Olisin nuorena halunnut, että joku kertoo pms:stä
Luulin olevani ihan hullu, kun sain aivan tajuttomia ja naurettavia kilareita. Vähitellen aloin itse tajuta, että niitä tuli aina ennen menkkoja. Mulla on todella pahat pms-oireet ollut aina, enkä ole siksi voinut käyttää hormonivalmisteita, jotka vaan on pahentaneet oireita. Puhukaa lapsillenne näistä asioista.
Kommentit (9)
Mullakin tuli järkyttävät oireet e-pillereistä ja siksi käytin kuparikierukkaa. Raskausaika oli seesteistä. Mulla on adhd ja silloin raskaus sopii jotenkin hyvin hormoneihin. Olen tullut aina super helposti raskaaksi joten katumuspillereitäkin on tullut syötyä ja pari raskaudenkeskeytystä myös on tehty. Vitsi mulla on ikävä raskausaikaa. Elämä oli loistavaa! Imetysaika oli myös ihanaa!
En minä tiedä, olisinko sillä tiedolla tehnyt ainakaan etukäteen yhtään mitään. Kyllähän se kävi hyvin nopeasti selväksi, että paha mieli tuli juuri ennen kuukautisia ja kuukautisen aikana sitten taas tajuton migreeni ja pahoinvointi. Nämä oireet kun ovat jokaisella aika erilaisia.
Minulla on myös ollut aina pahat pms oireet. Kun tyttäreni tulivat teini-ikään niin kerroin heille pms oireista. Heilläkin on ne aika selvät. Miehenikin on tytärtemme pms oireiden myötä vasta tajunnut mistä on kyse ja etten ole vain vittumaisuuttani kiukutellut. Hänen sanojen mukaan tyttömme ovat normaalisti ihan ok mutta tiettyinä päivinä kuin helvetistä nousseita.
Kyllä ainakin itseäni olisi helpottanut tietää, etten ole ihan sekopäinen noin yleisesti ottaen, vaan että hormonipiikki sekoittaa pääni. Olin myös kuin helvetistä noussut nuorempana ennen menkkoja.
Minulla taas raskausaika oli myös kammottavaa, koska kärsin todella pahasta ja pitkästä raskauspahoinvoinnista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle kerrottiin jo lapsena.
Kerrottinko myös vaihdevuosista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, miten niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, miten niin?
Kaikille ei kerrota kaikkea. Mm. oma äitini ei tiennyt vaihdevuosista mitään todellista, ja oli aivan kauhuissaan kun tätini ehdotteli hänelle että "ainahan voi feikata".
Koulussa 70-luvulla ope kertoi, että tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa tytöt voivat itkeä herkästi, joten poikien ei kannata hämmentyä vaan kohteliaasti ojentaa nenäliina. Tuo siis kerrottiin koko luokalle yhdssä.
Puhuttiin tosiaan siitä, että tietyssä kierron vaiheessa naiset voivat olla tunneherkkiä. Mutta kilareista ja raivareista ei puhuttu mitään.
Vaihdevuosien vaikutukseen ei oikeastaan aina edes uskottu vaan sitä pidettiin ensin miesten keksimänä myyttinä. Äidin työpaikalla yhdelle vanhemmalle naiselle tuli aivosumua ja kollega valitti selän takana, että ei voi olla mahdollista ettei se muka enää osaa asioita, jotka osasi ihan hyvin aiemmin.