Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko HUIPUTTAA oikea sana, kun puhutaan vuoren huipun saavuttamisesta?

Vierailija
13.04.2025 |

Luulin huiputtamisen tarkoittavan huijausta, harhaan johtamista. Joku täällä kirjoitti jonkun huiputtaneen Annapurnan.

Nuorison kieltä kyllä aina haukutaan, mutta näköjään vanhemmatkin osaavat! 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin vuoristoneuvos niin minä huputtaisin koko Himalajan, ja kaupan päälle vielä Ruka tunturin. Ja ihan yksin, eikä tarvita mitään seeproja kantamaan yhen yhtä pressua. Ettäs tiiätte!

Vierailija
22/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kuulemma on oikea termi, mutta en voi mitään sille että ajattelen aina kiipeilijän petkuttavan jotenkin.

Just kuten mä 😂 Säälin ensin Annapurnaa kun aattelin että sitä huiputetaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiipesi huipulle saavutti korkeimman vuoren huipun.  No toivotaan et pystytti sinne lipputangon ja grillin teki seuraaville kuin kivistä voi rakentaa aitaa kuin suojaseinät kuin vaikka talon. Vähän sementtiä sekaan ja voi rakentaa koko vuoren.  Voi louhia luolan vaikka ja siinä on rakennuspaikkoja. Kuin palikoita.  Vuorilla saa sadevettä. Kuin lumesta sulattaa. Kuin voi louhia timantteja.  Vuorilla voi kasvattaa vuohia lampaita kanoja kuin metsästää. Kiipeljät on vain yksi harrastaja ryhmä mikä liittyy vuoriin ja maantieteilijät.  Siellä liikkuu myös luonnontutkjoita kuin kuvaajia kuin eläin tutkijoita kuin kivilajien tutkijat.  Tehän tunnette vuorten kivilajit kuin timantit. Musta kivi voi olla timantti kuin violetti tai sininen vihreä. 

Vierailija
24/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Kiipeilyssä sanotaan myös itsevarmistavia laitteita "itsareiksi".

Vierailija
25/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiputtaminen tarkoittaa molempia. Tunturinkin voi huiputtaa, se saattaa vaan huiputtaa sinua muutaman kerran matkalla😊

Vierailija
26/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoria ei valloiteta, ne todellakin huiputetaan. 

Naisen voi valloittaa ja siihen voi käyttää huiputtamista.

Vierailija
27/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoria ei valloiteta, ne todellakin huiputetaan. 

Joo, naiset valloitetaan ja sitten huiputetaan.

Vierailija
28/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen sana, joka on saanut uuden merkityksen, on sosialisoida. Ennen se tarkoitti tehtaiden ottamista valtion haltuun sosialismissa, mutta nykyään se tarkoittaa samaa kuin amerikanenglannin socialize eli seurustella, puhutaan sosialisoimisesta kun tarkoitetaan ihmisryhmän seurustelua keskenään. 

Ilmiö kertoo kulttuuriimme vaikuttavasta amerikkalaisesta ylivallasta.

Vierailija
29/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin vuoristoneuvos niin minä huputtaisin koko Himalajan, ja kaupan päälle vielä Ruka tunturin. Ja ihan yksin, eikä tarvita mitään seeproja kantamaan yhen yhtä pressua. Ettäs tiiätte!

Huiputusneuvos olisi sopiva titteli sinulle.

Vierailija
30/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huiputusneuvos olisi sopiva titteli sinulle.

No oon minä valottanut pyhä tunturinkin, pari vuotta sitten. 

Vierailija
31/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiättekö muuten että se Hillary Edmundsen Clinton on tehnyt sen mounth eversti vuoren. Sehän laittoi kaikki ne kivet siihen mäelle.

Vierailija
32/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on näiden kiipeilijöiden ITSE keksimä mukasana. Ja ne tyypit tunnetusti eivät ole niitä välkyimpiä. 

Oikein on luonnollisesti Huipun valloittaminen.  

Ai sä oot joku suomen kielen auktoriteetti?

Jokaisella erikoisalalla on oma erikoissanastonsa. Se on eri asia kuin kirjakieli. Kieliosaajana toki tämän tiesitkin, vai kuinka? Alatko seuraavaksi arvostella jääkiekkoilijoita? "Lämäri" on aika huonoa suomea, eikö niin?

Huipun valloittaminen muuten tarkoittaa sitä, että saavutat ensimmäisenä ihmisenä jonkin huipun.

Vierailija
33/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on näiden kiipeilijöiden ITSE keksimä mukasana. Ja ne tyypit tunnetusti eivät ole niitä välkyimpiä. 

Oikein on luonnollisesti Huipun valloittaminen.  

Miten niin valloittaa? Vuoren hallinta tai omistajuus ei siirry sinne kiivetessä.

Vierailija
34/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tekniikkaa voisi käyttää muihinkin puuhiin.

Läksyttää = saa läksyt tehtyä

Rengastaa = vaihtaa autonrenkaat

Sormettaa = neuloo sormikkaat loppuun

Vierailija
35/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kun monet puhuvat tinkaamisesta kun tarkoittavat tinkimistä. Tai koiruudesta kun puhuvat koirasta. :)

Vierailija
36/36 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/huiputtaa?searchMode=all

Molemmat merkitykset löytyvät Kirlitoimston sanakirjasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan