Mikä jäänmurtajien teossa on niin vaikeata, että Suomi on yksi harvoista paikoista, jossa niitä osataan tehdä?
Eihän se ole periaattessa kuin vahvalla keulalla varustettu paatti, jossa on ylitehoiset moottorit.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kestävyys. Ja jäänmurtaja ok kelluva kaupunki viemäri- ja sähköverkkoineen niin älä vähättele
Niin, mutta tuo tuo muu osuus on perustekniikkaa, jota osataan tehdä kaikilla telakoilla. Se jäänmurtamisen osuus on se, jota osaa tehdä vain harva.
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Oliko se niin, että Suomi, Kanada ja Venäjä ovat ainoat maat, jotka näitä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Usa on myös huono näkihypys ja salibandys vaikka siel on 340 miljoonaa ihmistä. Ei kaikes voi olla hyvä
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Ei ne kaikessa ole. Venäjä on aivan ylivoimainen ykkönen kaikessa arktiseen liittyvässä.
Älkää kertoko täällä vauvapalstalla tai rusakkotrollit vuotaa tiedot.
No ei todellakaan ole. Sisällä aluksessa on valtavat painolasti tankit, putket ja pumput. Niillä jäänmurtaja kykenee siirtämään painoaan eteen taakse oikealle vasemmalle. Joka suuntaan. Sillä liikkeellä se jäätä murtaa, eikä millään vahvalla keulalla. Siinä olet oikeassa, että vahvat moottorit niissä on. T: telakalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Usa on myös huono näkihypys ja salibandys vaikka siel on 340 miljoonaa ihmistä. Ei kaikes voi olla hyvä
Sieltä on myös vaikea löytää täyspäisiä presidenttejä. Suomessa helpompaa, vaikka meitä on vain 5 miljoonaa. Esim. viime vaalien ehdokkaista kaikki olisivat olleet ihan kykeneväisiä tuohon tehtävään.
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Ei ole enää tietotaitoa asiasta kun se on kadonnut vuosien saatossa. Sama juttu kuin esim. Autojen ajettavuus. Ajettavuutta ei voi rahalla vain ostaa vaan se vaatii paljon tietämystä ja miljoonia ja miljoonia kilometrejä testiradalla. Voi käydä koeajamassa bemarin ja sitten saman hintaista kiinalaista auto niin ero kuin yöllä ja päivällä.
Sama asia lähes kaikessa valmistamisessa. Samat tuotantovälineet voi kuka vaan ostaa mutta se insinööritaito ja osaaminen ratkaisee. Suomessa maailman paras osaaminen jäänmurtajista.
Suonakainen telakanjohtaja totesi tänään, että Suomessa pystytään tekemään 1-2 jäänmurtajaa vuodessa, että se jenkkien 40 kpl tarve työllistää suomalaisia seuraavat 10 vuotta.
Kuinka pihalla se ukko on? 1. Jenkit haluaa konseptin ja osaamisen ja tekevät ne paattinaa itse, ja 2. jenkit ei tässä maailmantilanteessa odota kymmentä vuotta...
Apinaa koijataan, taas kerran...
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Sisällä aluksessa on valtavat painolasti tankit, putket ja pumput. Niillä jäänmurtaja kykenee siirtämään painoaan eteen taakse oikealle vasemmalle. Joka suuntaan. Sillä liikkeellä se jäätä murtaa, eikä millään vahvalla keulalla. Siinä olet oikeassa, että vahvat moottorit niissä on. T: telakalla töissä.
Eikö oleellinen juttu ole oikeanlainen keulan muoto? Se kiipeää jään päälle ja sitten omalla painollaan murtaa sen.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Sisällä aluksessa on valtavat painolasti tankit, putket ja pumput. Niillä jäänmurtaja kykenee siirtämään painoaan eteen taakse oikealle vasemmalle. Joka suuntaan. Sillä liikkeellä se jäätä murtaa, eikä millään vahvalla keulalla. Siinä olet oikeassa, että vahvat moottorit niissä on. T: telakalla töissä.
Hmm, oletkohan työkaveri:D T: suurteho-pumppu asentaja.
Vierailija kirjoitti:
Suonakainen telakanjohtaja totesi tänään, että Suomessa pystytään tekemään 1-2 jäänmurtajaa vuodessa, että se jenkkien 40 kpl tarve työllistää suomalaisia seuraavat 10 vuotta.
Kuinka pihalla se ukko on? 1. Jenkit haluaa konseptin ja osaamisen ja tekevät ne paattinaa itse, ja 2. jenkit ei tässä maailmantilanteessa odota kymmentä vuotta...
Apinaa koijataan, taas kerran...
Jos/kun Suomen osaaminen tässä asiassa on huipputasoa, miksi telakka myytiin ensin venäläisille ja sitten kanadalaisille?
Eikö tällainen huipputekniikka pitäisi pitää oman maan hyppysissä jo senkin vuoksi, ettei sitä kopioida heti muualle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Ei ole enää tietotaitoa asiasta kun se on kadonnut vuosien saatossa. Sama juttu kuin esim. Autojen ajettavuus. Ajettavuutta ei voi rahalla vain ostaa vaan se vaatii paljon tietämystä ja miljoonia ja miljoonia kilometrejä testiradalla. Voi käydä koeajamassa bemarin ja sitten saman hintaista kiinalaista auto niin ero kuin yöllä ja päivällä.
Trump on suunnitellut kaiken etukäteen. Tietotaito saadaan Kanadasta, uudesta osavaltiosta, joka saa sen omistamiltaan telakoilta Suomesta. Sitten maga-rakentajat kasailevat jäänmurtajat Detroitin entisillä autotehtailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti mulla oli tässä se, että miksi esim. USA ei osa tehdä näitä itse, vaikka ovat jonkinlainen korkean teknologian maa?
Ei ole enää tietotaitoa asiasta kun se on kadonnut vuosien saatossa. Sama juttu kuin esim. Autojen ajettavuus. Ajettavuutta ei voi rahalla vain ostaa vaan se vaatii paljon tietämystä ja miljoonia ja miljoonia kilometrejä testiradalla. Voi käydä koeajamassa bemarin ja sitten saman hintaista kiinalaista auto niin ero kuin yöllä ja päivällä.
Trump on suunnitellut kaiken etukäteen. Tietotaito saadaan Kanadasta, uudesta osavaltiosta, joka saa sen omistamiltaan telakoilta Suomesta. Sitten maga-rakentajat kasailevat jäänmurtajat Detroitin entisillä autotehtailla.
Voi olla vähän hankala saada valmiit murtajat Niagaran putousten läpi merelle, mutta uskon, että MAGA-mies keksii tähänkin ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Sisällä aluksessa on valtavat painolasti tankit, putket ja pumput. Niillä jäänmurtaja kykenee siirtämään painoaan eteen taakse oikealle vasemmalle. Joka suuntaan. Sillä liikkeellä se jäätä murtaa, eikä millään vahvalla keulalla. Siinä olet oikeassa, että vahvat moottorit niissä on. T: telakalla töissä.
Eikö oleellinen juttu ole oikeanlainen keulan muoto? Se kiipeää jään päälle ja sitten omalla painollaan murtaa sen.
Se on myös oleellinen, mutta se tärkein juttu on se, että alus pystyy siirtämään painonsa sen jään päälle sitten, niin os juuri se murtajan toimintaperiaate. Sitten kun se jää murtuu aluksen alta, niin sen pitää pystyä painollansa keinumaan oikealle vasemmalle tai ihan mihin suuntaan vaan. Tämä se idea just on. Jos se vain kiipeää jään päälle ja murtaa sen, niin se on siinä yhtä jumissa, kuin normaali alus. Se tuolla keinumisella pystyy tekemään leveämpää väylää, eikä jää itse jumiin. T: telakalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suonakainen telakanjohtaja totesi tänään, että Suomessa pystytään tekemään 1-2 jäänmurtajaa vuodessa, että se jenkkien 40 kpl tarve työllistää suomalaisia seuraavat 10 vuotta.
Kuinka pihalla se ukko on? 1. Jenkit haluaa konseptin ja osaamisen ja tekevät ne paattinaa itse, ja 2. jenkit ei tässä maailmantilanteessa odota kymmentä vuotta...
Apinaa koijataan, taas kerran...
Jos/kun Suomen osaaminen tässä asiassa on huipputasoa, miksi telakka myytiin ensin venäläisille ja sitten kanadalaisille?
Eikö tällainen huipputekniikka pitäisi pitää oman maan hyppysissä jo senkin vuoksi, ettei sitä kopioida heti muualle?
Se on sitä oikeistoliberaalia talousosaamista.
Suomessa tehdään myös maailman parhaat risteilyalukset, mutta sitäkään ei millään voitu pitää suomalaisessa omistuksessa.
Kestävyys. Ja jäänmurtaja ok kelluva kaupunki viemäri- ja sähköverkkoineen niin älä vähättele