Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän liikuntaharrastukset suututtavat työssäkäyviä

Vierailija
09.04.2025 |

Olen työtön tradenomi nainen, ja minulla on monta liikuntaharrastusta. Pari työssäkäyvää tuttavaa paheksuvat liikuntaharrastuksiani tyyliin miksi sitä työttömänä kotona maataan vaikka fyysistä kuntoa tuntuu olevan. Vaikka en ole sanonut heille mitään sellaista että olisin ilman töitä siksi kun fyysinen kunto ei kestä työntekoa, vaan olen siis TYÖTÖN, en työkyvytön. 

Mutta heidän suhtautumisensa minuun on että he tuntuvat pitävän minua jonain valetyökyvyttömyyseläkeläisenä, koska muutenhan minut olisi heidän mielestään "laitettu työkkäristä töihin kaupan kassalle tai siivousfirmaan". He eivät tunnu tajuavan että ei mitään kaupankassahommia ole kaikille työttömille eikä siivousfirmaankaan välttämättä pääse ilman alan työkokemusta. He itse ovat saaneet vakituiset työpaikat heti valmistumisen jälkeen eivätkä ole olleet päivääkään työttöminä.   

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen näkökulma.

Selittänee naapurin hölötykset, kun puutarhaa pistelen kuntoon. Hän aina ystävällisesti tulee aidan taakse pitämään seuraa, kun nenääni ulkona näytän. Siinä se sitten pähkäilee ja v*ttuilee.

Mikset sä mene kaupungin puutarhaosastolle töihin, kun kerran osaat ne hommat? Mikset sä ole puutarhamyymälässä töissä, kun tiedät paljon? Mene semmoiseen tv-ohjelmaan, kun osaat suunnitella ja tehdä...

Miksi mä en mene? Kun tuo pihan laitto on harrastus. En mä aiheesta paljon edes tiedä. Toiselle naapurille katottiin marjapensaita äskettäin, niin se pätevöittäs mut telkkariformaattiin. 🙄 Sitten vaan mennään töihin!

Itseasiassa tuo on myös itse työtön, mutta semmoinen raihnanen, kun on alko vikaa tms.

Meillä on myös kaksi koiraa, jotka tuon mielestä pätevöittäs mut kennelin pitoon, eläinlääkäriin töihin, eläintarvikeliikkeeseen... Muiden koirien ulkoiluttajaksi.Niihinkin mennään vaan.

Käsityöharrastukset taas pitämään askartelutunteja kelle vaan.

Jotenkin tuntuu, että realiteetit aivan hukassa tuolla. Kunhan pidän itteni aktiivisena, etten kapsahda vääriin valintoihin.

Kuinka paljon askarteluohjaajien paikkoja oikein on? Koiran ulkoiluttajan paikkoja? Haravoijia tai nurtsinleikkaajia? Maksetaanko niistä oikeata rahaa, jolla eläis?

Välillä vaan tekis mieli huutaa muijalle, että v*ttu pää kiinni. Ottaa valtava lasi viiniä ja jäädä niille teloilleen.

PS mä myös luen, että pitäs tehdä äänikirjoja! Mullahan on tietokone, että siihen vaan ostaa mikin ja samalla, kun luen, niin luenkin ääneen ja talletan.

Vierailija
22/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä sapettaa kun eivät jaksa itse käydä salilla ja huolehtia fyysisestä kunnostaan työpäivän jälkeen. Tulevat kateelliseksi kun näkevät hyväkuntoisen työttömän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset. Työttömänä aikaa liikkua ja se ottaa niin aivoon työssäkäyviä. Liikun mielenterveyteni vuoksi, liikun kyllä silloinkin jos käyn töissä. Ei liikuntani vie kuin tunnin päivässä, sama se onko siihen lisäksi työpäivä. Jotkut käyttää sen tunnin töiden jälkeen sohvalla makaamiseen kun minä liikun ja saan samalla kaikki työasiat pois mielestä ja kehon rentoutumaan.

Vierailija
24/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen näkökulma.

Selittänee naapurin hölötykset, kun puutarhaa pistelen kuntoon. Hän aina ystävällisesti tulee aidan taakse pitämään seuraa, kun nenääni ulkona näytän. Siinä se sitten pähkäilee ja v*ttuilee.

Mikset sä mene kaupungin puutarhaosastolle töihin, kun kerran osaat ne hommat? Mikset sä ole puutarhamyymälässä töissä, kun tiedät paljon? Mene semmoiseen tv-ohjelmaan, kun osaat suunnitella ja tehdä...

Miksi mä en mene? Kun tuo pihan laitto on harrastus. En mä aiheesta paljon edes tiedä. Toiselle naapurille katottiin marjapensaita äskettäin, niin se pätevöittäs mut telkkariformaattiin. 🙄 Sitten vaan mennään töihin!

Itseasiassa tuo on myös itse työtön, mutta semmoinen raihnanen, kun on alko vikaa tms.

Meillä on myös kaksi koiraa, jotka tuon mielestä pätevöittäs mut kennelin pitoon, eläinlääkäriin töihin, eläintarvikeliikkeeseen... Muiden koirien ulkoiluttajaksi.N

Tää on niin hyvä! Sustahan olisi kirjailijaksi, eikö 😉

Vierailija
25/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan kassalle tai siivoamaan? Noihin hommiinhan tulee aina satoja hakemuksia. Onko nuo syyttelijät jotain eläkeläisiä vai miten ovat noin pihalla työelämästä?

Vierailija
26/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi maata sohvalla, eikä sovi olla aktiivinen. Sellaista on työttömän elämä.

Vierailija
27/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se tuntuu menevän, jotkut eivät näe oman kuplansa ympärille. Itse työkyvytön, mutta tekisin mielelläni töitä jos kunto sallisi. Saan parempia tukia kuin työttömät, onko se moraalisesti väärin vai ei, en osaa sanoa, mutta lakisäädäntö sen mahdollistaa.

On hyvä, että edes joku on päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle sen sijaan, että joutuisi sairaana tai vammaisena kituuttamaan työmarkkinatuella ja olemaan koko ajan löysässä hirressä, että otetaanko tuki pois kokonaan. Ei ole sinun syysi, että systeemi on epäoikeudenmukainen. 

Vierailija
28/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nuo paikalle tulleet naiset työskentelevät? Ei kai se etnisyydestä ole kiinni, kenen työtä pitää tehdä? Harja pysyy kaikkien kädessä.

Vierailija
29/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä harmittaa, kun meillä on aikaa lenkkeillä, käydä jumpissa, salilla. Ja vielä ruuhkattomaan aikaan.

Harmittaa, kun itse eivät saa aikaiseksi liikkua.

Vierailija
30/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu tunne, mutta suvun puolelta:

- olen töissä. Suvun mielipide; hankkisit kunnon työn..Ei tuolla alalla menestytä, paska hommaa..

- työtön. Suvun mielipide; laiska paska lokkeilija. Menisit töihin.

Ja en ole enää sukuni kanssa tekemisissä. Jouduin olemaan, kun olo yhteisiä asioita.

Sama stoori mullakin. Pitäisi olla jo parempi (uudempi+isompi) auto ja omistusasunto mutta määräaikaa tekevänä lainaa ei yhden henkilön talous paljoa nosta.

Nythän tilanne on erityisen tiukka monella pätkää tekevällä kun ansiosidonnaisen hidas kertyminen tekee entistä enemmän työmarkkinatuelle tippuvia määräaikaa tehneitä työttömiä.

Elän nuukemmin työjaksolla kuin työttömänä.

Vierailija
31/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi olla vähemmän tekemisissä tuollaisten tuttavien kanssa sitten.

Tämä!

Vierailija
32/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että pidät itsesi kunnossa. Mieti minkä verran annat merkitystä noille.

Vierailija
33/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon tapaiset valittajat lakkaavat arvostelemasta ja valittamasta vasta sitten kun niille tapahtuu exitus.

Vierailija
34/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin vuosia salilla työttömänä ja olin tosi hyvässä kunnossa ja penkistä nousi 100 kg painot. Se ärsytti työkkäriä ja ne sanoi olen työkuntoinen niin sanoin että ehkä olen mutta te ette ole minua palkkaamassa joten olen työtön.

Työkkäriä nyt ärsyttää kaikki, mikä viittaa työttömän hyvään elämänhallintaan.

Vierailija
35/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tuon ärsytyksen. Olen aina parhaassa kunnossa työttömyyden lopussa. Ei mulla ole aikaa ja energiaa harjoitella samalla tavalla töissä ollessani.

Vierailija
36/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ovatko sulle suoraan sanonut noin kun tässä kerrot? Jos ovat vain vihjailleet, olet saattanut ymmärtää koko asian väärin. Yleensä, jos on syyllinen olo (aiheesta tai aiheetta), tulee projisoitua omia ajatuksia muiden sanomisiin ja kuvittelee, että kaikki arvostelevat ja nälvivät.

Jos todella suoraan sanovat noin, eivätkä ymmärrä vastaustasi, ihmettelen vain miksi olette tekemisissä.

Vierailija
37/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän mielestään et ole kai ansainnut harrastustasi, koska sen ansaitsee vain, kun ensin uurastaa töissä. Sama ilmiö, kuin että loma on ansaittu vasta, kun on tehnyt työtä. Jossain tutkimuksessa oli mainittu tuo monien suomalaisten itseään alentava asenne lomaan. Olet kyllä ansainnut harrastuksesi ap!

Vierailija
38/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksat?

Olin vuosia työtön, kyllä päivät meni Netflix,suklaa ja sipsiä linjalla sohvalla. Ei olisi tullut mieleenkään mennä huhkimaan ilmaiseksi. 

N39

Vierailija
39/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se tuntuu menevän, jotkut eivät näe oman kuplansa ympärille. Itse työkyvytön, mutta tekisin mielelläni töitä jos kunto sallisi. Saan parempia tukia kuin työttömät, onko se moraalisesti väärin vai ei, en osaa sanoa, mutta lakisäädäntö sen mahdollistaa.

On hyvä, että edes joku on päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle sen sijaan, että joutuisi sairaana tai vammaisena kituuttamaan työmarkkinatuella ja olemaan koko ajan löysässä hirressä, että otetaanko tuki pois kokonaan. Ei ole sinun syysi, että systeemi on epäoikeudenmukainen. 

Kiitos! Ei tässä voimat riittäisi mihinkään tukitaisteluihin, tiedän olevani onnekas. Kauhulla seurannut sivusta noita tapauksia missä selvästi työkyvyttömiä roikotetaan työmarkkinatuella eikä eläkettä myönnetä. Minulla ollut onnea matkassa.

Vierailija
40/75 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään liikkuminen ole erityisen hieno asia. Elätä itsesi, tai yritä edes, on tärkeintä.