Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso kohtu, joss myoomia

Vierailija
14.04.2025 |

Olen 45-vuotias enkä ollut käynyt useaan vuoteen gynekologilla, ja nyt kun kävin, hän kauhistui, että kohtu on todella iso ja siellä on myoomia. Sain lähetteen ultraan, joka on muutaman viikon päässä. Tajusin vasta jälkikäteen, että vatsassa tuntuva myhky on iso myooma, ja se todennäkösesti on kroonisten selkäkipujen taustalla. Kohdun koosta johtunee myös se, että alavatsa pömpöttää kuin raskaana olevalla, vaikka olen muuten todella hoikka. Olen ihmetellytkin viime aikoina tuntemuksia, jotka muistuttavat raskaana olemista. Erittäin runsaaseen kuukautisvuotoon lääkäri määräsi jotain lääkettä, mutta yleensä tykkään hoitaa kuntoon juurisyyn eikä oireita. Todella ikävää. Miten noista myoomista pääsee eroon? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua varmaan kohdunpoistoon

Vierailija
2/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan mielelläni menisin kohdunpoistoon, mutta mahtaako sellaiseen enää päästä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääset noilla spekseillä. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
4/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolme isoa myoomaa, ja lääkäri pystyi jo päältäpäin tunnustelemaan että kohdussa on jotain ylimääräistä. Puolen vuoden jonotuksen jälkeen pääsin kohdunpoistoon julkiselle (pari vuotta sitten). Kohtu myoomineen painoi reilun kilon, eli aika kookkaita ne oli.

Vierailija
5/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai niitä on jollain lääkityksellä saada pienemmäksi. Niitä voidaan leikatakin, minulla on poistettu kahdesti. Ensimmäisellä kerralla poistettiin iso kohdun ulkopinnalta, olen saanut lapseni sen jälkeen. Toisella kerralla poistettiin alakautta. Se onnistui helposti, vaikka leikkaukseen mennessä varoiteltiin, että jos sattuu jotain komplikaatioita, voivat joutua poistamaan koko kohdun.

Hyvä se on niitä vuotoja hillitä. Tutkimusten jälkeen varmaan pohditaan, mikä on paras hoito. Riippuu varmaan siitä millaisia ne myoomat ovat, että mitä jatkossa. Yksi vaihtoehto on kohdunpoisto, jos ei muuta helpompaa ratkaisua löydy.

Vierailija
6/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 41-vuotias, enkä ole käynyt koskaan gynekologilla. En myöskään ole menossa. En vaan pysty moiseen. Yritän säästää ja kerätä kaikki voimani ja psyykata itseni siihen, että pystyisin menemään hammaslääkäriin. Sille kun olisi tarvetta. 

Vierailija
7/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistollahan niistä vuodoista toki pääsee. Toisaalta vaihdevuosissa myoomat kutistuvat, joten on sekin ihan ok valinta että hoitaa vuotoja vaan lääkkeillä, ja odottaa että vaihdevuodet ratkaisevat ongelman.

Vierailija
8/8 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuole pois.

Mikä sinua vaivaa? Krapula?