Monella meni vaaliliput sekaisin: miten nämä pärjää tavallisessa arjessa?!?!
Ja jotkut kysyneet äänestyspaikalla, että "mistä nyt äänestetään?".
Ylen mukaan valtava määriä hylätty siksi, että moni sekoittanut alue- ja kuntavaalien laput, eli laittanut aluevaalin numeron kuntavaalin lappuun ja toisin päin. Miten näin yksinkertaisesta asiasta ihmiset tekee itselleen vaikeaa? Mikseivät kirjoittaneet itselleen selvää muistilappua kumpi on kumpi?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
poomerit eivät muistaneet mariinin haukkumisia heistä.
Eihän Marin ollut edes ehdolla.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku alapeukuttaja todella, että äänioikeusilmoitus tulee kaikille postissa? Minulle on tullut pelkästään sähköisenä Suomi.fi-palveluun jo kolmissa viime vaaleissa.
Samoin veroehdotukset ja verolaskut olen joutunut lukemaan sähköisesti vero.fi-palvelusta jo vuosia.
Nykyisen hallituksen ohjelmassa lukee, että digitaalisiin palveluihin siirrytään niin, että ne ovat ensisijaisia. Nämä sähköiset asiointitavat tulevat teille kaikille, kannattaa varautua jo etukäteen.
Kai sen nyt ilman ilmoitustakin tietää, että on äänioikeus.
Tässähän tuntee itsensä älykkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tyhmillä ei pitäisi olla äänioikeutta. Pitäisi ilmeisesti pitää älykkyystestit ennen kuin saa äänestää? Ja ennen kuin saa asettua ehdolle vaaleissa.
Et kyllä voi olla itsekään 100% varma, että et ole tehnyt virhettä äänestäessäsi.
Toki voin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Ei niin, mutta vaikutat niin yksinkertaiselta, että todennäköisesti väärin meni.
Taidat olla katkera, kun itse et osannut. :D
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö että olisi äänestäjät hämmentyneet kahdesta lapusta. Aluevaltuuston toiminta (mistä ne oikein pääsee päättämään kun valtio kuitenkin pitää rahakukkaron nyöreistä kiinn..? -tyyliin) ja ehdokkaat ovat jääneet vieraaksi ihmisille. Ei monetkaan jaksa/ehdi/viitsi paneutua asiaan. Sitten kun äänestäjä tulee äänestyspaikalle, häneltä kysytään kaikkien kuullen äänestääkö molemmissa vaaleissa. Aika harva siinä tilanteessa kehtaa sanoa että vain kuntavaaleissa. Lähes jokainen ottaa molemmat laput ja palauttaa tyhjän aluevaltuustolipun, koska ei tiedä ketä äänestäisi aluevaltuustoon. Jotenkin ärsyttävää että ns. tutkijat sanoo ihmisiä tyhmiksi, ei suomalaiset ole niin tyhmiä, etteivätkö he selviäisi kahdesta lapusta. He vain eivät kuolemaksikaan halua vetää ylimääräistä huomiota puoleensa. Taustalla ajatus "mitähän muut ajattelevat jos en ota aluevaalilippua äänestyskoppiin."
On se nyt aika tyhmää, jos ei osaa aluevaaleissa ketään valita. Siellä oli suurin piirtein samat ehdokkaatkin kuin kuntavaaleissa.
Meillä molemmat liput sai mukaansa koppiin. Koppi oli aivan täyteen vuorattu äänestysnumerot sisältävillä lakanoilla ja pursuilivat ne kopin ulkopuolellekin. Mietin siinä juuri, että aivan varmasti moni sekoilee asian kanssa, koska tässä oli useampikin saavutettavuusongelma läsnä yhtä aikaa (teen töitä saavutettavuusasioiden kanssa päivittäin ja tässä niitä ei ollut selkeästikään huomioitu). Pelkkä väri ei esim. riitä erottamaan äänestyslipukkeita toisistaan.
Kai dementikot saavat avustajan mukaansa? Jos ei edes tiedä mistä äänestetään??
Juu ei mullakaan ollut haisua että mistä ihmeen aluevaaleista on kyse ennen kuin otin selvää. Miksei puhuttu asiasta oikealla nimellä eli hyvinvointialueen vaaleista?
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat liput sai mukaansa koppiin. Koppi oli aivan täyteen vuorattu äänestysnumerot sisältävillä lakanoilla ja pursuilivat ne kopin ulkopuolellekin. Mietin siinä juuri, että aivan varmasti moni sekoilee asian kanssa, koska tässä oli useampikin saavutettavuusongelma läsnä yhtä aikaa (teen töitä saavutettavuusasioiden kanssa päivittäin ja tässä niitä ei ollut selkeästikään huomioitu). Pelkkä väri ei esim. riitä erottamaan äänestyslipukkeita toisistaan.
Mitä muuta niissä lipukkeissa olisi sitten voinut olla? Olivat eri väriset ja kummassakin luki selkeästi kumpaan vaaliin ne ovat. Liilassa luki Aluevaalit 2025 ja valkoisessa Kuntavaalit 2025.
Tässä aika hyvä peruste sille, miksi ei kannata järjestää kansanäänestyksiä! Eihän suurin osa ymmärrä yhtään mistä äänestetään. Siksihän nuo päättäjät valitaan, että ottavat asioista selvää ja tekevät faktojen perusteella päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aika hyvä peruste sille, miksi ei kannata järjestää kansanäänestyksiä! Eihän suurin osa ymmärrä yhtään mistä äänestetään. Siksihän nuo päättäjät valitaan, että ottavat asioista selvää ja tekevät faktojen perusteella päätökset.
Eipä ole ihme, että sinne äänestetään kaiken maailman julkkiksia vain koska ovat tuttuja naamoja... kun ihmisillä ei ole hajuakaan mistä äänestetään
Siis täältä nyt vasta luen että olisi ollut erilliset uurnat alue- ja kuntavaalilipuille..? Minähän kopissa raapustin numerot lappuihin, menin leimauttamaan ne, ja laskin kummankin lipun leimaajan vieressä olevaan laatikkoon. Mitään muistikuvaa ei ole, että siinä olisi ollut toinenkin laatikko. Kyllä minua jännitti, kun äänestämään oli pitkä jono ja viime hetkellä päätin, ketä äänestän. Virkailija ei sanonut mitään mistään kahdesta eri laatikosta. Hylätäänkö väärään laatikkoon laitetut äänet vaikka muuten olisi oikea numero oikeassa lapussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tyhmillä ei pitäisi olla äänioikeutta. Pitäisi ilmeisesti pitää älykkyystestit ennen kuin saa äänestää? Ja ennen kuin saa asettua ehdolle vaaleissa.
Et kyllä voi olla itsekään 100% varma, että et ole tehnyt virhettä äänestäessäsi.
Toki voin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Ei niin, mutta vaikutat niin yksinkertaiselta, että todennäköisesti väärin meni.
Taidat olla katkera, kun itse et osannut. :D
Osasin äänestää, mutta minusta on kiusaamista ja noloa haukkua ihmisiä tyhmiksi ja olla epäämässä heti äänioikeutta, jos joku mokaa. Virheitä sattuu ja olemme kaikki ihmisiä. Mitään diktatuuria en tänne halua, eli demokraattisessa yhteiskunnassa kaikkien etu on, että ihmiset äänestävät ja uskaltavat ilmaista mielipiteensä. Haukkuminen ei vie mitään eteenpäin, vaan nyt pitäisi keksiä ratkaisuja miten selkeyttää äänestystä seuraavaa kertaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä huvittavaa, mutta ensi kerralla voitaisiin äänestää esim. viidet vaalit kerralla. Siinä heikoimman aineksen äänet karsiutuisivat automaattisesti.
"Vahvempi" aines on kyllä usein niin umpikieroa porukkaa, ettei niiden pitäisi päättää muitten asioista.
Tarkoitin kyllä ainoastaan henkisiä kykyjä. Selvästikin tällä kertaa tarkoittamasi vahva aines otti vaaleissa pataan.
Ei, kyllä minä yleensäkin tarkoitin ihmistyyppiä, joka selviää kaikista palikkatesteistä leikiten ja käyttää älyään loputtomiin valtapeleihin ja juonitteluun. Mutta joo, eksymme aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis täältä nyt vasta luen että olisi ollut erilliset uurnat alue- ja kuntavaalilipuille..? Minähän kopissa raapustin numerot lappuihin, menin leimauttamaan ne, ja laskin kummankin lipun leimaajan vieressä olevaan laatikkoon. Mitään muistikuvaa ei ole, että siinä olisi ollut toinenkin laatikko. Kyllä minua jännitti, kun äänestämään oli pitkä jono ja viime hetkellä päätin, ketä äänestän. Virkailija ei sanonut mitään mistään kahdesta eri laatikosta. Hylätäänkö väärään laatikkoon laitetut äänet vaikka muuten olisi oikea numero oikeassa lapussa?
Meillä lykättiin ainakin samaan uurnaan molemmat. Ennakkoäänestämässä kävin.
Olin lonkkavaivaisen, valvonut kivuissa koko yön, isäni 82v, kanssa äänestämässä. Illalla oli sovittu että mennään, aamulla soitin ovikelloa, hän puki takkia päälle ja kysyi mihin olen häntä viemässä. En yhtään ihmettele, jos hänen äänensä hylättiin vaikka oli numerot muistilappuun kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt heräsi epäilys että minä olen yksi sekoilijoista. Äänestinkö varmasti oikeassa järjestyksessä?
Meillä äänestys toimi niin, että ensi annettiin yksi vaalippu ja mentiin sen kanssa ensimmäiseen koppiin, äänestettiin ja pudotettiin laatikkoon, sitten seuraava lippu käteen, toiseen koppiiin, äänestys ja laatikointi. MUTTA, minä kirjoitin ekaan lippuun ehdokkaani aluevaalinumeron ja vasta toiseen kuntavaalin numeron. Menikö oikein? Olisi loogisempaa että ensin äänestetään kuntavaalit ja sitten vasta aluevaalit. Lipukkeiden värejä en tohkeissani noteerannut.
Ei ole kysymys loogisuudesta vaan siitä mikä teksti vaalilipussa lukee. Siis, pieleen meni
Onhan se vähän jännittävä tilanne, mutta kyllä siellä minä ainakin ihan selvät ohjeet sain mitä tehdä. Ensin mentiin pöydälle jossa luki ALOITA TÄSTÄ, sen jälkeen kysyttiin äänestääkö molemmissa. Ja sitten koppiin ja äänet lappuihin. Sen jälkeen taas virkailija neuvoi mitä tehdä ja mihin äänestyslaput tiputetaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli varsinaisen vaalipäivän äänestyksessä sama leimaaja ja sama uurna molemmille lipuille, vaikka ne annettiin erikseen ja äänestyskopit listoineen olivat erikseen.
Olisi mielenkiintoista saada hieman luokittelua paljonko hylätyissä äänissä oli tyhjää/akuankkaa, paljonko toisten vaalien numeroita ja paljonko muuta hölmöilyä.