Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen nainen, onko sinulla kohtu?

Vierailija
13.04.2025 |

Kysymys otsikossa. Onko kohdun "pitämisestä" aiheutunut vaihdevuosissa tai sen jälkeen ylitsepääsemättömiä ongelmia? Naistentautien lääkärit vaikuttavat vahvasti olevan tätä mieltä ja kohdunpoisto tuntuu olevan normiratkaisu kaikkiin ongelmiin ja leikkauksia tehdään liukuhihnalta. Leikattujen positiivisia kokemuksia on netti täynnä. Ihmeellistä, että juuri negatiivisia kokemuksia ei ole, vaan klassikko "paras ratkaisu ikinä" toistuu. Tuntuu ettei kenelläkään ole kohta enää kohtua, "kun lapset on tehty".  

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

??? Ikää 59 ja kohtu tallella. Yksikään lääkäri ei ole vihjannutkaan kohdun poistoon. Viimeksi ultrattu puoli vuotta sitten ja kaikki oli ok. Käytän hormonikorvaushoitoa,

Vierailija
2/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuton kysymys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on, en ainakaan ole huomannut että olisi pudonnut.

Vierailija
4/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia. Oikeastaan olin ihan tyytyväinen kun kuukautiset tuli kahden kuukauden välein ja olivat aivan kivuttomat ja vähäveriset. Olisin voinut pitää ne loppuelämän koska ei ollut vaihdevuosioireita. Nyt on kun kuukautiset loppuivat.

Vierailija
5/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 66 ja kohtu tallella. Ei minulle ole koskaan ehdotettu kohdunpoistoa.

Vierailija
6/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä on kohtu. Sehän on tärkeä osa lantionpohjan tukirakenteita. Käsittääkseni sitä ei poisteta kuin viimeisenä keinona, iso leikkaus riskeineen.

Vierailija
7/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto ei tee autuaaksi, vaikka sitä suositellaan esim. vaikeaan endometrioosiin. Sukulaisnaisella kohdunpoisto laukaisi ennenaikaiset vaihdevuodet, ja pian hän sairastui rintasyöpään. Syöpäpotilas ei voi käyttää hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
8/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä kuullut tällaisesta liukuhihnapoistamisesta. Kohdunpoistossa ovat käyneet ne, joilla on esim. myoomien takia runsasta verenvuotoa. (Esim. äidilläni on alle viiskymppisenä poistettu kohtu tästä syystä.) Kohdun poisto ei ole mikään pikkujuttu. Se voi aiheuttaa esim. virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Vierailija
9/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä kuullut tällaisesta liukuhihnapoistamisesta. Kohdunpoistossa ovat käyneet ne, joilla on esim. myoomien takia runsasta verenvuotoa. (Esim. äidilläni on alle viiskymppisenä poistettu kohtu tästä syystä.) Kohdun poisto ei ole mikään pikkujuttu. Se voi aiheuttaa esim. virtsa- ja ulosteinkontinenssia.

Minulta on kohtu poistettu juuri tuosta syystä. Onneksi ei ole ollut mitään ongelmia.

Vierailija
10/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kohtu poistettiin pitkän harkinnan jälkeen kun olin 35-vuotias. Syynä kohdunseinämän sisällekin levinnyt endometrioosi, joka aiheutti vaikeita kipuja ja jatkuvaa, voimakasta vuotoa.

Poiston jälkeinen elämä ollut suorastaan luksusta siihen, mitä edeltävät 25 vuotta olivat. Endo sisäelinten ympärillä aiheuttaa edelleen jonkin verran kipuja, mutta tilanne on huomattavasti parempi kuin aiemmin. Olen jo sen ikäinen että vaihdevuodet ovat käynnissä, mutta ihan normaaliin aikaan ne tulivat vaikka kohdunpoisto tehtiin nuorena.

Vierailija
11/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään sivistysmaista eniten kohdunpoistoja. Se on silpomista ja kasvattaa laskeumariskiä. Liikaa vuotavan kohdun hoitoon on muita, ei-kirurgisia hoitoja, joista kuntoutuu samantien ja särkylääkkeen kanssa menee muutama päivä. (Esim. lämpöpallohoito ja hormonikierukka).

Kummallisinta on, että nimenomaan asiakkaat vaativat kohdunpoistoa. Eivät ilmeisesti tajua, että se ei ole riskitön toimenpide. Se on vanhanaikainen perinnehoito, joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi ja aiheuttaa vakaviakin komplikaatioita.

Lääkärikunta onneksi on hiukan valistuneempaa, eikä tee kohdunpoistoja liukuhihnalta. Muut hoitovaihtoehdot esitellään. Toki on myös naisia, joille ne eivät sovi, esimerkiksi korkean infarktiriskin omaavat tai sairastetun hormonaalisen syövän läpi käyneet.

Lämpöpallohoito soveltuu heillekin.

Vierailija
12/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta penis kyllä on.  

Vierailija
13/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poistoleikkauksia tehdä kuin vankoin perustein. Esim. kivulias endometrioosi johon muu hoito ei tepsi, myoomien aiheuttamat hemoglobiinia laskevat vuodot, kohdun syöpä jne.

Vierailija
14/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu sairauksien takia, kivut jäi. Ja kaikki on hyvin.

Vierailija
15/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
16/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu ja muut osat leikattiin pois kun olin 53v. Oli n. 26 x 28 cm munasarjakysta.

KYLLÄ, luit oikein.

Vierailija
17/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtu tallella, en ole mitään hormonijuttuja tarvinnut ja ikää 59 vuotta, 6 lasta synnyttänyt.

Vierailija
18/45 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 59-vuotias ja minulla on kohtu. Lapsia en ole tehnyt yhtäkään. Kuukautiset loppuivat hiukan vaille 54-vuotiaana eikä sen kummempia vaihdevuosiongelmia ole tähän saakka ollut. Yli kymmenen vuotta ennen menopaussia olikin hirveää, voi kamala sitä tahrivaa vuodon määrää! Olen ollut niin onnellinen menopaussista ettei tosikaan. 

Vierailija
19/45 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kohdunpoisto alkaa normi olla, jos on pienikään vaiva, niin kohtu vaan pois! Samalla rinnat, niitäkään ei tarvi jos lapsiluku täynnä ja vähenee syöpäriski 

Vierailija
20/45 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena oli ylitsepääsemättömiä ongelmia ja joutui syömään lääkettä kuukausittain. Kohtu on ja sarjat. Vaihdevuosi-iässä tuli vuotohäiriö ja nyt on 10pv kk hormonivalmiste siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän