Onko kenelläkään ollut munuaisaltaan laajentumaa raskaana?
Minulla rv32 ja eilen oikealla puolella kehoa kauheat tuskat ja ultrasivat äitipolilla munuaiset ja niissä näkyi että oikeanpuoleinen munuaisallas on suurempi kuin vasen. Onko kellään kokemusta tällaisesta kun en ole ennen kuullutkaan? Esim. paheniko jotenkin raskauden edetessä vai voiko kohtaukset jäädä yhteen? Kertokaa ihan kaikkea!
Kommentit (5)
Se tarkoittaa sitä et raskautesi rasittaa munuaiastasi vähän liikaa. Itselläni siitä jäi pysyvä vaurio. Mut tiedän et joillakin se voi raskauden jälkeen palautua normaaliksi.
Sun kannattaa välttää kaikkea mikä rasittaa munuaista. Esim. suolaa, hiilihappojuomia, rasvaa, vitamiinipillerreitä jne.
Tiedätkö vaikuttaako rautatabletit tai kalkkid-tabletit? Miten suureksi sinulla oli tuo allas laajentunut?
kun on raskaana, niin eihän niitä voi lopettaakaan. Mut koita enemmin saada vitamiinit ruoasta kuin purkista. Ja minulla oli kyllä aika paljon tuota laajentumaa munuaisissa. En osaa nyt sanoa et paljonko prosentteina.
Mut nuo hiilihappojuomat ovat pahasta ja samoin liika suola. Ihme ettei sinulle puhuttu mitään vältettävistä aineista. Minä sain kyllä melkosen listan mukaani.
en sitten tiedä että oliko jotenkin lievä tapaus...sain vain reseptin ja määräyksen ottaa niitä lääkkeitä jos kipukohtaus taas iskee ja jos ei muutama tabletti auta niin sitten näytille! Niissä lääkkeissäkin luki ettei saa käyttää raskauden aikana mutta kaippa ne sairaalassa tietävät?!
Meillä todettiin vauvalla munuaisaltaanlaajentuma ultrassa vk 18.