Poliisin passi ja henkilökorttihinnasto, passin uusiminen voi tulla todella kalliiksi!
Joku poistatti aloituksen juuri, kun laitoin linkin hinnastoon ja ohjeeseen. Eli en ole tätä itse keksinyt, tuolta voi jokainen käydä itse katsomassa:
Henkilön tunnistaminen 52 €
https://poliisi.fi/maksutaulukko
Kun haet passia verkossa, sinun ei tarvitse käydä poliisiasemalla, jos
olet käynyt passivirkailijan tunnistettavana ja antamassa sormenjälkesi passi- tai henkilökorttihakemusta varten enintään 6 vuotta sitten.
nimesi on sama kuin edellisessä passissasi.
lupavirkailija pystyy toteamaan, että uusi passikuvasi esittää samaa henkilöä kuin edelliset passikuvasi.
Kaikkien kolmen edellä mainitun ehdon on täytyttävä. Ei siis riitä, että sormenjäljet on joskus otettu, vaan sen on täytynyt tapahtua viimeisten kuuden vuoden aikana.
Kommentit (128)
Huh, onneksi en ole poliisi niin saan halvemalla, onko apllä myös muille kuin vain poliiseille hinnastoa
Vierailija kirjoitti:
Kun hain ekaa henkilökorttiani oli noloa kun kuulusteltiin kaikenlaista, sen lisäksi passikuvassa olen kuin tarhapöllö. Kortti on vanhentunut, joten passikuvaan ja taas tarhapöllönä poliisilaitokselle antamaan sormenjäljet.
Tuo tarhapöllö taitaa olla aika yleinen ilmestys henkkarikuvissa. Miten ne onkin aina ihan kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin just passia.
Valokuvat 20e ja passihakemus verkossa 53e. Piti käydä poliisiasemalla tunnistautumassa, kun edellisellä kerralla ei tarvinnut. Eli peruspassin uusiminen maksaa vuonna 2025 noin 73 euroa. Tai jos valokuvat saat halvemmalla jostain, niin sen verran vähemmän sit. Mut onhan toi, kun se on voimassa vaan 5 vuotta, niin melkein alvariinsa saa maksella kunnon hintaa.
Niin eli ei ole mitään ihme tunnistamislisämaksua, vaikka sormenjäljet olis vanhentuneet.
Entä jos sormenjäljet ja edellinen henkkari on vanhentuneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin just passia.
Valokuvat 20e ja passihakemus verkossa 53e. Piti käydä poliisiasemalla tunnistautumassa, kun edellisellä kerralla ei tarvinnut. Eli peruspassin uusiminen maksaa vuonna 2025 noin 73 euroa. Tai jos valokuvat saat halvemmalla jostain, niin sen verran vähemmän sit. Mut onhan toi, kun se on voimassa vaan 5 vuotta, niin melkein alvariinsa saa maksella kunnon hintaa.
Niin eli ei ole mitään ihme tunnistamislisämaksua, vaikka sormenjäljet olis vanhentuneet.
No entä jos ei ole mitään henkkaria ja tekevät sen tunnistamisen haastattelun?
Ei ole ainakaan ennen mennyt, en usko, että nytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin just passia.
Miksi jankutusta? Luetko vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Onko se maksutonta myös silloin, jos ei ole mitään henkkaria? Kumminkin poliisin hinnastossa lukee henkilön tunnistamisen maksu 52€. Todiste ensitunnistuksesta on asia erikseen, vai viitataanko henkilön tunnistamisella vain siihen, että henkilö tunnistetaan pankille, vai ylipäätään?
Kävin tämän vuoden maaliskuussa Jyväskylän poliisilaitoksella hakemassa passia. Edellinen passini oli vanhentunut yli 5 vuotta sitten ja kadonnut muutossa, ajokorttia ei ole koskaan ollutkaan, ja ainoa dokumentti josta löytyi henkilötunnus oli kuvaton Kela-kortti. Jonotin reilun tunnin, maksoin 57 euroa (+ valokuvaamoon 14,95 euroa) ja sain passin kolmantena arkipäivänä käynnistä. Mitään erillistä "tunnistamismaksua" ei peritty.
Jos sinulla ei ole mitään henkilötodistusta, virkailija selvittää henkilöllisyytesi kysymällä liudan kysymyksiä, kuten entisiä osoitteita ja sukulaisten syntymäaikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uusin just passia.
Miksi jankutusta? Luetko vastauksia?
Eipä kukaan ole vastannut kysymykseen. Eli onko se poliisin tekemä henkilön tunnistaminen kokonaan maksutonta aina henkilöllisyystodistuksia varten, vaikka ei olisi mitään henkkaria eikä tuoreita sormenjälkiä. Esim kadonnut tai mennyt vanhaksi.
Ketjun mukaan poliisi veloittaa vain henkilön tunnistamisesta pankille, mutta onko se todella niin?
Vierailija kirjoitti:
Voiko sormenjäljet vanhentua 🤔🤔
Ilmeisesti ne voi, koska pitää käydä antamassa uudet säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Siis pitää maksaa passi ja tuo lisämaksu?
No ei minulta mitään lisämaksua peritty kun kävin poliisilaitoksella antamassa sormenjäljet ja nimikirjoitus näytteen. Passin hinta + valokuva. Maksoihan se mutta ei ollut minulle valtavan kallis.
Kattoivat päätteeltä vanhan passin valokuvaa ja vertailevat naamaani siihen. Kselivät äidin tyttönimeä, entisiä osoitteitani ja vaimon syntymäpäivää. Auton rekkariakin utelivat. Selvisin kuulustelusta ja passi tuli postissa. Leikkasin sen kulmasta palan pois ja tilasin uuden passin. Sitä piti jo selitellä enemmän. Lopulta uskoivat. En ole kuulemma ainoa joka on näin tehnyt. Koirat on syöny useammin ja lapset leikelleet.
Ei se virkailijan kysely mitään maksanut,
Haimme puolison kanssa yhtä aikaa henkilökorttia 5 vuotta sitten.
Miehellä oli henkilökortti ennestään ja minulla ei ollut joten minulta kysyttiin kysymyksiä.
Kumpaakin kortti oli saman hintainen.
Nyt pitäisi uusia
Sekin on vähän tyhmää, ettei niitä sormenjälkiä voi toimittaa hakemuksen yhteydessä digitaalisesti, vaikka melkein jokaisella on teknologia kotona siihen, kun sormenjälki tallennetaan kumminkin kännykkään, läppäriin tms ja niissä on sormenjälkilukijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulta mitään lisämaksua peritty kun kävin poliisilaitoksella antamassa sormenjäljet ja nimikirjoitus näytteen. Passin hinta + valokuva. Maksoihan se mutta ei ollut minulle valtavan kallis.
Kattoivat päätteeltä vanhan passin valokuvaa ja vertailevat naamaani siihen. Kselivät äidin tyttönimeä, entisiä osoitteitani ja vaimon syntymäpäivää. Auton rekkariakin utelivat. Selvisin kuulustelusta ja passi tuli postissa. Leikkasin sen kulmasta palan pois ja tilasin uuden passin. Sitä piti jo selitellä enemmän. Lopulta uskoivat. En ole kuulemma ainoa joka on näin tehnyt. Koirat on syöny useammin ja lapset leikelleet.
Kävit 2025?
Vierailija kirjoitti:
Voiko sormenjäljet vanhentua 🤔🤔
Voi. Arvet ainakin muuttaa niitä.
Olisi siitä uutisoitu SUURESTI jos tullut viidenkympin ylimääräinen maksu yhtäkkiä passille.
Vierailija kirjoitti:
Olisi siitä uutisoitu SUURESTI jos tullut viidenkympin ylimääräinen maksu yhtäkkiä passille.
No eihän kaikkia jouduta tunnistamaan passin uusimisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sekin on vähän tyhmää, ettei niitä sormenjälkiä voi toimittaa hakemuksen yhteydessä digitaalisesti, vaikka melkein jokaisella on teknologia kotona siihen, kun sormenjälki tallennetaan kumminkin kännykkään, läppäriin tms ja niissä on sormenjälkilukijat.
No kunnes on kännykässä kryptatti ja estetty kopiointi. Et sinä sieltä voi jakaa niitä.
Ja poliisi haluaa itse todentaa ja nähdä kenen sormista se jälki skannataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sormenjälkien ottaminen ilman painavaa rikosepäilyä on perustuslain vastaista. Tämä oli poliisikoulun oppimateriaalissa.
6 vuoden välein pitää käydä antamassa sormenjäljet poliisille, jos haluaa pitää henkkarit voimassa ja poliisi veloittaa siitä 52€.
Ei se niistä sormenjäljistä pelkästään veloita. Tutkii myös, että sinä ole sinä ja sinulla on oikeus saada suomalainen passi. Uskokaa pois, jos passi lähetttäisiin kyselemättä kaikille halukkaille postissa, niin kysyntää olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit 2025?
Ei ku viime vuonna, vai olisko ollu sitä edellisenä. Mutta ei nää käytännöt ole tietääkseni siitä muuttuneet, eikä hintakaan paljoa
Anna lukea. En tiedä mikä se on eikä sellaista ole koskaan peritty. Vaikka hakenut henkkareita ilman edellistä.