Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (912)

Vierailija
581/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei suositeltu hormonikorvaushoitoja, koska suvussa on ollut rintasyöpää. Mutta olen jälkeenpäin ajatellut, olisiko ollut viisaampaa valita ne sittenkin. Aivosumu ja aloitekyvyttömyys kun menivät niin pitkälle, että työn tekeminen vaikeutui huomattavasti. Vagifem ja Vagisan -puikot ja voiteet eivät sellaiseen auta. 

Jokainen tekee tietysti päätöksensä, mutta isosta rintayöpäleikkauksesta toipuvana ja uutta syöpää pelkäävänä itse sanoisin että en ottaisi riskia. En ehtinyt syödä korvauslääkkeitä ennen syöpää, olisin luultavasti ottanut ne jos olisi tullut lääkärissä puheeksi. Diagnosoimaton syöpä olisi varmaan räjähtänyt käsiin siitä.

VV-oireet alkoivat täysillä syövän uusimista estävien estrogeeninestolääkkeiden ansiosta ja niiden kanssa pärjäillään elämäntapoja säätämällä väliin paremmin, väliin huonommin.  Olen iloinen teidän puolesta jotka voitte hkh käyttää, ja teidän jotka ette tarvitse. 

Vierailija
582/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää, ovatko vaihdevuodet alkaneet vai eivät? Minulla loppuivat kuukautiset jo viisi vuotta sitten, 44-vuotiaana, heti kun olin ottanut hormonikierukan.

Kai siinä on olennaista estrogeenin määrä elimistössä.? 

Minulle muuten lääkäri suositteli ihan eri vaivaan ovestinia jo alle nelikymppisenä ja käytin sitä jonkin aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 49, eikä periaatteessa oireita, paitsi pari vuotta sitten yhdistelmäehkäisy vaihdettiin minipilleriin migreenin vuoksi, ja siitä alkoi huonounisuus. Ei muita oireita, mutta olen aina väsynyt nykyään, heräilen ainakin 30 kertaa joka yö, joten voisi liittyä vaihdevuosiin minipillerillä, jossa ei ole tietenkään estrogeeniä auttamaan unen laatuun. 

Kysypä gyneltä voitko saada Zoely- tai Qlaira-pillerit. Minulla oli migreeni kaikkien pillereiden kanssa ja olin tähän jo alistunut, kunnes uusi gyne sanoi, että nuo em. pillerit voisivat sopia. Ovat siis yhdistelmäpillerit, mutta "luonnollisemmat" ja migreeni jäi sen siliän tien. Niitä käytetään myös vaihdevuosioireiden hoitoon ja siksi niitä yhä syön, vaikken ehkäisyä tarvitse. Ovat olleet myös ainoat pillerit, jotka ovat lähes lopettaneet menkkani, jotka olivat kamalat. Jonkin hormonikierukankin piti näin joskus tehdä, mutta vuosin vaan. En tietysti tiedä sopivatko sinulle, mutta kannattaa ehdottomasti kysyä.

Vierailija
584/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät saa tasan mitään hyötyjä, sen kieltää laki. Lääkeyhtiöt ovat todella lainkuuliaista porukkaa. Joskus ennen on ollut toisin, mutta jo parikymmentä vuotta ainakin näin.

MIeheni on lääkäri ja sanoo, että todellakaan lääkeyritykset eivät saa tietoonsa mitä lääkkeitä kukin lääkäri määrää. Kun tutustuin mieheeni reilut 20 v. sitten kyllä yritykset todella kestitsivät lääkäreitä, oli hulppeita matkoja jne. Nyt en tiedä saako enää kynääkään antaa. Hyvä näin.

ohis

Vierailija
585/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rintasyöpä pitää ottaa vakavasti, on kovin yleinen ihan kaikilla. Siis on todella yleinen myös ilman hk-hoitoa. Hoito lisää rintasyövän riskiä, mutta pienentää riskiä kuolla siihen. Mene ja tiedä, kumpi on tärkeämpää. Joka tapauksessa on tärkeä ymmärtää, että ylivoimainen valtaosa rintasyövästä aiheutuu muista syistä: se siis olisi_luultavimmin_ tullut joka tapauksessa, jos sen saa, eikä sen ennuste huonone hk-hoidon vuoksi.

Itse odotin seuraavaan seulontaan asti ja katsoin seulonnan tulokset ennen kuin aloitin hk-hoidon. Viimeiset kuukaudet olivat vähän jo kärvistelyä, mutta tämä oli minusta tärkeää riskinhallinnan vuoksi. Nyt on projektina muiden riskitekijöiden minimointi. Eli lähinnä painonhallinta ja sitten sen miettiminen, onko (suht vähäisessä) alkoholin käytössä vähentämisen varaa. Olen ajatellut, että yhteen riskitekijään on varaa, muttei kovin moneen kerralla. Mitään kitudieettejä tai absolutismia ei ole kumminkaan suunnitteilla. Johonkin sitä lopulta kuolee ihan joka tapauksessa.

Vierailija
586/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa annettu jytyjä keinoja estrogeenin nostoon ilman lääkettä? Vai puhutaanko vaan ympäripyöreästi ravinnosta ja terveistä elämäntavoista?

Estrogenin hiipuminen on luonnollinen ilmiö, johon elimistö tottuu vuosien aikana. Luomuna vv-oireiden lievittäminen tarkoittaa jotakin muuta kuin hkh:ta. Siis yksittäisten elämää kurjistavien oireiden lievittämistä vaikkapa terveillä elintavoilla, avantouinnilla, luontaistuotteilla ym. mistä nyt kukakin avun kokee saavansa. Itselle merkittävin apu löytyi rautatabuista. Saatuani ferritiinin arvoon 130 jäivät pois rytmihäiriöt, uniongelmat, ahdistuneisuus, närästys, lämmönsäätelyn sekoilu, epämääräiset säryt, hiustenlähtö.... 

Vierailija
587/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppuivat 52-vuotiaana, pari kuumaa aaltoa tuli, sen jälkeen ei mitään oireilua. Nukun 8-9 tunnin unet nykyisin. Tiedän olevani onnekas, koska itse vanheneminen ryppyineen, nivelvaivoineen ja lihomisineen on ihan riittävän ikävää.

Vierailija
588/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puolestaan tuli sietämättömät vaihdevuosioireet vasta 60-vuotiaana. Gynekologi totesi, että jos olisin 10 vuotta nuorempi, hän suosittelisi kyllä  hormonikorvaushoitoa.

Nyt sitä ei kannata aloittaa sydänsairausriskin takia. Suvussani on sydänsairauksia ja myös ikä lisää niihin sairastumisriskiä.

Joten Vagifem-emätinpuikoilla ja unilääkkeellä mennään.

Vierailija
589/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onko täällä ketään jolla olisi apc resistenssi? Eli ns. Veritulppageeni? Minulla on ja sen vuoksi olen gyneltä saanut vain geeliä tai hormonilaastareita. Niidenkin käyttö vähän pelottaa. Aloitin 49v ja nyt olen 55. 

mulla ei ole ollut mitään tulppia ja sain tietääkin tosta geenistä vasta muutama vuosi sitten. Olen ikäni popsinut e-pillereitä. 

kaikki oireet löytyy. Voiko myös jäätävä kipu jaloissa (kun lähtee kävelemään) johtua siis vaihdevuosista? Vaikka on korvaushoidolla? En toki tiedä onko sen taso riittävä.

mulla siis sattuu tosi paljon polvien ulkosyrjien niveliin ja siitä alaspäin säärien ulkosyrjien lihaksiin. Kaikki mahdolliset on tutkittu, fyssarit ja muut poppamiehet käyty ja mikään ei auta. Kävely on tuskaa, mutta väkisin teen lenkit, jotta pysyisin kunnossa.

Vierailija
590/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisin ilman. Ketipinor 25mg pelasti yöunet. Nyt ei enää niitä tarvitse.

Mieheni ehdotuksesta(psyk.sh) sain Ketipinorit..

Jos minun pitää valita hormoniKORVAUShoidon tai Ketipinorin välillä, pitäisi uhata aseella, että ottaisin Ketipinorin. Onko miehesi psykopaatti tai narsisti, joka yrittää lääkitä sinua. Ihme lääkärikin.

Jos vaihdevuosien ainoa oire on unettomuus ja hormonikorvaushoito aiheuttaa masennusta, niin kyllä minä silloin lääkitsisin pelkkää unettomuutta. Hormonit voivat vetää pään yhtä sekaisin kuin psykiatriset lääkkeetkin. Itselläni hormonit vievät esimerkiksi orgasmikyvyn, mutta Ketipinor nukkumiseen ei tätä aiheuttanut.

Ihan yksilöjuttuja nämä. Joillakin myös on psykiatrisia sairauksia ja he tarvitsevat lääkityksensä. Ihan turha alkaa heidänkään elämää täällä demonisoimaan. 

Vierailija
591/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina ollut gynekologisesti terve. Kokeilin hetken hormonikierukkaa ja tämän jälkeen oli kohtu täynnä myoomia. Eli kyllä uskon, että noilla hormoneilla saa helposti kasvaimia aikaiseksi. Niitä huonolaatuisiakin. 

Jos ihminen pelkää hormoneja, usein syytetään väärää tietoa ja uskomuksia, vaikka veikkaan että monien hormonikammo kumpuaa omista huonoista kokemuksista. Ne ovat täysin todellisia eikä niitä pitäisi ohittaa. 

Vierailija
592/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä ketjussa annettu jytyjä keinoja estrogeenin nostoon ilman lääkettä? Vai puhutaanko vaan ympäripyöreästi ravinnosta ja terveistä elämäntavoista?

Estrogenin hiipuminen on luonnollinen ilmiö, johon elimistö tottuu vuosien aikana. Luomuna vv-oireiden lievittäminen tarkoittaa jotakin muuta kuin hkh:ta. Siis yksittäisten elämää kurjistavien oireiden lievittämistä vaikkapa terveillä elintavoilla, avantouinnilla, luontaistuotteilla ym. mistä nyt kukakin avun kokee saavansa. Itselle merkittävin apu löytyi rautatabuista. Saatuani ferritiinin arvoon 130 jäivät pois rytmihäiriöt, uniongelmat, ahdistuneisuus, närästys, lämmönsäätelyn sekoilu, epämääräiset säryt, hiustenlähtö.... 

Eli sinulla ei ollut vaihdevuosiongelmat vaan pikemmin varastoraudanpuute. Tuon korjasin jo nelikymppisenä. Nyt tarvitsisin sitten vinkkejä estrogeenin nostamiseen, hoidon tueksi tai välttämiseksi.

Vierailija
593/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin toimi rauta todella hyvin. Lääkäri ei vaan antanut jatkaa kuuria, kun ferritiini oli yli 30. Uskon, että hyötyisin suuremmasta ferritiiniarvosta. Käsittääkseni joku 70 olisi hyvä. Veriarvoni olivat muuten hyvät eikä mitään estettä lisäraudan syömiselle ollut. Nyt jatketaan elämää väsyneenä. 

Vierailija
594/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelvaivojen kanssa pärjään ja kuumat aallot pysyy aika hyvin kurissa kovan liikunnan avulla. Ainoa mihin haluaisin apua on yöunet. Ne ovat käytännössä menneet. Pelottaa mennä nukkumaankin nykyään ja päivällä ei saa vedettyä torkkuja naapurin takia.

Kuinka lyhytkatseista on ajatella, että pärjää nivelvaivojen kanssa. Kai niiden kanssa pärjäisi monikin, mutta kun se on nivelrikon alkuaste ja nivelrikon kanssa sitten harvempi enää pärjää ja yhteiskunta joutuu apuun.

En tiedä, onko yhteyttä sille, että jos nivelet oireilevat samalla luustokin kärsii osteoporoosista vai voiko olla toinen ilman toista.

Ainakin itse koen aika vakavaksi ongelmaksi sen, että luuston rakenne alkaa hajota. Vähän sama kuin olisi sydänoireita, mutta ei hoidata niitä, "koska pärjään näinkin".

Vierailija
595/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aina ollut gynekologisesti terve. Kokeilin hetken hormonikierukkaa ja tämän jälkeen oli kohtu täynnä myoomia. Eli kyllä uskon, että noilla hormoneilla saa helposti kasvaimia aikaiseksi. Niitä huonolaatuisiakin. 

Jos ihminen pelkää hormoneja, usein syytetään väärää tietoa ja uskomuksia, vaikka veikkaan että monien hormonikammo kumpuaa omista huonoista kokemuksista. Ne ovat täysin todellisia eikä niitä pitäisi ohittaa. 

Mä taas kasvattelin myoomat ihan luomuna ja sain vuoden verta vuodettuani hormonikierukan lopettamaan ne vuodot (ensin kokeiltiin e-pillereitä, eivät riittäneet). Vaihtarioireet olivat muutenkin jo aivan sietämättömät, terveellisistä elintavoista ja itsehoidon motivaatiosta huolimatta. Onnekkaita he, jotka pääsevät helpolla.

Vierailija
596/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole luonnollista, jos laskee alle sen rajan, ettei elimistö pärjää. Karvahattuesimerkki molemmilla naisilla on estrogeenia 10 yksikön tasolla. Vaihdevuosissa toisella laskee yksikköön 4 ja toisella 2 ja se alempi ei enää riitä pitämään elimistöä kunnossa. 

Tai ennnen vv toisella oli 7 ja toisella 10. Molemmilla laskee saman verran, mutta toiselle jää yksi ja toiselle neljä. 

Eihän siinä yritetä nostaa hormonitasoa nuoruuden tasolle vaan oireettomalle tasolle, koska muuten elimistö jyrsiytyy sieltä täältä.

Vierailija
597/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puna-apilaa ja D ja K vitamiinia pitämään huolta, että luusto pysyy kunnossa.

Vierailija
598/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ollut vaihdevuosiongelmat vaan pikemmin varastoraudanpuute. Tuon korjasin jo nelikymppisenä.

Niinpä, vaikka vaihdevuosi-ikäinen olenkin. Tarkoitin kommentillani sitä, että monet 'vaihdevuosioireet' saattavat olla raudanpuutteesta johtuvia. Vaikka lääkäri viittaisi kintaalla. 

Vierailija
599/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun pitää valita hormoniKORVAUShoidon tai Ketipinorin välillä, pitäisi uhata aseella, että ottaisin Ketipinorin. Onko miehesi psykopaatti tai narsisti, joka yrittää lääkitä sinua. Ihme lääkärikin.

Jos vaihdevuosien ainoa oire on unettomuus ja hormonikorvaushoito aiheuttaa masennusta, niin kyllä minä silloin lääkitsisin pelkkää unettomuutta. Hormonit voivat vetää pään yhtä sekaisin kuin psykiatriset lääkkeetkin. Itselläni hormonit vievät esimerkiksi orgasmikyvyn, mutta Ketipinor nukkumiseen ei tätä aiheuttanut.

Ihan yksilöjuttuja nämä. Joillakin myös on psykiatrisia sairauksia ja he tarvitsevat lääkityksensä. Ihan turha alkaa heidänkää

Ketipinor ei ole nukahtamislääke vaan psykoosilääke. Söin eri psykoosilääkettä kuukauden ja toivuin sen seurauksista puoli vuotta. En siis ollut psykoosissa, kuten ei tuossakaan ole.

Vierailija
600/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksilöjuttuja nämä. Joillakin myös on psykiatrisia sairauksia ja he tarvitsevat lääkityksensä. Ihan turha alkaa heidänkää

Hormonikorvaushoito poistaa eikä aiheuta masennusta. Omassa päässä syttyi valot kahdessa päivässä.