Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko täällä asiantuntijoita, jotka tietävät opintolainan vaikutuksesta perustoimeentulotukeen?

Vierailija
09.04.2025 |

Olen ensimmäisen vuoden ammattikouluopiskelija. Tulen toimeen asumistuella, opintotuella ja perustoimeentulotuella. Saan perustoimeentulotuen opintotuen lisäksi, sillä olen oikeutettu tähän jälkihuollon asiakkaana. Minulle on lisäksi myönnetty opintolainan valtiontakaus ja minulla on nostettavissa opintolainaa. Minulle on myönnetty huhti- ja toukokuulle tavallinen määrä perustoimeentulotukea, sekä tietenkin asumistuki ja opintotuki. Aloitan ensimmäinen päivä toukokuuta kesätyöt jotka jatkuvat syyskuuhun asti. Saan ensimmäisen palkkani kesäkuussa, joten minun ei tarvitse enää hakea tukia.

Olen vähän huonossa tilanteessa, koska olen suhteellisen velkaantunut, käytännössä kaikki rahat menivät laskuihin heti tämän kuun alussa.

Kysymys kuuluu:

Voinko nostaa yhden erän opintolainaa tässä kuussa? Näkeekö kela jos nostan opintolainaa? Vaikuttaako se huhti- ja toukokuun myönnettyyn perustoimeentulotukeen? Voiko kela periä nämä perustoimeentulotuet takaisin? Kun syyskuun jälkeen joudun taas hakemaan asumistuen, opintotuen ja perustoimeentulotuen, pyytääkö kela minulta tiliotteita tältä ja ensi kuulta?

En halua vastauksia että "kysy jälkihuollolta", kysytty on jo, mutta en saanut tarpeeksi selkeää ja luotettavaa vastausta.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuu voidaan periä takaisin. 

Vierailija
2/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit nostaa opintolainan, mutta se huomioidaan sinulle jälkihuollosta huolimatta, jos nostat sen. Kela ei sinun lainan nostamista näe oikeastaan muualta kuin tiliotteelta.

Sinun itsesi velvollisuus on ilmoittaa tulojen muutoksesta Kelaan eikä vaivihkaa kusettaa sinulle kuulumattomia etuuksia.

Toimeentulotuessa viimesijaisena tukimuotona ei yleensä ole takaisinperintää, mutta selvissä väärinkäytöksissä sekin voi tulla kyseeseen.

Lähde: Kelan julkinen etuusohje.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi varmaksi tietää kysyykö kela syksyllä tiliotteita niin kaukaa. Jos kysyy, ja siellä onkin nostettu opintolainaa, niin mitä todennäköisimmin perivät tt-tukea takaisin. 

Vierailija
4/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riskeeraisi, tai ainakin valmistautuisin sitten takaisinperintään

Vierailija
5/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on säälittävää periä köyhiltä suomalaisilta rahoja takaisin. Muutenkin Kela-tuet ovat alakanttiin. Suomeen tulee liikaa Kela-tuen saajia muualta. Siksi eivät enää riitä. 

Vierailija
6/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille kuukausille sinulle on jo myönnetty opintolaina? Se täytyy nostaa. Tai voit jättää nostamatta, mutta niin pitkältä ajalta kuin se on myönnetty, Kela katsoo sen tuloksi, jos haet toimeentulotukea. Nostitpa tai et.

Vierailija
7/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mille kuukausille sinulle on jo myönnetty opintolaina? Se täytyy nostaa. Tai voit jättää nostamatta, mutta niin pitkältä ajalta kuin se on myönnetty, Kela katsoo sen tuloksi, jos haet toimeentulotukea. Nostitpa tai et.

Nyt ei kannata alkaa sekoilla tässä kohtaa. Kyseessä ei ole mikään "tavallinen tapaus", joten turha neuvoa, miten normaalitilanteessa asiat menisivät. Aloittaja on jälkihuollon asiakas.

Vierailija
8/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela laskee TT tuessa opintolainat tuloiksi vaikka sitä ei nosteta

Vierailija
9/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repesin tälle

Vierailija
10/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä jälkhuollon yhteydessä 

Vierailija
11/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea? 

Vierailija
12/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko peruskouluihin tullut joku "opi elämään sos.tuilla" aine vai?

Nuoret valitsevat opinnon tai koulun sen perusteella, laskeeko tuet tai miten se vaikuttaa mihinkin tukiin?

Vierailija
13/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko peruskouluihin tullut joku "opi elämään sos.tuilla" aine vai?

Nuoret valitsevat opinnon tai koulun sen perusteella, laskeeko tuet tai miten se vaikuttaa mihinkin tukiin?

Miten tää liittyy mun alotukseen? 🤦 Ja eiköhän niissä kaikissa kouluissa saa saman verran tukia valtiolta. 

Vierailija
14/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei kannata alkaa sekoilla tässä kohtaa. Kyseessä ei ole mikään "tavallinen tapaus", joten turha neuvoa, miten normaalitilanteessa asiat menisivät. Aloittaja on jälkihuollon asiakas.

Niin olen ollut minäkin ja juuri näin se meni, että myönnetty opintolaina luettiin tuloksi, nostipa sen tai ei.

Vierailija
15/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida päteä jälkhuollon yhteydessä.

Kyllä muuten pätee, ihan omasta kokemuksesta voin kertoa. Älkää tulko pätemään, jos ette ole jälkihuollossa olleet.

Vierailija
16/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen vaikuttavat muut etuudet ja tulot. Lastensuojelun jälkihuollon asiakkaan itsenäistymisvaroja tai muuta 36 :n mukaista taloudellista tukea ei huomioida tuloina. Jälkihuollon asiakkaana toimeentulotuen saamisen ehtona ei ole opintolainan nostovelvoite. (Kelan ohje 2023)

https://thl.fi/julkaisut/kasikirjat/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosess…

Vierailija
17/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voi hyvinkin kysyä syksyllä tiliotteita vielä kevään ajalta, jos haet syksyllä uudestaan toimeentulotukea.

Muista myös että jos tienaat kesäkuukausina, voi kela velvottaa että elät niillä rahoilla pidempään kuin vain kesän ajan, riippuen palkan suuruudesta. 

Vierailija
18/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen vaikuttavat muut etuudet ja tulot. Lastensuojelun jälkihuollon asiakkaan itsenäistymisvaroja tai muuta 36 :n mukaista taloudellista tukea ei huomioida tuloina. Jälkihuollon asiakkaana toimeentulotuen saamisen ehtona ei ole opintolainan nostovelvoite. (Kelan ohje 2023)

Mikähän helvetin idea tässä on. Ainakin vuonna 2012 opintolaina luettiin vielä tuloksi. Pakkohan se oli nostaa, muuten olisi ollut 400 euroa miinuksella per kuukausi. Nyt sitten työttömänä pitää maksaa yli 12000 monen monta vuotta. 

Vierailija
19/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olen ollut minäkin ja juuri näin se meni, että myönnetty opintolaina luettiin tuloksi, nostipa sen tai ei.

Opintolaina lasketaan AINA tuloksi perustoimeentulotukea haettaessa. Harkinnanvaraisessa täydentävässä toimeentulotuessa saattaa joissain tapauksissa mennä eritavalla. Ja turha väittää, ettei kela tiedä, että saat opintukea, johon kuuluu mm. opintolaina, koska opintotuen myöntää Kela...

Vierailija
20/48 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän helvetin idea tässä on. Ainakin vuonna 2012 opintolaina luettiin vielä tuloksi. Pakkohan se oli nostaa, muuten olisi ollut 400 euroa miinuksella per kuukausi. Nyt sitten työttömänä pitää maksaa yli 12000 monen monta vuotta. 

Samassa jamassa olen itsekin. Ero on kuitenkin se, että en ollut ole lastensuojelun asiakas. Eihän se tietenkään tarkoita, että vanhemmat olisivat elämästi maksamassa ja siinä mielessä tämä kieltämättä epäreilulta tuntuukin, mutta minkäs teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän