Kuinka järjettömästi työelämässä oikein nykyään vaaditaan?
Aloitin juuri uudessa työssä ja perehdytys on kesken. Oikein huomaan kuinka kollegoita ärsyttää, että en vielä osaa tehdä näitä välillä monimutkaisiakin töitä. Ja esimieskin huomautti tästä. Miten edes kuvitellaan, että uusi työntekijä osaisi samat asiat kuin vuosia näitä työtä tehneet.
Kommentit (24)
Sehän riippuu työtehtävästä ja montako kertaa ne on sulle sitä samaa tehtävää neuvonut.
Nykyisin pitää olla itseohjautuva. Kerran näytetään, toisella kerralla ilme on jo sen näköinen etkö jo osaa. En koskaan lähde tietsikkaa tarvittaviin töihin. Säästyy niska, selkä, silmät, hermot. Ja itsetunto.
Lyhyesti: vaaditaan kaikki mikä sinusta irti lähtee niin kauan kunnes olet sairaslomalla stressin, uupumuksen ja elämänhalun menetyksen takia, ja silloinkin töistä soitellaan että jokos kohta tulet jatkamaan, kun olis tuota rästihommaa kerttynyt aikamoinen kasa sairaslomasi aikana. Kesälomat saat viettää odottaen koko ajan mielessäsi se työvuori mikä siellä odottaa. Kiinnosteleeko?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin pitää olla itseohjautuva. Kerran näytetään, toisella kerralla ilme on jo sen näköinen etkö jo osaa. En koskaan lähde tietsikkaa tarvittaviin töihin. Säästyy niska, selkä, silmät, hermot. Ja itsetunto.
Kyllä monessa paikassa ei näytetä kertaakaan vaan oletetaan että osataan kun on kerta koulutus.
Oma taktiikkani on salaa seurata miten muut tekevät ja jos en tiedä niin virittelen keskustelun sillä tavalla että minun ei tarvitse kysyä vaan toinen itse kertoo tarvitsemani tiedon :D vaatii vähän oveluutta
Ainakin omalla kohdalla asia menee niin että koulutus on vain nimellinen jonka avulla saatan saada työpaikan jos hyvä tuuri käy ja sitten vasta töissä työtä tekemällä opin sen työn. Asiat jää mulla mieleen vain työtä tekemällä siten että alkuun joku opastaa.
Sama on kaikenmaailman korttien suhteen kuten ensiapu ym. Eli mulla on se kortti taskussa mutta se ei tarkoita sitä että osaan ne kurssilla olleet asiat kun ei ole ollut tarvetta käyttää missään niitä ensiapu"taitoja" eli ne kortitkaan ei kerro osaamisesta yhtään mitään.
Palkkauksesi oli siis virhe. Tämän takia suomalaiset yritykset haluavat ja tarvitsevat ulkomailta työvoimaa.
Itse siivoojana. Ihan hirveetä. Nykyisessä kohteessa alue on iso ja siisteyden vaatimukset todella tiukat. Pidän puolessa välissä yhden ruokatauon 10-15 minuuttia ja lähden jatkamaan.
OIkeasti taukoja kuuluisi olla yksi puolen tunnin (palkaton) ja kaksi lyhyempää n. 10 minuuttia. SIltikin joudun vielä toisinaan tekemään ylitöitä ilmaiseksi.
Perehdytys tuntuu olevan ammatista riippumatta ihan vitsi joka paikassa nykyään. Olin viime vuonna töissä kaupassa ja mut pistettiin kassalle ekana työpäivänä. "Perehdyttäjä" oli paikalla ehkä kolme minuuttia ja häippäsi siitä sitten johonkin hyllyttämään. En ollut koskaan ennen käyttänyt kassaa missään.
Ap:n esimerkki vaatisi vähän enemmän konkretiaa. Millainen työ, mitkä lähtövaatimukset, miten on perehdytetty jne.
En tunnista omalta IT-alan jobilta ollenkaan tuota etteikö kolleegaa autettaisi alkuun hyvässä hengessä, mutta tietenkään ei voida alkaa perusteita opettaa ihan nollasta kun ne asiat pitäisi osata ihan koulupohjalta ja aiemmalla työkokemuksella.
Järjettömästi, kyllä. Jos saat kehuja töissä, niin älä ole innoissasi. Se tarkoittaa sitä, että kohta sulle lätkästään taas uusi työkokonaisuus tehtäväksi, vaikka aika ei riitä nykyisiinkään.
Valehtelitko työhaastattelussa olevasi kokenut alan ammattilainen, ap?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: vaaditaan kaikki mikä sinusta irti lähtee niin kauan kunnes olet sairaslomalla stressin, uupumuksen ja elämänhalun menetyksen takia, ja silloinkin töistä soitellaan että jokos kohta tulet jatkamaan, kun olis tuota rästihommaa kerttynyt aikamoinen kasa sairaslomasi aikana. Kesälomat saat viettää odottaen koko ajan mielessäsi se työvuori mikä siellä odottaa. Kiinnosteleeko?
Siinä taas nainen joka ei kuulu työelämään vaan kotirouvaksi.
Tuo on monessa paikassa haaste. Kun perustyöntekijä ei monestikkaan ole mikään opetuspedagokiikan mestari. Ja usein hän ei ole tajunnut vaatia, eikä firmassa ole huomoitu, että perehdystä ei voi tehdä oman työn ohessa, ilman että toinen osa-alue tai molemmat kärsivät. Syntyy näitä kummia kiireen tuntuja ja silmien pyörittelyjä.
Kysyt vaan reippaasti niin kauan kuin osaat. Kokeilet toki itse ensin, mutta varmistat asian kollegalta. Ei sitä muuten opi.
Yksi asia minkä mä oon myös huomannut, että monesti nykyrekrytoinnissa panostetaan sellaisiin hakijoihin, jotka ei oikeastaan ole edes kiinnostuneita siitä duunista mitä hakevat. Vaan siitä pykälää tai paria korkeammasta jobista ruokaketjussa. Johtaa siihen, että eivät ole loppujen lopuksi edes motivoituneita oppimaan sitä työtä, vaan lähinnä verkostoitumaan organisaatiossa. Sitten sanovat joko heipat tehtävälle, tai koko firmalle jos ei vihreämpää oksaa löydy nopeasti. Tälläinen saattaa olla myös raskas perehdytettävä. Kun perehdyttäjän tehtävä ei oikeen ole muistutella uutta kaveria mikä se työnkuva olikaan...
Jos haluaa saada varman työpaikan niin ikä alle 30v ja työkokemusta väh. 20v tällaiset ovat työnantajan vaatimukset näin sanoi ammattikoulun opettaja -80 luvun lopulla
Ihmisten pitää opetella rauhallinen työtahti. Se tarkoittaa sitä että työskennellään, mutta ei nopeasti. Tehdään kaikki rauhassa. Tauot pidetään. Joskus voi joutua soveltamaan aikoja kun ehtii tauolle, mutta huolehtii siitä, että kaikki sovitut tauot on pidetty ja ylitöitä ei tehdä ilman sopimusta/palkkaa. Työntekijällä on oikeudet jotka on tessissä ja sopimuksissa sovittu. Jos taukoja ei ehdi pitää tai ei anneta pitää tms niin esimieheen yhteys. Esihenkilösi on sinua varten juuri tälläisissä asioissa ja hänen on järjestettävä asiat kuntoon. Ylitöitä ei ole pakko tehdä. Vapaalla ei tarvitse vastata työpuheluihin. Ei myöskään sairaslomalla. Näin olen itse toiminut koko sen ajan kun olen työelämässä ollut eli nyt 26 vuotta ja teen edelleen. Hyvin sujuu. Stressi on pienempää ja se tarttuu työyhteisöön. Kun näytät mallia että pidät oikeuksista kiinni, muutkin alkavay toteuttaa sitä.
ja teen muuten töitä alalla, joka on kiiretahtinen, tulee helposti valituksia ja työyhteisö painostaa. Sekä painostetaan ylitöihin, joita en juurikaan suostu tekemään.
Moni työ on muuttunut vuosien varrella vähän sumeaksi siinä mitä täällä nyt pitääkään tehdä? Koska no. Mukaan on tullut pahimmillaan jonkun tekoälyn kouluttaminen, jatkuva kirjaaminen, raportointi yms.
Ja sitten kun se tekoäly oppii niin se ottaa työsi. Ja hoitaa raportit automaattisesti. Sinänsä hyvä, mutta kun tavoite on selkeästi pudottaa myös ne ihmiset pois työstä, niin robotin haastaminen ei ole kovin mielekästä.
Asiakaspalveluduuneissakaan sitä asiakkaan kokemusta ei välttämättä huomioida, vaan ajatellaan että kaikki HALUAVAT tehdä omat asiansa jonkun Apin kautta. Ja niihin ei kukaan takuulla perehdytä. :D Ei sitä aspaa eikä käyttäjää, joka aspalle soittaa, että miten tämä teidän systeemi nyt oikein toimii.. :D
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi meilläkin. Johtoporras alkoi miettimään ja myöntämään siinä vaiheessa kun jo kolmas työntekijä oli sairauslomalla ja sen jälkeen lääkärin määräyksestä vaan 70% työajalla. Loppui simputus ja 120 prosenttisen työpanoksen vaatiminen. Palkattiin lisää väkeä.
Jokainen haluaa olla toisten silmissä kelpo työläinen joten keisari saa kekkaloida ilman vaatteita jatkossakin.