Miksi suomalaiset luulevat olevansa tervetulleita asumaan mihin maahan tahansa, mutta tänne ei saisi tulla kukaan?
Ihan samoja halveksittuja siirtolaisia suomalaisetkin ovat muissa maissa.
Kommentit (99)
Hä, tuleehan tänne vaikka ketä. Onko estelty muita kuin venäjän valepakolaisia.
Erikoinen karsinta tällä palstalla, mitä julkaistaan ja mitä ei!
Hei AP ja muutkin kommentoijat! Täällä m_mu-suomalainen, tai expat, tai ulkosuomalainen, miksi nyt haluattekaan kutsua (itse käytän suosiolla m_ _ hanm _ _ ttaja-sanaa, koska sehän mä olenkin).
Olen asunut vuosia toisessa maassa. Täällä on mulla työ, koti, ja ystävät. Veroni maksan tänne ja mielelläni maksankin, ja puhun tietenkin myös kieltä. (Tosi moni paikallinen puhuu automaattisesti minulle englantia koska näytän niin selvästi ulkkikselta, mut mitäpä tuosta, kommunikointi sujuu kielellä kuin kielellä).
Nykyinen asuinmaani on Euroopassa, mutta on kulttuurinsa puolesta monin paikoin tosi erilainen kuin Suomi. Jutun juju on siinä, että tiedostan tämän faktan, enkä rupea änkyröimään kun asiat & ihmiset toimivatkin eri tavalla kuin koto-Suomessa. En myöskään ole minkään sortin uskovainen, joten en ole raahannut mukanani mitään regressiivistä ja n _ _isvihamielistä uskontoa, jota vaadin kunnioitettavan kaikissa tilanteissa.
Jos tämän maan meininki ei minua jossain vaiheessa enää miellyttäisi, niin palaisin varmaan takaisin Suomeen. Ei nimittäin ole mun asiani ruveta m_ _ hanm _ _ttajana vaatimaan, että en suvaitse, en hyväksy, muuttakaa kaikki vastaamaan MINUN arvomaailmaani. Vastuu on tuollaisessa tilanteessa 100% minulla. Itse tänne päätin tulla, kaikki eroavaisuudet ja riskit tiedostaen, joten mun kontolla on sitten lähteäkin jos menee naama näkkärille.
Tiedän tosi monia m_ m _ uja (ympäri maailman) joilla on itsellään aika tiukka käsitys siitä, miten m_ _ hanm _ _ton tulisi toimia. Ja se on juurikin tämä yllä kuvailemani tilanne. Yksikään järkevä ja yhteiskunnan hyvinvoinnista kiinnostunut m _ _ u ei halua sellaisia m_ _ hanm_ _ttajia, jotka eivät ole hyödyksi maalle tai eivät suostu/halua/pysty elämään uuden asuinmaansa arvojen ja normien mukaisesti. Ei tämä ole vaikeaa, eikä mun mielestä myöskään yhtään yllättävää, että usein juuri kotoutuneet m _ m _ t itse ovat kaikista tiukkiksimpia näissä. Kivaa perjantaita Suomeen! :)
PS. Sori jos tämä tulee tuplana, eka kommentti jäi moderoinnin haaviin.
Äläpä taas valehtele. Ei ole kielletty tulemasta, kun opettelee kielen ja on koulutettu sekä valmis töihin.
Mutta Kela-tuilla oleskelemaan ei tarvitse tulla. Sodan jaloista pakoon tulevat ovat eri asia, heidät pitää ottaa vastaan ( Ukraina).
Oletko valmis elättämään kaikki tänne mielellään polkupyörillään tulevat raavaat miehet, jotka ovat jättäneet perheensä pärjäämään itsekseen?
Harvemmin suomalaisrt lähtevät kolonisoimaan muita maita lol. Suomalainen ei vaadi muiden maissa YHTÄÄN MITÄÄN. Suomalaisilla on sen verran korkea älykkyysosamäärä että tietävät ettei mikään tule niille ilmatteeksi muiden maissa, omaa etnisyyttään on turha käyttää hyväksi avustusten kerjuussa ja että työllä on itsensä elätettävä. Suomalaiset eivät myöskään vaadi että muiden maissa kieli vaihdetaan suomeksi.
Pitääkö antaa lisää esimerkkejä vai ymmärsikö yksikertainen napero nyt? Onko pikkuisella vähän rässitinen asenne suomalaisiin, kenties?
Ero tulee siinä että suomalaiset lähtee tekemään töitä ja suomeen tullaan elämään veronmaksajien maksamilla sosiaalituilla mutta töitä ei haluta tehdä. Eihän esimerkiksi somalit ole vielä edes kolmannessa sukupolvessa viitsinyt opetella suomea kun se tarkoittaisi että ei voisi vedota kielitaidottomuuteen ettei tarvi töitä tehdä
Vierailija kirjoitti:
Emme mene muihin maihin elätettäviksi, emme vaadi uskontoamme kouluihin, emme vaadi heidän omaa uskontoa poistettavaksi kouluista etc. Emme käytä väkivaltaa heidän naisiinsa, emme huijaa paikallista sossua, emme rymistele kerrostalossa tai uimahalleissa vastoin sääntöjä.
Yksinkertaisesti noudatamme kunkin maan sääntöjä emmekä tuputa omia sääntöjämme tai kulttuuriamme muille.
Olemme sivistyneitä.
Juuri näin, emme käyttäydy muissa maissa kuin nekrukuninkaat jotka luulevat omistavansa maan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme mene muihin maihin elätettäviksi, emme vaadi uskontoamme kouluihin, emme vaadi heidän omaa uskontoa poistettavaksi kouluista etc. Emme käytä väkivaltaa heidän naisiinsa, emme huijaa paikallista sossua, emme rymistele kerrostalossa tai uimahalleissa vastoin sääntöjä.
Yksinkertaisesti noudatamme kunkin maan sääntöjä emmekä tuputa omia sääntöjämme tai kulttuuriamme muille.
Olemme sivistyneitä.
Juuri näin, emme käyttäydy muissa maissa kuin nekrukuninkaat jotka luulevat omistavansa maan
Näin on, lyön leiman hyväksytty.
Suomalainen opettelee kielen ja hankkii töitä ennen muuttoa, siksi
Suomalaiset maksaa itse ruokansa ja asumisen . Eikä varastele !!! Suomalainen ei varasta toisten kasseja tai takkeja tai rahoja. Tässä on suuri ero miten käyttäytyy !!!!
Ei tuu mieleen yhtään suomalaista joka olisi Turkissa sosiaalivirastossa huijaamassa rahaa sieltä . Mahtaako turkin miehet maksaa edes elatusmaksuja. Ei muistu mieleen että suomalainen olisi varastellut Turkissa kaupoista tai myynyt huumeita saati raiskannut ketään. Suomalainen ei myöskään maksata laskujaan muilla.
Kysyppä ruskilta paljonko suomalaiset ovat siellä rakentaneet edistystä,naapuri esitti aikoinaan hyvän tilinauhan kun oli ruskimassa rakennustöissä.Nykyään vaan pitäisi nekin sitten tuhota vai mitenkä se menee.
Siis joku historiallinen tarina näytelmä lähi idästä on 2000 vuotta vanha !!! Ja koska ne tapahtumat tapahtui siellä eikä Suomessa niin näytelmässä toki on lähi idän värisiä mitä siellä sen ajan kuningas Herodes oli. Siitähän näytelmässä on kysymys mitä siellä tapahtui eikä Suomessa. Täällä pohjoisessa on valkoisia lumen jäätikön keskellä. Ja muuten täällä oli paljon enemmän lunta ennen ja kylmempää .
Onko nyt päässyt miehiä päiväkoteihin hoitamaan lapsia kuulkaa.
Kenelläkään ihmisellä maailmassa ei ole oikeutta mennä maahan jonka kansalainen hän ei ole. Jokainen suvereeni valtio päättää omasta ulkomaalaispolitiikastaan. Valtiot vaativat ulkomaalaisilta esim. työlupaa, työviisumia, tiettyä määrää rahaa. Siis ne valtiot jotka toimivat järkevästi.
Suomalaiset eivät tule laittomasti maahan toisin kuin eräät ryhmät.
Tännehän on tunkenut jo porukkaa monesta maan kolkasta.