hoidot yksityisellä
Hei!
Elikkäs, hoitoihin meijänki matka käy... lähete julkiseen lähti kolme viikkoa sitte ja tänään sitte soittelin, että millos ois mahollista päästä ensikäynnille. Vastaus ei ollut järin mieltä ylentävä, jono on 8 kk:tta :| paha mieli ja v*tutus painaa päälle...
Se miksi heti haluttiin julkiselle puolella, on ylläri ylläri raha! Julkisella hoidot on ilmeisesti huomattavasti halvempia, ainaki näin oon ymmärtäny. Korjatkaa toki jos oon väärässä...
Nyt sitte oon alakanu miettiin, että jos sitteki yksityiselle soittas aikaa... Meillä se tuo oulu on lähinnä.
Ja kysynki teiltä joilla kokemusta yksityiseltä on ( väestöliiton ), että miten ne maksut pitää hoitaa? Pitääkö heti maksaa sielä kaikkia? Vai onko lasku mahollisuutta? entä saako eriin maksuja?
Mun endometrioosin takia lähetteen laittanu ja endon takia mua hoitanut lääkäri meinas, että heti tehtäs IVF...
Kiitos teille jotka jaksavat, viitsivät vastata ja auttaa. Ois kiva saaha jotain tietoa, että kannattaako väestöliittoon ees ottaa yhteyttä vai oottaako tuon 8kk:tta...
Helsingin päässä VL teki koontilaskun, joka sitten maksettiin joko käteisenä tai laskulla kun yksi hoitorupeama oli suoritettu. VL otti suoraan Kelakorvauksen laskusta, joten sitä ei tarvinnut enää erikseen hakea. Laskun pystyi jakamaan ainakin kahteen erään. Luulisin että jos haluatte maksaa joka käyntikerran jälkeen, onnistuisi myös se.
Jos raha on kynnyskysymys kannattaa tarkkaan miettiä tilannetta. Jos olette vielä nuoria (alle 35 vuotiaita), ei 8 kuukautta ole pitkä aika odottaa. Julkisella kun ette maksa kuin poliklinikkakäynnit ja lääkkeet.
Yksityisellä kustannuksia tulee useita tuhansia euroja, jos/kun IVF:n menette. Pelkkä IVF:n klinikkakulut ovat toista tuhatta euroa, siihen päälle lääkkeet, joiden kustannus on riippumaton siitä missä olet hoidossa. Ja kun saattaa olla että teidän täytyy käydä useampi läpi IVF ja/tai PAS (pakastetun alkion siirto), kustannukset voivat nousta huikeiksi. Kelan katto tulee toki vastaan, jonka jälkeen lääkkeistä ei makseta kuin omavastuu, 1,5 euroa. Siihen päästään kun maksukatto on ylittynyt ja on voimassa kalenterivuoden.
Yksityisen etuja taas on henkilökohtainen palvelu ja oma lääkäri. En itse ole ollut julkisella hoidossa eikä minulla näin ollen ole kokemusta sen puolen hoidoista. Olen ollut tyytyväinen VL:n palveluihin, vastinetta rahalle on kyllä saatu!
Oman tyttäremme saimme kolmannen IVF-hoidon tuloksena, siihen mennessä olimme maksaneet hoidoista n. 4000 euroa. Omaa lasta ei luonnollisesti voi rahalla mitata ja täytyy myöntää, että taloutemme oli hyvinkin tiukalla tuona aikana. Mutta oli se sen arvoista!
Onnea hoitoihin, toivottavasti te saatte oman nyyttinne hiukan helpommalla!