Metsän omistajia paikalla
Nyt kaikki vinkit jakoon, mitä ottaa huomioon. Perintö tuli täytenä yllätyksenä ja aiempaa kokemusta metsän omistamisesta, saatikka metsätöistä ei ole. Metsä on n. 60 hehtaarin kokoinen. Rekisteröidyin metsään.fi käyttäjäksi ja siellä näkyy aika kattavasti, mitä tarvitsee lähitulevaisuudessa tehdä. Ovatko nämä tiedot, kuinka paikkaansa pitäviä?
Kommentit (59)
Metsaänhoidolliset työt kannattaa tehdä. Kysy apua metsanhoitoyhdistykseltä omalla paikkakunnalla.
Ei ole pakko tehdä juuri mitään. Mikään laki Suomessa ei pakota sinua tekemään metsässäsi jotain. Jos jotain haluat tai pitää tehdä niin metsänhoitoyhdistyksellä voit teettää. Rahantarpeeseen pyydät metsäyhtiöiltä hakkuutarjouksia.
Oma kokemus on että ns. asiantuntijat pyrkivät neuvomaan toimenpiteitä jotka maksavat mutta eivät ole mitenkään tarpeellisia vaan paremminkin suosituksia. Kannattaa siis itse miettiä kiinnostaako tehdä vai ei.Kymmenisen vuotta olen metsää omistanut.
Onnittelut. 60 hehtaaria on ihan hyvä palsta. Metsänhoitoyhdistys neuvoo ja auttaa hoito ynnä muissa asioissa.
Me hoidatetaan metsänhoitoyhdistyksen kautta. Jos mitään et halua tehdä tai teettää, ei ole mitään kulujakaan. Kannattaa nyt vaan mietiskellä ja tutustua asiaan.
Jos kazvatat metsää asiantungijoiden mukaan et itse nauti siitä tai sen tuotosta. Ne osaa lypsää sinulta rahat pois ja vielä omasta metsästä.
Ensi alkuun jos on varaa älä tee yhtään mitään vaan selvitä itsellesi metsä asiat.
Perintövero nyt tulee ja se perustuu metsäarvioon. Metsätalousinsinööri tai aluemetsänhoitaja tekevät sen korvausta vastaan. Vanha voi olla virheellinen jos metsästä on myyty puuta pois. Maksat perintöveroa turhaan silloin. Yksityistiekunnalle tulee ilmoittaa itse uusi omistaja metsälle. Samoin metsästysseuralle ja päätät silloin itse saavatko he jatkaa metsästystä maallasi.
Sekametsä kestää ja torjuu metsätuhoja parhaiten.
Jep ,kilauta paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen, siis sinne ,missä metsäsi on. Onhan se maata ns kynnen alla . Voi olla kauan sitten hakattu tai viime aikoina putipuhtaaksi.
Jos siellä puuta on 1800-3000 kuutioa, niin ihan ok.
Äidilläni oli isovanhempieni peruina noin 50 hehtaaria metsää. Se on Keski-Suomessa, enkä minä halua viettää kesälomiani metsätöissä, vaikka äitini miten houkutteli vuosikymmenet. Lopulta äiti tuli järkiinsä ja liitti sen paikalliseen yhteismetsään.
Nyt ei tarvitse kuin mainita asia veroilmoituksessa ja odotella tuottoja pankkitilille.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli isovanhempieni peruina noin 50 hehtaaria metsää. Se on Keski-Suomessa, enkä minä halua viettää kesälomiani metsätöissä, vaikka äitini miten houkutteli vuosikymmenet. Lopulta äiti tuli järkiinsä ja liitti sen paikalliseen yhteismetsään.
Nyt ei tarvitse kuin mainita asia veroilmoituksessa ja odotella tuottoja pankkitilille.
Yhteismetsissä tiivistyy pohjaton ahneus. Kun mitään henkilökohtaista suhdetta metsään ei ole, siitä nyhdetään kaikki mahdollinen irti. Yhteismetsät ovat kuolleimpia metsiä mitä tästä maasta löytyy.
Ne on ihan paikkansapitäviä tietoja jos haluat hoitaa metsääsi perinteisen talousmetsäideologian mukaisesti. Siinä ideologiassa tosin on se vika, että se perustuu 1900-luvun jälkipuolen tilanteeelle, jossa oli edullista tuottaa nopeasti kasvavaa sellupuuta. Nykyään ei ehkä enää ole, koska paperiteollisuus on vähäisempää ja muualla ka koska ilmastonmuutos on jo tehnyt kuusenkasvatuksesta aika mahdotonta (juurilaho, kirjanpainajat, liian märät talvet).
jos taas haluat jotain muuta metsänhoitotapaa, joudut suunnittelemaan toimenpiteesi jonkun muun tahon kanssa
Ei sille ole pakko tehdä mitään. Mutta jos siinä on hoitosuunnitelma ja töitä pystyy tekemään itse. Ne vaikuttaa veroihin. Saa vähennystä yms.
Tutki rauhassa ja kysele. Hoitosuunnitelmassahan on suunnitellut hakkuuaikataulut yms.
Itse muistan miten oma sukulaiseni kiroili joka kerta tietyn kankaan hakkuita. Sen puusto oli todella huonoa ja rahaa siitä ei paljoa tullut. Muut metsämaat tuotti.
Joten ei se pelkkä ala mitään kerro. Tutki rauhassa kaikki mitä saat tietää.
Ota yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen. Minä tein heidän kanssaan sopimuksen metsätöistä. He etsivät mulle työntekijät taimikoiden harvennukseen sekä kilpailuttavat ostajat puunmyyntiin.
Sinun pitää rekisteröityä alv-verolliseksi, jos metsätulosi ovat yli 20000 euroa vuodessa. Tuo onnistuu Omaverosivustolla.
Nuo arviot on varmaan tehty ilmakuvista. Voit kysyä tarkemmat arviot metsänhoitoyhdistykseltä. Ehkä parempi kuitenkin pyytää metsänhoitosuunnitelma tulevaisuutta varten.
Älä tee metsällesi mitään vaan anna se matojen ja torakoiden ruoaksi!
t. vihvassu
Myös suojelu Metso-metsiensuojeluohjelmassa oli yhdelle sukulaiselle hyvä vaihtoehto. Sai ihan hyvän korvauksen tuosta. Se taisi olla vielä veroton. www.metsonpolku.fi . Tuolta ainakin tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kazvatat metsää asiantungijoiden mukaan et itse nauti siitä tai sen tuotosta. Ne osaa lypsää sinulta rahat pois ja vielä omasta metsästä.
Ensi alkuun jos on varaa älä tee yhtään mitään vaan selvitä itsellesi metsä asiat.
Perintövero nyt tulee ja se perustuu metsäarvioon. Metsätalousinsinööri tai aluemetsänhoitaja tekevät sen korvausta vastaan. Vanha voi olla virheellinen jos metsästä on myyty puuta pois. Maksat perintöveroa turhaan silloin. Yksityistiekunnalle tulee ilmoittaa itse uusi omistaja metsälle. Samoin metsästysseuralle ja päätät silloin itse saavatko he jatkaa metsästystä maallasi.
Sekametsä kestää ja torjuu metsätuhoja parhaiten.
Metsätalousinsinööri on ammattinimike ja aluemetsänhoitaja istuu kirjoituspöydän takana Metsähallituksessa, hän ei lähde yksityismetsiin. Et taida olla metsänomistaja itse?
Yksityistiekuntaa ei välttämättä ole, ei kaikkien metsälöt ole metsäteiden varrella eikä metsästysseuralle tarvitse ilmoittaa omistajanvaihdosta, heidän tulee itse tietää, kenen metsässä ovat.
Metsänhoitoyhdistys neuvoo ihan maksutta eikä edellytä yhtään mitään metsänhoitotoimia!
Vierailija kirjoitti:
Ei sille ole pakko tehdä mitään. Mutta jos siinä on hoitosuunnitelma ja töitä pystyy tekemään itse. Ne vaikuttaa veroihin. Saa vähennystä yms.
Tutki rauhassa ja kysele. Hoitosuunnitelmassahan on suunnitellut hakkuuaikataulut yms.
Itse muistan miten oma sukulaiseni kiroili joka kerta tietyn kankaan hakkuita. Sen puusto oli todella huonoa ja rahaa siitä ei paljoa tullut. Muut metsämaat tuotti.
Joten ei se pelkkä ala mitään kerro. Tutki rauhassa kaikki mitä saat tietää.
Ei sitä yhtä kangasta olisi edes kannattanut hakata, olisi vaan pitänyt sellaisenaan. Ei nimittäin ole olemassa mitään hakkuupakkoa vaan metsänomistaja saa antaa metsänsä kuusettua ja viimein lahota ihan vapaasti. Sitä sanotaan luonnonsuojeluksi.
Metsänhoitoyhdistys hoitaa mun asioita. Olen allekirjoittanut sopimukset ja maksan siitä heille.
Kuten edellä sanottu, yksi vaihtoehto on laittaa metsät suojeluun. Ymmärtääkseni voit saada siitä korvauksen metsän tämän hetkisestä arvosta. Mutta se on sitten kertaluontoinen toimitus.
Yleensä on ainakin suuntaa antavia. Sinä metsänomistajana päätät, mitä teet vai teetkö mitään.
Saat pitää oman metsäsi täysin koskemattomana hamaan ikuisuuteen, mutta puun myynti rahapulan poistamiseksi voi joskus tulla ajankohtaiseksi. Silloin paikallisen metsänhoitoyhdistyksen ammattilaisilta saa apua ja neuvoja. Ennen sitä voi olla hyvä tehdä jotain hoitotoimenpiteitä.