Selittäkää nyt, mitä liikkuu mielessä niillä, jotka varaavat paikan junan hiljaisesta vaunusta ... ja puhuvat tauotta koko matkan?
En vaan kerta kaikkiaan tajua tätä yhtälöä, kun se vielä toistuu niin usein.
Tekevätkö ihmiset näin ihan kiusallaan, jotain aikuisteinin kapinointia, että minuahan ei mitkään säännöt koske? Vai mistä oikein on kyse? Kun asiasta kerrotaan lippua ostaessa, nenän edessä kolmikielisellä tarralla ja vielä kuulutuksissakin, niin ei oikein mene läpi, että "ai, en mä tienny"...??
Kommentit (50)
Ilmeisen yleinen ongelma, kun nykyään konduktööri kuuluttaa, että hiljaisessa vaunussa ollaan hiljaa ja työpuhelut hoidetaan muualla. Kai se tyhmälle pitää vääntää ratakiskosta.
Korona-aikana tuolta ei myyty vieräkkäisiä paikkoja ollenkaan, se ehkäisi pälpätystä. Sama käytäntö uudelleen!
Ihmiset ovat nykyään itsekkäitä ja narsistisia. Ihan sama mitkä säännöt mutta ne koskevat vain muita ihmisiä, ei minua.
Junat on monesti täynnä ja ainoa vapaa paikka mihin saa lipun on ekstraluokka. Eli ei ole tarkoituksellisesti haettu hiljaista paikkaa eikä välttämättä edes huomata että kyseessä on hiljainen osasto.
Jos haluaa hiljaisen vaunun niin kannattaa ostaa suoraan hytti.
hiljaiseen vaunuun pitäisi olla joku pääsyvaatimus. ratkaise tämä pulma kolmessa minuutissa tai jotain.
Yleinen valitus koskien vaunujen yläkertoja! Miksi vessa on pitänyt laittaa samaan matkustamotilaan? Jotenkin tosi ankeaa suunnittelua, että matkustamosta näet suoraan pöntölle asti ja joutuu siinä vieressä kuuntelemaan, kun ihmiset ravaa ja jonottaa siihen vessaan.
Kaikissa normaaleissa kaukojunissa, joita olen monissa maissa käyttänyt, vessat ovat väliovien takana eteistilassa (lähijunissa voi olla samassa tilassa).
Vierailija kirjoitti:
Konduktööri voisi heittää nämä liikkuvasta junasta, ja laukut perässä.
Kohta ei konnareita ole ollenkaan, haalarivartijat hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvin loogista.
Kun kaikki ovat ostaneet hiljaisen lipun, minä pystyn rauhassa hoitamaan puhelin/teams palaverin kun ympärissä ei ole tarpeetonta ölinää ja mölinää. Ei sitä palsua pysty millään pitämään yleisessä vaunussa, liian meluisia.
M42
Meneppä persu sinne junan puhelinkoppiin seuraavalla palaamaan sen Barbie girlinne kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ykkösvaunun yläosa pitäisi laittaa hiljaiseksi ja tuo nykyinen voisi olla "bisnesmiesten" palaverivaunu.
Mutta se pitäisi oikeasti brändätä kunnolla, että joka ainoa tajuaa sen.
Ykkösvaunu = hiljainen vaunu?
Extra luokka= hiljainen vaunu?
No onhan se loogista, kummankaan nimestä en osaisi päätellä että kyseessä on hiljaiseen oleskeluun tarkoitettu vaunu.
Mulla villi brändäysehdotus.
Vaunuluokalle nimeksi HILJAINEN VAUNU!
...Saa käyttää mutteipakkohei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oli junassa ykkös- ja kakkosluokan vaunuja (ja vielä paljon sitä ennen oli kolmosluokkakin ihan rahvaalle). Kakkosluokassa matkusti tavallinen kansa, mm. minä opiskelijanplanttu. Ykkösluokassa oli leveät nahkapenkit, tarjolla kahvia ja päivän lehdet luettavaksi. Sitä käytti bisnesväki.
Nyt kun ykkösluokkaa ei enää ole, niin jotkut vanhasta muistista ajattelevat, että nykyinen extra-luokka on sama kuin entinen ykkösluokka. Onhan siellä samoja mukavuuksia. Menevät sitten sinne pitämään kokouksiaan ja puhelimessa hölisemään liikepuhelunsa.
Sen päälle tulevat ne, joiden mielestä hiljainen jutustelu ei mitenkään voi häiritä.
Oletteko muuten huomanneet, että extraluokan naulakon metallihenkarit kolisee vastakkain kuin mikäkin tuulikannel? Tavallisissa vaunuissa ei moisesta hälystä tarvitse kärsiä.
Liekö nykyisissä extra-luokan matkustajissa kovinkaan paljoa heitä, jotka olisivat aikanaan matkustaneet ykkösluokassa? Kun en edes itse muista, milloin se ykkösluokka on sieltä junista poistunut ja voisin olla sitä ikäluokkaa ja jopa vanhempi kuin ikäluokka, joka tulee extraluokkaan kokoustamaan.
Kyllä ykkösluokka vielä ainakin 90-luvulla oli. Jos on kolmikymppisenä bisnesjunnuna vanhempien duunikaverien kanssa siellä silloin matkustanut, niin eihän nyt vielä ole edes eläkeiässä.
Muistan tuon luokkajaon kyllä hyvin, aina ostin kakkosluokan lipun koska se oli ihan tarpeeksi mukava, paitsi sen kerran kun ne oli kaikki myyty ja piti tyytyä kalliimpaan ykköseen. Olen nyt 62-vuotias vasta. Välillä oli vuosia, jolloin en niin paljon junalla kulkenut, joten kaipa muutos tapahtui silloin.
Vierailija kirjoitti:
Usein näkee niitä, jotka selvästikin tiedostavat olevansa hiljaisessa osastossa, koska hetkittäin puhuvat kuiskien, mutta sitten se taas unohtuu ja desibelit nousee, sitten kuiskivat hetken, sitten taas huutavat... käsittämätöntä. Sitten saattavat hammasta purren olla sen 10 sekuntia hiljaa, mutta sen jälkeen onkin ihan pakko purkaa paineet PÄLÄPÄLÄPÄLÄ-ryöppynä.
Oletko ajatellut että ehkä sen hiljaisena olon hetken, he kuuntelevat mitä toinen siellä puhelimessa sanoo?
Sitä kutsutaan vuoropuheluksi, kokeile joskus.
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana tuolta ei myyty vieräkkäisiä paikkoja ollenkaan, se ehkäisi pälpätystä. Sama käytäntö uudelleen!
Lipun hinnan tuplaus tekisi varmasti saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvin loogista.
Kun kaikki ovat ostaneet hiljaisen lipun, minä pystyn rauhassa hoitamaan puhelin/teams palaverin kun ympärissä ei ole tarpeetonta ölinää ja mölinää. Ei sitä palsua pysty millään pitämään yleisessä vaunussa, liian meluisia.
M42
Meneppä persu sinne junan puhelinkoppiin seuraavalla palaamaan sen Barbie girlinne kanssa.
Puhut yhtä sekavia kuin orpo, oletko keskustan vai Kokoomuksen edustaja? Korkki kii ja muista lääkkeet!
T. Persu m42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkösvaunun yläosa pitäisi laittaa hiljaiseksi ja tuo nykyinen voisi olla "bisnesmiesten" palaverivaunu.
Ykkösvaunu = hiljainen vaunu?
Extra luokka= hiljainen vaunu?
No onhan se loogista, kummankaan nimestä en osaisi päätellä että kyseessä on hiljaiseen oleskeluun tarkoitettu vaunu.
Mulla villi brändäysehdotus.
Vaunuluokalle nimeksi HILJAINEN VAUNU!
...Saa käyttää mutteipakkohei...
VR keksi sen jo:
Kannattaa osallistua vierailevana tähtenä toisten palavereihin. Välikommentteja arvostetaan aina.
Mukavampi mölistä, kun muut ympärillä ovat hiljaa eivätkä häiritse omilla mölinöillään?
Vierailija kirjoitti:
Mölyän, koska mä voin.
ahaa.Aivan- naulan kantaan.
Kyllä niitä moukkia on.
On osaamaton sosiaaliselta puolelta, kun ei ymmärrä yhteistä sääntöä olla hiljaa hiljaisessa tilassa.
Eli tarvitsee erikseen muistutuksen, että ole hiljaa.
Tai sitten menet muualle.
Et voi mölytä hiljaisessa tilassa. Se ei vaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt menit sanomaan, että tämä on hiljanen vaunu, pää kiinni. Itse ainakin menisin.
Ei jaksa, kun sama toistuu aina uudestaan. Jos yhden mölyapinan saa vaiennettua, seuraavalta asemalta tulee kaksi lisää.
Ei ne kovin kauan jaksa Teamsissa mölytä, kun asemoit itsesi noin 2 sentin päähän heidän naamastaan ja huudat suoraa huutoa niin kovaa kuin keuhkoista lähtee.