Paljonko kerrostalo asujilla on vesilasku kuukaudessa?
Kiinostaa vaan tietää kun meillä omakotitalossa vesilasku on aina tosi korkea.
Kommentit (68)
Kuinka korkea? Paljon kuukaudessa henkilöä kohti? Meillä omakotitalossa 12e kk henkilö.
20€/kk yhdeltä, ja on kiinteä
Kulutuksen mukaan laskutetaan (nykyään yleensä vain putkiremppaamattomissa taloissa kiinteä vesimaksu) ja se on meillä per lärvi n. 34e kuussa. Ei läträtä mutta ei hirveästi säästelläkään. Itse olen etätöissä joten vessan vetämiset, käsienpesut ym. kotona päiväsaikaan, pesen pitkät hiukset päivittäin, ilman tuota lasku olisi muutaman euron vähemmän.
Meidän talossa vesimaksu on 25 euroa/kk/asunto. Kolmen kuukauden välein tulee kulutukseen perustuva tasauslasku, eli jotkut joutuvat maksamaan lisää, jotkut saavat rahaa takaisin.
Mulla yksinasujana kuluu vettä kuukaudessa keskimäärin 13 - 15 euron arvosta, joten saan säännöllisesti palautusta.
Minulla rivitalossa (sähkölämmitys) laskutetaan etukäteen 15 e/kk per henkilö ja loppuvuodesta tulee sitten tasauslasku ja viimeksi jouduin maksamaan 6 e lisää, eli aika hyvin tuo 15 e on riittänyt.
Tämä on ehkä enemmän vertailukelpoinen ok-talon vesimaksuun? Koska lämmitykseen kuluu sähköä, eli maksan tavallaan vain kylmästä vedestä ja sitten sähkölaskun muodossa lämminvesivaraaja vie osansa.
Vesiennakko 22,50 mutta tarkastusmittauksessa saan aina sen verran takas, ettei taloudessa mene ku alle kympillä.
Meillä okt, 2 aikuista 3 lasta, parin vuoden keskiarvo on 10m3/kk sisältäen pihakukkien kastelun, autojen pesut, terassien pesut ym vedenkäytön.
Hinnoittelusta riippuen hinta tietty vaihtelee, meidän kunnassa vesimaksu on 7€/M3 eli 70€/kk
Vuokra-asunnoissa kiinteät maksut liikkuvat siinä 0 - 30 €/kk/hlö. Jos ei sitten ole mittaria ja makseta käytön mukaan ja sehän on sitten itsestä kiinni.
Ei sillä ole mitään väliä, asuuko kerrostalossa vai ok-talossa. Vesi maksetaan yleensä kulutuksen mukaan. Kylmän veden hinnan määrää paikallinen vesilaitos. Lämpimän veden osalta hinta on kylmä vesi + lämmityskustannukset, joka taas riippuu lämmitystavasta (kaukolämpö/öljy/sähkö/maalämpö).
Minulla on aina mennyt suihkussa saman verran vettä. Nuorena asuin kerrostalossa vuokralla, nyt asun ok-talossa. Keskimäärin sen 50 litraa saa tuossa kulutettua, toki sitä voisi vähän yrittää pienentää.
Kiinteä vesimaksu, 20€/kk. Mutta asunkin vuokralla.
Ei kai sillä ole eroa asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa, siis jos on oma mittari. Ellei ok-talossa sitten paljon kastele puutarhaa vesijohtovedellä tai pese autoa usein. Muuten samat suihkut ja vessat ja ruuanlaitot kummassakin.
Mei o kiinteä vesimaksu 25e/kk per henkilö.
Mitään tasauslaskuja ei tule kun puuttuu huoneistokohtaiset vesimittarit.
Eipä se vesilasku eroa sillä, että asuuko okt vai kerrostalo. Toki eroa tulee jos kastelee kukkia ja kasvimaata, sekä pesee vaikka autoa yms. Mutta jos käyttää vettä kuten käyttäisi kerrostalossa, niin eipä sillä ole mitään väliä, asuuko kerrostaloa vai omakotitaloa.
27€/kk kerrostalossa tällä hetkellä. Ennen se oli 20€/kk ja erotus maksettiin vastikkeessa. Vaadin sitten yhtiökokouksessa, että vaikkei olekaan huoneistokohtaisia vesimittareita, vedenkulutus pitää maksaa vesimaksuina, jolloin se kohdistuu käyttäjiin, eikä sitä subventoida muuten.
Monilapsiset lotraajaperheet eivät tietenkään tykänneet, mutta ehdotus meni silti läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteä 25e/kk/henk.
Alkaa olee jo kalliimpi kuin omakotitalossa
Kulutuksen mukaan menee. En nyt muista paljon kulutan vettä tarkalleen vuodessa, mutta kerran laskin, että keskivertoa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se vesilasku eroa sillä, että asuuko okt vai kerrostalo. Toki eroa tulee jos kastelee kukkia ja kasvimaata, sekä pesee vaikka autoa yms. Mutta jos käyttää vettä kuten käyttäisi kerrostalossa, niin eipä sillä ole mitään väliä, asuuko kerrostaloa vai omakotitaloa.
Ainiin, eroaapas. Mulla itsellä on oma kaivo, vesilasku 0e/kk. Mutta oletin rohkeasti, että ei kai tässä mitään erikoistapauksia haluta. Lisäksi on varmasti mielekkäämpää puhua vesimääristä eikä euroista, koska vesi maksaa eri ihmisille eri summia.
Meillä noin 50-55e kuussa kolmelta. Aika paljon pestään pyykkiä pesutuvassa (sisältyy vuokraan). Astianpesussa ja suihkussa olisi ehkä pientä tiukennusvaraa, vessa vedetään joka käynnin jälkeen. Saunavuoro kerran viikossa maksaa 10e/kk.
Vedestä täytyy maksaa 16€/kk täällä. Loppu vuodesta käyvät lukemassa vesimittarin.