Kuinka nopeasti iäkäs ihminen oppii käyttämään rollaattoria?
Kommentit (4)
Ihan päivässä oppii, jos ei ole dementiaa. Dementian asteesta riippuen voi viedä päiviä, viikkoja tai ei koskaan opi.
Olen lähes 80-vuotias. Käynyt läpi pari isoa leikkausta viime vuosina. Molemmilla kerroilla ensin vuodelepo ja sitten varovasti rollaattorin kanssa liikkeelle. Ei minua kukaan opastanut, olin vielä vähän lääkeainepöhnässä ja heikko leikkauksen ja vuodelevon jälkeen. Ei ollut vaikeuksia, kävelin pitkin käytäviä, vähitellen alakerran kahvilassa ja kerran jopa vähän ulkona. Hyvin meni mutta ne käsikahvoissa olevat vivut olivat hieman raskaita painaa.
Isäni ainakin hyvinkin nopeasti. Ei perässä meinannut pysyä. Sitten alkoikin kaatumiset lisääntyä ja vauhti loppui vasta kun muuttui vuodepotilaaksi.
rollaattoreita on eri mallisia ja joissain sairaaloissa on apuväline lainaamo jossa voi ehkä kokeilla ja sitten ostaa sopiva.
lääkäriltä voi ilmeisesti saada lapun.myös netissä on apuväline firmoja joissa esim, nelipistekeppi ja rollaattori jutttuja myynnissä. varman suht helppo aloittaa rollaattori kokeilu.hankalaa varmaan säilytys ja kynnys asia.jos oma talo niin ramppi voisi auttaa.