Takalokarit =taustailleet (ja muutkin) lokakuiset 06
Moi kaikki!
Rohkenin nyt avata pinkan, että saatais juttu luistamaan!?
Vähän vissiin tökkii tämä alku, kun ei tiedä vielä muista mitään ja tuntuu hassulta " höpistä omiaan"
...mutta eiköhän se tästä jos vaan alkuun päästään :)
Tuolla oli juttua nelikuisen levottomista päikkäreistä, mä joudun vielä ihmettelemään sen lisäksi risaisia öitä. Kauhean levoton ylipäätään on tuo tyttö ja säpsähtelee hereille.
Yritän vähentää nyt kiinteiden määrää, itkuilut on pahentuneet niiden jälkeen (pari viikkoa on syöty). Innostuin ehkä vähän tuputtamaan kun neuvolastakin käskivät antaa reilulla kädellä (painoi 4kk 6295g).
Päivisinkin on nyt kitissyt enemmän, vähän aikaa jaksaa lattialla hengailla mutta sit pitäisikin saada olla pystyssä ja sylissä. Mulla on kolme muutakin lasta, joten en voi koko ajan olla kantelemassakaan. Joku vaihe vissiin, onks muilla tämmöstä. Onko ylipäätään vauva muuttunut levottomammaksi nyt 4-5 kuisena???
Aiemmin oli hyvinkin tyytyväisenä itsekseen pidempiäkin pätkiä.
Nyt kutsu kävi, toivottavasti joku tulee jatkamaan juttua!
Memeka ja tyttö 27.10
pojat 99,01,03
Kommentit (36)
Kuinkahan on, saadaanko mukaan kirjoittelijoita. Itse olen myös lueskellut jonkin verran lokakuisia, mutta kirjoittelemaan en sitten lähtenyt, kun pino oli olut jo pitkään, kun itse sen huomasin ja muutenkin kirjoittelulle on melko vähän aikaa. Mutta jos nyt uutta kirjoittelua lähtee liikkeelle, jatkossa yritän muutaman rivin saada kirjoitettua. Meillä tyttö edelleen nukkuu hyvät päikkärit, noin kolme tuntia, mutta yöt edelleen kovin risaisia. Nyt on yösyötöt vähentyneet kiinteiden alotuksen myötä (ennen 5-6 krt, nyt 2-3), nyt olemme kahtena iltana syöneet jo puuroakin. Muutamana iltana ollut kovasti itkua, joka saattaa johtua annetusta hedelmäsoseesta. Iltaruuan jälkeen menee hetki hyvin, sitten pienet unet ja sen jälkeeen itkettää kovasti.. Tytölle kyllä hyvin ruoka maistuisi, mutta juuri vatsavaivojen pelossa en ole kovin suuria määriä antanut. Tänään meillä on 5 kk neuvola, palaan myöhemmin kertomaan mitat.
Loka06 ja tyttö pari päivää vaille 5 kk (18.10.)
Kiva, että meitä on jo kolme kirjoittajaa ;) Lisää taustailijoita mukaan niin on kivempi jaaritella!
Meillä tyttö nukkuu välitirsoja. Tästä on nyt tullut uusi juttu rytmien suhteen. Aiemmin typy valvoi aina heräämisestä (n.8.00) aina päiväuniin asti eli tuohon 12 saakka. Muutamana aamuna on nyt simahtanut totaalisesti 10 aikaan ja nukkunut n. tunnin verran.
Sitten annankin jo soseen ja maitohörpyt, jonka jälkeen tyttö pääsee vaunuihin jatkamaan sikeitä. Yleensä heräilee päikkäreiltä siinä 15-16.00...
Mitenkä usein teillä muilla syödään soseita (jos syödään) ?
mä oon jotenkin vähän hukassa noiden puurojen ym. antamisten kanssa. Vaikka toinen lapsi onkin kyseessä, niin oon ihan yhtä pihalla kun esikoisenkin kanssa. Jotenkin sitä sitten tuppaa unohtamaan asioita kolmessa-neljässä vuodessa =)
Tyttö saa nyt aamupäivisin purkin peruna-porkkana/peruna-parsakaali tms. sosetta ja ehtoolla hedelmäsoseen. Oon lueskellut muiden 5kk vauvojen ruokamääriä ja jotkut saavat viisikin kertaa päivässä kiinteitä.
Toisaalta tuo tyttö on ihan tyytyväinen eikä nyt rinnallakaan niin mahdottomasti roiku. Aamupuuroa olen ajatellut silti alkaa antaa ja sen iltasoseenkin vois kai vaihtaa puuroksi.
Oletteko jo lihaa antaneet?miten on vauvat reagoineet?
Onpas ihana ilma taas tänään!Tarvii nyt nauttia kun kerran ovat lupailleet vesisateita vkonlopuksi! Täällä länsirannikolla vaan tuppaa tuo tuuli olemaan aika kova, mikä saa ilmankin tuntumaan viileämmältä.
nyt kuuluu ähinää pinniksestä...Aika täsmällinen herääminen taas =)
Nyt vaan ruokailemaan niin vauva kuin muukin sakki ja sitten ulos!
Isompi sai uuden polkupyörän " vauvapyörän" tilalle ja sitä pitää päästä testaamaan =)
Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille lokareille ja niiden perheille :)
Kirjoittelemisiin!
terv. Levila
piti kommentoida loka06:lle...
Meillä kanssa tyttö pitää kunnon kitinäkonsertin iltaisin. Siis nukahtaa kyllä soseen jälkeen ja nukkuukin n. tunnin verran mutta sitten herää itkemään. Ei tunnut rauhoittuvan millään muulla kuin sillä, että pääsee rinnalle syöpöttelemään(lohtutissi). Siihen sitten simahtaa samantien vaikkei edes syö rinnasta mitään =) Saa nähdä kuinka vaikeita noista illoista tulee sitten kun lopettelen imetystä. Voi olla aika haastavaa, kun sitä tissiä ei enää tarjotakkaan...
Oon aatellut, että toi heräily voi johtua siitäkin, kun on oppinut uusia asioita niin se sitten aiheuttais levottomuutta?? kerrankin illalla tyttö alko itkemään ja kun menin katsomaan, niin siellä hän keikkui vatsallaan poikittain pinniksessä =) Saas nähdä jos rauhoittuu pikku hiljaa...
Voi tietty teillä johtua ärtyisyys hed. soseestakin! Ilmottele miten sujuu =)
ja NYT meen... levila
Ihana nimi tuo takalokarit!
Meillä päikkärit menee aika kivasti, nukkuu kahdet päikkärit. Mutta öihin on tullut taas ongelmia. Menee nukkumaan klo20-21 ja herää puolen yön jälkeen syömään ja sen jälkeen ei ala nukkumaan. Saatta kaksikin tuntia liikkua levottomana, " jutella" ja sitten lopulta kyllästyy yksinpuheluun omassa sängyssään ja alkaa kitisemään.
Nyt täytyykin poistua...
Meillä poika syntynyt 18.10. Perheeseen kuuluu myös isosisko 3v , mies ja vanha koira herra. Asumme Etelä-Suomessa.
Pojalla epäilimme heti alkuunsa maitoallergiaa levottomuuden,itkuisuuden ja suolioireiden takia. Isosiskolla oli myös pienempänä maitoallergia. Imetän ja olen siis itse maidottomalla dietillä, nyt saamme apteekin korvikkeen piakkoin käyttöön. Kiinteitä ei olla kovin paljoa vielä maisteltu perunaa, persikkaa ja luumua syödään ja maissia on kokeiltu mutta se ei sovi. Poika syö ehkä puoli purkkia perunaa klo 12 aikaan klo17 purkillisen hedelmäsosetta.
Meillä yöt melko levottomia, poika nukkuu, mutta puuhaa unissaan kaikenlaista hyörii ja pyörii ja on milloin mitenkin päin sängyssään. Yöllä syödään yleensä 1-2 krt.
Päivällä nukutaan 2-3 unet, aamupäivällä pisimmät n.2h ja muutoin n. 30min-1h torkkuja.
Nyt kuuluu sängystä kutsuhuuto,täytyy mennä.
Terveisin Kasper-06
Ihan kuulosti samalta tuo teidän touhu, levila. Meilläkin on tullut levottomuutta myös rinnalla, ihme riuhtomista ja jokainen ääni pitää tarkistaa. Ja voitte kuvitella äänien määrää kun kolme isoveljeä häärää ympärillä.
Aiemmin se ei välittänyt ulkopuolisesta elämästä mitään ja lussutti niiiin antaumuksella :)
Meillä ei vielä käännytä mahalleen, muuten kyllä pyörii kuin hyrrä mahallaan ja selällään. Yrittää ryömiä pylly pystyssä myöskin.
Meillä on pieni himpula tuo tyttö, oli 4kk neuvolassa 6295g ja 62,3cm.
Nla-täti on ollut koko ajan vähän huolissaan, mutta käyrillä se on koko ajan ollut kuitenkin vähän nollan yläpuolella.
Pojat oli taas aina muka liian isoja, että ikinä ei kai oo hyvä??
Meillä syödään noita kiinteitä vielä aika niukasti, peruna-porkkanaa aamupäivällä ja toinen satsi samaa iltapäivällä, ja samalla vähän jotain hedelmää. Illalla annoin ennen velliä mutta siitä tulikin hirveä huuto ja nyt ajattelin antaa jotain hedelmää iltaisin.
Lihat ja viljat aloitan pian, mutta neuroottinen kun olen... niin en ihan vielä kun tyttö on vasta vajaan parin viikon päästä sen 5kk :)
Memeka ja tyttö 27.10
Uusi lokari ilmoittautuu! Eli meille syntyi lokakuun 12. päivä poika, asustamme pääkaupunkiseudulla aviomieheni kanssa. Ikää on 27 v.
Ahkerasti luin lokakuisten juttuja (miehen mielestä liikakin...) joten hieman harmitti tuo suljetulle osastolle siirtyminen enkä saanut aikaiseksi yhteisöön liittyä. Mutta ehkä saamme keskustelun käyntiin täälläkin uusien lokakuisten voimalla!
Meillä 5 kk neuvolassa mitat olivat 69.5 cm ja 8400 g. Eli aikas iso poika meillä. Soseista joku kyseli, meillä syödään aamulla puuroa (aloitettu toissapäivänä), lounaalla kasvissose ja noin klo 17 hedelmäsose. Illalla ajattelin vielä antaa puuroa iltapalaksi kunhan vauhtiin päästään tässä maistelussa. Otin nokkamukinkin kokeiluun ruoan kanssa kun tuntuu että jos pullo vain on näköpiirissä niin ei syöminen enää kiinnosta vaan pullo olisi pop. Nokkamuki osoittautuikin valtavaksi menestykseksi pojalle, jalat vaan vispaavat innosta kun se otettaan esiin! Pääsevätkö muut lokakuiset jo liikkeelle? Meillä on nyt viikon ajan päästy jo selkeäsi eteenpäin, tosin kädet tuppaavat jäädä jumiin jos niitä ei muista ensin siirtää eteenpäin....! Eilenkin hilasi itseään lattialla eteenpäin varmaan metrin verran!
Päiväunia meillä nukutaan tosi vaihtelevasti, mutta yleensä 3x päivä, puolesta tunnista puoleentoista kerrallaan. Ei ole poika ikinä nukkunut mitään megapäiväunia vaan aina ovat suht lyhkäisiä olleet.
Nyt lapsukainen taitaa herätä, eli kirjoittelemisiin!
Hurjaa kohellusta tuo kiinteiden syöminen meillä on, kylläpä sitä pääsikin helpolla, kun oli pelkällä tissillä... Kädet viuhtoo kuin ropelit ja pää vispaa, kun on tyttö vissiin kait niin innoissaan tuosta uudesta jutusta, kiinteiden syömisestä. Pitäisi olla kaiketi jonkinlainen kokovartaloruokalappu, jos hyvin tahtois suojautua. No ruokaapa se onneksi vaan on. Vaikka kyllä meilläkin nykyään tuossa tissilläkin viuhdotaan, kaikki äänet ja liike kun kiinnostaa.
Vieläkö olette saaneet vauvat viihtymään vaakatasossa, vai joko olette pitäny istumassa? Lattialla itsekseen makoillessa meidän tyttö viihtyy pitkäkseen, mutta sylissä pitää kyllä jo nöpöttää niin täysistunnassa, ettei puhettakaan enää mistään loivemmasta asennosta. No soseet olen antany sitterissä, etten vielää ole syöttötuolia kaivanu, oiskohan se vielä liian aikaista:-/
Sosetta olen antanut päivällä kasvis sosetta, sitten illalla annan riisi-omena-puuroa. Muuten on imetyksellä. Pikkuhiljaa voisin varmaan alkaa jo lisäilemään enemmänkin, mutta kunhan nyt totutellaan.
5 kk neuvolassa mein tytöllä mittoina oli pituus 65 cm, ja painoa 7280 g.
t.Weissu ja neito 4.10
Hei kaikki takalokarit!
Hauskaa että meitä taustailleita on löytynyt, ja toivotaan että saadaan ryhmä vauhtiin, olisihan mukavaa jos olisi tällainen ' oma' yhteisö täällä keskustelupalstalla.
Kuulostivat tutuilta teidän jutut. Niin, meidänkin ensi viikolla 5 kuukautta täyttävä neiti on jo pari viikkoa ollut aika hurjassa vauhdissa. Ei niinkään pääse liikkeelle mutta pyörii ympäri sekä selältä mahalleen että päinvastoin ja " akselinsa" ympäri, ja toissapäivänä kuvioihin tuli myös peruuttaminen. Tämä vauhdin hurma on saanut neidin niin hurmioon että myös öisin ollaan levottomia, heräillään kun on vahingossa käännähdetty mahalleen ja päädytty johonkin ahdinkoon, usein pinnasängyn pienoja vasten. Tissillä makuulla syödessäkin pitää välillä pyöriä - onneksi yleensä ei tissi suussa - ;-). Sitä on aika hupaisaa seurata välillä - eilenkin neiti aloitti kyllä hyvin syömisen mutta ei mennyt kauankaan kun hän oli päätynyt toiseen päähän sänkyä ja vaikutti itsekin varsin hämmästyneeltä että mitäs minä täällä teen kun piti olla tuolla äidiin vieressä syömässä? Minä sitten aina haalin hänet takaisin viereeni syömään kun neitiltä itseltään tuppaa unohtumaan mitä oli tekemässä. Päivisinkin on välillä vähän itkuisaa mutta enimmäkseen neiti on kuitenkin aika hyväntuulinen.
Meillä on vasta tällä viikolla alettu kokeilla soseita, ja vasta nyt kun tajusin antaa kaupan sosetta niin alkoi tytölle maistua paremmin. Tätä ennen neiti on vain työnnellyt kaikki ruuanhituset ulos. Tänään taisi mennä useampi pikkulusikallinen sosetta. Huomenna ajattelin ottaa taas jonkin uuden maun ohjelmaan, aloitimme porkkanalla.
Äiti on tällä hetkellä aika nuutunut huonosti nukuttujen öiden jälkeen, neitiä kun saa olla öisin aika tiheästi lohduttelemassa tai haalimassa normaaliin nukkuma-asentoon ' seikkailujen' jälkeen. Syömistäkin kyllä harrastetaan vielä n. 2-3 kertaa yössä. Olisikohan iltavellistä iloa? En ole vielä kokeillut. Meidän neiti ei ole mikään jättiläinen, veikkaisin että tällä hetkellä n. 65 cm ja 6,8 kg mutta ensi viikolla 5-kuukautisneuvolassa mitat sitten varmistuvat.
Tänään meillä oli hauskaa kun äidiltä pääsi vahingossa pieru niin siitäpä neiti riemastui! Ja sen jälkeenkin aina jos sanoi ' prööt' neitiä nauratti kovasti. Hän tykkää siis pieruhuumorista!! Jaa-a, mitähän tästä tytöstä vielä tulee... ?!! =) (Tosin on myönnettävä että kaikki muutkin hassut äänet naurattavat, kuten aivastamiset, niistämiset jne.)
Mukavaa viikonloppua kaikille takalokareille
t. Sirita & neiti (synt. 24.10.)
minäkin olen lueskellut silloin tällöin lokakuisten juttuja, mutta en ole saanut aikaiseksi itse kirjoitellla mitään. jospa nyt sitten...
en käy koneella muutenkaan joka päivä, joten harvakseltaan tulee varmaan raportoitua nytkään.
olemme mieheni kanssa molemmat 30-vuotiaita.esikoisemme syntyi lokakuun alussa rv 35+5 käynnistyksellä toksemia oireitteni vuoksi. painoa oli 2460g ja 47cm. keskolassa opeteltiin syömistä 2 ja puoli viikkoa, itse pääsin pois sairaalasta viikon kuluttua synnytyksestä, koska raskausmyrkytys pukkasi päälle synnytyksen jälkeen.
poikamme oikein iloinen ja tomera, vaikkakin lähiaikoina on ollut epätavallisen kärttyisä. nukkumaanmenosta on tullut taistelua ja päikkäreillekin nukahtaa vain tissin kanssa. hampaita epäilen tulevan koska kuolaaminen on runsasta ja ikeniä selvästi kutittaa. ostettiin sellainen kuminen nalle hammasoireita helpottamaan. toimii hyvin :)
meillä syödään vielä pelkkää tissiä, mutta soseita olen tehnyt jo pakastimeen valmiiksi. viikon kuluttua ajateltiin aloittaa nuo kokeilut. aluksi perunaa tai bataattia ja päärynää. mielenkiinnolla odottelen miten sujuu vai sujuuko ollenkaan. :/ poika kakkaa vain kerran viikossa ja joskus väli on jopa 11 päivää. toivottavasti ei raukka mene heti tukkoon noista soseista :(
5kk neuvolassa oli pituutta 62,6cm ja painoa 7255g. painossa mennään +10 käyrällä. meillä siis käytössä keskosen käyrä korjatun iän mukaisesti. (eli poikamme on nyt käytännössä 4kk.) hieman ennen 5kk alkoi nousta sylistä istumaan, siis harjoittelemaan sitä istumaan nousua. kyljelleen kääntyy mutta ei vielä mahalleen tai selälleen. paitsi pari kertaa " vahingossa" . kaikki uusi kiinnostaa ja syömiseen ei oikein jaksettaisi keskittyä. niinpä entisen 1-2 yösyötön sijaan meilla syödään nykyään 3 krt yössä. väsyttävää joskus. ehkäpä nuo yösyötöt loppuvat kun ne soseet saa kunolla sujumaan...
eipä mulla muuta :)
Hellurei!
Minäkin tuppauduin tähän ketjuun, mukava olisi vaihtaa kuulumisia vauva-arjesta. Minulla ja avomiehelläni on 2.10. syntynyt tytön tyllerö. Hän on meidän ensimmäinen ja tietenkin nyt kaiken huomion keskipiste.
Vauvelin kanssa on mennyt tosi mukavasti, ainoastaan yöt ovat -kuten alusta alkaen ovat olleet- levottomia, tissillä 2-3x ja syöttöjen välillä usein pitää tuttia antaa kun neiti pyörii ja hyörii sängyssään. Päiväunia ollut aina " huono" nukkumaan, nukkuu 3-4 unet ja maksimissaan tunnin kerrallaan, usein n. puoli tuntia.
Kääntynyt vatsalleen 3kk.n iästä lähtien, nyt keksinyt mittarimatomaisen etenemistavan lattialla eli pääsee pikku matkan etenemään esim. mielenkiintoisen lelun luo.
Soseita aloteltu jo muutama viikko sitten. Rintamaito olisi kyllä vielä riittänyt, mutta rauhallisempien öiden toivossa ruettiin antamaan muutakin. Meidän neiti omaa hyvän ruokahalun ja kaikki tähän asti maistetut soseet ovat uponneet hyvin; suu auki odottaa lisää. Alkuviikosta kokeiltiin peruna-naudanlihasosetta, ja se se vasta herkkua oli, eilen meni lounasaikaan melkein purkillinen. Illalla annettu 4-viljan puuroa hedelmäsoseella. Ennen puuron aloittamista annettiin maissi- tai peruna-porkkanavelliä ennen yöunia, ja se tuntui hieman siirtävän ensimmäistä yösyöttöä myöhemmäksi. Neidin 5kk-neuvolamitat olivat 66,5cm ja 8,5kg.
Pittää vissiin kömpiä itekin sänkyyn että kerkeis edes vähän nukkua ennen vauvelin ensimmäistä yötankkausta..
Hyvää ja rauhallista (?) yötä!
Kiva, että saatiin pinoa pystyyn! Alkuun varmaan menee hiukan aikaa ennen kuin tutustuu muihin, joten omanapaista tekstiä voi tulla, mutta kiva on lukea toisten samassa vaiheessa olevien juttuja.
Kiinetät taitaa tosiaan olla tämän hetken puheenaihe. Ylläri,ylläri! ;o) Aiemmin taisin jo kirjoitella, että meillä on jo joku viikko syöty soseita ja kaupan soseet on neidin lemppari, kun ovat niin sileitä. Ja niistäkin pe-po ihan ehdoton. Päivän menu on meillä sellainen, että aamupäivällä neiti syö noin puol purkkia pe-poa tms., iltapäivällä noin 1/3 purkkia hedelmää (tai luumua, jotta vatsa toimii) ja iltasella vielä ½ purkkia pe-poa. Maitoa menee sitten tissistä päälle ja monta kertaa välissäkin. Pullolakko on jatkunut edelleen, mutta nyt neiti on innostunut oikein ruinaamaan vettä mukista, jos aikuiset juo. Ja menee mukin reunasta maitokin. Tänään sain illalla neidin hiukan imemään pullostakin velliä ja loppuvelli meni nokkamukista. Osa tosin oli rinnuksilla, mutta who cares? Nyt oon miettinyt noita puuroja. Ehkä jotain riisi-omenaa vois koittaa ens viikolla. Täytyy jutella vähän neuvolassa, joka on torstaina.
Josta tulikin mieleeni, että mitenkäs teillä, joilla on jo 5kk neuvola ollut, on rokotus vaikuttanut? Meillä ekalla rokotuksella ei ollut mitään vaikutusta, mutta saapa nähdä kuinnka tuo seuraava menee.
Weissu kyseli viihtymisestä makuulla. Meidän neiti viihtyy lattialla ja sängyllä makuulla, kun pääsee leikkimään ja kääntyilemään lelujen kanssa. Ja kuten joku muukin kirjoitti, huuto tulee, kun pyörähdetään masulleen, eikä sitten päästäkään siitä takaisin. Meidän neiti ei nimittäin juurikaan viihdy masullaan. Mutta sylissä hän punkeaa väkisin istumaan. Vauva-asennot ja kaltevat nojat ovat ihan out. Soseet meilläkin syötetään sitterissä.
Tänään kokeiltiin ihan mielenkiinnosta, mitä neiti tykkäis olla rattaissa, kun ei ollut nukkuma-aika ja meidän aikuisten piti tehdä vähän hommia autotallissa. Aluksi likka oli vähän ihmeissään moisesta jutusta, mutta tykkäs kyllä. Ja nukahtikin sitten siihen rattaisiin. Selkänoja meillä oli noin 45 asteen kulmassa. Toki jatkossa edelleen käytetään vaunukoppaa päikkäri- ja vaunuttelutarkoituksissa, mutta voipahan välillä tehdä jotain ulkona muutenkin kuin päikkäriaikaan.
Ja kun neidin sain nyt ajoissa nukkumaan, niin käytin aikaani " hyödyllisesti" . Eli mitenkäs, jos pistettäis tällaista esittelypinkkaa pystyyn, niin olis helpompi tutustua. Mä voisin ainakin alkuun sitä silloin tällöin päivitellä. Tai sen vois vaikka laittaa aina uuden pinon eteen. Olisko alkuun vaikka viikkopinot ok?
[color=MediumSeaGreen][size=5]Takalokarit[/size][/color]
[color=DarkOrange]Meidän takalokarien perheeseen kuuluu ainakin yksi lokakuussa 2006 syntynyt pienokainen. Olemme palstailleet aiemmin enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta nyt olemme kokoontuneet tänne vaihtamaan kuulumisia muiden samanikäisten vauvojen vanhempien kanssa.[/color]
[color=MediumSeaGreen]Jos haluat liittyä joukkoon, kerro seuraavat asiat itsestäsi tämän pinon jatkoksi.
Nimimerkki:
Perhe:
Kotiseutu:[/color]
Nyt kuitenkin itsekin unten maille...
Amy ja jo reilun tunnin nukkunut Emmi (23.10)
Jälleen uusi ilmoittautuu ja syyt samat kuin kaikilla muillakin, kun ei ole tullut kirjoiteltua! Mutta nyt kyllä alan petraamaan!!!
Pieni esittely
Nimimerkki: vaimonalku
Perhe: Tyttö 19.10.2006 sekä mies vm 80, kuten itsekin
ja asutaan Etelä-Pohjanmaalla
Kiva kun saadaan tänne sakki kasaan, niin voi taas siirtyä taustalle niitä lukemaan... =0)
Ei vaiskaan nyt on hyvä lähteä mukaan kirjoitteluun, kun kaikki aloittaa ihan samasta tilanteesta kuin itsekin eikä vielä ole syntynyt mitään tiivistä yhteisöä.
Mutta siis kiinteät ovat meilläkin päivän puheen aihe. Niitä syödään aamupäivällä n. purkillinen perunakasvis-sosetta ja illemmalla hedelmäsosetta. Kerran kokeilin antaa hedelmän ennen nukkumaan menoa, jos vaikka yöunet pitenis, mutta turha toivo. Neiti omistaa sisäisen kellon ja herää kaksi kertaa yössä syömään aina samaan aikaan. Vois vissiin puuroja tai lihaakin kokeilla, mutta kun ei yhtään tiedä mitä ja milloin voisi antaa. Ja meidänkään neiti ei ole mitenkään pieni 4,5kk oli 64cm ja 7450g.
Meillä myös pyörähdetään selältä vatsalle, mutta toisinpäin ei ja se aiheuttaa aina välillä turhautumista... Istuisi jo kovasti, mutta ei vielä selkä kannattele sitä massa määrää, joten sitterissä ruokaillaan toistaiseksi. Maanantaina mennään rota-rokote tutkimus käynnille ja saadaan sieltä toivottavasti uudet 5kk mitat, sillä oikea 5kk neuvola on vasta 4.4. ja neitihän on syntynyt 19.10, mutta voin luvata että massaa on taas tullut, sen verran hartioissa tuntuu... =0)
Mites teidän muiden " harrastukset" , oletteko aktiivisesti vauvojen kanssa liikkeellä?
Me olemme ruvenneet käymään vauvauinnissa, vauvakahvilassa, äiti-vauva jumpassa ja kesällä toivottavasti vauvamuskarissa, joten toimintaa piisaa, mutta ainakin pitää tämän mamman mielen virkeänä ja jaksaa tätä arkea paremmin täällä maalla, kun ei vallan mökkiydy!
Nyt neiti heräsi ekoilta päikkäreiltä, joten ruuan laittoon (yäk, ei kuulu lempipuuhiin) ja kirjoitelkaahan muutkin niin saadaan kunnon jutturinki pystyyn!
Mukavaa lauantai päivän jatkoa kaikille
-vaimonalku ja virtapiiri-
Heippa vaan kaikille.
Minäkin rohkenen tänne nyt sitten mukaan. Minäkin taustaillut täällä aina silloin tällöin, kirjoittaminen on aina vaan jäänyt..
Eli pieni esittely:
nimimerkki niksu06
lapset 18.10.06 ja esikoinen 07/04 ja asutaan Etelä-Karjalassa
Kiinteistä täällä ollut puhetta eli meilläkin on muutaman viikon ajan maisteltu, lähinnä opettelua aivan vielä. Nyt olen antanut sosetta kaksi kertaa päivässä niin iltapäivän hedelmäsose menee ihan suht hyvin jo. Kasvissoseet menee vähän vaihtelevalla menestyksellä.
Meillä nukutaan yöt suht hyvin ja päivät menee 2-3 päiväunilla riippuen ihan täysin päivästä.
Meillä käännytään jo kumminkin päin ympäri. Mahalleen meillä alettiin kääntyä jo vähän yli 3kk vanhana. Paljon aiemmin kuin esikoinen. Nyt yritetään kovasti päästä eteenpäin, mutta ei vielä. Hieman välillä mennään taaksepäin. Navan ympäri pyöritään ja sätkitään :)
Harrastuksia meillä ei tällä hetkellä ole muuta kuin lenkkeily lasten kanssa. En ole vaan saanut vielä aloitettua mitään. Katsotaan nyt jos vaikka jotain alkaisi puuhastella.
Hauskaa viikonloppua kaikille !!
Esittelyä alkuun siis:
Nimimerkki: Ykkösope, lyhyesti vaan Ope
Perhe: tyttö 16.10. ja aviomies
Kotiseutu: Turku
Kivaa lueskella ja kirjoitella tosiaan muiden lokakuisten kanssa! Meillä tosiaan tuli eilen 5 kk täyteen, ja käytiin " välipunnituksella" neuvolassa, varsinainen 5 kk neuvola on sovittu kuun lopulle. Piti vaan käydä välissä, kun neidillä on joku maitolakko menossa ;) Kiinteitä kyllä onneksi syö senkin edestä :)
Hyvin on meilläkin kasvettu, eipä olla muista enää hirvittävästi jäljessä, vaikka lähtötilanne olikin hiukan eri... Tyttö syntyi rv 39+0 käynnistettynä, kun epäiltiin pientä kokoa yms. Ja syytä olikin, mitat olivat hurjat 1940 g ja 44 cm! Vaikka tuntuu, ettei tuo ole maidosta koskaan oikeen tykännyt (meillä menty alusta asti korvikkeella), on hyvin kuitenkin kasvanut. kun 5 kk mitat oli 6275 g ja 62,5 cm! Siis siro tyttöhän tuo varmaan tulee aina olemaan, mutta nyt ollaan ihan hienosti kuitenkin saavutettu teitä muita samanikäisiä :)
Syömisestä: saimme alkujaan ohjeeksi keskolasta aloitella kiinteitä pienuuden takia jo 3 kk iässä, ja tarkoitus olikin, mutta hyvin takkusesti alkoi meidän kokeilut, kun tuntuu ettei moni ruoka-aine sovi, tai ainakin jotain allergiaa saattais olla...
No, nyt kuitenkin on saatu syömiset käyntiin, bataatti on pop! Eilen sit synttärin kunniaksi laitoin joukkoon vähän lammasta, kun se kuulemma ei ainakaan allergisoi. Voimakas maku & tuoksu tuli sapuskaan ihan pienestä lihakikkarasta, mutta kelpas kyllä siinä kuin yleensäkin. Tässä viikolla otettiin myös aamuihin riisipuuroa, ja sitäkin menee desi kerrallaan. Aamulla nyt siis 1 dl puuroa, päivällä bataattia&pässiä varmaan kans n. 1 dl ja vielä usein annetaan iltapäivälläkin bataattia & jotain muuta joukossa. Hedelmä- ja marjajutskat on nyt vähän " jäähyllä" kun ei ole oikein ehditty löytää sopivaa ja kun kaiken uuden testaamiseen & mahdolliseen " palautumiseen" tuntuu menevän väh. viikko... Mustikkaa kokeiltiin, se oli hyvää, mutta saattoi aiheuttaa vatsavaivoja, samoin päärynä ei sopinut meillä ollenkaan eikä porkkana...
Niin ja sitterissä syödään meilläkin, tosin mua alkaa jo kypsyttää toi lattialla istuminen & syöttäminen. Ajattelinkin että kunhan saadaan syöttis hommattua, vois alkaa jo vähitellen " harjotella" siinä istumista, ihan lyhyitä aikoja kerrallaan aluksi. Eiköhän lapsi itekin ilmase, jos siinä ei oo hyvä olla... Ja sylissä on pidetty tukevasti istumassa jo ainakin kuukausi, keskolan kehitysseurannasta saatiin ohje, et siitä vaan, siinä vatsalihakset vahvistuu. Kertaalleen piti jo sitterin kankaat pestäkin, kun alkoi olla molemmat puolet niin soosissa ;)) Eli kyllä se haastavaa on täälläkin, kaksi tassua viuhtoo ja nappaa välillä lusikasta kiinni, välillä pöristellään ruoka suussa huulia, toisinaan alkaa just syödessä olla niin paljon kerrottavaa ettei malta odottaa :)) Usein joutuu äiti silmälasipyykille ja äitinkin vaatteet saattaa mennä vaihtoon ruokailun jälkeen :DD
Meillä tyttö on kyllä aina viihtynyt lattialla itsekseen, ja viihtyy edelleen sekä selällään että mahallaan. Vielä ei osaa kääntyä, paitsi joskus kuukausi sitten käntyi muutaman kerran vahingossa :) Nyt tuntuu, että kyljelleen pöyriskelykin on välillä jäänyt unholaan, oisko sit syynä se, että käsien käyttö (tarttuminen) on mennyt hurjasti eteenpäin.
Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä kahdet " selkeät" , ja sit jotain epämääräisiä torkkuja maitopullon kanssa muuten :) Aamuisin herätään useimmiten seiskalta, valvotaan parisen tuntia, sit on aamupäikkäriaika n. 1-1½ tuntia. Iltapäivällä nukutaan usein myös pari tuntia joskus kahdesta-kolmesta eteenpäin. Ilta sit onkin epämääräisempi... Yöunille tyttö käy 20.30-21.30.
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta jätänpä vähän tilaa muillekin ja jatkan toisella kertaa!
t. Ope ja neiti 5 kk 1 päivää
Oho, jopas on tullut pitkä ketju =) kiva juttu!
Ensi alkuun pitää hehkuttaa hyvin sujunutta yötä. Normaalisti tyttö heräilee öisin syömään 3-4krtaa, mutta viime yönä vain KERRAN =o
Oma sisäinen kelloni herätti mut automaattisesti siinä 01 aikaan ja rupesin kuulostelemaan tuttua ähinää...No, mitään ei tapahtunut ja oli pakko käydä kurkkaamassa tytön sänkyyn( jota teen 5min välein kun hän nukkuu päikkäreitä ;) ). Siellä sitä tuhistiin tyytyväisenä. Seuraavan kerran heräsin klo. 04 tytön kitinään!!Siis uskomatonta, meillä kun on totuttu heräilemään klo 01, 02.30, 04 ja 05(välillä tuo 05 herätys jää väliin...)
Enpä usko silti, että tuo on mitään pysyvää, sen verran tissihirmu tuo typy on ;)
Yllättävän vähän nuo heräämiset ovat " rasittaneet" minua, toisin kuin esikoisen kohdalla jolloin olin ihan rikki yösyötöistä....
kuinka usein muiden vauvat heräilee öisin? luin kyllä kaikkien kirjoitukset, mutta tää vauva-ajan dementia on sitä luokkaa, etten nykyään muista edes omaa osotettani =)
Tuosta sitteri/syöttötuoli asiasta joku jotain mainitsikin(huomaattekos nyt mitä tarkotin dementialla....)
Meillä tuo neiti yrittää punkea itseään " istumaan" makuuasennosta. Eli kun on makuulla, niin nostaa päätään ja hartiaseutuaan ylöspäin.
Sitterissä punkeaa istumaan selkä aivan tikkusuorana ja kurottautuu eteenpäin.
Neuvolassa sanoivat, että ei saa istuttaa vaikka vauva sitä itse yrittäisikin =O kuulostaa erikoiselta... eräs lääkäri kerran sanoi, että sitten kun vauva itse alkaa punnertaa istuvan aentoon, niin silloin vauvan selkä kestää istumisen??
Kuitenkin oon nyt harkinnut siirtämistä ruokailujen ajaksi syöttötuoliin. Kuten joku mainitsikin, niin itseänikin alkaa rasittaa tuo lattialla kökkiminen syötön aikana...
Rattaita en oo vielä miettinyt, kun tuo tyttö vielä viihtyy ja mahtuu vaunukoppaan. Pojan laitoin 5kk ikäisenä rattaisiin ja hyvin viihtyi! Hän kun ei suostunut olemaan vaunuissa LAINKAAN, ei edes " ihan vauvana" . Helpotti kummasti liikkumista, kun ennen rattaita ei päässyt kävelylle lainkaan. Poika vaan huusi kuin syötävä vaunuissa, kun ei nähnyt ympärilleen. On aina ollut todella vilkas ja seurallinen kaveri =)
En nyt millään muista teitin tekemiä kysymyksiä... Tarvii kahlata pino uudestaan läpi myöhemmin (jos muistan ;) )
Nyt lähden pyykinpesuun...jeee x)
HYVÄÄ ALUANTAIN JATKOA KAIKILLE TAKALOKAREILLE!
terv. levila+naperoiset (sori kirj.virheet...)
nim. merkki: Levila
perhe: poika-03, tyttö-06 ja ukkokulta
Asuinpaikka: Ulvila
Tervehdys taas kaikille!
Kirjottelinkin eilen jotain meidän neidistä.. Hän on siis nyt 5½ kk vanha ja meidän ensimmäinen jälkeläinen. Haaveissa olisi kyllä muutaman vuoden sisällä saada ainakin yksi vauveli vielä lisää..
Me asutaan täällä Kainuussa ja tänään on ollut mahtava auringon paiste (tosin nyt näyttää pilviä kertyvän). Otin tänään käyttöön toista kertaa ulkoiluun vaunujen ratasosan. Meidän tyttö viihtyy hyvin niissä puoli-istuvassa asennossa, kun hänellä ei tahdo unta riittää kuin n. puoleksi tunniksi ulkoillessakaan eikä valveilla viihdy vaunukopassa. Pitää vaan vähän laittaa lisätukea kylkiin ettei selkä väänny kieroon rattaissa istuskellessa.
Meillä oli suht normaali viime yö. Neiti söi 2 kertaa; n. klo 2 ja klo 5. Useampaan kertaan piti kuitenkin laittaa tuttia suuhun, kun ainakin aamuyö on meillä melkoista pyörimistä. Onneksi tuo meidän vauva ei kyllä juuri koskaan itkeskele yöllä (eikä paljoa päivälläkään). Saa nähdä miten käy kun hampaita rupeaa puskemaan.. Nukkuuko teidän vauvat omassa sängyssä vai teidän vieressä? Meillä nukkunut alusta asti omassa sängyssään, tosin joskus otan aamuyöstä vauvan viereen kun pitää niin usein tuttia tarjoilla. Meidän neiti ei nuku sen paremmin vieressä kuin omassa sängyssäänkään, en ole ainakaan huomannut.
Joku kyseli rokotuksen vaikutuksista.. Minä en huomannut mitään vaíkutuksia kummankaan pistokerran jälkeen (annettu siis rokote 4kk-neuvolassa ja äskettäin tehoste).
No, eipä tälläkertaa muuta.
Leppoista viikonloppua kaikille!
Tuli mieleen että olisko pitänyt laittaa nuo lyhyet esittelyt omaan pinoon, olisko helpompaa käydä sieltä vaklaamassa " kukas tuo olikaan" , kuin selata niitä täältä tekstin joukosta?? Mitä mieltä?
Monilla syödään jo lihoja ja puuroja, me näin loppukuisina aloitellaan ne joskus viikon päästä. Ei olla vielä kovin hirveästi noita kiinteitä annettu... joten malttia pitäis jostain löytyä, ettei ala lappaamaan liikoja.
Meillä tyttö viihtyi ennen pitkiäkin pätkiä itsekseen lattialla, mutta nyt selvästi kaipaa koko ajan seuraa ja haluaa olla mukana joka asiassa. Jouduin yks päivä imuroidakin hikipäässä tyttö toisessa kainalossa, kun ei jaksanut hetkeäkään olla edes sitterissä. Se rakastaa imurin ääntä ja kikattaa kaikille kolauksille.
Mistä tulikin mieleen se siritan iltainen viesti. Nauroin ihan kippurassa täällä :DDD
Katsottiin telkkaria illalla miehen kanssa ja välillä vieläkin hörähtelin, se kysyi että mikä naurattaa mutta enpä KEHDANNUT kertoa :DD
Että juu, taitaa vähän väsyttää...
Palaanpa myöhemmin asiaan jos ehdin!
Memeka (27.10)
eli meidän neiti on myös muuttunut levottomammaksi. Ennen viihtyi hyvin yksikseen lattialla kunhan sai tarkkailla muiden tekemisiä. Nykyään ei oikein hetkeäkään jaksaisi olla yksikseen. Eräänlaista kränttyisyyttä aiheuttaa myös se, että nyt kun ollaan opittu niinkin hieno temppu kuin vatsalleen kääntyminen, niin sieltä ei vielä osatakkaan kiepsahtaa takasin selälleen ;) se jos mikä aiheuttaa neidissä kiukkuisuutta =)
Toinen kiukun aihe on se, että lelut tuppaavat aina olemaan aivan liian kaukana...Toisella on kova yritys päästä eteenpäin pylly pystyssä(ainoo vaan, että kädet jäkittää paikallaan) leluja katsomaan, mutta eihän se toimi kun kädet ei tee yhteistyötä ;)
nyt uutuutena on tullut levottomuus syömisen aikana (rinnalla ollessa). Voin sanoa, että tekee aika kipeetä kun toisella on " nipukka" suussa ja samalla kiinnostaa mitä toisella puolella huonetta tapahtuu...Enpä olisi uskonut, että nänni voi venyä parinkymmenen sentin päähän rinnasta =D no joo...Mutta aika huseerausta tuo syöminen nykyään. E i kai sitä sitten malta, kun on niin paljon mielenkiintosta katteltavaa joka paikassa!!
mutta nyt pitää mennä... Minkäs kokosia muuten teidän vauvat ovat olleet 5kk neuvolassa? meillä paino 7.200g ja pit. 63cm... Pituudessa mennään käyrien alapuolella =/
kirjoittelemisiin, Levila+tirriäiset