Kuuluuko ruokaravintolassa tarjoilijan kaataa vesi kannusta lasiin?
Oltiin miehen kanssa syömässä ihan hintavassa ruokaravintolassa, tarjoilija kaatoi kyllä miehelle vinkun lasiin, mutta minulle tuomansa jäävesikarahvin vain jätti pöytään että kaada itse. Kun sanoin miehelle, että eikö tarjoilijan kuuluisi kaataa kaikki juomat asiakkaan lasiin, mies alkoi riidellä, että kai minä nyt itsekin saan sen kaadettua. Siitähän ei ollut kyse vaan asiakaspalvelun puutteesta. Että kuuluuko tarjoilijan kaataa kaikki juomat lasiin vai onko vesi poikkeus?
Kommentit (6)
Jos vedestä veloitetaan, kuuluu kaataa. Jos vesi on ilmaista, ei kuulu kaataa, mutta tarjoilija voi silti ystävällisyyttään kaataa jos on tavallista avuttomamman tai kömpelömmän näköinen vedentilaaja.
Jos ravintolassa on pöytiintarjoilu, mielestäni kuuluu.
Aika ihmeissäni olin ravintolassa, jossa tarjoilija toi kuohuviinipullon pöytään, eikä edes avannut sitä. Se oli jo törkeää.
Mielestäni pitäisi kaataa myös vettä. Thaimaata monet pitävät palvelukulttuurin mallimaana, mutta eipä sielläkään kaadella aina edes oluita lasiin tarjoilijan toimesta, vedestä nyt puhumattakaan.
Oli pöytiinohjaus, pöytiintarjoilu ja vedestä otettiin hinta. Oli muutenkin jotenkin minulle tyly tarjoilija, ei katsonut ja puhui vain miehelle. Tuli mieleen miehen oudosta riidanhaluisuudesta kun kuulemma "arvostelin tarjoilijaa" (en sanonut tarjoilijasta henkilönä mitään, vain sen etteikö hänen tehtäviinsä kuulu kaataa), että josko se oli joku miehen entinen säätö ja siksi mies kiukutteli, tarjoilija ei katsonut eikä huomioinut minua eikä edes kaatanut :D
Vielä enemmän ihmettelen, että mies ei kaatanut. Olisi kyllä minulla suhde siinä jos mies ei vaivautuisi kaatamaan minulle vettä ravintolapöydässä. Vaikka kuinka tasa-arvo, tasajako ja miehen ei tarvitse tarjota, niin hyvät käytöstavat on kuitenkin ilmaisia, joten piheimmälläkin saiturilla on niihin varaa.
Kyllä minulle on tarjoilija veden kaatanut lasiin. En juo viiniä.