Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys perhepedissä ja käytännön vinkit

Vierailija
15.04.2025 |

Miten imetys perhepedissä kannattaisi toteuttaa? Nukun alasti, joten jonkinlainen peitto tarvitaan, mutta miten vauva sitten syö, ettei tulehdu peittoni alle? Vauvalle varmaankin unipussi on paras ratkaisu? Kaikki vinkit tervetulleita! Tarkoitus on nukkua vauvan kanssa kahdestaan 160cm parisängyssä, mies nukkuu muualla. Vauva toki seinän puolella.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen sivuvaunu sänkyyn on turvallinen, ei mitään unipesää todellakaan saa käyttää silloin jos et voi valvoa vauvaa.

Vierailija
22/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva nukkuu oman peittonsa alla. Imetyksen aikana voit laittaa omaa peittoasi alemmas tai jos on kylmä niin siten että vain rinta on peiton ulkopuolella. Ei se vauva siellä peiton alla ole kokonaan. Voit myös nukkua jossain imetyspaidassa. Kyllä siinä vähän havahtuu syöttöjen ajaksi, ja voi järjestellä sitä olemista, ei se ihan sillä tavalla mene, että äiti nukkuisi ja vauva itsenäisesti kävisi rinnalla. Imetyksestä saa unettavaa hormonia, joten jos saat tuon toimimaan niin edessä voi olla todella ihanat pitkät ja hyvät yöunet. Muistelen itse että kun esikoinen oli 0-6 kk niin nukuin paremmin kuin koskaan. 

Ei meillä toiminut. Vauvan sai monesti vasta aamu neljältä nukkumaan ja parin tunnin päästä karjui kurkku suorana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti oli pienenvauvan kanssa helpoin. Imetyksen salliva yöpaita ja vauva minun ja seinän välissä. Ei tarvinnut könytä unenpöpperössä minnekään sängystä. Siinä kohti siirsin vierussänkyyn kun söi harvemmin ja alkoi mönkiä sängyssä. 

Vierailija
24/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva omaan sänkyynsä ja mies viereen.  Yöpaitaa ei tarvita,

Jos aloittajan järjestyksellä nainen saa nukuttua paremmin, niin tietenkin niin kannattaa tehdä. Mies osaa nukkua yksinkin.

Vierailija
25/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin perhepedissä nukkua imetyspaidassa/topissa ja löysissä shorteissa vaikka normaalisti suosin yömekkoja. Sellainen vaakaluukullinen oli kätevin, koska siinä ei tarvinnut kuin vähän raottaa luukkua. Sen kanssa oli myös helppo imettää kummasta rinnasta tahansa ilman, että tarvitsi vaihtaa puolta sängyssä. Ilman yöpukua olisi ollut yöllä liian kylmä, kun peittoa ei voinut pitää kuin jaloilla. Etenkin siinä vaiheessa, kun vauva käytännössä nukkui tissi suussa koko yön. 

Vauva nukkui vieressä joko unipussissa tai pelkässä yöpuvussa. Jos olin hereillä, kun vauva lopetti syömisen, liikuin sängyssä niin, että nukuttiin kasvot samalla korkeudella. Silloin pääsi itsekin takaisin peiton alle. Muuten sitten nukuttiin peitto pepun päällä. 

Sänkyyn kannattaa varata jokin helposti pestävä suoja, koska niitä pissavahinkoja, pukluja ja maitolammikoita tulee varmasti. Jokin hengittävä esim Porin villan pisusuoja on hyvä. Ja sängyn viereen harsoja. 

Vierailija
26/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva nukkuu oman peittonsa alla. Imetyksen aikana voit laittaa omaa peittoasi alemmas tai jos on kylmä niin siten että vain rinta on peiton ulkopuolella. Ei se vauva siellä peiton alla ole kokonaan. Voit myös nukkua jossain imetyspaidassa. Kyllä siinä vähän havahtuu syöttöjen ajaksi, ja voi järjestellä sitä olemista, ei se ihan sillä tavalla mene, että äiti nukkuisi ja vauva itsenäisesti kävisi rinnalla. Imetyksestä saa unettavaa hormonia, joten jos saat tuon toimimaan niin edessä voi olla todella ihanat pitkät ja hyvät yöunet. Muistelen itse että kun esikoinen oli 0-6 kk niin nukuin paremmin kuin koskaan. 

Ei meillä toiminut. Vauvan sai monesti vasta aamu neljältä nukkumaan ja parin tunnin päästä karjui kurkku suorana.

Laittaa kyllä mietityttämään että mikä on pielessä perheessä jos vauva käyttäytyy noin. Yleensä ovat erittäin tyytyväisiä jos saavat olla äidin kainalossa.

Vierailija
27/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm... jos vauva nukkuu vain toisella puolella, niin sinun rinnoistasi tulee eriparit ja se ei ehkä ole se mitä toivot.

Itse nukuin lattian tasossa ja tein niin, että jokaisen imetyksen jälkeen vaihdettiin vauvan kanssa puolia, niin tuli vuoroteltua kummasta rinnasta imetin. Elikkäs:

- Patja lattiantasolla (tai joku blokkaamaan, ettei vauva putoa)

- Pehmeä pyyhe levitettynä molempien alle rinnan korkeudelle

- Itsellä erittäin kevyet rintaliivit, esim. sloggi zero, yksi harsoliina niiden sisällä

- Aina imetysten välissä nukkuessa sen verran etäisyyttä vauvaan, että jos käännyn selälleni, en pyörähdä vauvan päälle

1. Nukkumaan mennessä imetys, vauva simahtaa heti

2. Kun vauvaa heräilee, pitää pieniä ääniä, eli ei tarvitse kuunnella huutoja <3 Sitten vaan rinta suuhun ja itse voi pitää silmät kiinni sen aikaa

3. Kun vauva nukahtaa, liivi ja harso takais

Ei niistä rinnoista tule mitenkään eriparit, jos aina nukkuu samalla puolella vauvaa. Imettää voi silloin molemmista rinnoista, asento on vain hieman erilainen. Saman puolen rinnasta imettäessä imettäjä on enemmän selällään ja vastakkaisesta kyljellään.

Vierailija
28/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin vauvan suojana u mallisena isoa doomoo imetystyynyä. Se suojasi vauvaa jos oli unissaan sinne päin kääntymässä ja tosiaan vauva ylempänä keskellä kuin muut nukkujat. Nukuttiin hyvin koko perhe ja herättiin hyvin levänneinä.

Vierailija
29/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille, täytyy varmaan alkaa totuttelemaan ajatukseen yöpaidasta, vaikka tuntuukin, että kuristun sellaiseen ja koko paita on solmussa. :) Vinkkejä hyvistä imetysyöpaidoista saa kertoa myös! AP

Minulla oli käytössä ihan perusvaakaluukullisia imetyspaitoja yöpaitoina. Niitä saa edullisesti kirppiksiltäkin. Kaikki napilliset yms kannattaa yöllä unohtaa. Mitä helpommin saa sen tissin esiin, sitä parempi.

Vierailija
30/44 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä pehmeät imetysliivit liivinsuojiksilla, muuten olisi sänky lainehtinut koko imetysajan, jalassa pikkarit. Peittoa käytin normaalisti. Vauva nukkui oman peiton alla ja kun alkoi ähistä, siirsin oman peiton rinnalta pois ja vauvan peittonsa kanssa rinnalle. Nukahdin aina siihen ja jossain kohtaa havahduin siihen että rinta tippunut vauvan suusta. Sitten vaan nostin vauvan vähän ylemmäs, kuiva liivinsuoja itselle ja liivin luukku kiinni, peitto päälle itsellekin ja unet jatkui. 

Vierailija
31/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas kaikille, hyvä vinkki, että vaakaluukkua kannattaa suosia. En ole vielä ostanut mitään imetysvaatteita, joten täytyypä koittaa suosia sellaisia paitoja! AP

Vierailija
32/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti nukut, ja vauva vaan siinä.

Miehen ei tarvitse lähteä minnekään, ellette välttämättä itse niin halua. Ihan normaalisti pariskunnat yleensä nukkuu vierekkäin ja vauva sitten vaan siinä naisen vieressä. Voi myös laittaa naisen puolelle sänkyä ns. sivuvaunun, eli sängyn kanssa samalle tasolle pinnasängyn josta toinen laita on otettu irti. 

Vierailija
33/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos taas kaikille, hyvä vinkki, että vaakaluukkua kannattaa suosia. En ole vielä ostanut mitään imetysvaatteita, joten täytyypä koittaa suosia sellaisia paitoja! AP

Yleensä mitä helpompi systeemi, niin sitä toimivampi arjessa. Ne kaikki nappi ja vetoketjujutut näyttävät kivalta mutta oikeasti ovat hankalia näpertää auki yhdellä kädellä, kun vauva on sylissä ja pahimmassa tapauksessa karjuu selkä kaarella. 

Itse olen tykännyt Boobin paidoista. Ei vilauta vahingossa ja pysyy hyvänä pesusta toiseen. Anna Fieldin paidoissa on paljon kokoeroja. Samassa koossa saattaa toisissa paidoissa vilkkua kaikki, kun vähän nostaa käsiä ja toisissa ei näy mitään. Huonoimmat on ollut yökäytössä.

Vierailija
34/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaa kyllä mietityttämään että mikä on pielessä pe

Ai koko perheessä on joku vikana kun vauva itkee vaikkapa vatsakipua? 

Vierailija
35/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perhepetiä voi perustella äidin mukavuudella tai paremmilla yöunilla. Vauvan turvallisuuden tulee olla ykkösenä ja perhepeti lisää kätkytkuolemia.

"Miten kätkytkuolemaa voi ehkäistä?

Omilla toimillaan kätkytkuoleman riskiä voi kuitenkin vähentää esimerkiksi jo oikeanlaisen nukkumisympäristön luomisessa. Korhonen suosittelee välttämään perhepetiä."

https://www.vau.fi/vauva/katkytkuoleman-todennakoisyys-on-nykyaan-pieni…

Vauvan kanssa nukkuminen lisää kätkytkuolemia 

https://yle.fi/a/3-6666996

https://yle.fi/a/3-6969898

Perhepedissä nukkunut vauva kuoli

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pikkuvauva-kuoli-lapset-adoptoitiin…

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000113554.html

Vierailija
36/44 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikki perhepedissä nukkuvat vauvat kuolee, kielletään perhepeti.

Vierailija
37/44 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämäkin saatiin nyt käännettyä pois aiheesta... Vinkkejä voi olla vaikea antaa, jokainen löytää yleensä itse omat kikkansa, kannattaa kokeilla erilaisia tapoja. :)

Vierailija
38/44 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämäkin saatiin nyt käännettyä pois aiheesta... Vinkkejä voi olla vaikea antaa, jokainen löytää yleensä itse omat kikkansa, kannattaa kokeilla erilaisia tapoja. :)

Ei käännetty pois aiheesta,  vaan vinkkinä kaikille: Ei perhepetiä! Perhepeti on vauvalle riski.

Vierailija
39/44 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, täällä puhutaan jostain mahdollisista eri parin rinnoista ja että äidin on mukavampi perhepedissä? Nämä ovat täysin toisarvoisia asioita, lapsen turvallisuuteen verrattuna. Perhepeti on vaaranpaikka vauvalle. Äidit vakuuttelevat,  etteivät voisi mitenkään kääntyä lapsensa päälle unissaan,  mutta kun on oikein väsynyt,  uni saattaa olla niin syvää,  ettei herääkään. Tai jos lapsi on kiinni äidissä ja oksentaa,  eikä pääsekään kääntymään,  vaan tukehtuu oksennukseen. 

Vierailija
40/44 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin vauvan kanssa parisängyssä. En ajatellutkaan ensin että sille on joku nimi. Mut se tapahtui omalla painollaan kun ei vauva omassa sängyssään rauhoittunut ja imettäminen oli helpompaa ja rennompaa makuu asennossa ja siihen pystyi vaikka itse nukahtaan kun vauva tissillä ja vauvakin sit nukahti sit ku oli valmis. Ja enpä vauvaa ikinä litistänyt vaikka alkuun pelotti se ja kätkykuolema jutut ja sen sellaiset.

Mutta olen herkkä uninen että ehkä siitä sitten hyötyä että osasin vauvan ottaa huomioon nukkuessa enkä kääntyillyt sen päälle. Joskus oli jäänyt sinne mun peiton allekin nukkuun mun kylkeen kiinni vahingossa, tuo nyt ehkä ainoa vaaratilanne oli kun noin kävi. Mutta ihan hengissä oli vaikka oli ollut ehkä jopa useamman tunnin pää peiton alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi