Lapsista aiheutuvat haitat voittavat hyödyt
Kaksi lasta 8 ja 4 vuotiaat sekä vaimo. Olen näiden vuosien jälkeen päätynyt ajatukseen, että kaikki se valtava työ, joka lapsista aiheutuu ja aika jota lapsiin uppoaa sekä lasten myötä syntyneet valtavat kulut eivät kata niitä vähäisiä positiivisia puolia, joita lapsista saa. Olen yrittänyt tarkastella asiaa useista eri näkökulmista ja voin siksi tunnustaa asian itselleni nyt suoraan.
Suurin työ ei tule lapsista suoraan, vaan epäsuorasti ns. metatyönä, esimerkiksi uuden talon ostamisen myötä, koska perheen kasvun myötä tarvitaan lisätilaa. Samoin kuluissa ei aina suoraan, vaan paljon myös epäsuorasti metakuluina muuttuneiden elämäntilanteiden vuoksi.
Elämä, joka on lasten myötä muuttunut jatkuvaksi työksi, joka ei aina johdu lapsista suoraan vaan myös epäsuorasti vie aikaa valtavasti eikä aikaa jää juuri koskaan mihinkään mukavaan. Ei merkitystä onko arki, viikonloppu, pyhä tai loma, lapsista on jatkuvasti ja valtavasti suoraa tai epäsuoraa työtä. T. Mies 44
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Eikai kenellekään voi tulla yllätyksenä, että kaikki on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa kun hommaat lapsia, aina on mentävä lasten ehdoilla ja aikatauluilla. Kyllä sen nyt ihan järkikin sanoo, että lapsettomana elämä on helpompaa, halvempaa ja mukavampaa. Oma aika on oikeasti omaa aikaa, eikä tarvitse elää minkään päiväkotien ja koulujen ehdoilla. Ei tarvitse hommata mitään tila-autoa ja isoa kämppää ja olla aina peeaa.
Kyllä, ei tullutkaan yllätyksenä, enkä niin väittänytkään, vaan olen nyt myöntänyt rehellisesti itselleni, että lapsista saatavat hyvät ja mukavat asiat eivät kata mainitsemiani negatiivisia asioita. Negatiivisia asioita on paljon enemmän.
Me ainakin pariskuntana jaettiin, et toinen hoitaa kouluun liittyvät asiat ja toinen hoitaa harrastuksiin liittyvät. Itselläni on mukavasti aikaa löhötä sohvalla kun puoliso juoksee harrastuksien parissa ja itse menen koulun vanhempain iltaan ja katson Wilma viestit. Mulla ei stressaa,puoliso miettii miten hoituu lapsen meno harrastukseen ja sieltä haku. Laitan musiikin soimaan ja alan ruuan tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikai kenellekään voi tulla yllätyksenä, että kaikki on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa kun hommaat lapsia, aina on mentävä lasten ehdoilla ja aikatauluilla. Kyllä sen nyt ihan järkikin sanoo, että lapsettomana elämä on helpompaa, halvempaa ja mukavampaa. Oma aika on oikeasti omaa aikaa, eikä tarvitse elää minkään päiväkotien ja koulujen ehdoilla. Ei tarvitse hommata mitään tila-autoa ja isoa kämppää ja olla aina peeaa.
Kyllä, ei tullutkaan yllätyksenä, enkä niin väittänytkään, vaan olen nyt myöntänyt rehellisesti itselleni, että lapsista saatavat hyvät ja mukavat asiat eivät kata mainitsemiani negatiivisia asioita. Negatiivisia asioita on paljon enemmän.
Niin, lapset on loputon työmaa, joillekin sopii, toisille ei. Itse lähinnä ihmettelen, että miksi niin moni tekee useamman lapsen ja vasta sitten alkaa miettiä mitä siitä oikeasti seuraa.
Sitten kun jakaa lusikat, niin nainen vie lapset. Työ ja rahanmeno jää jäljelle, mutta lapsia ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapset on loputon työmaa, joillekin sopii, toisille ei. Itse lähinnä ihmettelen, ett
Mä mietin etukäteen. Tulin raskaaksi ja tein abortin. Se ei vaatinut edes 5 sekunnin metatyötä.
Kaikki tuntuu olevan vaikeampaa lapsen kanssa.
- Olla työtön vs. Olla työtön lapsen kanssa.
- Olla sairaana vs. Olla sairaana lapsen kanssa.
- Joutua muuttamaan vs. Joutua muuttamaan lapsen kanssa.
- Erota vs. Erota lapsen kanssa.
- Matkustelu vs. Matkustelu lapsen kanssa.
Mikä asia on helpompaa?