Millä logiikalla peruna on terveellisempää kuin täysjyvävilja?
Kommentit (23)
Mitä viljaa tarkoitat. Viljojahan on useita lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä viljaa tarkoitat. Viljojahan on useita lajeja.
Ja kaikki näistä on terveellisempiä kuin peruna. Jopa vehnä.
Ap
Peruna on paljon vähemmän prosessoitua ja yleensä kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten vilja prosessoidaan. Kaura, vehnä, ohra ja ruis on kotimaista tuotantoa.
Perunassa on vähemmän ravintoa kuin viljoissa. Kaliumia saa muustakin kuin perunasta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle aina jankataan tätä, kun kerron etten keitä kotona perunoita vaan pastaa.
Ap
Pasta tehdään jauhoista joista on poistettu lähes kaikki ravintoaineet.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä merkitystä sillä on? Prosessointi ei automaattisesti tee elintarvikkeesta epäterveellistä. Itse ilmeisesti vedät ne perunat pesemättöminä, kuorimattomina ja raakoina, ja tietysti myös kokonaisina?
Ap
ei helvetti, taas joku lapsellinen "tää mun juttu on paljon terveellisempi kuin sun" jankkaus
Olisi kiinnostavaa tietää, millaiset ihmiset kertovat jatkuvasti toisille keittävänsä pastaa ja sitten nämä toiset alkavat opponoida perunan terveellisyydellä. Kuulostaa ihan oudolta sosiaaliselta elämältä.
En tiedä voiko sanoa terveellisempi, ovat ihan eri lajike, kasvin osa ja lajikkeitakin riittää.
- peruna on juuri, viljat ovat siemeniä
- peruna on vetinen, viljat kuivia
- eri ravintoaineet
- kumpaakaan ei ole kasvi tuottanut toisten syötäväksi vaan omaksi rakennusaineekseen
- viljoissa on ihmiselle haitallisia osia, joilla siemenet puolustautuvat aktiivisesti syöjiä vastaan
- perunaa voi syödä vähemmän prosessoituna eli on siksi ihmisystävällisempää ravintoa (söisitkö vehnänjyviä sellaisenaan? et. raaka peruna sen sijaan on syötävää)
Vehnä on energiapitoisempaa ja mahdollisesti ekologisempaa sen suhteen, että saa korkean energiatarpeen tyydytettyä (enemmän energiaa pienemmällä viljelyalalla)
Jos haluaisit verrata näitä kahta toisiinsa, sinun pitäisi oikeastaan verrata vehnäjauhoja ja perunajauhoa. Arkiruuassa molemmilla on paikkansa ja jos ei ole suurta energiantarvetta, esim. urheilu, niin peruna on ehdottomasti ihmisystävällisempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikeissa pastajauhoissa on kylläkin enemmän ravintoaineita kuin esim. leipäjauhoissa. Se mitä jossain myllyn paras makaroonissa on sitten toinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jeesus kristus sentään. Nyt puhutaan täysjyväviljasta ja siitä valmistetusta pastasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sipsit vasta onkin epäterveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikeissa pastajauhoissa on kylläkin enemmän ravintoaineita kuin esim. leipäjauhoissa. Se mitä jossain myllyn paras makaroonissa on sitten toinen asia.
Pastajauhoissa on 13-15g proteiinia per 100g. Perunassa 2g. Energiaa suunnilleen saman verran. Riippuen kehonkoostumuksesta kumpi tahansa voi olla hyvä, peruna on ehkä erityisesti vanhemmille parempi sen vuoksi että edistää kehon alkalisoitumista, kun nuoret taas haluavat yleensä kasvaa niin kiivaasti että kaikki mahdollisimman energia- ja proteiinipitoinen on vaan paljon parempaa. Aikuiset sitten jo kaipaavat tuota keveyttä
Mutta miksi Perulaisilla ei ole perunanenää niinkuin joillakin suomalaisilla on? Peruna on kotoisin Perusta niinkuin jo nimikin sanoo, sieltä tuotu 1500 luvulla Eurooppaan ja Suomeen saatiin ensimmäiset perunat Saksasta. Mutta, Perulaisilla on sellainen koukkunokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jeesus kristus sentään. Nyt puhutaan täysjyväviljasta ja siitä valmistetusta pastasta.
Ap
Minä en ole ihan varma onko tuo täysjyväjuttu niin hyvä asia kuin väitetään. Jos katsot sitä vehnänjyvää, niin et sinä halua sitä kuorta todennäköisesti syödä. Prosessoidun ruuan ongelma on juuri se, että et tiedä yhtään, mitä syöt. Sen sijaan ohutkuorisen perunan, esim. uuden perunan, voit hyvin syödä kuorineenkin.
Mutta katso tosiaan sitä vehnänjyvää ja mieti sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi Perulaisilla ei ole perunanenää niinkuin joillakin suomalaisilla on? Peruna on kotoisin Perusta niinkuin jo nimikin sanoo, sieltä tuotu 1500 luvulla Eurooppaan ja Suomeen saatiin ensimmäiset perunat Saksasta. Mutta, Perulaisilla on sellainen koukkunokka.
Nenän muoto johtuu ilmastosta. Vertaa vaikka poroa ja saksanhirveä. Leveä nenä lämmittää hengitysilmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Minä en ole ihan varma onko tuo täysjyväjuttu niin hyvä asia kuin väitetään. Jos katsot sitä vehnänjyvää, niin et sinä halua sitä kuorta todennäköisesti syödä. Prosessoidun ruuan ongelma on juuri se, että et tiedä yhtään, mitä syöt. Sen sijaan ohutkuorisen perunan, esim. uuden perunan, voit hyvin syödä kuorineenkin.
Mutta katso tosiaan sitä vehnänjyvää ja mieti sitten.
Nyt on tainnut jäädä lääkkeet ottamatta tältä aamulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nenän muoto johtuu ilmastosta. Vertaa vaikka poroa ja saksanhirveä. Leveä nenä lämmittää hengitysilmaa
No miksi afrikkalaisilla on vielä leveämpi nenä? Ja Australian aborigineeleillä? Toisilla suomalaisilla taas koukkunokka ja monilla suora. Ei tuo nyt oikein päde tuo evoluutiohöpinä nenän muotoon.
Ap