolen ongelmistakaan mitään?
ap
Kun luin toisen kerran viestiäsi (ehkä hitusen huolellisemmin)...valkeni tämä.
Ja minä vedin herneen nenukkaan. Anteeksh :D
ap
Jossa saattaa olla niin että sitä työsopparia on joskus aikas hankala saada, saati mitään vakituista. On kierrettävä eri sairaaloita yms. sitä mukaa kun puhelin pirahtaa.
Työkutsut ovat ainakin minulla sellaisia että aamusta tulee soitto ja pyydetään iltavuoroon tai iltapäivästä soitetaan että olis yövuoro tänään. Joskus voi saada tietää jopa muutaman viikonkin työvuorot etukäteen mutta aina ei sitäkään ja senkin aikana voi tulla soittoja muualta että pääsetkö tänään?
Joten on aivan PAKKO pitää täyshoidossa lapset.
T. SH
Eihän lapsia kenenkään pakko ole hoitoon viedä mutta kertokaapa mikä muu ryhmä haluaisi vapaaehtoisesti luopua saavutetusta edusta?
Osa-aikahoidon vielä ymmärrän, mutta 5 pv viikossa 8-9 tuntia on liikaa.