Voiko alaselkäkivut johtua jalkojen virheasennoista?
Kommentit (16)
Kai aika useinkin johtuu. Mulla on lättäjalat, jäykkä alaselkä ja ikijumi takareisissä.
Kyllä voi aiheuttaa ja hyvin usein itse asiassa aiheuttaakin jalkaongelmat selkäkipuja.
Ihan jo se, että jalat ovat eri pituiset, laittavat lantiota väärään asentoon. Samoin liian kireät lonkankoukistajat. jne.
Sanoisin ennemmin että jalkojen virheasento johtuu rangan ja lantion ongelmista. Kokeilisin jotain koulutettua hierojaa tai mobilisoivaa hierontaa, kansankielellä kalevalainen jäsenkorjaus. Siinä 2h hieronnan aikana hyvä hieroja liikuttaa lihaksia samalla kun avaa niitä. Itselläni ainakin auttoi eripituisiin jalkoihin joka oikeasti oli toispuoleinen alaselän jumi, joka käänsi lantion vinoon.
Todennäköisin syy on surkeat lihakset (alaselkä, pakarat, reidet). Kun siellä ei ole mitään joka ottaa jalkojen kautta tulevaa rasitusta vastaan, se heijastuu alaselkään. Minäkin kärsin vuosia alaselkäkivuista. Ne loppui, kun ostin kotiin punttivehkeet ja aloin treenaamaan maastavetoa.
Tee testi. Ota syliin noin 20 kg tavaraa. Istu sohvalle, nouse ylös...toista tätä useamman kerran. Jos et tästä ongelmitta selviä, ongelma on heikoissa lihasvoimissa. Alussa minulla oli hidasta nousta sohvan pohjalta ilman painojakin, nyt menee 40kg painon kanssa kuin salaman iskusta. Ei ole selkäkipuja ollut vuosiin.
Pitää opetella venyttelemään alaselkää. Ja vaihtaa sänky sekä patja. Voi vaatia myös painonpudotusta.
Mulla aiheuttaa kipuja kulumat ja välilevyrappeumat. Ne todettiin kun olin 30v.
Vierailija kirjoitti:
Heikot lihakset kropassa.
Tämä on syynä valtaosaan tuki- ja liikuntaelinten ongelmista. Ihmiset tosin tykkäävät selitellä näitä eripituisilla jaloilla ja "mulla oli lapsena jo tää, joten ei voi mitään" yms.
Muöla on iän myötä ennen korkeat jalkaholvit madaltuneet ja se aiheutti mulle selkä- ja lonkkakipuja. Ostin jalkaholveja korottavia pohjallisia ja käytän niitä nykyään kaikissa kengissäni. Ovat auttaneet kipuihin, lonkka ei kiukuttele enää ollenkaan.
Mulla menee alaselkä jumiin lonkan takia. Mutta siihen auttaa lonkkajumppa tosi nopeasti. Jos liikkeet ei tee kipeää niin kannattaa kokeilla koska se helpottaa samantien. Liikkeitä löytyy youtubesta suomeksi.
Tai selän virheasennosta. Selkäkipua voi syntyä siitä, että räplää pitkään puhelinta istuen siten, että jalat ovat suorina vuoteella, sohvalla tai rahilla, tai katsoo elokuvia tai sarjoja tai lukee siinä asennossa. Kannattaa istua silloin kun istuu ja maata silloin kun makaa, mutta ei kannata löhötä puoliksi istuen ja puoliksi maaten. Se ei ole hyväksi selälle.
Surullista katsottavaa, kun nelikymppinen yrittää kiivetä matalalattiabussiin ja näyttää siltä ettei ilman avustajaa sinne pääse. Ei ole kehuttava tulevaisuus sellaisella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aiheuttaa ja hyvin usein itse asiassa aiheuttaakin jalkaongelmat selkäkipuja.
Ihan jo se, että jalat ovat eri pituiset, laittavat lantiota väärään asentoon. Samoin liian kireät lonkankoukistajat. jne.
Yleensä on kyllä niin että jonkin kaatumisen seurauksena lantion toinen puoli on jäänyt ylemmäksi kuin toinen ja tästä "eri pituiset" jalat. Yksi yleisimpiä vaivoja, monesti jo aika pienenä lantio mennyt virheasentoon ja kun koulusta lähtien istutaan paljon eikä lihaksia käytetä se johtaa väistämättä ongelmiin, kun päälle tulee tietty istumisesta ne kireät lonkankoukistajat, takareidet ymym.
Kroppa on kokonaisuus. Jos on vaikka kireät pohkeet, niin se vetää ryhdin etukumaraan, koska ei vaan taivu normaaliin seisoma-asentoon. Samoin jos on paljon viskeraalirasvaa/mahaa, niin ei välttämättä saa edes sukkia jalkaan ilman alaselän virheasentoa. Tästä saa selän kipeäksi.
Täältä etänä ei pysty sanomaan, että missä lihasheikkous tai jäykkyys voisi olla.
Tuttavalla kun tutkittiin, niin huomattiin toisen jalan olevan 1 cm lyhyempi kuin toinen. Aiheutti lantion alueelle väärän asennon ja alaselän kipuja.
Itselläni myös alaselkäkipuja ollut, ja olen huomannut, että ryhti, lantion asento esim kävellessä vaikuttavat siihen. Ja fyssari mainitsi myös siitä, että lonkkani tarvitsevat jumppausta, sillä polvi tahtoo mennä kävellessä/juoksiessa virheasentoon, joka johtuu lonkan lihaksiston heikkoudesta, joka taas vaikuttaa mulla alaselkäänkin asti. Uskon, että aika moni asia voi vaikuttaa alaselän kipuihin.