Onko joidenkin tuntemiesi parien ero tullut ihan täysin puskista?
On vaikka oltu samassa työpaikassa tai yhteinen yritys. Tehty aina kaikki yhdessä ja mitään ulkoisia merkkejä ei ole erosta ole ollut. Sitten vaan on tullut ilmi, että pari on eronnut. Siskoni täräytti tällaisen pommin ja nyt vanhempamme ovat ihan shokissa. Kertoo vain kysyttäessä, että "Näin nyt vaan kävi". Miten sitä voi vaan käydä noin.... He olivat naimisissa ja talot ja mökit on mennyt nyt myytiin. Kumpikaan ei edes halua miettiä "vanhan" äärelle jäämistä. Isäni oli rakentamassa siskoni taloa ja nyt haluaa siitäkin eroon. Tuntuu pahalta vanhan isäni puolesta kun ilmaiseksi heitä auttoi.
Kommentit (43)
Sellainen, joka on itse elänyt huonossa liitossa ja eronnut, huomaa helposti merkit siitä, että jotkut ovat eroamassa. Ilmeisesti omasta kokemuksesta.
Onnellisesti yhdessä olevat elävät omassa kuplassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä miksi teitä läheisiä haittaa että he luopuvat talosta ja mökistä?
Materia kiinnostaa monia. Ehkä päästy siivellä nauttimaan mökkeilystä.
Juhannus suunnitelmat meni uusiksi. Vit..uttaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhde kuolee hitaasti niin harvemmin siitä mitään merkkejä varmaan ulkopuolisille näkyy. Kun kyläillessä jne pyritään kuitenkin pitämään kulisseja yllä ja olemaan parhain versio itsestä.
No itse kutsuisin tuota ihan vaan kohteliaisuudeksi ja käytöstavoiksi. En mä ala parisuhteen asioita käymään läpi tai riitelemään, kun on vieraita. Tai muutenkaan. Jos ero on pitkään ja yhdessä harkittu, niin siinä vaiheessa on isoimmat riidat riidelty. Asiallisuus ei ole mitään kulissia tai esittämistä. Näin ainakin itselläni oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta päinvastoin on pareja joista arveli että eroavat muutaman vuoden päästä ja ovat yhä yhdessä 30 v jälkeen.
Odotan vieläkin, että eräs yli 30 vuotta naimisissa ollut pari eroaa. Vaikea kuvitella, että miehellä riittäisi kokemus vain yhdestä naisesta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä parit yrittävät pitää ongelmat liiton sisäisinä asiona ja onhan se ihan tavallista: Kuka nyt kertoisi lähimmilleenkään vaikeuksista, joihin ei liity esimerkiksi väkivaltaa? Kyse ei ole kulissien ylläpitämisestä vaan siitä, että viimeiseen asti yritetään. Ja jos eroava sanoo, että näin nyt vain kävi, tai että kasvettiin erilleen, koettakaa nyt ymmärtää, että se tarkoittaa: Teille ei asia kuulu!
Miksi mulla on sellainen tuntuma, että jos parisuhteeseen liittyy väkivaltaa niin siinä tapauksessa ei varsinkaan kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka on itse elänyt huonossa liitossa ja eronnut, huomaa helposti merkit siitä, että jotkut ovat eroamassa. Ilmeisesti omasta kokemuksesta.
Onnellisesti yhdessä olevat elävät omassa kuplassaan.
Tämä. Itse kahdessa onnetomassa kulissiliitossa eläneenä näen heti ihmisen "help" tyyppisestä katseesta, että halua ainakin olisi lähteä. Rohkeus onkin sitten eri asia.
Mistäpä sitä toisten parisuhteen asioista voisi ulkopuoliset tietääkään. Ei niistä aina kerrota muille eikä avauduta somessa. Heille kävi nyt näin ja se on heidän asiansa.
Uusfeminismi ja kaikki siihen liitännäinen voimaantumispaska on tuhonnut lukemattomia ydinperheitä, särkenyt sydämiä ja traumatisoinut viattomia lapsia loppuiäkseen - kaikki aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä parit yrittävät pitää ongelmat liiton sisäisinä asiona ja onhan se ihan tavallista: Kuka nyt kertoisi lähimmilleenkään vaikeuksista, joihin ei liity esimerkiksi väkivaltaa? Kyse ei ole kulissien ylläpitämisestä vaan siitä, että viimeiseen asti yritetään. Ja jos eroava sanoo, että näin nyt vain kävi, tai että kasvettiin erilleen, koettakaa nyt ymmärtää, että se tarkoittaa: Teille ei asia kuulu!
Miksi mulla on sellainen tuntuma, että jos parisuhteeseen liittyy väkivaltaa niin siinä tapauksessa ei varsinkaan kerrota.
Itse kaikotin tuossa tilanteessa myös ne läheiset elämästäni, ettei tarvitsisi esittää. Vaikea ymmärtää, että kutsuttaisiin ystäviä/sukulaisia ja esitettäisiin onnellista. Miksi?. Tapailin myös aikanaan miestä, joka kertoi (tietenkin) että oli muka eronnut naisystävästään ja tilanne on vain muuttoa vaille valmis. Meni kuitenkin sitten myöhemmin kertomaan viestissä (ilmeisesti lipsahti kiireessä) että muija on pyytänyt ystäviä kylään ja ilta meneekin heidän kanssa. Tyhmäkin ymmärtää, että ei eronnut tai eroamassa oleva pari pyydä ystäviä enää kylään kaiken "riitelyn" keskelle. Se orastava tapailu loppui sitten siihen ja mies on vieläkin yhdessä tuon naisen kanssa yli 20 vuoden jälkeen. Kauan se uuden kämpän haku on kestänyt....
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne pari ensimmäistä tulivat yllätyksenä. Sen jälkeen olen olettanut, että kaikki eroavat jossain vaiheessa.
Tämä. Mikään ei enää yllätä. Tosin ei edes kiinnosta muiden elämä.
Kyllä itselleni omien vanhempien ero oli ihan hirveä shokki, olivat aina vaikuttaneet onnellisilta. En asunut tuolloin enää kotona, mutta pikkusisareni asuivat. Minusta tuntui, että elämältä putosi pohja ja menetin uskoni rakkauteen ja pysyvyyteen. En siis yhtään ihmettele, jos joku muukin kokee lähipiirissä tapahtuvan eron shokkina ja muutenkin raskaasti. Omat vanhempani palasivat myöhemmin yhteen ja nykyään ovat onnellisia, ainakin itsestäni tuntuu siltä. Mutta kyllä nämä asiat ovat raskaita lähipiirillekin!
Meidän ero tuli yllärinä. Mies jäi kiinni pettämisestä, se oli siinä. Takana monen vuoden perhehelvetti ja kulissit kunnossa
Salasuhteilijat haluavat salata myös pettämisensä josta aina syyttävät kumppaniaan. I h m i sjätettä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Jos parisuhde kuolee hitaasti niin harvemmin siitä mitään merkkejä varmaan ulkopuolisille näkyy. Kun kyläillessä jne pyritään kuitenkin pitämään kulisseja yllä ja olemaan parhain versio itsestä. Saattaa olla että on pitkään sinnitelty ja koitettu katsoa jos vielä toivoa olisi. On näitä ns yllätyseroja omille tutuillekin sattunu, mutta yllätys se on yleensä ainoastaan meille ulkopuolisille.
Juuri näin. Viimeinen lause pitää täysin paikkansa. Tällainen ns. yllätysero sattui omassa tuttavapiirissäni ja olin aluksi vähän hämmentynyt, että miten tässä nyt näin kävi. Pikku hiljaa eron jälkeen liitosta alkoi paljastua aika järkyttäviä yksityiskohtia ja tajusin, että jätetty osapuoli oli jo vuosikaudet harjoittanut yhä raaemmaksi käyvää henkistä väkivaltaa. Mahdollisesti fyysistäkin ja/tai seksuaalista. Liitosta lähteneen kaverini käytös muuttui eron jälkeen positiivisempaan suuntaan niin radikaalisti, että viimeistään siinä vaiheessa kaikki älysivät, kuinka loppuun ajettu hän oli ennen eroa ollut. Hän totesi ajatelleensa liittonsa aikana, että hän nyt vain on impulsiivinen, sosiaalisesti taitamaton ja lapsenomainen persoona mutta tajusi vasta eron jälkeen, että hänen käytöksensä oli johtunut kroonisesta stressistä. Kuka tahansa sekoaisi, jos joutuisi päivästä toiseen olemaan oman puolisonsa höykytettävänä ja provosoitavana.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää ne parit joissa toinen on pettänyt, asuvat hetken erillään ja sitten palataan yhteen. Onko erillään asuminen muutaman kuukauden joku rangaistus, kun se on kärsitty jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Ei ole, vaan se pettänyt osapuoli on rikkonut parisuhteen sääntöjä ja se petetty osapuoli haluaa omassa rauhassa miettiä, onko valmis antamaan anteeksi tätä sääntöjen rikkomista. Sitten joko palataan yhteen tai erotaan pysyvästi.
Tuntuu, että ne joilla on kulissit kunnossa, hienot urat ja harrastuksia, taloudellisesti menee hyvin eroavat useammin kuin ne joilla on tiukkaa rahasta, sairauksia, draamaa, työttömyyttä tai alkoholiongelmaa. Vaikka luulisi olevan päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kertoisi muka väkivallasta? Se nyt on viimeinen mistä kerrotaan!
Meidän ero tuli kaikille puskista. Myös vanhemmillemme ja lapsillemme. Minä kuulin avioliittomme vaikeuksista kuusi viikkoa ennen eroa, eli vähän tuli puskista minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että ne joilla on kulissit kunnossa, hienot urat ja harrastuksia, taloudellisesti menee hyvin eroavat useammin kuin ne joilla on tiukkaa rahasta, sairauksia, draamaa, työttömyyttä tai alkoholiongelmaa. Vaikka luulisi olevan päin vastoin.
Ei ,,luulisi,, vaan ON päinvastoin. Tiukkuus rahasta, sairaudet, alkoholiongelmat ja työttömyys aiheuttavat helpommin eron. Tilastot todistavat. Ehkä tunnet enemmän niitä, joilla talous on kunnossa, harrastat ehkä heidän kanssaan, ja siksi näet heidän erojaan lähelläsi.
Ehkä ne pari ensimmäistä tulivat yllätyksenä. Sen jälkeen olen olettanut, että kaikki eroavat jossain vaiheessa.