Auttakaa joku viisaampi ja kokeneempi mun oudoissa menkoissa
Noni. Eli siis mun ekoista menkoista on joku vuos. Ja ne tulee pelkästään lomilla (ilmeisestk stressitaso korkea koulus). Oon siis 14v tyttö.
Eli mun tän hetkiset menkat alko viime viikon loppuna. Otin sillon ihan kunnolla käyttöön ekan kerran kuukupin ja se toimi tosi hyvin.. kunnes tuli maanantai. Mul on tän viikon tetti viikko (ilmeisesti stressitaso matalampi kun koulus) ja oon yhes sisäoppilukiossa sillee et mä saan olla siel yötä jos mä haluun. No mä olin sitte yötä siel. Sinä iltana oli vuotanu kuukuppi ja mietin että miksköhän. Oli vissiin ollut huonosti, koska täynnä se ei ollut. Nyt kuitenkin jälkikäteen ajatellen se saatto ollakin täynnä mut en vaan tajunnut. No sitten yö meni ohi koko ajan heräillen ja peläten et tulee läpi. Näin jopa unta et mun kauniita farkut oli ihan pilalla.
No onneks ei tullu sänkyyn asti. Sitten seuraavana päivänä mun piti tosi useesti tyhjentää kuukuppia. Varsinkin illalla. Ihan älyttömän nopeesto täytty. Mulla ei oo ollu koskaan noin runsaita menkkoja. Siis alle 1h nii koko kuukuppi ääriään myöden täynnä. Aika järkyttävää. Silloin menin mun kummitädille yöks. Ja siis koskaan ennen ei oo oikein ollut ollenkaan menkkakipuja mut nytten aivan järkyttävät kivut. Suorastaan sietämättömät. Sain aamulla kummitädiltä kipulääkettä siihen ja en mennyt tänään sitten sinne tettiin. Älyttömän runsaat edelleen ja kun vähän aika sitten loppu kipulääkkeen teho niin ei pystynyt oleen kuivin silmin. Aivan järkyttävää. Soitto äitille ja lääkekaapille. Ei auta muuta. Sitte tänään yhes kohtaa kuukuppi täytty alle puolessa tunnissa!?!?!?!?!
ONKO NORMAALIA?????
Alkaa itkua jo tulla (tai monta kertaa tulkukkin).. ei varmasti oo normaalia ennen kohtalaisille/normaaleille menkoille tulla yhtäkkiä tälläset?!
Arvostaisin nopeita vastauksia..
Kommentit (25)
Sinun kannattaisi käydä lääkärissä, tai aloita kouluterveydenhoitajalta. Aika runsaalta tuo vuotosi vaikuttaa. Runsaaseen vuotoon on olemassa erilaisia lääkkeitä. Ei kannata liian runsaista kuukautisista kärsiä, rauta-arvot alkaa laskea ja se aiheuttaa väsymystä. Lisäksi runsaiden vuotojen syy on hyvä selvittää.
Yöksi voit laittaa sänkyä suojaamaan pepun alle muovikassin, tai jonkun muun muovinpalan ja siihen päälle vaikka pyyhkeen, niin on kivempi nukkua.
Mulla oli tosi runsaat ja kivuliaat kuukautiset n 4 vuotta, ja ne tuli tosi epäsäännöllisesti, n 6 - 8 viikon välein. Tilanne parani kun sain e-pillerit 17-vuotiaana. Yritä kestää, toivottavasti saat apua lääkärikäynnillä.
Kohdunkaula voi täyttää kuppia niin paljon ettei kuppiin mahdu paljoakaan kuukautisvuotoa. Kuppihan siis asettuu kohdunsuulle.
Kuppi muodostaa alipaineen jolloin vuoto voi tulla nopeammin. Se ei myöskään valu hitaasti pitkin emättimen seinämiä vaan suoraan sinne kuppiin.
Mulla on kuparikierukka, mutta ennenkuin synnytin, niin kuparikierukka + kuppi aiheutti kovia menkkakipuja.
Jos kuppi on aivan uusi, se on vielä jähmeä ja hankala käsiteltävä. Muutaman kuukauden kun on käytössä, se pehmenee.
Voi myös olla niin, että kuppi ei ole asettunut oikein vaan esim. painaa kohdunsuuta ja on puoliksi vain kohdallaan. Vuoto valuu pois ja kupin painaessa kohdunkaulaa, se aiheuttaa kipua.
Burana taas on tulehduskipulääke, joka saattaa hieman vähentää vuodon määrää.
Menkat voi temppuilla myös vuosikymmeniä