Rivarissa asuminen keväisin on syvältä
Taas on se aika vuodesta, jolloin olisi pakkoseurustelua rivarinaapureiden kanssa. Kevätsiistimistä omalla pihalla on mahdoton tehdä siten, että voisi olla omissa ajatuksissaan. Aidan takana on aina joku huomionhakuinen seinänaapuri.
Jos ei yhtään koe tarvetta ajatusten vaihtamiseen, kuinka torjua nuo small talk-veivaukset?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kuulokkeet päähän ja ole kuuntelevinasi Katri-Henelaa. Hyräilet siinä, että "puhelinlangat laulaa ja taivaalla loistaa kuu"
Minulla oli juuri tuollainen naapuri, joka tuli todella isojen kuulokkeiden kanssa pihalle ja kierteli puutarhassaan kasvua ihmetellen. Jotenkin oli koominen näky. Olisi tullut ulos asunnostaan silloin, kun minä en ollut ulkona. Itse en koskaan aloittanut hänen kanssaan keskustella. Hän teki aina keskustelualoitteen ottaen kuulokkeet korviltaan ja sama tyyppi teki omana päätöksenään keskustelun lopetuksesta.
Minusta tuo oli vallankäyttöä. Olisi ollut hiljaa kuulokkeet korvillaan koko puutarhakierroksensa. Onneksi muutti pois.
Joo-o. No, miten se naapuri teki sen keskustelunaloitteen? Tuliko soittamaan oikein ovikelloa? Todennäköisesti olet siihen viereen väkisin ängennyt.
Eikö vanhemmat opettanut, rivitalo asuntoa ei koskaan kannata ostaa
Vierailija kirjoitti:
Rivarin postimerkin kokoista pihaa ei kauan siivoa.
Meillä on iso tontti.
Puutarhassa mm. omenapuita jotka tuottavat runsaan sadon.
Miksi asut rivarissa? Osta ok-talo. Se on meille epäsosiaalisille paras vaihtoehto. Jos vielä jostain syrjäkylältä, missä talot on kilometrin välein niin aina parempi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin sen näemme, miten rivitalo yhdistää omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet. Ei hyviä puolia.
Rivarissamme huoltoyhtiö hoitaa jos ongelmaa tulee.
Omakotilalossa asukkaan pitää hoitaa itse.
Onko sekin huono asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin sen näemme, miten rivitalo yhdistää omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet. Ei hyviä puolia.
Onko sekin huono asia?
sivusta
Et sitten ole koskaan kuullut yhtiömuotoisesta omakotitalosta??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin huono asia?
sivusta
En, eikä ole kukaan muukaan. Ne on nimeltään erillistaloja. Omakotitalo ei voi koskaan olla yhtiömuotoinen, vaikka jotkut mistään mitään ymmärtävät välittäjät yrittää sellaisella termillä kohdetta saada myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin huono asia?
sivusta
Mitäs se sitten auttaa?
Vai asutko vuokralla omakotitalossa?
Jos taas yhtiöllä useita omistajia ja vielä useita taloja niin murheenkryyni se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin huono asia?
Ei suinkaan, jos tykkää itse hoitamisesta. Minä en tykkää ja asun kerrostalossa.
Taloyhtiöissä asuville tuntuu jo roskien lajittelukin olevan ylivoimainen tehtävä. Miten voi olla porukka aivan holhouksen alaisia läpi elämänsä...
Vierailija kirjoitti:
Asiaa auttaisi se, jos rivitalojen takapihat olisivat kunnolla aidattuja, korkeat seinämät eikä rakoja lautojen välissä. Ulkomailla on talojen vastaavat pihat aidattu aivan pelkällä lautaseinällä, josta ei taatusti näe naapuriin.
Meillä on täällä kumma tapa tehdä matalia harvalautaisia aitoja ikään kuin kaikki haluaisivat koko ajan seurustella kaikkien kanssa omalla pihallaankin. Eivät halua! Alkakaa vaatia kunnon aitoja rivareihin. Niin minäkin teen.
Kyllä täällä on lähes kaikissa rivitaloissa aidat että ei läpi näe. Aidan molemmilla puolilla pienet raot eri kohdilla peittää näkyvyyden.
Ihan sama ongelma kaupunkialueiden omakotitaloissa tulee. Eri asia haja-asutusalueilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi asut rivarissa? Osta ok-talo. Se on meille epäsosiaalisille paras vaihtoehto. Jos vielä jostain syrjäkylältä, missä talot on kilometrin välein niin aina parempi.
Asun talvet rivarissa, kesät maalaistalossa. Talvella ei jokapäivä näe yhtään naapuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin huono asia?
sivusta
En, eikä ole kukaan muukaan. Ne on nimeltään erillistaloja. Omakotitalo ei voi koskaan olla yhtiömuotoinen, vaikka jotkut mistään mitään ymmärtävät välittäjät yrittää sellaisella termillä kohdetta saada myytyä.
myönnän virheeni, niin oli, erillistalo
Aika jännää keskustelua. Yleensä saa lukea kuinka naapurit eivät juttele keskenään ja, että tämä mykkyys on niin perin suomalaista jne. Ja miten kurjaa olisi asua kerrostalossa (joka on tietystysti 'neukkukuutio') ja miten ihanaa omakoti/rivitalossa omine pihoineen, linnun lauluineen ja samanhenkisine 'aitoa elämää' arvostavine naapureineen.
Minulla oli mukavat naapurit rivitalossa, mutta häiritsi se näkyvyys ja kuuluvuus. En pihaa käyttänyt kuin koristeena. Miksi, tosiaan, ne aidat ei voi olla kunnolla näköesteitä. Kun isot ikkunat, toisten olohuoneisiin näkyy sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin huono asia?
Monissa rivariyhtiöissä on nuukuus- ja persaukisuussyistä huoltoyhtiön tehtävät korvattu talkootöillä ja kiertävällä talonmiesvuorolla.
Joo! Asuin vähän aikaa rivitalossa ja oli kyllä täysin painajaista minulle. Se pakkoseurustelu uteliaan, kaikesta juoruilevan naapurin mamman kanssa.
Sit se oli koko aika arvostelemassa ja kyttäämässä mitä ja miten tein pihallani pihahommia. Tunkeutui välillä puolelleni jotain nyppimään ja pensaita leikkaamaan ym.
En halunnut enää olla pihalla. Postin hakukin oli painajaista. Kyttäsi ikkunasta sisällä ollessaan ja usein kun tulin kotiin, sen ulko-ovi aukesi samantien kun astuin pihalle ja kälätys alkoi. Oli todella ahdistavaa. Onneksi pääsin pois.
Muut naapurit oli ok, mutta kyllä se asuminen oli minulle liian sosiaalista kun kaikki parveilivat pihoillaan ja pihat kiinni toisissaan. Nyt asun omakotitalossa, ja naapureihin on matkaa. Ihana, oma rauha!
Rivitaloon muuttavat he, jotka haluavat oman pihapläntin eli oman reviirin, mutta joilla ei ole varaa omakotitaloon.
Ja sitten seurauksena on se, että sitä pihaa pidetään pelkkänä koristeena ja pysytään sisällä, ettei tulisi naapurin kanssa kontaktia. Koska kaikki, mitä omalla pihallasi teet tai puhut, näkyy ja kuuluu naapuriin.
Pöh. Ei kukaan pakota sinua yhtään mihinkään. Sinut on vain kasvatettu tuntemaan syyllisyyttä.