YLE: Paha hallitus leikkasi Minnan asumistuen pois, nyt asunto rapistuu ja Minna joutuu muuttamaan 250 nelijön asunnostaan!
Minnan palkka 1700 ja asumismenot noin 1000 euroa. Minnalta leikattiin 270 euroa asumistukea ja nyt Minna ja kissa joutuvat muuttamaan 250 nelijöisestä kivitalosta.
Rahaa ei minnalla ole Ylen näkemien jääkaappien todistuksella edes ruokaanja tämän toimittaja toteaa jutussa useaan otteeseen !
Hallitus siis yksipuolisesti leikkasi minnalta 270 euroa asumistukea kuussa. Pelkästään kissaan jo meni maaliskuussa 300 euroa niin siitä voi hyvin laskea että eipä jää paljon ruokaankaan kun autoonkin jo menee se 250 euroa kuussa jo pelkkään lainaan, lisäksi bensat ja huollot!
Kyllä on köyhillä hirveää Suomessa, toteaa YLE. Ruokaa ei ole, näin on kansa halunnut äänestää pahan hallituksen voimaan!
(Seuraavassa jutussa esitellään kevätmuotia vasemmistonaisten voimin😂 ja luetuimpana iso ja positiivinen henkilöjuttu edellisestä pääministeristä sannasta)
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jos palkka on 1700 ja asumismenot 1000 niin jotain valintoja on tehty elämässä väärin.
Suhteuttakaa menonne tuloihin, ihmiset.
Juu. Ostettu yhdessä miehen kanssa.
Eli väärä mies.
Muistakaa jokainen sitten,ettette eroa tai mies/nainen jätä tai kuole etc. !
...kohta kukaan uskalla asua kuin vuokralla.
Erosin. Muutin uudest omakotitalosta kaksioon. Ihan hyvin meni. Nyt kolmiossa puolison nro 2 kanssa. Jos tulee ero ja sattuisi niinkin hassusti että jäisin vielä työttömäksikin niin olisi peruspäivärahallakin varaa jäädä tähän.
mikä tässä pitäisi pelottaa?
Niin muutit uudesta.
Jotkut odottavat vuosia,että menisi kämppä myydyksi. Jotkut ei mene millään.
Minnan kannattaisi pitää vaikka tiktok live aiheesta. Oikea q&a.
Niin paljon on palstalaisilla kysymyksiä näköjään.
En tiedä saako Suomessa niissä rahastaa tai siis ottaa vastaan rahalahjoja. (Jenkeissä saa ainakin)
Sillä meni nyt kapakka taskurahat ja nyt kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa tarkoittaa tuo mainittu ajat sitten ostettu ja mikä on mahtanut olla kauppahinta
jos lainaa on jäljellä vielä 45 000e niin onko lainaa lyhennetty tyyliin satasella kuussa vai onko kauppahinta ollut jotain älytöntä
Mikä on työmatka jos sitä varten tarvitaan kymppitonnien auto
Jos ex miehen kanssa ostettu niin varmaan ostettu se mies pois erotessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jos palkka on 1700 ja asumismenot 1000 niin jotain valintoja on tehty elämässä väärin.
Eli väärä mies.
Erosin. Muutin uudest omakotitalosta kaksioon. Ihan hyvin meni. Nyt kolmiossa puolison nro 2 kanssa. Jos tulee ero ja sattuisi niinkin hassusti että jäisin vielä työttömäksikin niin olisi peruspäivärahallakin varaa jäädä tähän.
mikä tässä pitäisi pelottaa?
Niin muutit uudesta.
Jotkut odottavat vuosia,että menisi
Odotin minäkin vuosia, että exällä oli varaa hoitaa koko velka yksin. Sitten oli vasta mahdollista tehdä kaupat ja päästä itsekin eteenpäin. Siihen asti vuokralla.
Oma valinta!
Jos sulla on aivan julmettu lauma lapsia, pienet tulot, yhtä tuloton mies, miksi oi miksi menet ostamaan talon jossa on tolkuttomat asumiskulut?? Eikö sitä olisi voinut vanhuksilta vaikka vuokrata? Ostaa osamaksulla suoraan heiltä? Eihän nyt missään tapauksessa ollut tarkoituksena käyttää yhteiskunnan tukea siihen että pääsee omistusasuntoon ja vanha äiti eroon talosta eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärrättekö te että jos Minnalle maksetaan tuohon suurperheen omakotitaloon 270 euroa asumistukea kuukaudessa niin ihan sama periaate koskee sitten myös jotain Stefan Thermannin velatonta Töölön kotia. Ensin dokaat isältäsi perityt firmat, sitten tulottomana Kela maksaa vastikkeet (70%) sun reilun puolen miljoonan kolmiosta? Olemme yhdenvertaisia lain edessä, joten kun kannatat omistusasujan asumistukea niin se koskee sitten myös Stefuja ja heidän kattohuoneistojaan sekä Eiran kansaneläkeläisiä Empire-huoneistoissaan.
Ei mitään, perilliset kiittää ja kuittaa kun omaisuus säilyi :)
Tämä, mutta todella epäreilua meitä tulevia asuntovelallisia kohtaan, te 60-80-luvulla syntyneet saitte kaiken yhteiskunnan piikkiin
?
Olen syntynyt 80 luvulla.. lamassa meni porukoiden firma nurin, autot pois, talo pois ja vuokralle kunnalle..
Mitähän erikoista me kasarilla syntyneet saatiin yhteiskunnan piikkiin? Lukiokirjatkin piti ostaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, joilla on omistusasunto ja jotka jäävät työttömäksi ovat samassa tilanteessa. Ehkä pian myös sinä.
No eivät ole. Olin 5v työtön ja maksoin ihan normaalisti talolainan. Enkä saanut asumistukea. Mutta eipä ole tonnin asumiskuluja niinkun Minnalla. En ymmärrä miten voi tonni mennä asumiseen.
"Asuntolaina, vesi, sähkö, polttopuut, kotivakuutus, kiinteistövero, nuohous ja jätemaksu 900-1000 euroa/kk"
Lukee selvästi jutussa mistä koostuu.
Enkä edelleenkään ymmärrä miten noihin menee tonni. Kiinteistöveroa ja nuohousta ei makseta joka kuukausi.
kiinteistövero te
Ja eikö tuo lämmittänyt puulla joten miksi iso sähkölasku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, joilla on omistusasunto ja jotka jäävät työttömäksi ovat samassa tilanteessa. Ehkä pian myös sinä.
No eivät ole. Olin 5v työtön ja maksoin ihan normaalisti talolainan. Enkä saanut asumistukea. Mutta eipä ole tonnin asumiskuluja niinkun Minnalla. En ymmärrä miten voi tonni mennä asumiseen.
Jos olet nykyään työtön, saat vajaa 600 e kuukaudessa työttömyyskorvausta. Siitäkö maksat lainan?
Sain pelkän työmarkkinatuen ja sillä maksoin lainan.
Epäuskottavaa öyhötystä! Tai sitten lainaa oli työttömäksi jäädessä viimeinen erä n. 100€. Viittä vuotta et työmarkkinatuella ole elänyt jamakssnut ta
Ole uskomatta. On minulla puoliso mutta pointti nyt on se että meidän yhteenlasketut tulot oli vähemmän mitä tämä Minna saa. Autojakin on 2.
"Odotin minäkin vuosia, että exällä oli varaa hoitaa koko velka yksin. Sitten oli vasta mahdollista tehdä kaupat ja päästä itsekin eteenpäin. Siihen asti vuokralla.
Oma valinta!
Jos sulla on aivan julmettu lauma lapsia, pienet tulot, yhtä tuloton mies, miksi oi miksi menet ostamaan talon jossa on tolkuttomat asumiskulut?? Eikö sitä olisi voinut vanhuksilta vaikka vuokrata? Ostaa osamaksulla suoraan heiltä? Eihän nyt missään tapauksessa ollut tarkoituksena käyttää yhteiskunnan tukea siihen että pääsee omistusasuntoon ja vanha äiti eroon talosta eihän?"
Mistä mä tietäisin onko ollut tuloton mies? Ei tuossa jutussa kerrottu.
Lapsista en syytä; niitä syntyy muutenkin liian vähän Suomeen. Etenkin kantiksilta.
Itsekään en ole yhtään saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli väärä mies.
Itse olen juuri siksi aikanaan yksin ihan kaupan myyjän palkalla ostanut talon, jossa laina 500euroa kuussa. Tämä takaa sen, jotta vaikka mies lähtisi, on minulla oma talo ja tarpeeksi matala lainaerä.
On muuten nerokkain tapa kiertää perintöverot mihin olen ikinä törmännyt.
- äidillä vanha talo ylimääräisenä
- Lahjavero ennakkoperinnöstä olisi 12% talon arvosta
- mutta myydessä minimi käsiraha 10% hinnasta
- Mitoittakaa laina niin, että saat lyhennettyä sen asumistuella
-> Tytär saa talon itselleen 2% halvemmilla kuluilla ja äiti 80 000€ eläkevaroja.
Melkein jopa harmittaa näiden puolesta, että järjestelmä muuttui ja talo lahosi pystyyn. :D
Vierailija kirjoitti:
- Mitoittakaa laina niin, että saat lyhennettyä sen asumistuella-> Tytär saa talon itselleen 2% halvemmilla kuluilla ja äiti 80 000€ eläkevaroja.
Melkein jopa harmittaa näiden puolesta, että järjestelmä muuttui ja talo lahosi pyst
---
Kuulostat ihan persulilta. Te vihaatte ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin henkilö hakee muita töitä, assarina tienaa paremmin eikä tarvita koulutusta.
Nykyään on myös virtuaaliassareita, niin olinpaikka ei ole ongelma.
Jos töitä ei löydy, kouluttaudutaan etänä. Nykyään pystyy käymään AMK-tutkintoja kokonaan etänä. Ja ilmaiseksi.
Nosta tulojasi, äläkä elä tukien varassa. Entä jos ei ole varaa öljyyn, kun hinnat nousee? Pidetäänkö lapset kylmässä talossa? Vaarana on, että lapset sijoitetaan sitten muualle, kun äiti ei osaa tehdä taloudellisia päätöksiä.
Ja kissasta luovutaan ensiksi.
Talonhan olisi voinut laittaa halvalla airbnb:hen, mutta miksi olisi nostanut tulojaan, kun kerran tuilla elää kädestä suuhun?
Töitä ei ole. Tuollaisiin mikä-lie assarin paikkoihin on satoja hakijoita. Laitoshuoltajan parin kuun sijaisuuteen oli jo viime vuonna 400 hakijaa, ja silloin oli vielä parempi
Kun itse hain assarin paikkaa Koronan aikaan, olin ainut hakija.
esim kestävän kehityksen opintoja voi tehdä ilmaiseksi.
ja kyllä ne saksalaiset ja ranskalaiset turistit nimenomaan haluaa mettään. Se on niille eksoottista. Airbnb on täynnä maaseututiluksia, joilla on jatkuva menekki.
Esim. Energia-ala työllistää varmasti, opiskelee sähköpuolen insinööriksi.
Opiskelijanahan maksaa sen terveydenhuoltomaksun, niin hampaat pystyy huoltamaan jos tulee jotain akuuttia.
Ja vaikka opiskelee työn ohessa, saa mahdollisuuden nostaa opintolainaa, joka on halpaa ja jolla voi maksaa sitten kalliimman lainan pois.
Mut jos ei-kerran-millään-voi, niin pitää varmaan kituuttaa lastenhoitajana hautaan saakka, sekin homma voi loppua seinään, kun lapsia ei synny.
Töllössä justiin esiteltiin, miten autisti on perustanut 4Hn avulla oman yrityksen ja saa rahaa siitä. Mutta ilmeisesti aikuinen ihminen ei siihenkään pysty.
Muuten, omakotitalon kunnostamiseen voi kysyä ilmaiseksi tarpeita Facebookista, niin sekään ei maksa kuin aikaa korjata ränni.
Mutta jos etsii vain syitä, miksei voi tehdä, niin elämä on kyllä hankalaa.
Hakekaa apua itsellenne.
Minna käy töissä. Palkka vain 1500 euroa.
Suomi on Euroopan köyhin maa, muualla maksetaan ihmisten palkkaa, ettei joudu hätään.
OLEMME ALBANIA SEKÄ KONGO.
Sähkölasku tekee 1/3. 2/3 sähkölaskusta menee veroon ja korruptioon. ( SÄHKÖN SIIRTOHINTA )
Ruoka kallistuu koko ajan
Entä bensa? ( PENSA)
En voi enää sietää persuja, mutta Halla - aho sentään sanoi, että ihmisten kuuluu saada normaalia palkkaa jolla pystyy elämään. Suomessakin se oli joskus normaalia, ei enää.
Persut ja kokkarit, Rkp, KD ovat sitä mieltä ettei kenelläkään muilla enää saa olla lapsia eikä lemmikkejä, kuin heillä itsellään ja muilla rikkailla.
Niinkö?
Kauanko annatte noiden vielä k u s t a, oksentaa, p a s k a n t a a ja sylkeä naamallenne?
Ei saa enää omistusasuntoon asumistukea, eläkeläiset kai saa joka on oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Mitoittakaa laina niin, että saat lyhennettyä sen asumistuella-> Tytär saa talon itselleen 2% halvemmilla kuluilla ja äiti 80 000€ eläkevaroja.
Melkein jopa harmittaa näiden puolesta, että järjestelmä muuttui ja talo lahosi pyst
---
Kuulostat ihan persulilta. Te vihaatte ihmisiä.
Persuthan se porukka oli, joka tämänkin porsaanreiän tilkitsi. Itse ihan puhtaasti ihastelin sitä, kuinka upeasti jotkut osaavat tässä tuki- ja verotusbyrokratiassa elämänsä suunnitella. :D
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkyy jälkiviisaus ja se, miten kaikki muut ovat tehneet järkeviä valintoja elämässään, eivät koskaan mitään virhettä, eivät koskaan jää työttömäksi, eivät koskaan joudu taloudellisiin ongelmiin, eivät koskaan tuhlaa rahojaan turhiin asioihin, eivät koskaan tee päätöksiä tunneperusteisesti, eivät koskaan tee lapsia (ainakaan jos eivät pysty elättämään heitä seuraavat 20 vuotta ilman yhteiskunnan apua), eivät koskaan hanki lemmikkejä (ainakaan jos eivät pysty hoitamaan niitä seuraavat 20 vuotta joutumatta taloudellisiin ongelmiin), eivät koskaan ota tatuointeja (jos vaikka joskus joutuvat työttömiksi), eivät värjää hiuksiaan, eivät ota ripsienpidennyksiä, eivät osallistu "kauneuskilpailuihin", eivät käytä ruokaan kuin korkeintaan 100 euroa/kk...
Ollaan oltu työttömiä, joten on keksitty tapoja elää.
Lemmikkikani söi verkkopiuhan, joten sen sijaan, että maksoin heti uuden, menin kirjaston koneelle ja hain sitä kautta töitä. Myös lehdet luin kirjastossa.
Huomasin, ettei ole varaa lemmikeihin, joten hoidin rahasta muiden eläimiä 15 vuotta.
Ulkomaan reissua varten säästin rahaa puolitoista vuotta. Ja se oli tuosta ekasta, alimmasta palkasta1100€/kk. Mitään ei otettu osamaksulla.
kouluttautuminen esimerkiksi. Työpaikan vaihtaminen tuplasi mun palkan, joka oli aluksi 1100€/kk. Ja sitten palkka nousi vielä 32%.
nyt kouluttaudun lisää, jotta voin vielä nostaa palkkaani korkeammaksi. Olen myös alkanut sijoittamaan rahaa.
Nyt olen siinä tilanteessa, että pystyn 40-vuotiaana ostamaan ekan asunnon. Loppurutistus säästämiseen tapahtuu niin, että asun äitini luona. Myös työtön veljeni asuu täällä, hän nukkuu vuodesohvassa olohuoneessa, ihan vaan rahan säästämiseksi.
Autoa en ole omistanut tähän päivään asti, enkä ole ottanut korviksia enkä opetellut juomaan kahvia. Joogaa olen harrastanut YouTuben kautta.
Linkedinin kautta olen osallistunut luentoihin.
vahinkoraskauden keskeytin, koska työttömänä opiskelijana ei ollut varaa lapseen.
Koskaan en ottanut pikavippejä, koska tradenomiopinnoissa laskettiin vuosikoroksi sille 1500%.
Nyt kun muutan omaan kotiin, tulen tarvitsemaan vihdoin auton. Koska opiskelen nyt työn ohessa, minulla on myös opiskelijastatus, joten saan opintolainaa. Opintolainalla auton maksaminen tulee halvemmaksi kuin kulutusluotto tai firmojen rahoitukset.
Tietoa talouden hoidosta on saatavilla, jos vain jaksaa hakea. Tietoa tulevaisuuden työpaikoista on olemassa, jos vain etsii tietoa. Maksutonta koulutusta on olemassa, kun vain perehtyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on jotain dramaattista taustalla tuon ex-miehen suhteen, koska lasten isä ei ole enää edes elatusvelvollinen lapsistaan. Tuollaisiin harva varautuu. Käsi sydämellä aika moni olisi pulassa jos jäisi yllättäen täysin yksinhuoltajaksi (siis siten, ettei toisella vanhemmalla olisi edes elatusvelvollisuutta).
Varmaan silloin, kun on ollut kaksi aikuista taloudessa, molemmat olleet työssäkäyviä (kuten tämä Minna on edelleen) jne., ja äiti on varmasti myynyt talon heille halvalla (toki käypä, todennäköisesti asiantuntijan aikanaan määrittämä hinta on pitänyt olla, ettei mene perintö- tai lahjaveroja), on vaikuttanut hyvältä idealta ostaa ko. talo. Talo on varmasti ollut paremmassa kunnossakin silloin, mutta nyt alkaa jo olla rapistunut.
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Suomessa mahdollistetaan ihan liikaa kaikenlainen pienituloisten lusmuilu ja turhankin leveä eläminen, mutta tuossa tarinassa on kyllä elementtejä, joihin
Tilannetta kompensoi Kelan elatustuki 198,13 e/lapsi/kk ja lapsilisän yksinhuoltajakorotus 73,30 e normaalien lapsilisien päälle 94,88 e ja 104,84 e. Yhteensä Minna saa siis kahdesta alaikäisestä, alle 17-vuotiaasta 742,58 euroa kuussa. Asia toki ohitettiin ilman numerotietoja vain lyhyellä maininnalla, koska se haittaa hyvää narratiivia.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa enää omistusasuntoon asumistukea, eläkeläiset kai saa joka on oikeutettu.
Nerokas havainto. Sattuuko aivoihin tuo ponnistus?
kiinteistövero tekee noin 13 euroa /kk. Nuohous noin 7. Kotivakuutus alle 10. Vesi (jos ei sitä huilaa johonkin maahan) max 20. Jätemaksu 16 euroa. = vajaa 60 euroa.
Lämmitys ja lyhennys siis noin 900 euroa /kk. Asuntolainaa on lyhennetty korkeintaan 400 euroa kuukaudessa. --> tarttis varmaan tehdä jotain tuolle lämmityksen kustannukselle? Tuohan tarkoittaa tonnin energiamaksua tammikuussa kun heinäkuussa se on max satasen.