Kaksio on ongelmallisin asuntokoko
Varsinkin pk-seudulla kaksiot ovat liian kalliita yksinasuville, mutta pariskunnille ja lapsiperheille ne ovat liian pieniä. Miksihän kaksioita rakennetaan niin paljon?
Kommentit (109)
Pieni yksiö saa riittää jos asumistuen varassa asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas kaksio on mitä sopivin asunto yksinelävälle tai pariskunnalle. Yksiö yhdellekin ei sovi pysyväksi kodiksi. On kuin hotellihuone.
Sille en voi mitään, jos sinulla ei ole varaa kakaioon.
OIemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja asumme kolmiossa. Opiskeluaikana asuimme kyllä kaksiossa ja olihan se turhan pieni, mutta väliaikainen ratkaisu. Uutisissa oli juuri, että kaksiot eivät oikein mene kaupaksi tällä hetkellä ja ymmärrän miksi.
Ap
Tällä hetkellä rakennetaan ihan liian pieniä, 40 m2 ja jopa alle, kaksioita. Niihin voi olla haaste mahduttaa pariskunta, etenkin jos molemmille pitää saada etätyöpisteet. Mulla on 60 m2 kaksio vähän vanhemmassa talossa ja se on just hyvä pariskunnalle, pohjan ansiosta saa molemmille työpisteetkin tehtyä.
Meillä oli pariskuntana 62,5 m2 kaksio. Oli oikein sopiva. Keittiö, olohuone ja makuuhuone olivat isoja erillisiä huoneita joihin jokaiseen oli myös ovi.
Vierailija kirjoitti:
Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa.
Kokeile ostaa sellainen Eirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yksiö on yksin asuessa kaksioo epäkäytännöllisempi. Haluan, että makuuhuone on erikseen, eikä vaan sänky olohuoneen nurkassa.
Onneksi on varaa tilavaan kaksioon. Köyhälle kaikki on kallista
Eihän tämä liity käytännöllisyyteen vaa preferensseihin. Sänky, telkkari ja tietokonepöytä. Siinä kaikki oleellinen ja mahtuu pieneen tilaan. Elämä on seinien ulkopuolella.
Osa ihmisistä viettää paljon aikaa kotonaan. Kuinka omassa kuplassisi olet, kun luulet kaikkien elävän sinun elämäntyylilläsi?
Riippuu koosta. Olen asunut yksin 28 neliön "kaksiossa" ja 42 neliön yksiössä. Toi 28 neliötä oli vähän pieni; toinen huone oli puoliksi keittiötä. Ja siinä oli turhan iso kylppäri. Yksiössä taas oli erillinen keittiö ja makuualkovi ja tuntui tilavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa.
Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.
Missä sinulla on työpöytä ja miten estät, ettei puoliso kuule työpuheluita?
Työpöytä on makuuhuoneessa. Mies on yleensä töissä kun itse teen töitä, mutta jos vapaapäivänsä sattuu arkipäivälle niin saa meillä makuuhuoneen oven kiinni välistä.
Koko päivä makkarissa, ai ku IHANATA.
Miksi sä niin teet? Viettääkö kaikki aivan sekunnilleen koko työpäivänsä samassa työhuoneessa??
Mä käyn ulkona moneen kertaan työpäivän aikana, palavereita voin kuunnella tuvan sohvalla, syön ruokapöydän ääressä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.
Työpöytä on makuuhuoneessa. Mies on yleensä töissä kun itse teen töitä, mutta jos vapaapäivänsä sattuu arkipäivälle niin saa meillä makuuhuoneen oven kiinni välistä.
Koko päivä makkarissa, ai ku IHANATA.
Miten eroaa mistään muustakaan työhuoneesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni yksiö on yksin asuessa kaksioo epäkäytännöllisempi. Haluan, että makuuhuone on erikseen, eikä vaan sänky olohuoneen nurkassa.
Onneksi on varaa tilavaan kaksioon. Köyhälle kaikki on kallista
Eihän tämä liity käytännöllisyyteen vaa preferensseihin. Sänky, telkkari ja tietokonepöytä. Siinä kaikki oleellinen ja mahtuu pieneen tilaan. Elämä on seinien ulkopuolella.
Osa ihmisistä viettää paljon aikaa kotonaan. Kuinka omassa kuplassisi olet, kun luulet kaikkien elävän sinun elämäntyylilläsi?
Aiempi kirjoittaja vetosi käytännöllisyyteen. Esitin vain, että kyse ei ole käytännöllisyydestä vaan preferensseistä tarjoamalla toisenlaisen elämäntyylin. Tietysti jos haluaa viettää aikaa kotona, saattaa olla hyvinvointia lisäävää satsata tilan määrään.
Olen asunut kaksiossa yksin ja kaksin, ihan sopiva. Näissä oli molemmissa erillinen keittiö.
Nyt meillä on vapaa-ajanasuntona kaksio keittiöseinällä kolmihenkisellä perheellä. Menettelee, muttei tässä asua voisi, ei ole säilytystilaa, pyykkihuoltotilaa eikä yhtään yksityisyyttä Yhdelle ihmiselle tämä voisi toimia vakikotina. Eniten häiritsee vuodesohvalla nukkuminen "keittiössä".
Asun 54m2 kaksiossa lapsen kanssa. Lapsella makuuhuone, mä nukun vuodesohvassa olkkarissa nyt kolmatta vuotta.
Jos muuttaisin kolmioon, asuinkulut ylittäisi jo 45% kuukausiansioista. Säästän omaa asuntoa varten joten oon päättänyt joustaa nyt muutaman vuoden neliöissä.
Tää sujuu ihan hyvin näin. Vähän tavaraa, sehän sen ratkaisee.
Jos asuisin yksin, mulle riittäis varmaan pienempikin kaksio, ehkä 45m2.
Nykyajan "kaksiot" olikin aiemmin yksiöitä.
Kaksio oli aiemmin kaksi erillistä huonetta + keittiö. Esim. makuuhuone + tupakeittiö oli yksiö.
Nyt saadaan lisätä hintalappuun numeroita, kun yksiöitä alettiin kutsumaan kaksioiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaksiossa asuminen ei muka sovellu etätöiden tekemiseen? Minä teen kaksiossani etätöitä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan "kaksiot" olikin aiemmin yksiöitä.
Kaksio oli aiemmin kaksi erillistä huonetta + keittiö. Esim. makuuhuone + tupakeittiö oli yksiö.
Nyt saadaan lisätä hintalappuun numeroita, kun yksiöitä alettiin kutsumaan kaksioiksi.
Tämä juuri. Ei meidänkään kotimme ole kaksio, kun tässä on vain yksi huone + tupakeittiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon väliovien läpi kuuluu puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon väliovien läpi kuuluu puhe.
Molempien huoneiden ovet kiinni ja silti kuuluu puhe?
Yksinasuvalle eläkeläiselle erinomainen asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kaksio on helposti yli 200 k€. Siinä saa olla ihan hyvä palkka, että lainakulujen lisäksi pystyy elämään.
Yli 200k kyllä. Yhtiövastike ja lainakulut pikkusen päälle 1000 e. Eli ei nyt kovin paha. Itse tosin makselen ylimääräistä 800 e/kk, kun haluan tuon lainan joskus loppuvankin. Mutta jos ei ylimääräisiä huomioida, niin ei tuo 1000 nyt niin paha ole.
On se, jos palkasta sää 1600 ja silleen!
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas kaksio on mitä sopivin asunto yksinelävälle tai pariskunnalle. Yksiö yhdellekin ei sovi pysyväksi kodiksi. On kuin hotellihuone.
Sille en voi mitään, jos sinulla ei ole varaa kakaioon.
Nauran täällä kippuralla sun typerälle kommentille ettei yksiö sopisi "pysyväksi kodiksi" ja olisi "kuin hotellihuone" 🤣😂🤣 Mitä ihmettä???
Kyllä se on yksinasuvalle ihan hyvä pysyvä koti ja parempi kuin hotellihuone.
Tärkeintä yksiössä on hyvä pohjaratkaisu sekä tarpeeksi suuri koko. Mulle tärkeätä on myös parveke ja asunnon esteettömyys.
Yllättäen asuntoa etsiessä voi huomata, että kaksiot eivät välttämättä olekaan yhtä toimivia. Nytkin kun katsoin Oikotieltä sekä myytäviä kaksioita, oli pelkästään Helsingissä myynnissä yli 60 kpl yksiötä, jotka olivat pinta-alaltaan pienempiä kuin meikäläisen yksiö. Siinä kun niihin neliöihin on rutattu kaksi huonetta plus keittötila, niin eipä se kovin mukava ja toimiva ole.
Itse asiassa tilastojen mukaan kaksioiden keskipinta-ala on vain 54 m, joten jos sen kokoisessa tai pienemmässä asuu kaksi henkilöä, heillä on selvästi vähemmän neliöitä per nenä käytössään kuin keskikokoisessa tai sitä suuremmassa yksiössä. Yllättävää eikö totta?
asut selvästi jossain syrjäkylillä todella pienellä paikkakunnalla.