Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka ja vaihdevuosien "tunnistaminen" ilman menkkoja?

Vierailija
12.04.2025 |

Aiheen vierestä jo keskustelua palstalla....

Minulla on ollut 15 v hormonikierukka eli ei myöskään 15 vuoteen menkkoja. Nyt ole aloittanut estrogeenivoiteen siinä toivossa, että auttaisi uniongelmiin. Ehkä on vähän auttanut.

Mutta mistä tietää on kuukautiset jo loppuneet, kun Mirenan takia menkkoja ei ole? Eli en oikein tiedä missä vaiheessa vihdevuoteni ovat, alkamassa vai jo meneillään. Mitään erityisiä vv- oireita minulla ei ole, paitsi uniongelmat ja sen myötä väsymystä. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, jos ei ole oireita. Kyllä sen sitten varmaan huomaa jos on huomatakseen mutta nauti siihen asti.

Vierailija
2/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mirena 18 vuotta putkeen, eikä menkkoja. Gyne totesi yks kerta ultralla toimintojen loppuneen. Jälkiviisaana tajusin, että silmäni olivat kuivat. Uniongelmat olivat muuttuneet aamuyön valvomiseksi. Ei muita oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle väitettiin, että jos uniongelmat johtuvat vaihdevuosista, ne liittyvät siihen että heräät kuumiin aaltoihin. Jollei niitä ole, uniongelman taustalla on jotain muuta.

Mutta vastauksena kysymykseesi: jos sulla on hormonihoito päällä, kuten hormonikierukka,  et tiedä vaihdevuosiesi vaihetta mistään. gyne voi katsoa ultralla, onko munasarjat vielä isot vai ihan surkastuneet, mutta sekin on vähän arvailua. On olemassa myös verikoe, joka kertoo tilanteests, mutta hormonit voivat sekoittaa sitä. Samoin ne skoittavat niitä kaupassakin myytäviä virtsatestejä.  Saat tilanteen selville vain lopettamalla hormonit ja kokeilemalla mitä tapahtuu.

toisaalta et välttämättä tsrvitse tätä tietoa mihinkään, jos hormonikierukka ei haittaa sinua mitenkään.

Vierailija
4/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri noin etten huomannut vaihdevuosia. Ei mitään oireita eikä kuukautisiakaan hormonikierukan takia. Tuli kierukan poiston ja mahdollisen uuden aika. Lääkäri laittoi labraan ja selvisi että vaihdevuodet olivat olleet jossain vaiheessa. Olen onnellinen kun pääsin niin helpolla.

Vierailija
5/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama "ongelma" Zoely-pillereiden kanssa. Olen 50 v. enkä tarvitse ehkäisyä, mutta ilman hormoneja menkkani ovat kammottavat. Zoelyn kanssa menkat tulevat harvoin ja niukkoina. Kävin juuri gynellä ja sain lisäksi estrogeenigeelin. Pieni annos sitä on poistanut vv-oireet. Ultrassa gyne näki, että munasarjojen toiminta osin hiipunut. Mutta vaikea tässä on sitten sanoa milloin menkat oikein loppuvat.

Vierailija
6/6 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mirena 18 vuotta putkeen, eikä menkkoja. Gyne totesi yks kerta ultralla toimintojen loppuneen. Jälkiviisaana tajusin, että silmäni olivat kuivat. Uniongelmat olivat muuttuneet aamuyön valvomiseksi. Ei muita oireita.

Ei millään pahalla, mutta sekään ei välttämättä pidä paikkansa. 

T. 45 vuotiaana munasarjat lepotilassa, ei vuotoja. 48 vuotiaana raskaaksi kierukan kanssa (yliaikainen kierukka). Terve lapsi tuli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan