Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksio on ongelmallisin asuntokoko

Vierailija
12.04.2025 |

Varsinkin pk-seudulla kaksiot ovat liian kalliita yksinasuville, mutta pariskunnille ja lapsiperheille ne ovat liian pieniä. Miksihän kaksioita rakennetaan niin paljon?

Kommentit (109)

Vierailija
1/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut kaksiossa kahdestaan mieheni kanssa, eikä asunnon koossa ollut mitään valittamista. 

Vierailija
2/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas kaksio on mitä sopivin asunto yksinelävälle tai pariskunnalle. Yksiö yhdellekin ei sovi pysyväksi kodiksi. On kuin hotellihuone.

Sille en voi mitään, jos sinulla ei ole varaa kakaioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin miehen kanssa 17 neliön yksiössä monta vuotta, ei kaksio voi olla liian pieni kahdelle ihmiselle.

Vierailija
4/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa. 

Vierailija
5/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kaksio on mitä sopivin asunto yksinelävälle tai pariskunnalle. Yksiö yhdellekin ei sovi pysyväksi kodiksi. On kuin hotellihuone.

OIemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja asumme kolmiossa. Opiskeluaikana asuimme kyllä kaksiossa ja olihan se turhan pieni, mutta väliaikainen ratkaisu. Uutisissa oli juuri, että kaksiot eivät oikein mene kaupaksi tällä hetkellä ja ymmärrän miksi.

Ap

Vierailija
6/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kaksiossa koko lapsuuteni, niin asuivat myös erittäin monet koulukavereistaninkin.

Vierailija
7/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio on just sopiva näin yksin asuessa. 

Vierailija
8/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva enää aikuisena missään yksiössä elää, kaksio on aika sopiva yhdelle, jos ei etätöitä joudu tekemään. Ja aikuisella työssäkäyvällä on kyllä kaksioon varaa. 

Helsingissä kaksio on helposti yli 200 k€. Siinä saa olla ihan hyvä palkka, että lainakulujen lisäksi pystyy elämään.

Vierailija
9/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina yksinasuessani asunut kaksiossa. Nyt asun kumppanin kanssa ja asumme kolmiossa. Myös aiemmin elämässäni olen asunut kumppanien kanssa ja olen asunut yleensä kolmiossa, kerran neliössä. Olen sitä mieltä, että yksiö on epäkäytännöllisin asunnon koko, itse en mahtuisi yksiöön edes yksin.

Vierailija
10/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä kaksio on helposti yli 200 k€. Siinä saa olla ihan hyvä palkka, että lainakulujen lisäksi pystyy elämään.

Hesan ulkopuolella on paljon kaikkea elämää. Se on hesan touhu on muutenkin syvältä.

Vierailija
11/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut yksin kaksiossa ja en kokenut sitä liian kalliiksi, nyt asun mieheni kanssa kaksiossa, eikä ole lainkaan liian pieni. Toki kolmio etsinnässä syksyksi, kun perhe kasvaa.

Vierailija
12/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 200k kyllä. Yhtiövastike ja lainakulut pikkusen päälle 1000 e. Eli ei nyt kovin paha. Itse tosin makselen ylimääräistä 800 e/kk, kun haluan tuon lainan joskus loppuvankin. Mutta jos ei ylimääräisiä huomioida, niin ei tuo 1000 nyt niin paha ole.

Vierailija
13/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.

Vierailija
14/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 200k kyllä. Yhtiövastike ja lainakulut pikkusen päälle 1000 e. Eli ei nyt kovin paha. Itse tosin makselen ylimääräistä 800 e/kk, kun haluan tuon lainan joskus loppuvankin. Mutta jos ei ylimääräisiä huomioida, niin ei tuo 1000 nyt niin paha ole.

Korkeintaan 30-40% nettotuloista saisi mennä asumiskuluihin. Tuo vastaisi reilun 2500 euron nettopalkkaa eli brutto olisi jotain neljän tonnin luokkaa.

Vierailija
15/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio on hyvä yhdelle tai pariskunnalle.

Vierailija
16/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksio sopiva yhdelle, jos ei tee etätöitä?? Meillä on tupakeittiö+kamari, kaksi aikuista ja hyvin saan myös etätyöni tehtyä.

Se, että siellä voi tehdä töitä ei tarkoita sitä, ettäkö se on ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille hyväksi.
Varmasti voit tehdä etätöitä arkun kokoisessa tilassakin ja nukkua siellä, mutta ei se sinulle pitkällä tähtäimellä hyväksi ole
Ihan tutkittu juttu, että etätöissä ihmiset palaa loppuun eivätkä kykene erottamaan töitä ja vapaa-aikaa, jos ei ole erillistä työtilaa.

Vierailija
17/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voin kyllä sanoa, että tämä minun 40 m2 yksiö on kyllä ihan passeli yksinasuvalle. Asunut tässä n 20 vuotta.

Vierailija
18/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että siellä voi tehdä töitä ei tarkoita sitä, ettäkö se on ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille hyväksi. Varmasti voit tehdä etätöitä arkun kokoisessa tilassakin ja nukkua siellä, mutta ei se sinulle pitkällä tähtäimellä hyväksi ole Ihan tutkittu juttu, että etätöissä ihmiset palaa loppuun eivätkä kykene erottamaan töitä ja vapaa-aikaa, jos ei ole erillistä työtilaa.

Mitä ihmettä. No ei todella ole noin. Missä ja millaisilla ihmisillä asiaa on tutkittu? 

Vierailija
19/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä saa varmaan tehtyä, mutta itse kyllä pidän ehdottomana, että kotona on erillinen työtila. Toki huone on samalla vierashuoneen, joka kyllä myös on aika ehdoton. Itsellä yksin paritalokolmio ja vaikea kuvitella asuvansa pienemmässä. 

Vierailija
20/109 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinulla on työpöytä ja miten estät, ettei puoliso kuule työpuheluita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi