Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alan ihmiset: Hain kouluun (tietojenkäsittely) ja teen nyt valintakurssin tehtäviä

Vierailija
07.04.2025 |

Olen työn ohessa kuunnellut luentoja (voi tehdä omaan tahtiin) ja oikeasti....... En ymmärrä näistä yhtään mitään.

Ensin ajattelin, että asiat ovat opittavissa, mutta nyt muutaman tunnin opiskeltuani tajuan, että ei kyllä nämä nyt. Ala on siis tietojenkäsittely, josta minulla ei ole juurikaan aiempaa käsitystä ja vaikka sanat ovat tuttuja, niin en tiennyt mitä ne tarkalleen tarkoittavat.

Esimerkiksi Flip-flop-piiri tehtävässä en ymmärrä koko tehtävää, tai ole varma miten voin sen toteuttaa ja epäilen tehtävässä olevan virhe. Luentokalvot ja esitykset olivat todella yksinkertaisia ja sen avulla pitäisi ymmärtää jotain monimutkaisempaa.. ja totta puhuen luennoitsija on aika huono, mietin että en ehkä saa irti koko koulusta mitään jos hän on yksi opettajista. Vaikuttaa kyllästyneeltä noin helppojen opettamiseen.

Kysymys kuuluu: onko toivoa ymmärtää nämä yhtäkkiä, jos alku on hankalaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae tietoa muualta. Korkeakoulutasolla opetus on usein luokattoman huonoa. 

Vierailija
2/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsitkö siis kouluun vai teetkö valintakokeeseen liittyviä tehtäviä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ensin sanasto. Kun törmäät outoon sanaan mitä et ymmärrä googleta se ja kirjoita ylös mitä tarkoittaa. Kun hallitset alan sanaston opiskelusta tulee helpompaa.

Tein näin kun opiskelin biologiaa. Ekat kurssit olivat hankalia, mutta sitten alkoi sujua tosi hyvin.

Vierailija
4/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä! Tuntuu kuitenkin, että ala ei ehkä sittenkään ole minulle oikea jos perusasiat ei meinaa mennä kaaliin. Suoritan siis pääsykoekurssia, jonka perusteella valinnat tehdään juuri tuohon yksikköön. Odotan myös toisen yksikön omia pääsykoetehtäviä ja muihin on pelkkä pääsykoe.

Vierailija
5/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan ainakin ohjelmoinnissa vaikeinta on aluksi. Se että pääsee sisään koko hommaan, se kun on ikäänkuin oma maailmansa. Kannattaa etsiä youtubesta opetusvideoita niistä aiheista mistä tehtävät on. Sieltä löytyy ihan hyviä. 

Vierailija
6/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi ala yliopistotasolla hemmetin vaikea. Jos ei meinaa edes alkuun päästä, ehkä kannattaa harkita muuta.

Vierailija
7/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele tekoälyn kanssa. Sano sille, että neuvo tämä asia yksinkertaisesti, anna esimerkki, selitä kuin lapselle jne

Vierailija
8/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ChatGPT kehiin. Siltä kysyt kaikkiin kysymyksiisi vastaukset. Jos et ymmärrä vastausta niin pyydä sitä selittämään. Jos vielä et ymmärrä niin pyydä että selittää selkokielellä. Tämän jälkeen tiivistelmä. Opiskelu on nykypäivän ihan suunnattoman helppoa kiitos tekoälyn. Niin ja se maksullinen ChatGPT versio siis jossa uusin tieto ja yhteys nettiin.

Vierailija
9/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton alan aikamääristä.. Pidin aiemmin 2-3 tuntia aikana, jolla kirjoittaa hyvän esseen, saa asiat hyvälle mallille. Mut tuo ala on sellanen johon pitää todella paneutua. Mulla muuttui aikakäsitykset täysin kun aloin opiskeleen. Nykyään ajattelen että 10-15h kun käyttää intensiivisesti on jo ihan mukavasti perilläsit voi alkaa työstään projektia. Ja riippuu varmaan ihmisestäkin kuinka nopeasti omaksuu. Mulla on ihan ok korkea äo ja oon koulussa ihan hyvin pärjännyt. Alana toi IT vaan on ihan oma maailmansa. Se vaatii tietynlaista luonnetta. En nyt tarkoita mitään talvisodan sisua vaan se vaatii sellasta taipumusta pyöritellä päässään asioita. Jos nuo asiat tuntuu heti ja jatkuvasti epämiellyttäviltä niin joku muu ala voi sopis paremmin. 

Vierailija
10/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kurssin materiaalit ja tehtävät on ihan hiton epäselviä. Maksoin just lähemmäs 100 euroa yhdestä kurssista ja ottaa todella rankasti päähän, kun luennoitsijan diat on täyteen tungetut ja sekavat eikä hän edes puhu niitä asioita mitä dioissa on ja puhekin on pääosin epäselvää mutinaa ja "sanojen syömistä". Joudun siis etsimään kaikki kurssin sisällöt jostain muualta, jotta opin ne.

Vierailija
11/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siis aiot oikein opiskella? Tietojenkäsittelytiedettä opiskellaan yliopistossa, eikä kukaan kutsu yliopistoa "kouluksi". 

Vierailija
12/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

chattaa vaikka chatgpt:n kanssa

se on yllättävän hyvä tapa opetella uutta asiaa

älä kuitenkaan luota sokeasti kaikkeen

Vierailija
13/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitappa tänne se flip flop tehtävä niin me nauretaan

Vierailija
14/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goolgasin, vaikuttaa muuten insinööritieteiltä. Kiikkujen funktio on säilyttää niihin tuotu data kellojakson yli ja välittää se tämän jälkeen eteenpäin. 

Vierailija
15/24 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitappa tänne se flip flop tehtävä niin me nauretaan

Epäilenpä että ei saa jakaa yleisesti.

Vierailija
16/24 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis kyseessä on ihan ammattikorkeakoulu (eli saan käyttää koulu-sanaa 😋).

Minä siis melkein ymmärrän, mutta kieltämättä en ole käyttänyt opiskeluun kovin paljoa aikaa ja tuosta oli tosiaan vain yksi yksinkertainen esimerkki. Sen perusteella pitäisi sitten tehdä tuo kaavio monimutkaisemmasta ja mietin, että minä tarvitsisin oppimiseen ehkä enemmän ensin harjoittelua yksinkertaisella ja tässä ei nyt niitä tule vana suoraan asiaan..

Jos toinen kurssi on samanlainen, niin etsin tehtäviä netistä.

Vierailija
17/24 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ala on myös pitkälti sellainen jossa yksi päätaito on se että opettelee ajatteleen itse ja etsii itse ohjeita netistä tai muualta. Opettaja antaa mallin ja tehtävän ja sit sitä aletaan itse miettiin ja ratkaiseen. Vaatii, ja kyllähän siinä samalla myös kehittyy, sellasta ongelmanratkaisija luonnetta. Tsemppiä tehtäviin! 

Vierailija
18/24 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsitkö siis kouluun vai teetkö valintakokeeseen liittyviä tehtäviä? 

Aloituksessahan se lukee: tekee valintakokeena suoritettavan kurssin tehtäviä.

Vierailija
19/24 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättä tuosta aiheesta mitään Google löysi aiheeseen liittyen dataa pilvin pimein.

Vierailija
20/24 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvoista monesti iso osa otsikkotason ja detaljin sekoitusta. Se välivaihe pitää opetella itse. Youtube, chatgpt, kirjallisuus.

Kyllä se siitä, alku on vaikein, tsemppiä.

P.S. Huomautan vielä sen verran, että suurin osa insinööritieteiden opinnoista on NIIN PALJON HAPOKKAAMPIA kuin mikään muu ala, että siihen kannattaa valmistautua. Uutta asiaa tulee joka periodissa muutaman oppiaineen verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi