Saako avoimen yliopiston opintoja tehdä työttömänä?
Jos tavoitteena on päästä sitä kautta tutkinto-opiskelijaksi.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa eihän ne ole tutkinto-opiskelua. Ja eivät estä ottamasta vastaan työtä (tähän paskanen nauru).
Näin sitä nopeasti järjellä ajateltuna luulisi. Ohje on kuitenkin, että kaikesta opiskelusta pitää sopia työvoimaviranomaisen kanssa. Muussa tapauksessa on vaarana tukien menettäminen. Työvoimaviranomaiset saavat tiedon avoimen opinnoista.
Minulle on sanottu, että en saa opiskella avoimessa, enkä missään muulallakaan, jos olen työtön.
Suomessa halutaan vaan passivoida ihmiset ja sitten valitetaan, että makaamisesta maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Saa toki, tuet loppuu jos saat yli 5 opintopistettä kuukaudessa
Älä anna väärää tietoa! Omin päin ilman lupaa ei saa opiskella yhtään, tai tuet voivat loppua.
Tuo 5 op:n raja on kyllä usein käytännössä yksi asia, minkä mukaan viranomaiset tekevät päätöksen, mutta muutkin asiat vaikuttavat, kuten opintojen kesto ja työllistävyys. Missään tapauksessa ei kuitenkaan mene niin, että työtön voisi itse päättää opiskella, vaan aina tarvitaan lupa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu, että en saa opiskella avoimessa, enkä missään muulallakaan, jos olen työtön.
Suomessa halutaan vaan passivoida ihmiset ja sitten valitetaan, että makaamisesta maksetaan.
Kuka sanoi? Sinulle on valehdeltu. Ei ainakaan työvoimaviranomaiset.
Finlex.fi on se sivusto, jossa on tälläkin hetkellä voimassa oleva työttömyysturvalaki. Se teksti on muotoiltu tyyliin "este EI ole opiskelu, joka ..." eli se pitää osata tulkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä anna väärää tietoa! Omin päin ilman lupaa ei saa opiskella yhtään, tai tuet voivat loppua.
Tuo 5 op:n raja on kyllä usein käytännössä yksi asia, minkä mukaan viranomaiset tekevät päätöksen, mutta muutkin asiat vaikuttavat, kuten opintojen kesto ja työllistävyys. Missään tapauksessa ei kuitenkaan mene niin, että työtön voisi itse päättää opiskella, vaan aina tarvitaan lupa.
Kyllä saa. Ja huomaa, että tuo tarkoittaa keskimääräistä opintopistemäärää kuukautta kohti. Ei voi olla myöntämättä lupaa, kun tuo pistemäärä alittuu.
Miksi ihmeessä te valehtelette tässä keskustelussa, vaikka jokainen meistä voi lukea sen lain omin silmin? Ja toiseksi täällä on meitä, jotka olemme opiskelleet avoimessa yliopistossa työttöminä.
Sekoitatteko tähän nyt sen omaehtoisen opiskelun, jossa vaaditaan VÄHINTÄÄN tietyt opinnot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset kirjoittavat aidasta, toiset aidan seipäästä. Työtön saa itse päättää opiskeluista eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista, kunhan täyttää tietyt ehdot.
Huomatkaa se, että työttömien opiskelussa työttömyysturvalla on kaksi eri vaihtoehtoa: vapaan sivistystyön opinnot, jotka eivät ole sitovia ja tutkintoon johtavia ja sitten ne opinnot, joihin erikseen myönnetään lupa, mutta on myös vaatimus opintojen edistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Itse rajoitan 4,5 opintopisteeseen. Välillä käyn ensimmäisessä tentissä ja vastaan vasta kakkostentissä jos suorituksia menoa tulla liikaa kuukaudessa. Minulle opiskelu ja uuden oppiminen on aina ollut helppoa. Opiskelen avoimen ohella omatoimisesti vieraita kieliä ja koodaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mielipiteesi on oikea. Laitoin alapeukun, koska saat opiskella sen alle viisi opintopistettä/kuukausi. Jos osaat ruotsia, opiskele Ruotsin avoimella puolella. Sitä ei kytätä Suomesta käsin. MOOC-opintoja saat opiskella niin paljon kuin huvittaa myös Suomessa. Passivoitumalla altistat itsesi dementialle.
Vierailija kirjoitti:
Tiettyyn rajaan asti varmaan saa. Ota selvää missä raja kulkee.
Tai sitten ei vaan kerron asiasta työkkäriin. Mistä ne (kela) sen muuten sais tietää, jos ei opintotukea hae?
"Ihan hauska esimerkki, mutta sinulla on aivan väärä käsitys ansiosidonnaisen työttömyysturvan tasosta. Jos palkka on 10 000 euroa, siitä ei suinkaan saa 5000 euroa ansiosidonnaista, vaan 151,10 euroa päivässä ensimmäisten 40 päivän ajan, mikä tekee 3250 euroa/kk (2440 euroa/kk netto) käyttäen 25 %:n minimiveroprosenttia, mitä ansiosidonnaisesta menee, voi olla että veroprosentti on suurempikin.
Ensimmäisten 40 päivän jälkeen tuki tippuu porrastuksen vuoksi 20 % ja myöhemmin vielä lisää, niin että toinen porrastus on 25 % alkuperäisestä. Alennettu päiväraha ensimmäisen porrastuksen jälkeen ennen veroja on 120,88 € päivässä ja 2 600 € kuukaudessa (1950 euroa/kk netto). Alennettu ansiopäiväraha toisen porrastuksen jälkeen ennen veroja on 113,32 € päivässä ja 2 440 € kuukaudessa (1830 euroa/kk netto). "
No mutta kyllähän tuollakin jo yksi nuori opiskelija mukavasti elelee! Oma bruttopalkkani on 2200 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen systeemi on siitä pirullinen, ettei työtön saa tulla liian viisaaksi opiskelemalla, tai tuet putoaa pois. Systeemi haluaa pitää kansan tyhmänä ja kurissa, tai muuten eliitti on kusessa, jos kaikki työttömät kouluttautuisivat korkealle. Eliitti haluaa työttömiä jotta heille itselleen jää enemmän rahaa ja valtaa ja pakottaa ihmiset tekemään paskaduuneja pienellä palkalla.
Systeemi on siitä kurja, että meillä ei kaikille opiskelijoille mahdollisteta sitä, että opiskelee ansiossidonnaisella, koska silloin varakas perhe laittaisi lapsen kaverin firmaan vuodeksi töihin 10 000 e/kk palkalla ja kas, sen jälkeen nuori opiskelisi ja saisi ansiosidonnaista yli 5000 e/kk koko opiskeluajan. Tätäkö toivot, että työttömyysetuudella oikeasti ryhdyttäisiin pelaamaan?
Jos oikeasti haluaa kouluttautua, niin aloittaa sen
Jos me hyväksymme työttömille opiskelun, meidän tulee hyväksyä opiskelijoille kaikki työttömien etuudet. Kyse on tasa-arvosta.
Jos haluat uuden ammatin, voit opiskella sen säästöilläsi tai osa-aikatyöllä, ei siihen tarvita työttömyysetuutta. Niin on tehty ennenkin, ei se ole mahdotonta. Yhteiskunnalla ei ole yksinkertaisesti varaa siihen, että osa toteuttaa unelmiaan koko elämänsä ajan maksattamalla sen muilla.
Elämä muuttuu, kanna siitä itse vastuusi äläkä selitä, että koska olen 50v, niin minulle pitää maksaa siitä, että opiskelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen systeemi on siitä pirullinen, ettei työtön saa tulla liian viisaaksi opiskelemalla, tai tuet putoaa pois. Systeemi haluaa pitää kansan tyhmänä ja kurissa, tai muuten eliitti on kusessa, jos kaikki työttömät kouluttautuisivat korkealle. Eliitti haluaa työttömiä jotta heille itselleen jää enemmän rahaa ja valtaa ja pakottaa ihmiset tekemään paskaduuneja pienellä palkalla.
Systeemi on siitä kurja, että meillä ei kaikille opiskelijoille mahdollisteta sitä, että opiskelee ansiossidonnaisella, koska silloin varakas perhe laittaisi lapsen kaverin firmaan vuodeksi töihin 10 000 e/kk palkalla ja kas, sen jälkeen nuori opiskelisi ja saisi ansiosidonnaista yli 5000 e/kk koko opiskeluajan. Tätäkö toivot, että työttömyysetuudella oikeasti ryhdyttäisiin pelaamaan?
Jos oikeasti haluaa kouluttautua, niin aloittaa sen
Niin? Et sitten ymmärtänyt termiä "työttömuusetuudella ryhdyttäisiin pelaamaan", koska sitähän tässä ketjussa koko ajan toivotaan, että työttömällä olisi mahdollisuus määrättömään määrään opintoja, koska hän on työtön. Päinvastainen systeemi eli opiskelijalla tulisi olla oikeus määrättömään määrään ansiosidonnaista päivärahaa, koska hän on opiskelija, on sinulle jostain syystä kauhistus.
Kyse ei ollut nykysysteemistä (omaehtoiset opinnot) vaan samalla tavalla vastaavasta maailmasta kuin mitä työttömät nyt haluavat eli lupa opiskella, kun yhteiskunta maksaa mellevät tuet. Miksi ei myös päinvastoin eli päätoimiselle opiskelijalle kunnolla rahaa, jos sitä on varaa maksaa harrastuksestakin?
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyin työkkäristä tota asiaa vuosi sitten. Minulle sanottiin että opinnoista tulee sopia etukäteen, ja systeemi on muuttunut niin, että opintojen mahdollista päätoimisuutta ei enää arvioida opintopisteiden perustella, vaan sen perusteella että kuinka kauan opinnot kestää.
Sitä en osaa sanoa seuraako työkkäri jotenkin jos suorittaa kursseja avoimessa, en tullut kysyneeksi.
Eli käytännössä se on melko vapaasti TE-viranomaisen henkilökohtaisen tulkinnan varassa katsotaanko opiskelu pää- vai sivutoimiseksi. Selvityspyynnön paikka joka tapauksessa, josta sitten joko selviät ilman karenssia tai sitten et.
Kannattaa kyllä oma-aloitteisesti ilmoittaa työkkäriin jos haluaa opiskella avoimessa työttömyysaikana. Yleensä se kyllä sopii jos ei ylitä sitä 5op rajaa, mutta työkkäri voi ryhtyä hankalaksi jos saa tiedon opiskelusta myöhemmin. Niitten kanssa on hyvä sopia asiat ettei vaan tule mitään yllätyksiä jälkeen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa eihän ne ole tutkinto-opiskelua. Ja eivät estä ottamasta vastaan työtä (tähän paskanen nauru).
Näin sitä nopeasti järjellä ajateltuna luulisi. Ohje on kuitenkin, että kaikesta opiskelusta pitää sopia työvoimaviranomaisen kanssa. Muussa tapauksessa on vaarana tukien menettäminen. Työvoimaviranomaiset saavat tiedon avoimen opinnoista.
Lisäksi varoituksena, että vaikka sovit asioista yhden työvoimaviranomaisen kanssa, joku muu voi myöhemmin laittaa sinut ns. pissiin ja takautuvasti keksiä, että olet rikkonut kaikkia sääntöjä ja sinua rangaistaan. Kafka on kevyttä viihdettä verrattuna siihen, kun suomalaista työtöntä aletaan potkia päähän ihan hyvin vuoksi.
Minulta kiellettiin, vaikka olin suorittanut niitä työni ohella. Piti luopua myös opinto-oikeudesta, aiemmista opinnoista, jotka keskeytin kun menin töihin. Olisin valmistunut vuodessa ja lähes varma työpaikka. Nyt minut hyväksyttiin kuitenkin työllisyyskoulutukseen, joka maksaa varmaankin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä oma-aloitteisesti ilmoittaa työkkäriin jos haluaa opiskella avoimessa työttömyysaikana. Yleensä se kyllä sopii jos ei ylitä sitä 5op rajaa, mutta työkkäri voi ryhtyä hankalaksi jos saa tiedon opiskelusta myöhemmin. Niitten kanssa on hyvä sopia asiat ettei vaan tule mitään yllätyksiä jälkeen päin.
Mutta älä sitoudu aloittamaan opintojasi mihinkään ennen kuin olet saanut TE-viranomaisen kannan selville. Muuten tulee selvityspyyntä ja lippulappujen toimittamisen aika. Ehkä karenssi tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ja pitää erikseen anoa lupa opintoihin. Jos et ano, niin menetätä työttömyystuet.
Vierailija kirjoitti:
Saa. Minulla oli jokunen vuosi sitten ihan siinä suunnitelmassakin, että tavoitteena on päästä avoimen väylää tutkinto-opiskelijaksi ja sitä kautta työllistyä ja TE toimiston tyyppi ihan auttoi suunnittelemaan opinnot niin, että tämä oli mahdollista. Ainoa mitä pitää katsoa on se, ettei ylitä sitä tiettyä pistemäärää ja ne oli ihan helppoa jakaa koko vuodelle siten, että pystyi käytännössä tekemään täyden vuoden opinnot.
Ja tietysti pitää silti olla valmis ottamaan vastaan sitä kokoaikatyötä, muutaman määräaikaisen pätkän teinkin, mikä vähän hidasti opintoja mutta oli silti mahdollista.
Tämä muuttui minusta pari vuotta sitten. Itse olin työttömänä ja yritin suorittaa jotain, mutta kaikki oli sen viisi opintopistettä ja osa virkailijoista sanoi, että pitää olla alle viisi. Osa sanoi, että katsotaan sitten jälkeenpäin, joten en ottanut riskiä. Onneksi löytyi töitä ja suoritan opintoja nyt samalla.
Ihan hauska esimerkki, mutta sinulla on aivan väärä käsitys ansiosidonnaisen työttömyysturvan tasosta. Jos palkka on 10 000 euroa, siitä ei suinkaan saa 5000 euroa ansiosidonnaista, vaan 151,10 euroa päivässä ensimmäisten 40 päivän ajan, mikä tekee 3250 euroa/kk (2440 euroa/kk netto) käyttäen 25 %:n minimiveroprosenttia, mitä ansiosidonnaisesta menee, voi olla että veroprosentti on suurempikin.
Ensimmäisten 40 päivän jälkeen tuki tippuu porrastuksen vuoksi 20 % ja myöhemmin vielä lisää, niin että toinen porrastus on 25 % alkuperäisestä. Alennettu päiväraha ensimmäisen porrastuksen jälkeen ennen veroja on 120,88 € päivässä ja 2 600 € kuukaudessa (1950 euroa/kk netto). Alennettu ansiopäiväraha toisen porrastuksen jälkeen ennen veroja on 113,32 € päivässä ja 2 440 € kuukaudessa (1830 euroa/kk netto).