Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksio on ongelmallisin asuntokoko

Vierailija
12.04.2025 |

Varsinkin pk-seudulla kaksiot ovat liian kalliita yksinasuville, mutta pariskunnille ja lapsiperheille ne ovat liian pieniä. Miksihän kaksioita rakennetaan niin paljon?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa. 

Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.

Missä sinulla on työpöytä ja miten estät, ettei puoliso kuule työpuheluita? 

Työpöytä on makuuhuoneessa. Mies on yleensä töissä kun itse teen töitä, mutta jos vapaapäivänsä sattuu arkipäivälle niin saa meillä makuuhuoneen oven kiinni välistä.

Asunnon väliovien läpi kuuluu puhe. 

A. Onko sinulla joku äänieristetty bunkkeri/erillinen asunto työhuoneena?

B. Kaikkien työ ei sisällä salassapidettäviä asioita.

Vierailija
62/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kaksiossa yksin ja kaksin, ihan sopiva. Näissä oli molemmissa erillinen keittiö.

Nyt meillä on vapaa-ajanasuntona kaksio keittiöseinällä kolmihenkisellä perheellä. Menettelee, muttei tässä asua voisi, ei ole säilytystilaa, pyykkihuoltotilaa eikä yhtään yksityisyyttä Yhdelle ihmiselle tämä voisi toimia vakikotina. Eniten häiritsee vuodesohvalla nukkuminen "keittiössä".

Eikö muka yksin asuva tarvitse säilytystilaa tai pyykkihuoltotilaa tai tarvitse kunnon sängyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kanssa kaksiossa ja periaatteessa ei mitään pulmaa. Turhia neliöitä on, pienempikin kävisi. 

Vierailija
64/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa. 

Miten kaksiossa asuminen ei muka sovellu etätöiden tekemiseen? Minä teen kaksiossani etätöitä koko ajan.

En minä ainakaan halua työpöytää makuuhuoneeseen tai olohuoneeseen. 

Vierailija
65/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole se huoneiden lukumäärä joka merkitsee vaan asunnon neliöt ja miten ne on käytetty.

Vierailija
66/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kaksiossa asuminen ei muka sovellu etätöiden tekemiseen? Minä teen kaksiossani etätöitä koko ajan.

Se ettet sinä HALUA sellaista, ei tarkoita ettei asunto siihen SOVELLU.

Vierailija
67/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Vierailija
68/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halunnut minäkään. Mutta kun ei vaihtoehtoja ollut niin makkariin se tuli. Eikä se pieni pöytä siellä mitään haittaa, kun on muussakin käytössä.

Vierailija
69/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina yksinasuessani asunut kaksiossa. Nyt asun kumppanin kanssa ja asumme kolmiossa. Myös aiemmin elämässäni olen asunut kumppanien kanssa ja olen asunut yleensä kolmiossa, kerran neliössä. Olen sitä mieltä, että yksiö on epäkäytännöllisin asunnon koko, itse en mahtuisi yksiöön edes yksin.

Sulla taitaa olla jokin ajatusvirhe. Yksiö tai kaksio ei ole asunnon koko. Asunnon kokoa mitataan neliömetreillä. Yksiö, kaksio, kolmio jne... viittaa asunnon huoneiden määrään.

Sulla voi siis olla 27 neliön kaksio tai 45 neliön yksiö.

Ja jos asujia kaksiossa on kaksi kappaletta, silloin asunnon koko pitää olla tuplasti suurempi kuin yksiön koko, että yhdellä ihmisellä olisi sama määrä tilaa.

Vierailija
70/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin tai kaksin asuessa kuitenkin tavaraa on melkein saman verran, monet tavarat on sellaisia, joita kodissa kuitenkin tarvitaan asukkaiden määrästä huolimatta. Samoin vierashuone, saunatilat, keittiöt ja muut huoneet ei asukkaiden määrästä riipu. 

Vierailija
71/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän etätöitä voi tehdä vaikka saunassa, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Ihan ymmärrettävää ja perusteltua, että työnteko kotona vaatii tietenkin oman huoneen. Toki tuo huone toimii samalla vierashuoneenakin. 

Vierailija
72/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kaksio on mitä sopivin asunto yksinelävälle tai pariskunnalle. Yksiö yhdellekin ei sovi pysyväksi kodiksi. On kuin hotellihuone.

Sille en voi mitään, jos sinulla ei ole varaa kakaioon.

OIemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja asumme kolmiossa. Opiskeluaikana asuimme kyllä kaksiossa ja olihan se turhan pieni, mutta väliaikainen ratkaisu. Uutisissa oli juuri, että kaksiot eivät oikein mene kaupaksi tällä hetkellä ja ymmärrän miksi.

Ap

Uudet kaksiot ovat liian pieniä, käytännössä yksiöitä mihin on lisätty väliseinä rajaamaan makuutilaa. Pahimmissa on oma ovi parisängyn molemmille puolille, kun sänkyä ei mahdu kiertämään.

Tämä totta. Parempi asua isossa väljässä yksiössä.

Vierailija
73/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En komppaa ollenkaan tuota. Kaksio on varsin edullinen kahdelle. 

Kolmio on huono ä, jos enemmän kun yksi lapsi. Neliöt on taas tosi kalliita. 

Asuimme kerran kolmiossa neljän lapsen kanssa. 

Ai oma vika, jos ei ollut varaa isompaan ja kalliimpaan?

Olisi ollut varaa.  Kuka sanoi että ei ollut.  Lukuisista hakemuksista joka paikkaan emme saanert isompaa vasta kun olimme asuneet tuossa neljän lapsen kokoonpanolla pari vuotta. 

Kolmen lapsen kokoonpanolla neljä vuotta ja kahden lapsen kokoonpanolla 12 vuotta. 

Vierailija
74/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni yksiö on yksin asuessa kaksioo epäkäytännöllisempi. Haluan, että makuuhuone on erikseen, eikä vaan sänky olohuoneen nurkassa.

Onneksi on varaa tilavaan kaksioon. Köyhälle kaikki on kallista

Yksiössä tärkeää onkin, että on kunnon alkovi tai sellainen pohjaratkaisu kuten mun tutulla, että makuutilan voi sulkea liukuovella.

Vierailija
75/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän etätöitä voi tehdä vaikka saunassa, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Ihan ymmärrettävää ja perusteltua, että työnteko kotona vaatii tietenkin oman huoneen. Toki tuo huone toimii samalla vierashuon

Saahan se vaatia, jos itse niin haluaa. Mutta ei se kyllä kaikilla vaadi. Mä ainakin koen täysin turhaksi että pitäisi alkaa laajentaa taloa pelkän työhuoneen takia, kun pöytä mahtuu nykyisiinkin neliöihin ihan hyvin 😄 

Vierailija
76/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksio ja neliöitä 61 eli ihan ok siinä suhteessa. Kun ei aivan uusimpaa vuosikertaa niin makuuhuonekin on muuta kuin juuri sängyn kokoinen. Keittiö siihen lisäksi eikä ole koettu tarvetta isompaan. 

Tuossa on silti vähemmän neliöitä per henkilö kuin mun keskikokoisessa yksiössä.

Vierailija
77/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan Kela elättejä, asiat menee näin: Kelan rajoihin sopivia yksiöitä ( 1 hlö 700 €) löytyy ihan Helsingin keskustaa myöten.  

Kaksioitakin saa vielä hyvin Kela hintaan (2 hlö 900 €) 

Kolmioita ei niin  ainakaan hyviltä alueilta tai uudehkoja löydy Kela hintaan 1050 € 3 hlö. 

Eikä neliöitä Kela hintaan 1130 €. 

Vierailija
78/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos molemmat puolisot tekee etätöitä on kaksio aivan liian pieni. Asumme mieheni kanssa kahdestaan kolmiossa ja molemmat etänä noin 4-5 päivää viikossa. Parhaillaan yritämme vaihtaa isompaan että saataisiin molemmille työhuone. 

Vierailija
79/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.

Se, että siellä voi tehdä töitä ei tarkoita sitä, ettäkö se on ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille hyväksi. Varmasti voit tehdä etätöitä arkun kokoisessa tilassakin ja nukkua siellä, mutta ei se sinulle pitkällä tähtäimellä hyväksi ole Ihan tutkittu juttu, että etätöissä ihmiset palaa loppuun eivätkä kykene erottamaan töitä ja vapaa-aikaa, jos ei ole erillistä työtilaa.

Linkitä nuo tutkimukset, joihin viitataan. Muutoin tulkitaan omaksi pähkäilyksesi.

Vierailija
80/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole se huoneiden lukumäärä joka merkitsee vaan asunnon neliöt ja miten ne on käytetty.

Sulla ei vissiin lapsia? Jos lapset iältään 1, 3, 12 ja 17 ja vanhimmat eri sukupuolta voin sanoa, että huomattavasti helpompi  on 4 h eli käytännössä 3 makuuhuonetta kun 3 h eli 2 makuuhuonetta. 

Nimittäin tuossa tilanteessa vaikka vanhemmat olohuoneessa, on ongelmia lasten kanssa ja huoneiden jaossa. 

4 h k pärjää jotenkin, vaikka käytännöllisin 5 h k ja ideaalisen 6 h ja k. 

Ai ei tuollaista voida tarjota, jos ei itse voi ostaa?

Anteeksi nyt  vaan, mutta vuokra-asuntoja on pilvin pimein kokoa 4-5 h. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän