Sinä Helsingissä asuva, millä perusteella et tunne kaupunkia turvattomaksi?
Haluan todellakin kuulla vastauksia. Aina kun siellä käy, niin saa olla enemmän tai vähemmän varuillaan ja tarkkailla ympärilleen. En todellakaan tunne omassa kotikaupungissani tarvetta moiseen, vaan voi olla ja liikkua huomattavasti rennommin.
Kommentit (92)
Olen mies. Ei ole koskaan mitään tapahtunut ja asun OK alueella Metsälässä. Itä-Helsingissäkään ei kyllä pelota jos tulee käytyä.
Ketjua lukematta vastaan: olen asunut Itä-Helsingissä koko ikäni, yli 60 vuotta, enkä ole henkilökohtaisesti kohdannut yhtään uhkaavaa tilannetta. Minulla ei ole ajokorttia, joten liikun vain julkisilla, joten siitäkään ei ole kyse, että liikkuisin vain omalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan vieraile Pitkänsillan väärällä puolella itäisessä Helsingissä.
Joo. Kulosaari. Ihan hirveä alue!
Tammisalo, Marjaniemi, Jollas ja Laajasalo. Ihan tosi vaarallisia alueita. Roihuvuori ja Herttoniemikin on ihan ghettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkirikoksen uhriksi joutumista ei tarvitse liiemmin pelätä, mutta seksuaalirikoksen tai ryöstön kohteeksi joutumisen todennäköisyys on varsin suuri.
Kyllä ne seksuaalirikosten ja ryöstöjenkin osuus on vielä varsin pieni Helsingissä. Ainakin tilastojen mukaan.
Ei pidä mennä pimeisiin takseihin !
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan iäkkäänä paljasjalkaisena kokenut Helsinkiä turvattomaksi. Nykyään Helsinki on ärsyttävä, ei turvaton. Iso Numero-feissareita ja romanipummeja kaikkialla, ärsyttävää.
Katukuvassa näkyy myös Suomen mielenterveys- ja päihdepalvelujen avohoidon surkea tilanne. Täällä Taka-Töölössä esim. jostain syystä sijoitetun huume- ja alkoholiongelmaisten kerrostalo on saanut lähikauppojen myyjät kokemaan päivittäistä varastelua ja väkivallan uhkaa (johtuen varasteluyritysten epäonnistumisesta) ja kaduilla hoipertelee linkussa kantasuomalaisten peukkujengiä, mikä on lähinnä surullista katsottavaa. Noin muuten yleensä huume- ja alkoholiongelmaiset ovat Helsingissä varsin harmittomia sivullisille. Jos tullaan pummaamaan, niin kertavastaus "ei" riittää. Toisin kuin monessa maailman suurkaupungissa, joissa rahaa antamattomuudesta voi seurata väittelytilanne ja jopa väkivaltaa. Nuorisojengeistä suurin osa harmittomia. Ei ne romanialaiset naispummitkaan mitenkään ahdistele.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen tällaisia keskusteluja lukenut niin ihan rauhassa saa kulkea, kunhan ei kulje siellä eikä täällä eikä varsinkaan ilta-aikaan missään. Ihan oma syy jos joutuu kohteeksi jos siellä ja tuolloin liikkuu.
Käyn usein öisin kävelyllä. Ihan rauhassa saa olla. Ei yhtään ihmistä missään. Kyllä lähiöt on ainakin ihan täysin turvallisia. Omakotitaloja ja rivareita on täällä. Muutama pienkerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Liikun Helsingissä siellä missä haluan ja milloin haluan. En näe mitään syytä tuntea turvattomuutta.
Katoku minnoun niin kova starpu ja urbaani hesalainen, jos joku tulee aukon päätä, niin skruudaan lättyyn ja bylsin brenkkuun.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan vieraile Pitkänsillan väärällä puolella itäisessä Helsingissä.
Eli elät edelleen 1800-luvun tai 1900 -luvun alun Helsingissä jossa tuon sillan ylittäminen puolin tai toisin saattoi johtaa turpakäräjille luokkayhteiskunnassa, jossa työläiset ja porvarit asuivat eri puolilla kaupunkia.
Miksi pelkäisin? Olen asunut koko ikäni Helsingissä ja en ole pelännyt ikinä yksin liikkumista missään.
Vierailija kirjoitti:
Omassa stadissa kaikki on tuttua ja helppoa. Kuljen määrätietoisesti eteenpäin, en jaksa vilkuilla, mitä muut touhuavat. Keskityn vain omaan tekemiseen. Mikäli joku tulee keskeyttämään, tai aiheuttaa häiriötä, siihen suhtaudutaan yleensä normi-stadilaisella välinpitämättömyydellä, tai turhautumisella ja ärtymyksellä, eli huutamalla, raadollisia kielikuvia käyttäen, niin, että kitarisat vilkkuu. Kukaan ei halua joutua negatiivisen huomion keskipisteeksi, siksi minun annetaan kulkea rauhassa. Tää stadi on mun hima!
t: huuto Kalliosta
😘
Vierailija kirjoitti:
Turvallista täällä Helsingissä on. Ainakin jos vertaa Myyrmäkeen. Aina kun olen vieraillut Vantaalla, olen iloinen että voin asua Hesassa.
Asunut myrtsissä 80-luvulta lähtien ja turvallisempi tämä on kuin Helsingin malmit ja jakomäet tai itä-keskus.
Vierailija kirjoitti:
Me stadilaiset ollaan niin kovaksikeitettyä sakkia, ettei hätkähdetä pahemmin mistään. 😊
En oo yhtään kovaksikeitetty, mutta ei täällä tarviikaan olla. Turvallinen paikkahan Hki on suurimmaksi osin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä jo tietää että Helsingissä on vajaata porukkaa, kun PS:n kannatus on niin matalaa, vaikka kaupunki on täynnä vierasmaalaisia raıskareita ja ryöväreitä.
Just ollaan kerrottu sulle, että ei ole täynnä.
Minulle Helsinki = pk-seutu ja pk-seutu = Helsinki.
Muualla en haluaisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuo "turvattomuus" on teidän maalaispösilöiden luoma illuusio. Kävisitte joskus paikan päällä mölinän sijaan.
Joopa joo. Junaa odottelin rautatieasemalla keskellä päivää, niin koko ajan liikkui vierestä jotain ihme hyypiötä. Koko ajan sai olla varuillaan ettei joku paskanaama pölli matkalaukkua. Ei todellakaan oman kotikaupunkini asemalla ole tuollaista, varsinkaan keskellä päivää.
Teidän maalaistollojen kannattaa tosiaan siellä lintukodossanne pysytellä. Oikein ihme hyypiöitä, varmaan erivärisiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuo "turvattomuus" on teidän maalaispösilöiden luoma illuusio. Kävisitte joskus paikan päällä mölinän sijaan.
Joopa joo. Junaa odottelin rautatieasemalla keskellä päivää, niin koko ajan liikkui vierestä jotain ihme hyypiötä. Koko ajan sai olla varuillaan ettei joku paskanaama pölli matkalaukkua. Ei todellakaan oman kotikaupunkini asemalla ole tuollaista, varsinkaan keskellä päivää.
Hermosi taitavat olla riekaleina.
No en vain ole tottunut siihen, että sellaista ros-kaväkeä parveilee koko ajan ympärillä.
Onneksi teillä siellä persulassa on vain kotoisaa persuväkeä.
Nyt pääsiäinen ja porukka lähtee baariin niin taksit on turvattomin paikka. Humalainen nainen lähtee baarista taksilla kotiin niin se on vaaranpaikka!
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta Helsingissä ja välissä pieni 12 vuoden pyrähdys New Yorkissa. Enpä ole Helsinkiä koskaan turvattomana, en todellakaan. Päinvastoin, ei kotikaupunkini sen turvattomampi ole kuin vaikka 80-luvun loppupuolella, kun teininä pyörin nuorisoporukoissa rautatieasemalla.
Ulkomailla reissanneena aina kotomaahan ja Helsinkiin palatessa olo on: oi mikä lintukoto tämä onkaan.
Helsingin "hotspotteja" on lähinnä Kaisaniemen puisto yöaikaan, jotkut juna-asemat viikonloppuöisin ja sitten esim Tallinnanaukio, ja sekin ilta- ja yöaikaan. Niissäkin voi kyllä liikkua, jos menee määrätietoisesti eteenpäin eikä pälyile, mutta jos jäät paikallesi seisomaan niin jututtajia alkaa tulla. Joten jos noissa liikut niin pidä päämäärä ja mene, älä jää hengailemaan.
Sanoisin että nuorisoporukat on niitä riskialtteimpia, mutta niistäkin näkee nopeasti onko kyseessä perusteinit vai uhkaavampi sakki. Teinit mölisee, mutta vaaralliset liikkuu hiljaa ja tarkkailee jo kaukaa. Näillä voi olla mielessä ryöstö tai pahoinpitely. Näitä oppii kyllä tunnistamaan matkan päästä. Sitten on tietysti narkkarit ja random-hullut, mutta näitä voi tulla vastaan missä vain. Ja tietysti kännissä jotkut haluaa tapella vastaantulijoiden kanssa, mutta ei sekään ole mikään Helsingin erityispiirre vaan tuttua settiä siellä maaseudullakin.
Omassa stadissa kaikki on tuttua ja helppoa. Kuljen määrätietoisesti eteenpäin, en jaksa vilkuilla, mitä muut touhuavat. Keskityn vain omaan tekemiseen. Mikäli joku tulee keskeyttämään, tai aiheuttaa häiriötä, siihen suhtaudutaan yleensä normi-stadilaisella välinpitämättömyydellä, tai turhautumisella ja ärtymyksellä, eli huutamalla, raadollisia kielikuvia käyttäen, niin, että kitarisat vilkkuu. Kukaan ei halua joutua negatiivisen huomion keskipisteeksi, siksi minun annetaan kulkea rauhassa. Tää stadi on mun hima!
t: huuto Kalliosta