~*~*~*~ Tonskat Syyskuun loppuun~*~*~*~
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
18.8.08 sapa-82
6.10.08 Coltsfoot, flipperi
30.10.08 Viipero
5.11.08 Osborne
21.11.08 Sonteri
25.11.08 napero79
29.11.08 AinoAurora
10.12.08 Niamey_85
25.12.08 Karssuli
28.12.08 Iida-Linnea
01/09 Han-han
6.1.09 kandivaihe
8.1.09 Alessandra
16.1.09 Laventeli, Jepsis
20.1.09 MiaMik
26.1.09 Mammanalku77
1.2.09 maikiss
12.2.09 amanda
15.2.09 Leenaliinu
helmi-maaliskuu 09 Kesis
13.3.09 Pi-Ki
8.4.09 Pikku-milli
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Pesukarhu, tyttö 27.8.08
Kamomila, tyttö 31.8.08
Mörötin, tyttö 10.9.08
Poikia yhteensä: 2
Tyttöjä yhteensä: 6
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Ainoaurora
OMA & MIEHEN IKÄ: 32/38
ASUINPAIKKA: Sibbo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 16.12.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 29.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Porvoo
NIMIMERKKI Alessandra
OMA & MIEHEN IKÄ 30/33
ASUINPAIKKA Pirkanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA poika 4.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 8.1.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Vammala
NIMIMERKKI: -amanda-
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 & 36
ASUINPAIKKA: Hki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 14.4.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 12.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: naistenklinikka
NIMIMERKKI Coltsfoot
OMA & MIEHEN IKÄ 25&28
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Hilla 04/2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 6.10.2008
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: flipperi
IÄT: 24/24
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOINEN: Kia 21.04.2007
TONSKAN LA: 06.10.2008
SYNNÄRI: JS
NIMIMERKKI Han-han
OMA & MIEHEN IKÄ 22&26
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA S 02/07
TONSKAN LASKETTU AIKA 01/09
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI iida-linnea
OMA & MIEHEN IKÄ 30 & 30
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttönen 12.5.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 28.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA Hyvinkää
NIMIMERKKI: Jepsis
OMA&MIEHEN IKÄ: 33/31
ASUINPAIKKA: Pirkanmaa
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 29.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 16.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS / Vammala
NIMIMERKKI: kamomilla06
OMA & MIEHEN IKÄ:32/42
ASUINPAIKKA:Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA:Tyttönen 16.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: HYS
NIMIMERKKI: Karssuli
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 2.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 25.12.2008 (Jeesus-baby)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kättäri
NIMIMERKKI: Kesis (Kesämorsian2006)
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/29
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Lenni 3.4.2008
TONSKAN LASKETTU AIKA: Helmi-maaliskuu 2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
Kommentit (46)
Pari kertaa oon tänään meinannut tulla kirjoittamaan, mutta yllätys, ei ole päässyt välillä kirjautumaan sisään ja välillä ei edes koko sivustoille. Nyt sitten kello alkaa jo näyttää sen verran, että sänky houkuttelee kutsuvasti. Mutta laitanpa silti ne tärkeimmät!
Eli ekaksi Iirikselle ja Mykikselle hurjasti onnea plussista!! Ja onnea muillekin jos joku on jota en ole muistanut onnitella.. Tarrasukkia pikkuisille matkaan!
Avecos, paljon onnea pikkuisen syntymän johdosta!! Hän sai tosiaan syntymäpäivän joka on helppo muistaa :)
Eipä listalla tosiaan näy enää sun tietoja, nyt oon kyllä minä moannut jossain vaiheessa, tarkoitus ei ole ollut tiputtaa pois listoilta! Joku kämmi varmaan tullut jonkun päivityksen yhteydessä.. Mutta lisäänpä teidän vauvan tiedot syntyneisiin heti seuraavan pinon alkuun.
Coltsfoot taitaakin sitten olla seuraava. Ja perästä tullaan, hui..!
Osse vaan saikulle jos vähänkin siltä tuntuu! Eiköhän se huono omatunto sitten siitä pian hälvene kun saat rauhassa lepäillä ja keräillä voimia tulevaa varten :)
Ja Mammis oli tuntenut kunnolla liikkeitä, eikös vain olekin ihanaa :)
Täällä ne liikkeet pistää välillä jo kiljaisemaan kun tuntuu että mahasta tullaan läpi just..
( . ) Suppareita täälläkin aikas paljon. Liitoskipuja, paineentunnetta, ja niitä tavallisia loppuraskauden vaivoja. Osse taisi kysella k.suun tilanteesta, mulla oli lääkärineuvolassa rv 33+0 k.suu pehmeä, mutta kiinni ja pituutta 3cm.
Tiedän silti monia uudelleensynnyttäjiä joilla k.suu (ulkosuu) ollut auki jo kakkosella alkavilla viikoilla, mutta vauva syntynyt kuitenkin ihan täysaikaisena. Eli normaalitilanne tosiaan on. Toki sitten sitä lepoa jos kovasti supistukset jatkuu/yltyy.
Viipero rv 34+5
Mulla ei myöskään auennut sivut eilen koko päivänä!
Iiris ja Mykis olivat plussanneet, onnittelut molemmille :)
Osse, jää ihmeessä saikulle! Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta jos noinkin lyhyessä ajassa kanava lyhentynyt niin lepo tekisi hyvää! Mullahan todettiin Idasta rv 29+ kohdunsuun pehmentyneen, kanava oli lyhentynyt käsikopelolla 3cm->1,5cm ja saikulle jouduin ja olihan se tietysti kova paikka. Jotenkin sitä muka halusi olla ihan ylitunnollinen ja loppuun asti töissä, ja siksi en edes meinannut kertoa terkalle supistuksista. Rv 35+6 kohdunsuulla tilanne oli muuten sama, mutta lisäksi ulkosuu oli sormelle auki ja Idahan syntyi rv 40+5 ;)
No tässä sitä ollaan vähän samanmoisessa tilanteessa kuin Ossekin, mitä nyt viikkoja hurjasti vähemmän :/ Mulla alkoi maanantaina siellä vanhainkodilla työt ja osasto on aika fyysisesti raskas ja aika paljon saa olla jalkojensa päällä. Pari tuntia meni töissä hyvin, kunnes alkoi kauhea polte ja kipu ristiselässä ja hetken päästä vielä paineen tunne alapäässä. Työpäivän jälkeen alkoi supistelut, kivuttomat kylläkin. Eilen vietin vapaapäivää ja ihan koko päivän supisteli ja välillä oli ärsyttävää menkkajomottelua mukana. Meinasin jo eilen soittaa neuvolaan et saisin aiemmin lääkäriajan, mutta en vaan kehtaa jäädä vielä pois töistä. Olisi tietenkin ihan kiva tietää kohdunsuun tilanne, kun Idastakin kivuttomat supparit lyhensi sitä kanavaa... Katson nyt vielä tämän viikon ja maanantaina voisin soitella neuvolaan...
MiaMik rv 23+0
Ensin kommentit..
Mites NINCAN Jonsku pärjäilee?
AA - löytyikös sitä vaatelaatikkoa? Mua itseä ärsyttää kun Oonan isi toi neidille tosi söpöt farkut Lontoosta ja niitä ei vaan löydy yhtikäs mistään! Mä en käsitä mihin ne on voineet hävitä! :( Ei kai meidän pesukone ole alkanut sukkien lisäksi syömään housujakin.. blaah.
KAMOMILLA - jokos te olette olleet tyttöjen kesken kotosalla, jos ootte niin miten on mennyt?
PIKKU-MILLI oli kuullut frankin sydänäänet - kerrohan sitten ultrakuulumisia! :)
COLTSFOOT - ottaa aivoon terkka joka huomauttaa tommosesta painonnoususta, joka mun mielestä ei edes ole paha.. Yritä siis päästää toisesta korvasta ulos. Mulla itsellä oli Oonaa odottaessa (raskautuessa) BMI 28 ja taisi olla prikulleen sama nyt toista kertaa raskautuessa.. Eipä ole kertaakaan huomautettu painosta ja olen kyllä sen sortin ihminen että jos mulle siitä joku huomauttaa enkä koe aiheelliseksi moista niin kommentoin kyllä. ;)
Q - olikos sun äiti apuna viikonloppuna, oletkos saanut nukuttua? Kylläpä todellakin oli mälsä terkkari sullakin, vauvanmakkarat on ihan parhaita ja ei voi olla mitenkään "epäterveellisiä" kun kerran äipänmaidosta tulee..
PESUKARHUlle kommentoinkin tuonne taapero-puolelle noista masuvaivoista..
KANDI - ihania ultrakuvia Sofiasta ja hyviä kuulumisia!!! :))))
NAPEROlle piti toivottaa hyvää lomaa! :) Vähän kateellisena tosin.. hih.
OSSE - ei ole omia vastaavia kokemuksia jakaa, mutta kuuntele itseäsi ja lääkäriäsi sen saikun suhteen. Ei todellakaan kannata rääkätä itseään ihan loppuun asti! Jos on tarpeen jäädä saikulle niin jää ihmeessä - ei kannata riskeerata.. Taisit tänään kuitenkin mennä hommiin - mikä on olo?
MIAMIK myös, yritä ottaa iisisti ettei supparit iske päälle jo nyt!
AVECOS - vauvaonnitteluja teille!!! :)
I-L - en sitten "malttanut" jäädä kotiin. On niin paljon hommia että oli pakko tulla. Olo oli kyllä jo taas parempi kuin eilen. Otetaan iisisti. Huominen vielä ja PE pidänkin sitten lomaa. :) Toivottavasti sä saisit sen hb:n nousemaan!
VIIPERO - en ihan vielä ole päässyt "kiljaisuasteelle" noiden liikkeiden kanssa, mutta kyllä tuolla masussa on todella aktiivinen tapaus.. ;)
TAMPERELAISET - suositelkaas hyvää ravintelia! :) Ollaan piipahtamassa sunnuntaina Tampereella miehen kanssa konsertissa ja olisi kiva käydä syömässä jossain hyvässä ravintolassa. Tykätään erityisesti kreikkalaisessa (ei siis välttämättä kreikkalainen) ei niin kovin "mausteisista" ruoista (kuten intialainen tms). Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan!
Jees, itse olen töissä taas, lounaalla ehdin syönnin lomassa vähän surffata. Oona on isukin kanssa kotosalla ja vähän parempana, mutta edelleen yskäinen + räkäinen. Itsellä on jo vähän parempi olo. Onneksi on enää pari päivää viikonloppuun - aion itse asiassa pitää PE lomaa niin saan vähän huilata ja tehdä "omia" juttuja meidän molempien neuvolan jälkeen (Oonallakin 1,5v neuvola - jännää!). Osaan omia kuulumisia kertoa sitten enemmän neuvolan jälkeen. Painoa ei ainakaan oman fiiliksen mukaan ole tullut kovin paljoa, väsymystä, turvotusta jne ei vielä ole.. Maha on iso (täytyypä muuten muistaa ottaa masukuva) ja mieli huojentunut nyt kun on alkanut tuntua nuo O:n liikkeet. :) Olen alkanut pähkäillä että pitäisikö vaihtaa Oonan kanssa huoneita (meidän makkari on isoin) jos vauva sitten jossain vaiheessa muuttaa Oonan kanssa samaan huoneeseen. Just kun mentiin maalaileen seinää.. No, ehkä se ei ole vielä tämän hetken murhe.. Oonan huoneen sisustus on edelleen ihan "keskeneräinen" - haluaisin ne tapetit sieltä pois mutta alkaako niitä nyt sitten repimään jos vaihdetaan tulevaisuudessa huoneita.. höh.
Voikaa hyvin ja syökää paljon c-vitamiinia & valkosipulia ettei teihin flunssat iske!
Mammis + O rv 22+2 - olin eilen ihan pihalla noista viikoista (Oona kohta 1,5v kotosalla isin kanssa)
Vitsi kun nyt alkaa kovasti jo kyrsimään tämä maha ja kaikki siihen liittyvät sivuoireet. Uutena nyt on tullut kivat turvotukset. Tuntuu, että jalat on jo melkein tunnottomat ja varsinkaan aamusta sormet ei taivu kun aavistuksen verran, onneksi päivää kohti tilanne paranee Viime yönä sai valvoa neljään kun jalkoja ja käsiä juili siihen malliin... Heh, ylihuomenna on neuvolaa taas, veikkaanpa että painoa on tullut viikossa varman tyyliin kolme kiloa, siinä määrin hankalan tuntuista tämä elämä jo on. Mä olen jotenkin asennoitunut siihen, että muksu syntyisi ensi viikon lopulla (eli muutamaa päivää ennen laskettua aikaa kuten Hilukin), joten voin jo etukäteen kuvitella kuinka kyrsii jos tässä samassa jamassa saa kökkiä vielä viikolla 41+! Olen superpositiivisesti heittänyt jo jotain kamaa tulevaan sairaalakassiin. Siippakin on ohjeistettu siihen, että jos hän aikoo mieliä synnytykseen mukaan (meillä on ollut tästä aiheesta kovat keskustelut, viimeeksi ukko kävi vaan mun hermoille kun oli niin avuton) hänen on huolehdittava siitä, että saan epiduraalin tai spinaalin jos yhtään haluan. Hilun kanssa koitin reippailla mahdollisimman pitkälle ja sitten kun aloin pyydellä puudutteita, olikin jo muka liian myöhäistä! Sikamaista!
Iida-Linnealla onkin vauvojen kanssa ihan sama kuin meillä, eli tulevat täysin eri vuodenaikoihin. Itse en juurikaan ole vauvalle vaatteita ostanut (bodeja ja potkareita on kymmenittäin) lukuun ottamatta tuollaisia college-asusteita. Tarkoituksena olisi ollut neuloa mukelolle joku villanutukin, mutta en mä mitään sellasista ole saanut aikaan :D
Voi että tuota Q:n sirkusta! Onneksi ei enää ole pitkä aika miehen paluuseen! Mustakin tuntuu, että tämäntyyppistä tekstiä tulen ite jatkossa kirjoittelemaan...
Pesukarhun Kirppu on yhä nukkumatin kanssa hyvää pata. Rela-tippoja olit miettinyt. Meillä Hilulla oli melkoiset mahavaivat pienenä, mutta kaipa sitten myös jotain yleistä tyytymättömyyttä, Rela-tipat tuli testattua, mutta en itse ainakaan huomannut niistä mitään apua olevan (tosin käytettiin niitä lähemmäs vuosi kun nehän kuulemma on niin kovasti hyväksi).
Jepsiskellä oli ollut kivat neuvolakuulumiset! Jännä juttu ettei tuolle seuraavalle kerralle tullut sitä lääkäriaikaa! Mä olen tosin vieläkin ihan näreissäni, että itse en päässyt sille vikalle lääkärille. Noinkohan ne koittaa aina säästää ei-ensisynnyttäneiden kanssa...
Kandi oli laittanut Sofiasta kuvia! Vitsi toi on uskomatonta, mihin noista ultralaitteista on nykyään!
Naperolle hurjasti onnea lomien alkamisesta!
Ossella siellä vähän ilkeä tilanne. Ymmärrän hyvin tuon tunnollisuutesi, mutta varmasti se jos nyt viikon ennen aikojasi häippäset töistä ei maailmaa kaada Koitat vaan pitää mielessä, että muksun takia otat iisimmin.
Avecosilla on arki lähtenyt rullamaan mukavasti Nämä on just sellaisia "tsemppijuttuja" joita itekin kaipaa täällä paniikin keskellä :D
Ja plussaonnittelut Iirikselle ja Mykikselle!!
Mammiksella sairastetaan Pirullista aikaa tämä syksy... Ja onnittelut liikkeiden tuntemisesta :D
Juu Viipero, mäkin tässä just mietin, että missä vaiheessa me ollaan tämmöset viikot kasattu. Vastahan sitä tuli tultua tänne palstalle :D
MiaMikilläkin siellä ikävä tilanne supistusten kanssa Muistahan soveltaa Osselle antamiasi neuvoja myös itseesi jos tilanne vaatii!
Mites muuten muilla on tilanne linea negran kanssa, onko sillä ollut jotain tekemistä sukupuolen kanssa? Mulla Hilusta oli suht selkeä viiva, nyt pitäisi olla tyttö myös mahassa, mutta viivasta ei ole tietoakaan. Muutenkin nyt on alkanut stressata vauvan puolesta ihan suunnattomasti. Hillan kanssa olin koko ajan ihan varma, että lapsi kuolee mahaan ja vielä kun synnytysessä ponnistus meni persiilleen, niin heti ensimmäisenä iski tajuntaan, että kamalaa kun on näin pitkälle päässyt ja nyt se muksu kuolee. Nyt tämän kakkosen selviytymistä/terveyttä ei ole ollenkaan ehtinyt miettimään, aina vaan ajatellut, että mikäs sillä nyt olisi... Nyt sitten taas alkaa tuntumaan siltä, että kun toisen syntymää on osin pitänyt itsestäänselvyytenä, niin jotain kamalaa tulee tapahtumaan On tämä elämä hankalaa!
Josko sitä alkaisi lounastaman jottei vallan näkymättömiin kuihdu ;D
Coltsfoot ja mukelo 38+2 (jumankekka!) ja koisiva HiljainenHilla 1v5kk
Ai että mua ärsyttää nää sivut, toimii,ei toimii...tai sitten kaikki kirjoittama katoaa kun taivaan tuuliin.
Mammis: löytyi laatikko kun menin itse toimistolle katsomaan, laatikoita löytyi itseasiassa 2 mutta niistä toinen on oikeestaan kirppiskamaa.
Vitsit kun sais meidänkin tytölle oman huoneen, meillä on tällähetkellä vain kaksi "makkaria" joista toinen on alakerrassa ja toinen yläkerrassa joten en ole raaskinnu laittaa Ainoa nukkumaan eri kerrokseen, sitäpaitsi toinen toimii miehen työhuoneena enkä tiijä mihin kamat siirtäisin.
Noh kun saadaan uusipuoli valmiiksi on tilaa enempi joten me nukutaan kohta kaikki 4 samassa huoneessa ( BLÄÄÄÄÄÄÄÄH ! )
Mulla olis myynnissä iskun möhkösarjaa 4 laatikkoa sisältävä hoitopöytä jos jotakuta kiinnostaa, laitetaan yläkertaan kaappeja ja sinne ei sitten enää hoitopöytää mahdu, tosin se on toiminu Ainollakin vain vaatesäilytyksessä kun vaipat on vaihdettu kodinhoitotilan pöydällä.
Sellaista tänne, perjantaina taas neuvola tulen sitten kertomaan mitä siellä sanottiin.
Ihanaa mies tulee tänään kotiin, tai oikeestaan huomenna 00.50 mutta saan yöllä jo kölliä kainalossa.
aa ae ja sohvi 30+4 ( enää 9 viikkoa ja 3 päivää la )
Olipas tullut paljon kirjoituksia sitten viime lukeman...
MIaMikilläkin aika hurjan kuuloinen supistelukohtaus, kyllä sun varmaan kannattaa parin viikon sisään käydä lääkärissä. Eihän sitä tiedä miten lyhyellä kohdunkaulalla (-kanavalla??) kestää turvallisille viikoille, mutta sun taustalla kannattaa varmaan varmistaa...
Coltsfoot, mulla oli aika haalea linea negra Noelia odottaessa, ja nyt tyttöä odottaessa tuntuu, että on vahvempi tulossa. Poikaviivaksihan sitä myös sanotaan, mutta noita uskomuksia nyt riittää joka lähtöön.
Iida-Linnea, kai sulle tehdään hyvissä ajoin painoarvio ultralla? Siis ei sulle, vaan vauvalle :) Etteivät päästä ihan viisikiloiseksi asti, jos taas meinaa mennä yli lasketun ajan. Voihan se sf-mitta riippua myös vauvan asennosta. Mulla oli viimeksi rv 26 aika suuri mitta, ja jos nyt meinaisin kiriä samoihin lukemiin, pitäisi olla tullut 7cm viime mittauksesta..! No, ensi viikolla selviää mitkä ovat lukemat :)
Mammis, tuo on kyllä juuri oikea asenne painon suhteen. Ei se BMI kerro koko totuutta, sillä joku kantaa kilonsa ryhdillä, toiselle ne ovat selkeästi liikaa. Mulla on suunnilleen sama paino nyt kuin Noelia odottaessa näillä viikoilla, mutta kunto on roimasti parempi nyt.
Pitääkin mainostaa, että nyt syyskuun aikana on tullut vain 500g painoa! Tätä se säännöllinen arkielämä teettää. Syön yliopistolla kunnon lounaan ja kotona päivällisen, enkä pääse napostelemaan kaapeilta pitkin päivää. Syön kyllä herkkujakin, mutta tuota kulutusta on nyt niin paljon, etteivät herkut siirry puntarin näyttöön ihan helpolla.
Omaan napan ei muuta. Supisteluja on nyt viikon sisään tullut enemmän, mutta ihan kivuttomia. Tätä se on varmaan sitten loppuraskauden ajan. Toivottavasti voin vielä kuukauden ajaa pyörällä, niin ei tarvitse kävellen liikkua joka paikkaan. Viimeksi ainakin kävely teki pahimmat supistukset.
Kandi & Sofia 24+
Heips!
Kandi, lääkäri totesi eilen ainoastaan sen, että myöhemmillä viikoilla tarkemmin arvioidaan vauvan kokoa. Ultraamisesta ei puhunut mitään. Tyttönen oli syntyessään alle 4 kg, joten lääkäri totesi hänen olleen pitkä ja hoikka vauva.
Ajattelin seuraavalla neuvolakäynnillä jutella terkkarille tästä olosta, mikä jäi eilisestä lääkärineuvolasta. Siis kun pieni, ja välillä suurempi, ahdistus tulee mieleen kun katson neuvolakorttia ja sf-mittaa. =( Sairaalat on vaan tosi nihkeitä käynnistämään synnytystä aikaisemmin kuin rv 42+1. Yritän silti puhua terkalle, jos vaan mahdollista päästä synnyttämään jo aikaisemmin mikäli vauva vaikuttaa suurikokoiselta. Äh, tosi inhottavaa jos loppuraskaus menee pohtiessa vauvan ja mahan kokoa.
Voikaa hyvin,
iida-linnea, "klasu" 26+3 ja tyttönen zzz
En tiedä mitä kummaa se maanantainen ja tiistainen supistelu sun muu oli, mutta eilen meni töissä tosi hyvin! Ehkä muutama hassu supistus tuli, mutta ei yhtään mitään muuta. Selkä ei ollut kipeä eikä sitä paineen tunnettakaan tullut alapäähän :) Ehkä tässä ei tarvitsekaan vielä jäädä saikulle ja olen niin onnellinen kun sain nyt työsopparinkin vuoden loppuun. Äippäloma alkaa tosiaan 13.12 ja kohtahan siitäkin pitää jo kertoa, kukaan ei töissä tiedä minun olevan raskaana :)
Eilinen ilta meni mukavasti Idan kanssa sohvalla pötköttäessä, jouduin hakemaan kuumeisen neidin kesken tarhan kotiin. Mulla on nyt tänään ja huomenna aamuvuorot, mutta onneksi mies jää neidin kanssa kotiin :)
MiaMik rv 23+1
Minne tää aika oikeesti menee? Musta tuntuu etten oo saanut mitään aikaiseksi koko viikolla, ja nyt on jo torstai!
Meille tuli vähän huonoja uutisiakin tässä tiistaina, kun miehen työpaikalla annetaan 3-4henkilölle lomautus... Toivottavasti ei mies kuulu noiden joukkoon, muuten mä joudun meneen takas töihin ens syksynä, byääh! Toi miehen paikka on sellanen n 25henkilön työpaikka, joten ei kovin hyvälle näytä!
Mä en oikeesti tiedä enää miten päin tää mukelo on tuolla mun mahassa! Enkä mä siitä oo kyllä enää ottanut minkäänlaista paniikkia, kukaan ei oo sinne koskaan jäänyt, joten eiköhän eemeli sieltä jollain tapaa ulos saada! Ens maanantaina on sitten neuvola, joten saan sillon enemmän tietoo... Ja niinkun jo aikaisemmin kerroin, niin eemeli kyllä möyrii sen verran vauhdilla, että taitaa mennä jonkin aikaa ennenkun kääntyy oikein päin, jos siis meinaa kääntyä! Eetu kun oli jo näillä viikoilla ollut pidemmän aikaa "oikein päin".
Ossen vointi ei kyllä kuulosta kovin hyvälle! Muista kuitenkin, ettet saa siitä minkäänlaista mitalia, jäät sitten nyt kotiin taikka sinnittelet sinne äippäloman alkuun... Ja loppupeleissä sä ja vauva ootte ne tärkeimmät!!! Mun pomoni sanoi, sillon kun ootin Eetua, ja mietin että voinko jäädä saikulle, että sitä ei enää kukaan muista siinä vaiheessa, kun palaat takaisin töihin, millon jäit pois!
Avecosille perheineen onnittelut pienestä pojasta! Kiva ja helppo syntymäpäivä!
Iirikselle ja Mykikselle isot onnittelut plussista!
Pikkumillillä on tänään ultra, tuupa kertomaan mitä näky!
Mammis ja Oona ovat olleet kipeinä! Tota flunssaa on kyllä ihan hirveesti liikkeellä, ja se kun ei oo mikään yhden tai kahden päivän juttu, vaan vie moneksi päiväksi sänkyyn, siis aikuiset! Ja "lomaa" täällä tosissaan vietetään, ei kyllä tunnu sille, kun on tuo tuholainen kotona... Mutta on tää kyllä aivan ihanaa, kun saa heräillä mihin aikaan huvittaa (siis Eetua huvittaa) ja muutenkin saa tehä ja olla ja tulla miten tykkää!
Niin ja vaikken ookaan tamperelainen, niin Manhattan Steak Housessa (Koskikeskuksessa) on aivan mielettömän ihanat pihvit, jos siis tekee mieli pihviä. Ja sitten Aleksanterinkadulla on aivan ihana pizzapaikka nimeltään Pizzeria Napoli, nam!
Coltsfoot oli miettinyt linea negraa, mulla oli ihan selkeä ja vahva viiva Eetua odotellessa mutta nyt ei oo mitään! Voihan se siis vieläkin tulla, mutta jos oikein muistan, niin Eetusta oli jo näihin aikoihin selkee viiva... Ja oon kyllä kuullut, ettei välttämättä ole ns poikaviiva...
Painosta... Mulla oli nyt viime neuvolakäynnillä tippunu siihen samaan, missä ennen raskauttakin oli, joten täällä on nyt +/-0 painonnousu... Eetustahan mä kanssa "laihduin", synnärillä "käynnin" jälkeen oli paino tippunut melki 10kg ennen raskautta olevaan painoon nähden...
Sitten vielä tuosta vauvankoosta oli Iida-linnea miettinyt.. Mä en jotenkin usko vieläkään että meidän eemeli olis "iso" tai siis isompi kuin Eetu (3915g) kun ei mua oo alkanut ahistamaan yhtään samanlailla kuin sillon Eetua odottaessa näillä viikoilla oli jo ihan hirveetä, kun ei iltaisin löytynyt yhtään hyvää asentoa. Vaikka sillon kaks viikkoo sitten painoarvio olikin 1700g ja käyrällä ponnahdettiin yläkäyrälle... Hmmm...
Me ollaan huomenna menossa Tampereelle kattomaan Herramieshuijareita miehen kanssa, Eetu menee mun tädille hoitoon siksi aikaa. Ja sunnuntaina mennään koko perheen voimin TuttiRitarin konserttiin Hämeenlinnaan! Ja kahen viikon päästä on Titinallen vuoro... Täytyy vielä mennä kun mamma jaksaa..
Toivottavasti MM jää kanssa saikulle, jos siltä tuntuu!!! Ja onnittelut sopparista!
napero ja eemeli 31+2 sekä riehuva isoveli Eetu 2v7kk
Mistäs löytäisin infoa noista TuttiRitarin konserteista? Nimittäin oon yrittänyt googlettaa jne ja ei oikein löydy kun siitä Tuttiorkesterista ja siitä naisesta (ei muista nimeä).. Oona niin kovasti tykkää Tuttiritarista!
Mammis työn touhusta
pikavastaus... täytyy lähtee kauppaan...
Löysin tuon konsertti-ilmoituksen ihan meidän "paikallisesta" lehdestä... Sellainen kuin kaupunkiuutiset, ilmestyy täällä Hämeenlinnan seudulla.
Muuten onkos Bejbi tulossa samaan konserttiin? Luin vaan sun mesestä...
napero
Mykikselle myös tervetulotoivotukset ja onnea plussasta!!! Tosi kivaa kun alkupuolen odottajienkin joukko lisääntyy.
Meillä oli tänään siis NP-ultra ja kaikki on hyvin! Siellä se Frank huitoi käsillään ja potki minkä ehti :D Kätilö pysäytti kuvan ruudulle niin, että saatiin viisi sormeakin laskettua. =)
Rakenteet normaalit ja niskaturvotus vaan 0,8mm. La tarkentui ja se on nyt 5.4.09
pikku-milli, Akseli 2v5kk & Frank 12+4
Pikku-millille onnea hienoista ultranäkymistä! :)
Coltsfoot kärsii turvotuksista, varmasti aiheuttaa hankalan olon :(
Saas nähdä iskeekö joku kaunis päivä vielä tännekin moinen vaiva.
Tänne on iskenyt hiiva - taas. Viisi kuuria erilaisia voiteita ja puikkoja on nyt hiivan nujertamiseksi käytetty eikä mikään tunnu auttavan. Tai siis auttaa kyllä aina joksikin aikaa, se on tarkalleen se viikko kuurin lopetuksen jälkeen kun tuttu kutina ja kirvely aina alkaa.. En edes viitsi soittaa neuvolaan taas, kun juuri eilen siellä kävin. Kärsitään nyt taas hetken tästä vaivasta.
Suonikohjut alapäässä pullottaa, liitoksia särkee, supistelee ym. ym. sitä tavallista. Alkaa jo pikku hiljaa kyllästyttää tämä olotila, ja se tuttu loppuraskauden "syntyisi jo" olotila alkaa vallata mielen.. No pysyisi vielä pari kolme viikkoa mutta sitten saisi syntyä! Milläs viikoilla Coltsfoot teidän Hilu syntyikään? Aleksi syntyi rv 40+1 ja jotenkin sitä olettaa synnytyksen tälläkin kertaa käynnistyvän lasketun ajan kieppeillä.
Viipero rv 35+0
Tuossahan tuo lukikin Coltsfootin viestissä että Hilla syntyi muutama päivä ennen laskettua aikaa.
V (ja nyt nukkumaan)
kiitos kaikille kommenteista ja huolenpidosta tuohon saikkuasiaan. Kyllä mä tiedän, etten ole korvaamaton, mutta olen kyllä erittäin tyytyväinen siihen, että olin kaksi viime päivää työreissulla, oli sen verran hyvä tapahtuma! Tänään oli viimenen neuvolalääkäri ja paikat oli edelleen auenneet, ei mitään hirmuista muutosta, mutta sisäsuukin oli nyt 0,5-1cm auki, kohdunkaulaa se 2 cm vielä jäljellä. Lääkäri kysyi aika tiukkaan sävyyn, miten jaksan töissä, mutta ei sitten määrännyt saikulle, kun sanoin että jaksan nämä loput kaksi päivää kyllä, etenkin kun välissä on viikonloppu. Supistuksia nimittäin ei ole oikeastaan ollut maanantain jälkeen. Ja olen ihan varma, että tämä lapsi ei ulos tule ennen laskettua aikaa, vaikka mikä minä olen sitä ennakoimaan... :)
Painoarvioksi saatiin tänään n. 2050g, eli "ei iso muttei pienikään". Omalla käyrällään on pysynyt ja syntymäpainoarvioksi saatiin n. 3200-3400g, mutta todettiin miehen kanssa, että niin arvioitiin tytöstäkin ja melkein neljäkiloinen oli sitten syntyessään. Lääkäri oli tänään ekaa päivää neuvolalääkärinä, joten ultrassa meni 50 minuuttia, mutta ei se mua haitannut, pääasia että saatiin kaikki tutkittua.
Jeps, mutta nyt haen kahvia ja suuntaan palaveriin.
-Osse, typy 1v10kk ja Raju rv 34+2
Meidän perheessä nukuttiin viime yönä pisimmillään vajaa 2 tuntia putkeen, joten tällä mammalla on ihan pönttö sekaisin. Kyllä suretti, kun miehen piti raahustaa töihin aamusta. Onneksi on liukuva työaika niin lähti vasta kahdeksan maissa.
Meidän tyttönen tuli kipeäksi ja yöllä itki, karjui ja huusi 30min-tunnin välein. Ei ollut hyvä olla oikein missään. Tukkoisuuden lisäksi kun kiusana olivat masuvaivat. EIkä mulla ole aavistustakaan mistä ne on peräisin!
Jahas, tyttönen itkee sängyssään, jatkan kohta jos pystyn....
No niin, se niistä äiskän päikkäreistä. Neiti nukkui tunnin ja on valmis taas touhuamaan. Onneksi nyt päivällä näyttäisi jaksavan leikkiä, koska mun tekee vähän pahaa kanniskella neitiä.
Viime yöhön toi omat "mausteensa" mun tosi kummallinen heikotuskohtaus eilen aamupäivällä. Oltiin perhekerhossa tyttösen kanssa ja mulla olo ok. Kotimatkalla, muutama satametriä, alkoi päässä tuntumaan vähän jännältä ja kun päästiin rappukäytävään niin meinasi maailma mennä mustaksi. Tyttönen konttasi osittain kotiin, koska en uskaltanut ottaa syliin ettei kaaduta. Kun päästiin kotiovesta sisälle syöksyin juomaan mehua ja vettä. Sain annettua tyttöselle lounaan ja hänet unille, jonka jälkeen söin ja kävin lepäämään. Voimat oli kadoksissa käytännössä koko loppupäivän. En tiedä humpsahtiko verensokeri matalalle, johtuiko huonosta hb:sta vai mitä ihmettä tapahtui. Aika pelottavaa kuitenkin. Päätinkin, että tänään ollaan vaan tyttösen kanssa kotona.
Hyvää viikonloppua kaikille!
t. iida-linnea, "klasu" 26+5 ja nuhanenäinen tyttönen
Iida-Linnea, aika tutulta kuulostaa tuo huimaminen - tosin mulla ei ole mennyt ihan noin pitkälle. Noelia odottaessa oli pyörrytystä useinkin, ja välillä ruuhkaisessa junassa seistessäni (kuka nyt raskaana olevalle tilaa tekisi) oli kyllä jo sellainen kylmä hiki päällä, että kohta lähtee taju. Mulla tepsi parhaiten syvään hengittäminen, jonkin konkreettisen asian ajatteleminen, vesihuikka ja joku pieni syötävä. Pidä rusinapakettia mukana, ja istahda heti vaikka jalkakäytävälle, jos pyörryttää! Olen kaksi kertaa pyörtynyt lähes suorilta jaloilta (en raskaana ollessani), joten voin kertoa, että tulee rumaa jälkeä jos naamalleen kaatuu asfalttiin ;)
Noelin hoitotäti on kipeänä, enkä viitsinyt kylmiltään viedä poikaa päiväkotiin (ei olla edes käyty tutustumassa), joten pidän kotipäivän tänään. Käydään iltapäivällä siellä päikkärissä varmuuden vuoksi leikkimässä, jos pph jatkaakin saikkua vielä ensi viikolle. Harmi kun kukan muu hoitopaikan lapsista ei ole tuolla varahoidossa, niin ei ole edes tuttuja naamoja... Vähän hurjalta tuntuu viedä poika päiväkotiin yhden tutustumiskerran varoajalla, mutta onneksi tuo osaa kyllä pitää puoliansa ihan tarpeeksi ;) Yöt siinä varmaan menee taas sekaisin, muttei mahda mitään.
Sofia myllää vaan, vilkas tyttö. Onneksi olen niin tottunut kaikenlaisiin yöllisiin häiriöihin (mies piehtaroi, Noel tulee väliin, kissat puskee silityksen kaipuussa), etten juurikaan heräile neidin jytäämiseen.
Kandi 25+
Meillä nukuttiin tänään pommiin, miehen piti laittaa kello soimaan 7.30 meille varmuuden vuoksi, mutta unohti sitten ja me posotettiin Ainon kanssa unta 20 vaill 9 asti, neuvolassa ois pitäny olla 9 aikaan, mutta soitin sinne että ei me taideta ehtiä, mentiin sitten vasta 11.15.
Masu oli kasvanu ja päästiin takaisin sinne ihan alakäyrälle, sf-mitta oli 24,5 kun se ainosta oli näillä viikoilla jo 30.
Painoa oli tullu taas 0,5 kg/vk hemppa oli 133 ja paineet 68/100. Mennään varmuudenvuoksi ens viikolla taas käymään että saadaan seurattua masun kasvamista.
Voi hitsi I-L:n heikotuskohtausta, kuulosti aika hurjalta ei taida ne rautajutut oikeen auttaa.
Harmi kun Kandin Noelin hoidot menee tolleen sekasin, se on kuitenskii noinb pienelle aika iso muutos jos vaihtuu paikka tostanoin vaan. Tuo on yksi syy miksi olen ajatellut laittaa Ainon päiväkotiin enkä pph:lle, tuntuu olevan niin tsäkästä kiinni että saa hyvän paikan vaikka onhan noissa pk:ssakin huimia eroja.
Sellaista tänne, tarvii mennä nykimään likka ylös että sen saa illalla nukkumaan, meillä meni kauppareissu myöhäiseksi kun se neuvola siirtyi ja A meni nukkumaan vasta vähän ennen kahta.
mukavaa viikonloppua kaikille !
aa ae ja sohvi 30+6
Olipas Ida-Linnealla ikävän kuuloinen heikotus, toivottavasti ei toistu. Kyllähän se voi ihan väsymyksestä, verenmäärän muutoksesta jne. johtua, mutta ei varmasti ole kivaa pienen kanssa olla, jos meinaa taju lähteä koko ajan.
Kandin Noel olis kans joutunut uppo-outoon pk:hon, meillä tyttö joutui kans keväällä yks päivä varapk:hon, muistan miten hädissäni olin, mutta hyvin tytöllä siellä oli mennyt, etenkin kun oma pph kävi hakemassa muutaman tunnin jälkeen tuttuun paikkaan. Tällä nykyisellä pph:lla on vakkarivarahoitaja, joka tulee hänen kotiinsa tuuraamaan, joten hoitolapsille on pienin haitta pph:n menoista (käy säännöllisesti lääkärissä/verikokeissa ja on yleensä n. 1-2h pois).
Mulla olis nyt sit enää huominen töitä + tiistaiaamuna 20 minuutin esitys. Hommat on kyllä ihan vaiheessa, mutta saavat jäädä sille tolalleen ja teen sit äitiyslomalla jotain, jos on ihan pakko. Todennäköisesti ei kuitenkaan tartte. Perjantaina iltapäivästä nimittäin alkoi taas melkolailla jatkuvat supistukset, jotka onneksi oli aika kivuttomia. Kyllä ne onneks helpotti, kun menin työterveyteen pötköttelemään ja illalla vaan löffäsin sohvalla. Luulen, että se lääkärintarkastus vähän ärsytti paikkoja.
Eipä tänne muuta, tyttö on unilla ja mies siivoaa autoa. Itse pesin aamulla olkkarin ikkunat, kun auringonpaisteessa oli niin törkyisen näköiset. tosin suurin osa liasta näytti olevan ikkunoiden välissä, joten joudun ne vielä aukomaan jossain välissä. Meillä on vaan yksi niin iso ikkuna, että sitä ei saa ilman tukemista avata, joten pitää olla pari ihmistä aukomishommassa.
Mut nyt kahville ennen kuin tyttö herää ja lähdetään veljenpojan kanssa elokuviin.
-Osse, typykkä 1v10kk ja Raju rv 34+4
Mykikselle ja Iirikselle lämpimästi onnea!! Ihanaa tonskailuaikaa teille. =)
Mammikselle ja Oonalle pikaista paranemista. Maltathan Mammis olla tarpeeksi kauan pois töistä, jotta tauti on kunnolla mennyt ohi!!
Osse, mulla on kovasti huoli sinusta, kun teet töitä ja supistelee noin paljon. En tiedä auttaako yhtään, mutta tyttöstä odottaessani jäin lääkärin käskystä sairaslomalle useamman viikon ennen äitiysloman alkua. Ajattelin, että lääkäri määrää lepoa muutaman päivän, mutta tulinkin kotiin muutaman viikon sairaslomalappu kädessä, joka "järkytti" aikalailla. Istuin pitkään sohvalla ennen kuin pystyin soittamaan töihin, että tulen joku päivä palauttamaan avaimet ja tekemään työt siihen pisteeseen että voin jäädä piiiitkäksi aikaa kotiin. Muutama päivä meni kokiessa huonoa omaatuntoa yms, mutta lopulta ymmärsin sen, että minun pitää ajatella vauvan ja itseni kannalta asioita parhain päin. Olo kohenikin tosi nopeasti, kun työn tuomat rasitteet jäivät pois. Pystyin taas nauttimaan raskaana olosta eikä ollut jatkuva huoli supistuksista. Koitathan siis hellittää otetta töistä... =)
Minulla oli tänään lääkärineuvola ja jälleen kaikki oli aikalailla hyvin. Hemoglobiini mokoma oli vaan laskenut ja arvo nyt vaan 107. =( Rauta-annosta täytyy siis nostaa ja koittaa edelleen syödä mahdollisimman rautapitoisia ruokia. Toinen harmin aihe oli sf-mitta. Lääkäri sai aika huimat lukemat ja pitkin päivää oon ajatellut, että minkälainen järkäle tuolla masussa mahtaakaan kasvaa. Sf-mitta meni siis yläkäyrälle ja kasvua oli useampi sentti viime käynnistä. Mittaaja oli tietysti eri kuin viimeksi ja voihan olla, että vauvalla on ollut jonkinmoinen kasvuspurtti viime aikoina. Silti tuo vähän jäi vaivaamaan mieltä. Painoa ei kuitenkaan ollut tullut kuin 300 g/vko viime käynnistä. Vauva oli vilkas ja potkiskeli innoissaan dopler-laitetta. Lääkäriä ihan nauratti vauvelin touhut, hih.
Nyt miehen seuraan hetkeksi ennen kuin simahdan.
Hyvää vointia kaikille!
T: iida-linnea, "klasu" 26+2 ja tyttönen zzzzzz