Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syitä ajaa alle rajoitusten?

Vierailija
16.04.2025 |

Kerättäisikö tähän syitä, miksi ajat autolla hitaammin kuin suurin sallittu nopeus?

1) Edellä ajaa joku alle suurinta sallittua nopeutta, enkä pidä ohittamista turvallisena tai tarpeellisena.

2) Lähestyn risteystä, josta olen kääntymässä, joten hidastan nopeuteni tilanteeseen sopivaksi.

3) Tien, auton tai kuljettajan kunto on sellainen, että en koe voivani ajaa suurinta sallittua nopeutta.

4) Keli/sää on huono, ja suurimman sallitun nopeuden ajaminen ei tunnu turvalliselta.

5) Ei ole kiire ja muuta liikennettä on hyvin vähän.

Onko teillä arvoisat palstamammat ja -papat jotain muita syitä ajaa "alinopeutta"?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa olen ajanut reilua alinopeutta. Toisella kerralla siksi kun en ollut vaihtanut vielä talvirenkaita ja tulikin lunta. Olin kuntoutuksessa ja oli pakko ajaa kotiin.

Toisella kerralla autoon tuli vikaa, laitoin muistaakseni hätävilkut päälle niin takana tulijat hoksasivat ohittaa heti.

Vierailija
22/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on joitakin syitä, miksi joku saattaisi ajaa alle liikennenopeusrajoitusten:

Sääolosuhteet

Sateet, lumisateet, sumu tai liukas tie voivat tehdä ajamisesta vaarallisempaa. Tällöin on järkevää ajaa hitaammin, vaikka nopeusrajoitus olisikin korkeampi.

Tieliikenteen ruuhkaisuus

Jos liikenne on tiheää, voi olla järkevää ajaa hitaammin, jotta voi reagoida paremmin muiden liikkujien liikkeisiin.

Ajoneuvon kunto

Jos auton tekninen kunto on heikentynyt (esimerkiksi renkaat kuluneet tai jarrut eivät toimi täydellisesti), saattaa olla turvallisempaa ajaa alle rajoitusten.

Väsyneisyys tai huonovointisuus

Jos kuljettaja on väsynyt, ei jaksa keskittyä kunnolla tai on muuten huonovointinen, saattaa ajaminen alle nopeusrajoitusten olla turvallisempaa.

Kokemattomuus tai varovaisuus

Uudet kuljettajat tai ne, jotka eivät ole tottuneet tietyille alueille, saattavat valita ajamisen hitaammin, jotta he voivat paremmin hallita tilannetta ja reagoida yllättäviin esteisiin.

Tarkkaavaisuus

Jos kuljettaja keskittyy enemmän ympäristön tarkkailuun, voi hän valita hitaamman ajotavan, vaikka nopeusrajoitus olisi suurempi.

Väistämisvelvollisuus tai erityiset liikenneolosuhteet

Esimerkiksi tietyt liikenneympäristöt, kuten kapeat sillat, jyrkät mutkat tai rakennustyömaat, voivat vaatia hitaampaa ajoa, jotta voidaan välttää vaaratilanteet.

Rajoitetut näkyvyysolot

Jos kuljettaja ei näe tarpeeksi kauas edessä (esimerkiksi käännöksen takia tai sumun vuoksi), saattaa olla turvallisempaa ajaa hitaammin ja varautua mahdollisiin yllättäviin esteisiin.

Tavaroiden kuljettaminen

Jos autossa on raskaita tai epävakaita tavaroita, jotka voivat vaikuttaa ajoneuvon tasapainoon, voi olla tarpeen ajaa hitaammin ja varovaisemmin.

Liikennemerkit ja erityisohjeet

Jos alueella on muita liikennemerkkejä tai ohjeita, kuten "Alin sallittu nopeus" tai "Varovaisuus", kuljettaja voi noudattaa niitä, vaikka nopeusrajoitus olisi korkeampi.

Eettinen valinta

Joillakin kuljettajilla voi olla henkilökohtainen periaate ajaa maltillisemmin, vaikka nopeusrajoitukset olisivat korkeampia. He voivat haluta edistää turvallisuutta ja vähentää ympäristön kuormitusta.

Onko jotain näistä syistä, joka resonoi erityisesti tai onko muita, joita itse ajattelet voivan olla mukana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on joitakin syitä, miksi joku saattaisi ajaa alle liikennenopeusrajoitusten:

Sääolosuhteet

Sateet, lumisateet, sumu tai liukas tie voivat tehdä ajamisesta vaarallisempaa. Tällöin on järkevää ajaa hitaammin, vaikka nopeusrajoitus olisikin korkeampi.

Jos liikenne on tiheää, voi olla järkevää ajaa hitaammin, jotta voi reagoida paremmin muiden liikkujien liikkeisiin.

Ajoneuvon kunto

Jos auton tekninen kunto on heikentynyt (esimerkiksi renkaat kuluneet tai jarrut eivät toimi täydellisesti), saattaa olla turvallisempaa ajaa alle rajoitusten.

Jos kuljettaja on väsynyt, ei jaksa keskittyä kunnolla tai on muuten huonovointinen, saattaa ajaminen alle nopeusrajoitusten olla turvallisempaa.

Uudet kuljettajat tai ne

Etkö osaa tai jaksa itse kirjoittaa, kun pitää kopioida ilmiselvä tekoälyn kirjoitus? Eipä siinä mitään, kohta tekoäly varmaan korvaa nettikeskustelut kokonaan, niin ei enää meidän ihmisten tarvitse sitäkään tehdä...

Vierailija
24/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kertaa olen ajanut reilua alinopeutta. Toisella kerralla siksi kun en ollut vaihtanut vielä talvirenkaita ja tulikin lunta. Olin kuntoutuksessa ja oli pakko ajaa kotiin.

Toisella kerralla autoon tuli vikaa, laitoin muistaakseni hätävilkut päälle niin takana tulijat hoksasivat ohittaa heti.

Hätävilkkuja ei saa kytkeä liikkuvassa autossa, paitsi nykyohjeistuksen mukaan silloin kun osoitat havainneesi takaa tulevan hälytysajoneuvon.

Vierailija
25/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan säästö: 80->100 nopeuden nosto nostaa kulutusta helposti 20%.

Sakkojen välttely / rentous: Monella tylsällä maantiellä kesänopeus on 100, mutta parin km välein on risteys, 80km merkki ja heti perään kameratolppa. Paljon rennompaa ajaa vakkarilla 88km/h, niin ei tarvitse jarrutella näihin risteyksiin.

Perässäroikkujien päästö ohi: joskus joku (usein rekka) roikkuu perässä ihan kiinni, niin hidasta, jotta menisi ohi. Tästä sitten kiitoksena tulee toisinaan valojen vilkuttelua yms. kun idiootti ei kuitenkaan ohittamaan lähde vaikka tilaa olisi.

Vierailija
26/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hätävilkkuja ei saa kytkeä liikkuvassa autossa, paitsi nykyohjeistuksen mukaan silloin kun osoitat havainneesi takaa tulevan hälytysajoneuvon.

Eikö oikeasti saa? Jos autoon tulee vikaa ja joudun ajamaan vaikka 30km/h maantiellä ennenkuin löydän turvallisen paikan pysäyttää, niin mielestäni on tärkeää viestiä takaa tulijoille että vauhti on hidas. Olen kerran meinannut 80 vauhdissa ajaa auton perään,kun se ajoi niin hitaasti ja en ehtinyt havaita tarpeeksi ajoissa, jarrut pohjassa luisuin talvella ja auto pysähtyi 10cm päähän siitä.

Vierailija
27/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtee ajoissa liikenteeseen, niin helposti on turhankin aikaisin perillä. Kuitenkin tuollaisen muutaman kymmenen kilometrin matkalla pieni yli- tai alinopeus ei ajallisesti ole kuin pari kolme minuuttia. Liian usein lähiliikenteessä ohittelijat tulevat kuitenkin perse edellä liikennevaloissa vastaan. Mutta ihmiset yleisesti luottavat enemmän tunteeseen kuin analysoivat ja havannoivat todelisuutta.

Vierailija
28/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vararengas. Joskus rengas puhkesi kesken ajon ja oli pakko vaihtaa vararengas tilalle. Vararenkaassa oli ilmanpaineen jääneet mataliksi. Sen vuoksi ajo varovaisempaa ja hitaampaa.

Toinen on tosi huonokuntoinen tai mutkainen tie. Turvallisempaa ajaa silloin vähän rajoitusten alle.

Vierailija
29/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kulutuksessa pihisteleminen. Minä tykkään seurata kulutuskeskiarvoa ja yritän saada sen autonvalmistajan lupaamaan kulutuslukemaan. Esimerkiksi kuudenkympin rajoitusalueella kulutus putoaa reilusti kun laskee nopeuden siitä tyyypillisestä vähän alle seitsemästäkympistä alle kuudenkympin kun ei ole takanatulijoita. Tänään meni kauppareissu 13,2 kWh / 100 km keskiarvolla, vaikka täällä on pitkiä ylämäkiä.

Vierailija
30/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeasti saa? Jos autoon tulee vikaa ja joudun ajamaan vaikka 30km/h maantiellä ennenkuin löydän turvallisen paikan pysäyttää, niin mielestäni on tärkeää viestiä takaa tulijoille että vauhti on hidas. Olen kerran meinannut 80 vauhdissa ajaa auton perään,kun se ajoi niin hitaasti ja en ehtinyt havaita tarpeeksi ajoissa, jarrut pohjassa luisuin talvella ja auto py

Tässä tilanteessa käyttäisin maalaisjärkeä. Turvallisuus menee kuuliaisuuden edelle. Hätävilkut herättävät nopeasti huomion ja siihen reagoidaan jo kaukaa.

Vierailija
31/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö oikeasti saa? Jos autoon tulee vikaa ja joudun ajamaan vaikka 30km/h maantiellä ennenkuin löydän turvallisen paikan pysäyttää, niin mielestäni on tärkeää viestiä takaa tulijoille että vauhti on hidas. Olen kerran meinannut 80 vauhdissa ajaa auton perään,kun se ajoi niin hitaasti ja en ehtinyt havaita tarpeeksi

Ja hätävilkkuja saa käyttää vaarasta ilmoittamisesta liikkuvassa ajoneuvossa nykyisin lainkin puolesta.

Vierailija
32/32 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääolosuhteet

Ajoneuvon kunto

Uudet kuljettajat tai ne

Lisäisin näihin vielä

Kauniit maisemat 

Välillä ajelen hitaampaa koska haluan katsella maisemia.

Väljä aikataulu

Jos perillä olisi turhaa odotusta niin käytän ajan mieluummin ajaessa kuin istumalla parkissa. Tällöin en välttämättä tavoittele suurinta sallittua nopeutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi