Onko HUIPUTTAA oikea sana, kun puhutaan vuoren huipun saavuttamisesta?
Luulin huiputtamisen tarkoittavan huijausta, harhaan johtamista. Joku täällä kirjoitti jonkun huiputtaneen Annapurnan.
Nuorison kieltä kyllä aina haukutaan, mutta näköjään vanhemmatkin osaavat!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuulemma on oikea termi, mutta en voi mitään sille että ajattelen aina kiipeilijän petkuttavan jotenkin.
Just kuten mä 😂 Säälin ensin Annapurnaa kun aattelin että sitä huiputetaan.
Kiipesi huipulle saavutti korkeimman vuoren huipun. No toivotaan et pystytti sinne lipputangon ja grillin teki seuraaville kuin kivistä voi rakentaa aitaa kuin suojaseinät kuin vaikka talon. Vähän sementtiä sekaan ja voi rakentaa koko vuoren. Voi louhia luolan vaikka ja siinä on rakennuspaikkoja. Kuin palikoita. Vuorilla saa sadevettä. Kuin lumesta sulattaa. Kuin voi louhia timantteja. Vuorilla voi kasvattaa vuohia lampaita kanoja kuin metsästää. Kiipeljät on vain yksi harrastaja ryhmä mikä liittyy vuoriin ja maantieteilijät. Siellä liikkuu myös luonnontutkjoita kuin kuvaajia kuin eläin tutkijoita kuin kivilajien tutkijat. Tehän tunnette vuorten kivilajit kuin timantit. Musta kivi voi olla timantti kuin violetti tai sininen vihreä.
On oikein. Kiipeilyssä sanotaan myös itsevarmistavia laitteita "itsareiksi".
Huiputtaminen tarkoittaa molempia. Tunturinkin voi huiputtaa, se saattaa vaan huiputtaa sinua muutaman kerran matkalla😊
Vierailija kirjoitti:
Vuoria ei valloiteta, ne todellakin huiputetaan.
Naisen voi valloittaa ja siihen voi käyttää huiputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vuoria ei valloiteta, ne todellakin huiputetaan.
Joo, naiset valloitetaan ja sitten huiputetaan.
Toinen sana, joka on saanut uuden merkityksen, on sosialisoida. Ennen se tarkoitti tehtaiden ottamista valtion haltuun sosialismissa, mutta nykyään se tarkoittaa samaa kuin amerikanenglannin socialize eli seurustella, puhutaan sosialisoimisesta kun tarkoitetaan ihmisryhmän seurustelua keskenään.
Ilmiö kertoo kulttuuriimme vaikuttavasta amerikkalaisesta ylivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin vuoristoneuvos niin minä huputtaisin koko Himalajan, ja kaupan päälle vielä Ruka tunturin. Ja ihan yksin, eikä tarvita mitään seeproja kantamaan yhen yhtä pressua. Ettäs tiiätte!
Huiputusneuvos olisi sopiva titteli sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin vuoristoneuvos niin minä huputtaisin koko Himalajan, ja kaupan päälle vielä Ruka tunturin. Ja ihan yksin, eikä tarvita mitään seeproja kantamaan yhen yhtä pressua. Ettäs tiiätte!
Huiputusneuvos olisi sopiva titteli sinulle.
No oon minä valottanut pyhä tunturinkin, pari vuotta sitten.
Tiiättekö muuten että se Hillary Edmundsen Clinton on tehnyt sen mounth eversti vuoren. Sehän laittoi kaikki ne kivet siihen mäelle.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä on näiden kiipeilijöiden ITSE keksimä mukasana. Ja ne tyypit tunnetusti eivät ole niitä välkyimpiä.
Oikein on luonnollisesti Huipun valloittaminen.
Ai sä oot joku suomen kielen auktoriteetti?
Jokaisella erikoisalalla on oma erikoissanastonsa. Se on eri asia kuin kirjakieli. Kieliosaajana toki tämän tiesitkin, vai kuinka? Alatko seuraavaksi arvostella jääkiekkoilijoita? "Lämäri" on aika huonoa suomea, eikö niin?
Huipun valloittaminen muuten tarkoittaa sitä, että saavutat ensimmäisenä ihmisenä jonkin huipun.
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä on näiden kiipeilijöiden ITSE keksimä mukasana. Ja ne tyypit tunnetusti eivät ole niitä välkyimpiä.
Oikein on luonnollisesti Huipun valloittaminen.
Miten niin valloittaa? Vuoren hallinta tai omistajuus ei siirry sinne kiivetessä.
Samaa tekniikkaa voisi käyttää muihinkin puuhiin.
Läksyttää = saa läksyt tehtyä
Rengastaa = vaihtaa autonrenkaat
Sormettaa = neuloo sormikkaat loppuun
Sama juttu kun monet puhuvat tinkaamisesta kun tarkoittavat tinkimistä. Tai koiruudesta kun puhuvat koirasta. :)
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/huiputtaa?searchMode=all
Molemmat merkitykset löytyvät Kirlitoimston sanakirjasta.