Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää nyt, mitä liikkuu mielessä niillä, jotka varaavat paikan junan hiljaisesta vaunusta ... ja puhuvat tauotta koko matkan?

Vierailija
09.04.2025 |

En vaan kerta kaikkiaan tajua tätä yhtälöä, kun se vielä toistuu niin usein.

Tekevätkö ihmiset näin ihan kiusallaan, jotain aikuisteinin kapinointia, että minuahan ei mitkään säännöt koske? Vai mistä oikein on kyse? Kun asiasta kerrotaan lippua ostaessa, nenän edessä kolmikielisellä tarralla ja vielä kuulutuksissakin, niin ei oikein mene läpi, että "ai, en mä tienny"...??

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat nykyään itsekkäitä ja narsistisia. Ihan sama mitkä säännöt mutta ne koskevat vain muita ihmisiä, ei minua. 

Joo, mut niille voi sanoa, jos ovat niin tampioita muuten.

Vierailija
42/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on hyvä hoitaa puhelut kun on hiljaista. Niin pitkälle ne ei osaa ajatella että heidän oma puhe häiritsee muita. So simppeli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junat on monesti täynnä ja ainoa vapaa paikka mihin saa lipun on ekstraluokka. Eli ei ole tarkoituksellisesti haettu hiljaista paikkaa eikä välttämättä edes huomata että kyseessä on hiljainen osasto.

Miten osaa ylipäänsä ostaa lipun ja löytää oikeaan vaunuun, jos ei osaa havainnoida ympäristöään edes tuon verran? Siitä hiljaisuudesta ilmoitetaan jokaisessa ovessa ja jokaisella istumapaikalla. Ja siinä lipussa.

Vierailija
44/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää osta lippua ekstravaunuun=hiljaiseen vaunuun, koska jopa VR myöntää ihmisten käytöksestä aiheutuvan niissä ongelmaa.  Hiljaisuus tarkoittaa ihmisille niin erilaisia asioita. Sen takia tulee riitaa muiden matkustajien kanssa, kuten minulle on käynyt. Olen joka kerta käynyt kehoittamassa olemaan hiljaa: ystävällisesti, kohteliaasti, tiukemmin, suuttuen, siis aika monella eri tavalla ja aina siitä on loukkaannuttu. Kaikki kokevat minun rajoittavan heidän oikeuttaan elää elämäänsä niin kuin heille on itselleen tärkeää. Ja vaikka olen VR:n neuvosta pyytänyt konduktööriäkin sanomaan hiljaisuudesta olin suu auki, miten konduktöörin mielestä antaa kaikkien kukkien vaan kukkia. Koska olen boomer, vanhempaa sorttia se antaa kaikille luvan kohdella minua jätesankona ja potkia pois tieltään.

Sijoitin laadukkaisiin vastamelukuulokkeisiin, ostan aina kaksi vierekkäistä paikkaa tavallisesta vaunusta ja kaikki sujunut oikein hyvin.

VR ehdotti ratkaisuksi kahden paikan kabinetin varaamista, mutta se on ehkä turhan kallis. Vastamelukuulokkeet ovat maksaneet itsensä takaisin.

Vierailija
45/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat varmaan niitä, joille työnantaja on maksanut sen junalipun. Eli heidän ei ole itse tarvinnut maksaa lisämaksua siitä hiljaiseen vaunuun asettautumisesta. Ei heitä siis kiinnosta lähinnä muu kuin että vaunussa on paremmat penkit ja kahvia saatavilla.

Heidän kannattaisi varata liput eksta-rentoon osastoon ravintolavaunun yläkertaan. Siellä on muuten samat mukavuudet kuin ekstraluokassa, mutta siellä saa mölytä.

Kahvia, teetä, kaakaota saisivat hakea ravintolavaunusta niin paljon kuin sielu sietää. Ne kuuluvat lipun hintaan. Muista eväistä joutuvat kuitenkin maksamaan.

Vierailija
46/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tullessani Oulusta Helsinkiin extraluokassa edessäni istui kaksi nelikymppistä miestä. Toinen hölötti koko ajan ja kehui itseään, saavutuksiaan, firmaansa, matkojaan, pelejään jne. Toinen istui vaivautuneena ja kommentoi niukkasanaisesti. Sympatiat oli sen hiljaisen kaverin puolella, mutta en saanut sanotuksi mitään sille mölisijälle, eikä kukaan muukaan sanonut. Siedämme ihan liikaa. 

Vierailija
47/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää osta lippua ekstravaunuun=hiljaiseen vaunuun, koska jopa VR myöntää ihmisten käytöksestä aiheutuvan niissä ongelmaa.  Hiljaisuus tarkoittaa ihmisille niin erilaisia asioita. Sen takia tulee riitaa muiden matkustajien kanssa, kuten minulle on käynyt. Olen joka kerta käynyt kehoittamassa olemaan hiljaa: ystävällisesti, kohteliaasti, tiukemmin, suuttuen, siis aika monella eri tavalla ja aina siitä on loukkaannuttu. Kaikki kokevat minun rajoittavan heidän oikeuttaan elää elämäänsä niin kuin heille on itselleen tärkeää. Ja vaikka olen VR:n neuvosta pyytänyt konduktööriäkin sanomaan hiljaisuudesta olin suu auki, miten konduktöörin mielestä antaa kaikkien kukkien vaan kukkia. Koska olen boomer, vanhempaa sorttia se antaa kaikille luvan kohdella minua jätesankona ja potkia pois tieltään.

Sijoitin laadukkaisiin vastamelukuulokkeisiin, ostan aina kaksi vierekkäistä paikkaa tavallisesta vaunusta ja kaikki sujunut oikein hyvin.

VR e

Ei kannata yrittää kommunikoida näiden kanssa kuten ihmisten kanssa kommunikoidaan. Estä se heidän toimintansa eli menet aivan viereen ja huudat eläimellistä mölyä taukoamatta heidän keskustelunsa päälle. En usko, että monikaan jatkaa palaveriaan kovin kauan tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
48/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolikromosomipari on XX.

Vierailija
49/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka pystyvät puhumaan koko päivän tauotta. Eikö siihen omaan ääneen väsy. Minä kuuntelen mieluummin. Kuulee ihmisten elämästä, kuulee mitä heille kuuluu ja pääsee muutenkin oman pään sisältä pois. En edes keksi asiaa moneksi tunniksi kerrallaan.

Hiljaisten vaunujen hiljaisuutta tulisi kyllä kunnioitaa. Hiljaisuutta varten ne on tehty.

Vierailija
50/50 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junat on monesti täynnä ja ainoa vapaa paikka mihin saa lipun on ekstraluokka. Eli ei ole tarkoituksellisesti haettu hiljaista paikkaa eikä välttämättä edes huomata että kyseessä on hiljainen osasto.

Yleensä ekstraluokan paikat myydään ensimmäisenä loppuun. Oman kokemuksen mukaan pitää olla ajoissa liikkeellä jos haluaa liput hiljaisesta ekstraluokasta. Eivätkä ekstraluokan paikat tule edes ehdolle jos niitä ei erikseen valitse.

Vaikea kuvitella, että joku ihan vahingossa valitsisi täpän, jossa kysytään haluatko lisämaksusta liput hiljaisesta ekstraluokasta. Eikä sitten siellä ekstraluokassa istuessaan huomaisi naamansa edessä olevaa tarraa, jossa pyydetään olemaan hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme