Vaikeasti masentunut, pitäisikö pystyä tukemaan toista masentunutta?
Minulla on lähisukulainen, joka tietää että olen ollut jo vuosia kroonisesti masentunut, itsetuhoiset ajatukset kuuluen. Olen jo pidemmän aikaa ottanut häneen etäisyyttä, koska koin hänet stressaavaksi, taitamattomaksi ja takertuvaksi. Tahallaan hän ei ollut tällainen, ja hän yritti tukea minua. Olen kuitenkin voinut paremmin kun olen pitänyt häneen etäisemmät välit.
Nyt hänellä itsellään on diagnosoitu masennus, ja hän ottaa minuun yhteyttä kertoen ja avautuen tästä. Saan tästä voimakasta ahdistusta. Elämäntilanteeni ja terveystilanteeni on häntä selvästi huonompi, eikä minulla ole mitään resursseja oikeasti häntä tukea.
Mitä minun pitäisi tehdä tällaisessa tilanteessa? Pitäisikö yrittää velvollisuudesta tukea häntä, vaikka en tosiasiassa siihen pysty? Saan jo hänen pelkistä viesteistään voimakkaat stressireaktiot, joiden käsittelyyn minulla ei olisi voimavaroja muiden ongelmieni lisäksi.
Kommentit (7)
Ei tietenkään. Jos täytyy jotakin sanoa, niin voit sanoa että olet pahoillasi hänen puolestaan ja on todella ikävä juttu, mutta sinusta ei valitettavasti ole vertaistueksi ja ettet ikävä kyllä voi juurikaan auttaa. Jos on mahdotonta sanoa aiheesta mitään, voit vain pitää etäisyyttä ja olla yhteyksissä hyvin harvoin.
Lue viestit vasta sitten kun oikeasti haluat. Vastaa kun on sopiva aika itsellesi. Ihan OK vaikka menisi viikkokin välissä.
et pysty oman sairauden takia tukeen.sun pitää keskittyä omaan hyvinvointiin ja omaan jaksamiseen.
toki voit käydä tän masentuneen kanssa ,vaikka elokuvissa tai kahvilassa. mut älä vello toisten pahassa olossa.
käy hoitamassa itseäsi vaikka kuntosalilla, terapiassa,kävelyllä,kirjastossa on self help kirjallisuutta jne.
tasapainoisten terveiden ihmisten seura parasta masentuneelle.toki toisten masentuneiden vertaistuki voi olla myös arvokasta.
masentuneille on chatteja ja auttavia puhelimia jne, mieli yhdistys tms.googlaa.
Suosittelen molemmille kerta annoksen ketamiinia auttaapi masennukseen ja hota käytetään suomessakin siihen hoitoon tosin todella vaikea päästä siihen kadulta saapi ja annos 005-01mg auttoi kaverilla kerta annos 2kk kun ssri ja muut lääkkeet ei auttanut mutta muuta ei suostuttu koleilemaan kun kuulemma ssri lääkkeet auttaa eikä sivuvaikutuksia voi tulla eikä koukkuun jäädä haha
Ps ei jokapäiväiseen käyttöön munuaisten takia vaan kerran 1-3kk väilein tuo 005-01mg
Kiitos tosi paljon vastauksista! Näistä oli apua.
-ap
EI.