Mikä olisi sun minimibudjetti käyttörahaksi viikon rantalomalle ilman lapsia?
Ajatusleikki: lähdet jonnekin Suomea edullisempaan kohteeseen viikoksi ihan vain olemaan ja rentoutumaan yksin tai kumppanin/ystävän kanssa, kohteena esim. Espanja, Turkki, Kroatia, Kreikka tai vastaava ei kovin kallis paikka. Kohteessa ei ole mitään ihmeellisiä nähtävyyksiä tai aktiviteetteja, kallista tekemistä tai kummoisia shoppailumahdollisuuksia vaan tarkoituksena on nauttia auringosta ja seurasta pikkubudjetilla. Mikä olisi sellainen minimibudjetti jonka varaisit tuolle viikolle ruokaan ja juomaan? Oletetaan siis nyt myös, että lennot ja hotelli on jo maksettu. Jos hotelliin ei kuulu aamupala, minkälaisella summalla pärjäisit per päivä? Kuinka paljon varaat ylimääräistä lisäksi sen varalle, että jotain sattuu tai tulee yllättäviä lisäkuluja matkustaessa?
Haluan siis nyt kuulla minimin, millä tulisit toimeen ja viettäisit ihan mukavan viikon, enkä sellaista summaa mihin sinulla olisi oikeasti varaa tai minkä kyllä saisit käytettyä jos olisi varaa mihin vain. Riittäisikö helposti 50e per päivä? 100e per päivä? Enemmän, vähemmän? Kerro vastauksessasi myös käytätkö alkoholia, niin pystyy hahmottamaan meneekö summa oikeasti pelkkään ruokaan vai myös drinkkeihin ja muuhun viihtymiseen. Pärjäisitkö osaksi kaupasta ostetuilla eväillä vai lähtisitkö sillä asenteella, että joka päivä on käytävä ulkona syömässä vähintään kerran? Autoa ei olisi käytössä mutta ranta lähellä.
Kommentit (34)
Minusta1400 euron budjettisi kahdelle hengelle kahdeksi viikoksi on realistinen, mutta hiukan niukka. Ainakin Portugalissa varaisin kahdelle 1500 euroa kahdeksi viikoksi, niin ei tarvitse valita listalta aina halvinta vaihtoehtoa. Tässä joitakin hintoja kahden hengen talouteen Portugalista, ihan kokemuksesta:
- illallinen kahdelle juomineen keskimäärin 45-50 euroa, pizzat juomineen noin 30-40 euroa. Juomina karahvi talon viiniä, olut tai alkoholittomia juomia. Varaa 2 viikoksi illallisiin noin 700 euroa kahdelle.
- kahvit ja leivonnaiset kahvilassa kahdelle keskimäärin 15 euroa. Varaa 2 viikoksi noin 200 euroa kahdelle.
- aamupalat me syödään kotona. Jos olette hotellissa niin budjettiin vaikuttaa kyllä paljonkin, laitatteko aamupalat hotellihuoneessa vai käyttekö jossain aamiaisella. Jos tarkoitus laittaa itse, niin ottaisin kotoa kahvipaketin ja lasisen french presson tai kahvisuppilon mukaan ja keittäisin vettä hotellin vedenkeittimellä. Maitolitra maksaa kaupassa noin 1 euron ja leipä 1-2 euroa, vihannekset ja hedelmät on edullisia. Juomavesikin pitää ostaa, helteessä voi kulua paljon juotavaa. Varaa 2 viikoksi aamupaloihin yms. ruokakauppaostoksiin noin 200 euroa kahdelle niin ei tarvitse pihistellä.
- lounas on yleensä kevyt, meillä on usein vain tyyliin voileipiä ja omena eväänä, mutta kaupungilta saa kahvilalounaan tai päivän lounaan noin 10-15 eurolla per henkilö, eli kahdelta noin 20-30 euroa. Jos otatte eväitä niin tässä kohtaa on helppo säästää, mutta varaa kuitenkin 2 viikoksi lounaisiin noin 300-400 euroa kahdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vain elämänkoulut käyvät rantalomilla
Kuten vaikka Nizzassa, Antibesissa, St Tropezissa, Santa Margherita Liguressa, Alassiossa, Amalfissa, Bracin saarella, Karibialla...?
Ok. Kai mä sitten olen elämänkoululainen:)
pärjäisin juuri ja juuri viidelläkympillä per päivä. aamiaisen ja iltapalan hakisin kaupasta, niihin menisi varmaan noin 10e/pvä. ravintolaan 25e/pvä. loput 15e menisi johonkin jäätelöpalloon, vesipulloon tms. alkoholia en käytä.
jos tarkoitus olisi käydä mitään maksullisia nähtävyyksiä ja/tai kulkea julkisilla tai taksilla, varaisin noin 75e/pvä.
Itse mennyt näin. Aamiainen hotellilla buffet. Itse syön normaalisti harvoin ja kuumalla säällä tekee vielä vähemmän mieli ruokaa.
Olen syönyt päivällisen ravintolassa, n. 20€-30€, saa olla halvempikin paikka. 1-2€€ viinipullo hotellille/rannalle. Hotellihuoneeseen ehkä jotain hedelmää/leipää varalle, jos tulee nälkä.
Itse olen varautunut joka maassa 50€ päivä budjetilla, sillä saa jo jotain bussilippuja ja vesipulloa, jäätelöä ostettua lisäksi.
Kyllä toi 50 euroa per päivä on aika realistinen minimi, jos ulkona haluaa syödä. Aamupala ja iltapala/lounas/eväät hotellilla kaupasta ostetuin eväin yhteensä 10 euroa, lounas tai iltaruoka ulkona 20 e, viinipullo 5 e, lisäksi kahvi ja lasillinen jossain.
Mutta, jos olet tarkka budjetoimaan, voit huomioida sen, että syöthän sinä kotonakin. Eli voit tuosta 50 eurosta vähentää sen, mikä sinulla kotona menisi ruokaan päivässä.
No ensinnäkin ottaisin aamupalan hotellilla, jos sellaisessa majoittuisin. Sen lisäksi pitäisi syödä 1 kerta kunnolla ja lisäksi jotain snakseja. En juo alkoholia. Näistä tulisi ehkä 15 + 30 + 15e, eli noin 60 euroa. En tykkää auringosta joten päivisin kävisin museoissa yms, varataan siihen 20e per päivä. Eli noin 80e päivässä.
Oikeasti en viikkoa olisi hotellissa vaan asunnossa, jolloin ruokailut tippuisi puoleen tuosta eli yhteensä max noin 50e päivä.
Oikeasti en kyllä ikinä ole noin paljoa käyttänyt, mutta tuon varaisin varmuuden vuosi jos olisi pakko tehdä budjetti.
En erikseen "varaa" myöskään mitään extrabudjettia vaan muuten on rahaa käytössä se mikä kotonakin, ja tietysti matkavakuutus sairastumisen varalle. Mutta jos jostain kumman syystä pitäisi sekin erikseen "varata", niin vakuutuksen lisäksi varmaan jokin 5000e pitäisi olla saatavilla että olisi tarvittaessa rahaa esim majoituksen tai lentojen vaihtoon jos jotain sattuu.
Mä olen aina nostanut reissuun rahat Suomesta käteisenä mukaan ja päivä budjetti ollut 50€. Jonain päivänä kuluu paljon vähemmän rannalla maatessa (suosin huoneistohotelleja) ja jonain päivänä kun tekee enemmän niin kuluu enemmän. Koskaan en ole vielä reissussa joutunut käymään paikallisella automaatilla tai maksamaan kortilla (paitsi Cannesissa oli helpoin ostaa bussilippu Visaa vilauttamalla). Hyvin on jäänyt ylikin. Mä en tykkää lomalla tuhlata, ei mulla ole sieltä mitään ylimääräistä ostettavaa. Tykkään kierrellä ja katsella, tehdä paljon ilmaisia juttuja.
Vinkkinä: jos sinulla on luottokortti, maksa matkasi sillä, saat ilmaisen matkavakuutuksen. Ainakin itsellä näin. Liian monta kertaa olen pitänyt jatkuvaa matkavakuutus päällikkäin kun kuitenkin varaan aina lennot ja majoitukset konkurssien pelossa luotolla.
Jos lähtisin yksin tai puolison kanssa rantalomalle, niin se olisi aikuisten all inclusive hotelli eli ruokailut sisältyisivät jo matkan hintaan. Ehkä sellainen 100-150€/pvä muuhun, riippuen siitä, että onko yksin vai kumppanin kanssa.
Yksi ihan varteenotettava vaihtoehto on myös ostaa ateriat etukäteen hotellilta, eli joko täysihoitopaketti tai all inclusive.
AI voi kuulostaa juntilta, mutta riippuu hotellin tasosta, voi olla laadukaskin. Ranneke on joka tapauksessa erittäin huoleton esimerkiksi jos tarkoitus olla uima-altaalla, siihen saa drinksutkin allasbaarista, ja buffapöydistä voi käydä kolmesti päivässä valitsemassa mitä tänään haluaisi syödä, eikä perillä tarvitse välttämättä juuri rahaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtisin yksin tai puolison kanssa rantalomalle, niin se olisi aikuisten all inclusive hotelli eli ruokailut sisältyisivät jo matkan hintaan. Ehkä sellainen 100-150€/pvä muuhun, riippuen siitä, että onko yksin vai kumppanin kanssa.
Täyshoitoon sisältyy ruokailut. All inclusiveen sisältyy ruokailujen lisäksi myös allasbaarin drinksut, naksut ja iltapäivän hedelmät.
Me tykätään kokata itse ihanista paikallisista aineksista, joten yleensä syödään vain yksi ateria päivässä ulkona, mutta silti varaisin noin satasen per hlö per, päivä sillä en halua pihistellä lomalla. Jos reissaan yksin niin ei huvita kokkailla itselleni tai kökkia yksin iltaisin majapaikassa joten yövyn hotellissa ja syön kaikki ateriat ulkona.
Riippuu ihan tottumuksesta. Me olemme nelihenkinen perhe olleet Turkissa 500 Euron budjetilla ja siihen sisältyi mm. vesipuisto ja vuokra-auto. Ruokaan meni varmaan 300. Olin hoitovapaalla ja tilanne oli se, että joko lähdetään ja pihistellään tai ei lähdetä lainkaan. Huoneistossa sai tehtyä pääosin ruuat ja kerran päivässä syötiin döneriä ulkona. Limut ostettiin jääkaappiin ja juotiin sieltä. Jätskit kaupasta. Ei se paha reissu ollut.
Mutta toisessa päässä on mennyt 2000 Euroa samalta porukalta muutamaa vuotta myöhemmin Kanarialla, kun ei oltu köyhiä ja kipeitä. Syötiin ulkona koko ajan ja tilailtiin juomia allasbaarista. Nykyään ollaan all inclusivessa tai kulutetaan kohtuudella. Esim. nyt menemme huoneistohotelliin ja valitsin huoneen altaan reunalta terassilla. Ruuat syödään ulkona, mutta huoneeseen ostetaan mässyt, keitetään kahvit ja altaalta saa lapset hakea niitä 40 sentin cokis-tölkkejä sen sijaan, että tilaa 3 Euron limun allasbaarista. Sellainen "kultainen keskitie" tällä kertaa ajatuksissa.
Vain elämänkoulut käyvät rantalomilla