Osittaisesta hoitorahasta
Osaatteko sanoa,että jos olen osittaisella hoitovapaalla eli tekisin 4 päivää viikossa töitä ja lapseni olisi yksityisellä pphoitajalla,niin kotihoidontuen kyllä saan mutta saanko myös osittaisen hoitorahan eli sen 70 e/kk? Minähän hoidan lasta sen yhden päivän viikossa.
Kommentit (10)
julivia:
Osaatteko sanoa,että jos olen osittaisella hoitovapaalla eli tekisin 4 päivää viikossa töitä ja lapseni olisi yksityisellä pphoitajalla,niin kotihoidontuen kyllä saan mutta saanko myös osittaisen hoitorahan eli sen 70 e/kk? Minähän hoidan lasta sen yhden päivän viikossa.
Sinä saat lapsesta jo kotihoidontukea, se on tarkoitettu siihen että lasta hoidetaan kotona. Jos järjestelynne on se, että ulkopuolinen hoitaja saa tuon palkkana, se ei tilannetta muuta. Saat jo lapsen kotona hoitamiseen tukea. Jos taas hoitajan maksuihin käytetään yksityisen hoidon tukea, silloin olet oikeutettu myös osittaiseen hoitorahaan.
Vain jos olisit itse kokonaan kotona ja hoitaisit lastasi kotihoidon tuella (tai puoliso hoitaisi) et saisi osittaista hoitorahaa.
Nimittäin olen itse ajatellut tämän asian juuri näin,mutta kun en ole varma. Ei kai se haittaa jos vaikka hakee molempia tukia? Ei kai ne voi päättää tällöin esimerkiksi että saat osittaisen hoitorahan mutta et kotihoidontukea,jos haen molempia?
Soitin meinaan kelaan ja kysyin asiaa,niin sieltä vastattiin että joo saat molempia,mutta kun asia jäi mulle vähän epäselväksi,niin soitin uudelleen ja eri ihminen vastasi että et saa molempia. Ottaa näistäkin nyt sitten selvää.
faktatietoa,tuon naglan kirjoitusta.
Tietenkään et voi saada molempia yhtäaikaa.
Siis kotihoidontuki on tarkoitettu ensisijaisesti siksi että hoidat itse lastasi kotona. Silloin et voi enää lyhentää työaikaasi hoitaaksesi lasta kotona.
Eli saat jompaa kumpaa, mutta et molempia.
Se että lasta hoitaa joku muu, ei muuta tilannetta, että voisit saada molempia. On perheitä, jotka hoitavat lapsen täysin itse, vuorotyösysteemein ja jopa lyhennetyin työviikoin, eivätkä hekään saa osittaista hoitorahaa vain ja ainoastaan kotihoidontuen.
Molempia ei voi saada yhtäaikaa.
Sen sijaa yksityisen hoidontukea ja osittaista hoitorahaa voi saada yhtäaikaa!
ja osittaisen hoitorahan yhtä aikaa. Faktaa on.
Myös meille kelassa sanottiin, että voi saada yhtä aikaa. Kotihoidontukeahan saa, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoitopaikassa, itse voi olla joko kotona lasta hoitamassa tai työssä (ja joku toinen hoitaa lasta kotona). Osittaista hoitorahaa taas silloin, jos lastenhoidon takia lyhentää työviikkoaan.
Meillä kumpikin tekee vuorotyötä, ja itse jään osittaiselle hoitovapaalle ja lyhennän työviikkoani, jotta voisin hoitaa lastamme mahd. paljon kotona. Kun me kumpikin olemme töissä, hoitamaan tulee mummi, kummi, mamma tai joku muu.. Tästä emme maksa varsinaista palkkaa, mutta saavat tietysti ruuan ja hyvän mielen..;))
Meille siis " luvattiin" molemmat tuet. Hakemukseen täytyy vain kirjata, kuka hoitaa lasta milloinkin ja kuinka paljon..
Ajattelin hakea molempia. En kai siinä menetä mitään jos haen.
Yksi esimerkki Kelan tuista:
Mies jäi kotiin vuorotteluvapaalle hoitamaan lasta ja Kelasta luvattiin että yhtä aikaa saadaan kodinhoitotuki. No, saatiinhan se mutta vähennettiin täysimääräisenä vuorotteluvapaa korvauksesta eli ihan turhaa työtä niiden papereiden täyttäminen ;)
Kelan sivuilla todetaan asiasta näin:
" Osittaista hoitorahaa voi saada samanaikaisesti lasten yksityisen hoidon tuen kanssa, mutta sitä ei voi saada jos perheelle maksetaan samalta ajalta lapsen kotihoidon tukea ja vanhempi hoitaa lasta itse. Osittaisen hoitorahan voi saada, vaikka lapsi on kunnan järjestämässä päivähoidossa."
Riippuu siis ihan kelasta miten se tuota tulkitsee. Saattaa kuitenkin olla niin että Kela myöntää osittaisen hoitorahan vain jos lapsi on yksityisessä hoidossa yksityisen hoidon tuen turvin mutta ei jos hän on siellä kotihoidontuella.
Kannattaa myöskin muistaa että läheskään kaikki osittaiseen hoitovapaaseen oikeutetut vanhemmat eivät ole oikeutettuja osittaiseen hoitorahaan. Ensinnäkin hoitorahaa maksetaan vain jos lapsi on joko alle 3-vuotias tai 1. tai 2. luokalla koulussa. Sen lisäksi vanhemman työajan tulee olla alle 30 tuntia viikossa, mikä toteutuu vain jos alkuperäinen viikkotyöaika ennen lyhennystä on alle 37,5 tuntia. Monilla ihmisillä viikkotyötuntimäärä on esim. 38,25 tai 40 tuntia viikossa jolloin 80% työaika ei riitä osittaisen hoitorahan saamiseen. Lisäksi jos tulee yhtään ylitöitä niin tuki menee.
" Vanhemmat, jotka lyhentävät työaikaansa lastenhoidon takia, voivat hakea Kelalta osittaista hoitorahaa. Osittaista hoitorahaa maksetaan 70 euroa kuukaudessa työ- ja virkasuhteessa olevalle vanhemmalle tai muulle huoltajalle, jonka viikoittainen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia."