MAALISTEN keskiviikko!
Huomenta, aloitanpa pinon!
Täällä kärvistellään odottavaisella mielin poltteluiden ja kouristeluiden kanssa =). Tartti tulla heti kirjoittamaan, kun tuntuu, että nyt saattaa jotain jo tapahtuakin, kipristelee sen verran tumakasti jo. Vähän jännittää, jos nämä nyt lopahtavat, mutta minkäs teet.
Eli jos tästä päästään sairaalaan lähtemään, niin ollaan sitten Tapin kanssa samassa paikassa =)!
Mutta nyt sohvalle keräämään rohkeutta ja voimia, oon kovin luottavaisin mielin, toivottavasti tämä edistää kunnolla, eilen soitin jo aamuyöstä synnärille, mutta jomottelut eivät muuttuneet kunnollisiksi, vaikka säännöllisiä olivatkin ja niin se vaan meni eilinen kuulostellessa vaan. Anopin soitin kuitenkin eilen jo esikoista vahtimaan, kun oli niin epävarma olo, jos se äkkiä vaikka muuttuisi miten rajuksi. Illalla haettiin poitsu sitten kotia ja saatiin lupa soittaa vaikka keskellä yötä, jos tarve vaatii.
Noh, jatkan kuulostelua, voint!eja kaikille!
Kommentit (61)
Niin-en koe että työmäärä 5->6. lapseen mitenkään lisääntyisi.isommat kasvaa isommiksi,eihän tässä onneksi kuutta vauvaa olla samaan aikaan hoitamassa=)
Meidän lapset on nyt iältään
tyttö 10v
tyttö 9v
tyttö 7v
poika 5v
poika 2,5v
Teille tuleekin vähän pienempi ikäero.Omasta kokemukseta se on ihanteellinen ikäero juuri mustasukkaisuuden kannalta.Meillä ekojen kolmen välit on 1vrunsas 2kk ja 1v8kk ja minkään näköistä m.sukkaisuutta ei ollut.Mulla vaan hyvia muistoja niistä ajoista.Olisin nyt toivonut pienempää ikäeroa mutta miehen lämmittely vei hetkisen pidempää kuin ennen=)
Monesko tämä maalislapsi sinulle olikaan,viides?
Kyllä sinulla jo niin hyvä kokemus on että turhia huolehdit=)Omalla painollaan varmasti lähtee vauva aika käyntii ja siitä tuleekin ihanaa aikaa,taas!!
Itse haaveilen vielä yhdestä(ainakin)tämän jälkeen,sillä on ne niin ihania.
Isommilla isommat murheet ja pienillä pienemmät,mutta yhtä kaikki,lapset ovat ihastuttavia!!!Minkä ikäisiä sitten ovatkin!
L
Parasta raskaudessa on ylipäätään raskaus,se että vauva tulee taloon.Vielä kuudennellakin kerralla hämmästelen sitä ihmettä joka kasvaa äitinsä vatsassa ihka oikeaksi vauvaksi.
Pahinta on/oli alkuraskauden epävarmuus meneekö kaikki hyvin ja lopun kivut säryt ja kolotukset.Kun ei ihan ole oma itsensä.
Pakko mennä,L
Voi LEANNA, paljon jaksuja ja paranemisia sinne teille! Ja tuosta valkkarista, kiva kun kerroit. Ihan mielenkiinnosta. Kun neuvolassa mulla kysytty tosiaan viimeset 6 viikkoa, että onko väri muuttunut ja mä kun en mitään eroa oo huomannut ja ihmettelin mihin sen sitten pitäis muuttua.. Muista mainita neuvolassa niin saan mäkin tietää sitten. ;)
MÖHKIS; Juu, mä olen menossa. :) Koko ajan. Ootan vaan, että saa Tappi-kuulumisia eka. Suppareita keräilen ja kipuja. Popsin panadolia, että en liian aikasin lähtis. ;)
TAPPERT-kuulumisia ois kiva tosiaan saada. Voi, jos ois jo jotain tapahtunut. Inhottavaa. Hyvin tiedetään miten paljon rouva halusi pikaista ulostuloa, joten on varmaan aivan katki ja raivona ja peloissaan, kun päivät vaan kuluu. :(
JOUHI; Niin, mä koitan tänään taas uudelleen. Vaikkakin kello on taas jo aika paljon. Huomisen vois alottaa reippaalla aamukävelyllä taikka sitten lähteä shoppaamaan.
Nyt on niinkö ¿jokainen päivä on uusi päivä¿ -lausahdus saanut ihan uuden merkityksen. ;)
Toivottavasti ne sun supparit ois availlu paikkoja, mut ei niin et liian hätänen reissu tulis.
RIMMA; Juuh, toivottele vain. =D Kyllä mä otan ne mieluusti vastaan. Enkä välttis kaikkia niitä tarvitsekaan niin lähetän ne sitten takasin.
Z; Kiva kuulla, että vointi on hyvä, vaikka vähän lihakset koville joutuikin. :)
Ai te paatte itsenne oikein kauniiks sinne laitokselle. =) Vitsi.. Ihanaa ois, mut eihän tässä taas oo varaa tollasiin. Minä kaikki mein ylimääräset pennoset syöttäny velkoihin, kun on työ miehen työpaikka vaarassa lopettaa kokonaan. Pitää saada tulevia laskuja niin vähälle kuin mahdollista kert ei osaa yhtään arvata millaset tulot meidän perheessä sitten on. Ja kun kotihoidontuellekin jään niin putoaa mun tulot yli puolella jo siinä. Mut kyllä mä jotain kivaa lupaan itselleni järjestää sitten vähän myöhemmin.
Ai, se napamitta. Nyt pitää hakea mittanauha, hetki.. Äh, enhän mä meinaa mahtua mein vaatehuoneeseen enää tän irtopalloni kanssa! Jahas.. Ja kenenkäs idea se sitten olikaan? Tunnustaa heti.. Leanna?? Jumankekka.. Mitta näytti 105 senttiä!! Huhhuh. =D
GALLUP; Paras asia tässä raskaudessa on ehdottomasti se, että mun luonne on ollut ihan ylirauhallinen verrattuna siihen normaaliin äkkipikaiseen ja hienoisesti nipottavaan. Oon ollut siis todella rento. Pahin asia on varmasti se pelko, joka aika ajoin nostaa päätään alkion ja sikiön takia. Alussa pelkää keskenmenoa todella paljon ja lopussa taas muita samankaltaisia asioita. Onneksi on siinä välissä se hyvä 4-5 kk. ;)
Paljon suppareita myös teille muille. Minä valmistaudun hakemaan tytön pois eskarista. Tuli nukuttua pari tuntia ja lounaskin on jo syöty. Mies nukkuu edelleenkin, saa nähdä aikooko ensi yönkin valvoa..
Papu
Leannalta oli mennyt mun viesti ohi, kun kerrankin olen malttanut olla terrorisoimatta :).
Rimma: Voihan olla, että sulla lähtee synnytyskäyntiin ilman ennakko merkkejä, eikös se ole kivempi niin? Ei tää hauskaa ole kun koskee ja supistelee, mutta mitään ei taphdu..
G: Parasta raskaudessa on ollut raskaus, se että pieni ihme kasvaa sisälläni ja liikkuu. Pahinta oli alun pahoinvointi, sitten nää jatkuvat supisyelu ja loppuajan kivut.
Poika tuossa nukkua tuhisee ja tyttö jumppaa massussa :). Pitäis lähtee tekemään hommat loppuun ja kun poika herää, syödään välipala ja lähdetään nauttimaan keväästä. Saa nähdä miten kipeen mahan saan, kun nyt jo koskee..
Mitähän Tapille kuuluu? Toivottavasti jo kovasti puksua hoivaa!!
Ketäs kaikkia täältä puuttu kun on niin hiljaista?
möhkis taas..
+oon menossa hyvän ystävän kanssa kahville
+aurinko paistaa
+ei närästä eikä satu (ainakaan vielä)
Meidän tirppa taitaakin olla oikeesti loppukuun putkahtaja, vaikka lääkäri ja terkka muuta veikkaili. Nyt on 38+2 kasassa ja esikoinen syntyi just näillä lukemilla. Ei supistele, paitsi seksin jälkeen tai jos on kamala pissahätä.
Tänäaamuna oli kyllä vähän vaikeuksia ahtaa ruisleipää naamariin ja teki huonoa. Menin siitä sitten pötkölleni ja vedin tirsat, nyt olo on taas loistava.
Lueskelin, että jollain on mennyt ruokahalu ennen synnytystä, ollut pahoinvointia tai maha kuralla. Ekavekara tuli kyllä ihan puuntakaa, heräsin vaan säännöllisiin supistuksiin.
Ens viikonloppuna olis tulossa vieraita, kun on ekavekaran 4-vuotiset. Toivottavasti ei jouduta perumaan, vois tulla isoveikalle suru puseroon... Tai sitten pitää pyytää äidiltä että juhlivat niillä ilman meikäläistä.
... nyt on jääkaappi siivottu, samoin kaikki keittiön avohyllyt, hella, tasot, kaappien ovet ja vetimet, ja pöydällä olevat astiat tiskattu. Meinasin muuten jäädä jumiin hellan ja liesituulettimen väliin (en ollenkaan oudompia paikkoja valitse...). Meillä kun hella on nurkassa, joten siellä takana on vielä kolmion muotoinen tasotila. No, tietenkin myös se piti siivota, ja änkesin sitten itseni siihen hellan ylle roikkumaan, ja jumiinhan siihen meinasi jäädä. Olis se ollut näky, kun tuossa tuntien kuluttua mies olisi tullut töistä kotiin, ja vaimo jumittaa maha keittolevyjen päällä... No, homma on jokatapauksessa tehty, ja vielä olisi virtaa vaikka muille jakaa! Mikä on sinänsä omituista,koska viime viikot on ollut lievästi sanottuna vetämätön fiilis. Ehkä tämä aurinko ja kevään tulo tekee sen.
Mieli tekisi lähteä kaupungille kävelemään ja kauppoja kiertelemään. Mutta enpä taida kehdata onnikkaan hypätä (en muuten edes ennättäisi tuohon päivävuoroon enää), ja ehkä miun paineille ei rehkiminen muutenkaan tee kamalan hyvää. Josko siis lähden vain tuonne mäntymetsän huminaan hissukseen kävelemään ja katsomaan, kun koirat riehuu.
Vauvauutisia tekisi myös mieli kuulla: alkakaa nyt siis mennä jo sinne laitokselle! :) Itse olen tullut siihen tulokseen, että synnytän ensi jouluna, joten vielä ei siis ole hätää. Mutta teillä kyllä kieltämättä kuulostaa hommat aika lupaavilta, joten hophop nyt!
Mutta nyt tuonne mäntyjen sekaan! Raisa
Leanna: Meillä tuntuu olevan samanlaiset huolet :). Meillä esikoinen 2v3kk ja kovasti huolettaa tuo mustasukkaisuus, mutta toivotaan, että jotenkin selvitään. Minäkin olisin halunnut pienemmän ikäeron, mutta raskaaksi tulo kesti yli vuoden.
Raisa: Älähän nyt noin hurjasti siivoa, että jäät jonnekkin jumiin, saattanee aika käydä pitkäksi, kun joutuu yhdessä kohdin miestä odottamaan :).
Taisin muuten vetää pohjat mahanympäryksellä :) ja pituuttahan mulla oli huimat 154cm, eli kohta yhtä pitkä kuin leveekin ;), oikea söpöliini...
Mutta nyt pihalle!!
Nyt oon ihan pihalla... mitä ihmeen murusia sinne kohdunsuulle laitetaan? Eikö tabletit yleensä oteta suun kautta? Oon tainnut nukkua valmennuksessa... :-/
Aamupäivä meni äitin kans kaupungilla, ostettiin pussilakana vauvan peittoa varten ja sitten ostin täydennystä sairaalakassin eväisiin, mulla on kauhee pelko että joudun näkeen nälkää siellä synnytyksessä! Aina ruoka mielessä. Eiköhän noilla patukoilla ja mehuilla jo luulis pärjäävän.
Ihana ilma mutta en taida ainakaan ihan heti jaksaa lähtee kävelylle, sen verran otti taas selkään tuo kaupungilla notkuminen.
Supistuksia niitä toivoville, mulla ei vielä ole mikään hoppu synnyttään, varsinkin kun mies lähtee huomenna työreissuun ja tulee perjantaina takas... on sellaisen 2-3 tunnin ajomatkan päässä joten suht nopeasti sitten pääsee paikalle JOS nyt kävis niin että just to-pe yönä alkais tapahtuun!
Ärsyttävää että tota noro-virusta pitää nyt just olla liikkeellä, kamalaa jos sen sairaalasta sais tai sitä ennen, mulla oli joulukuussa joku vatsatauti ja oli ihan hirveetä. Kuulemma on monta kantaa liikkeellä ja muuttuu nopeasti, joten vaikka on jo sairastanut niin voi saada uudestaan, pöh.
Despelote, rv 39+3
Tai ainakin " nyt lähden laitokselle supistuksineni" -uutisia?
Poitsu ei sitten nukkunutkaan. Ukki ja isi tuli vielä sopivasti, joten viimeisetkin unet karisi pojan silmistä. Tuolla ne nyt yrittävät syödä päivän ekaa lämmintä ateriaa. Jospa se uni sitten maistuisi, kun maha on täynnä ja ukkikin lähti jo kotiin.
Joo, tosiaan. Kivempi se oliskin niin, että synnytys alkais sitten kerralla ja menis myös loppuun asti, eikä loppuis kuin seinään.
Jahas. Kai se on taas mentävä muualle täältä roikkumasta. Jospa tekis vaikka kotitöitä. Pesis vaikka se maton jolle poika oksensi nyt kun isi on kotona poikaa vahtimassa. Tai sit meen päiväunille, jos poikakin menee.
Ai niin gallup:
G: Parasta tässä raskaudessa on ne helpot osuudet, jotka oli esikoista odottaessa hankalia. Nyt on ollu paljon helpompaa kiinnikekipujen, pahoinvoinnin ym osalta. Toisaalta taas alaselkä on ihan sökönä ollu välillä ja se onkin tässä raskaudessa ollu ärsyttävää. Ei pääse liikkumaan lähellekään samaan tyyliin kuin poikaa odottaessa. Silloinhan mä tein joka ikinen aamu joitakin viikonloppu- ja synnytysaamua lukuunottamatta 1-1,5h lenkin koiran kanssa (paukkupakkasilla hieman lyhyempiä lenkkejä), eikä tuntunu missään.
Pahin hetki tässä raskaudessa on toistaiseksi ollut pelko ja epävarmuus rakenneultran jälkeen. Lääkäri kun ei saanut sydämen neljää lokeroa näkymään. Hetihän sitä ajatteli pahinta. Meni siinä muutama yö miettiessä, valvoessa ja itkiessä ennen kuin päästiin 4D-ultraan jossa kaikki oli hyvin.
rimma
Plussat:
*Ulkona on aivan ihana ilma
*Sain nukuttua pienet päikkärit
*Ollut muutama kipakka supistus tänään
Ei siis täälläkkään synnytys käynnissä,vaikka nyt olisi hyvä päivä syntyä tai vaikkapa huomenna.
G:Parasta tässä raskaudessa on ihan ylipäätään se,että on raskaana ja taloon tulee taas vauva.Inhottavinta raskaudessa on ollut loppuajan tukaluus ja kömpelyys.
tityli 39+4,edelleen
Hommat hoidettu,ruoat tehty ja kaupassa käyty.
Mies lähti peliinsä ja minun pitäis kohta viedä poika 5v muskariin.Ihan ilma kävellä.
Vauva möyryy niin että ilkeetä tekee.Rusahtelee ja napsuu masussa kun oikeen melskaa.Minkäköhän kokoinen jötiskä sieltä on tulossa???Mä niin toivon ettei paljoo sitä 3,8kg ylitä....
Huoh!
Kirjoittakaa nyt hyvät ihmiset jotain piristävää!!!!
Jospa jo Tappertin ystävä toisi kuulumisia,vauvan tuoksuisia sellaisia!!!!
Tosta esittely listasta.Minne on kaikki esittelyt noin K kirjaimesta alkaen kadonneet?????
Ei oo omaa,ei Möhkiksen eikä monen muunkaan esittelyä enää listassa...
L
Kyllä mulla näyttää esittelylistassa olevan kaikki nimet + esittelyt, tällä nettiselaimella tosin näyttää värit päin peetä, mutta toisella selaimella nekin oikein...
jännä juttu kun mulla ei näy esittelyt kun k kirjaimeen asti,ei ymmärrä!
eikö tapista vieläkään mitään?
huhtikuisetkin jo alkaneet jakautua!
tuli kamala himo johonkin tuliseen ja nyt näpit rasvassa vedän taco sipsejä ja tulista salsaa...aah!
leanna
Kyllä mulla tuo esittelylista on ihan ok. Tosiaan huomannut sen, että kaikki jutut ei toimi tällä selaimella ja sit vaihdettava joskus toiseen, mut niihinkin alkaa jo tottua ja muistaa mikä toimii milläkin.
Neuvolassa käyty, kaikki hyvin. Antoi ajan viikon päähän, mutta sanoi mieluusti tulevansa kotikäynnille katsomaan vauvaa. Vähänkö alko jännittää, kun mietin oisko meillä tosiaan jo viikon päästä vauva kotona. Ihanaa! :) Päätä yritti kokeilla, muttei sitä löytynyt. On niin syvällä noiden persluiden uumenissa tulovalmiuksissa, että helpommin ois alakautta löytynyt.
Limatulpasta: Nyt mä vähän jo tiijän mikä se on. Tuli sellasta kellertävänvihreää jojoa papruun, kun neuvolassa pyyhin. Ihmettelin mikä nyt on, kun niin liukasta on ja koko ajan tuntuu, että tarvii lisää paperia, kun vielä jotain jäi. Heh, jänskää. Tulis nyt sitten loputkin pois sieltä kuleksimasta. =)
Kyllä nyt on hiljasta vauvauutisten suunnalla. Taitaa olla niin, että ne loput vakkaripalstailijat on saaneet jo vaavinsa niin ei niilläkään oo aikaa täällä kykkiä meidän muiden seurana. Onneks sentään muistavat usein piristää meitä ihanilla vauvantuoksuisilla kuulumisillaan. :)
Toivottavasti sillä Tapilla on kaikki hyvin. Niitä uutisia tässä kait ootetaan kuin kuuta nousevaa ja konekin pitää olla päällä aamusta iltaan, että voi käydä vähän väliä tarkistamassa joko on tullut tietoa.
Nyt ruokailemaan, moi.
Papu
Leanna: selain on se ohjelma, jolla näitä www-sivuja " selaat" . Esim minä käytän yleensä Firefox-ohjelmaa mutta joskus myös Explorer-ohjelmaa...
Mutta kukaan ei ole vastannut mun kyssäriin: Mitä ihmeen murusia sinne kohdunsuulle laitetaan kun käynnistetään??
Despelote
Kun vauvaa käynnistetään on yleinen käytäntö, että kohdunsuulle laitetaan neljäsosa sytotec- tabletista neljän tunnin välein.Siksi vain niin vähäinen määrä, koska suurempi määrä voi käynnistää liian rajun synnytyksen.Näin mulle kerrottiin, kun tätä vimosta alettiin käynnisteleen.Vertailukohteeksi vain (vaikka ikävä juttu onkin) että kun mulla ollut keskenmenoja ja yksi on hoidettu sitten lääkkeillä, silloin kohdunsuulle laitettiin kaksi kokonaista tabua neljän tunnin välein.Harvoin enää käynnistetän tipalla, yleensä vain sitten kun säänn. supistukset ovat alkaneet ja kenties vedetkin menneet, laitetaan tippa, jotta synnytys ei pysähtyisi. So, jos asiavirheitä, viisaammat korjailkoon.
Oon aivan koukussa näihin sivuihin vaikka oma nyytti jo pitkään ollut kainalossa.Vauvautuneet, käykää kertomassa synnytyksestänne, tahtoo lukea muidenkin juttuja.
Mutta nyt taas paskanluontihommiin, nimittäin toiseksi nuorimmaiselta.
uupu kera kolmiviikkoisen
Niistä käynnistys pillereistä ei mulla oo kokemusta mutta mun 2 vikaa käynnistettiin toinen puhkomalla kalvot ja toinen suoraan tipalla.Mutta mulla ollukkin hyvin " kypsä" tilanne kun käynnistys aloitettu.Ymmärtääkseni niillä murusilla käynnistellään" raakaa" tilannetta.Ja tipalla sitten lisäksi jos supistukset ei ota voimistuakseen.
Epäkypsää tilannetta ei voi aloittaa kalvoja puhkomalla.
Ystävällä meni aikanaan 3 vrk niillä murusilla käynnistelyyn.Kun sitten käynnistyi olikin kova meno.
Oli erittäin epäkypsä tilanne kun aloittivat rv 37 raskausdiabet.takia.
Lisää luettavaa kiitos=)
Vauva uutisia tai ihan mitä vaan!
Onneksi illalla tulee Greyn anatomia,koukussa oon ja pahasti=)
Päivällä kohdunsuu oli auki sormelle joten saas nähdä kauan Tappi joutuu vielä synnärillä kärvistelemään ennen kuin nyytti on sylissä :( :( Terveiset välitetty!!
-Tappertin ystävä-
sitä mein Tappia.. :( Siellä varmaan kyllä ei oo kovinkaan hehkeät tunnelmat. Raasu.. Mut onneks kuitenkin edistystä tapahtuu, joten se on hyvä puoli. Ja eihän sit Puksua onneks sinne masuun jätetä. :)
Ja L;
En se minäkään mikään tietokonenero ole, joten en osaa auttaa. Mulla tossa ruudulla vaan on noita kuvakkeita eli ohjelmia ja mies siihen joskus laittanut Mozilla Firefoxin ja sit Internet Explorer. Kait ne jostain pitää ladata koneelle.. Höh. Miksei meitä naisiakin oo luotu sellasiks " osaa kaikki " miestenhommatkin" " -versioiks..?
Me ollaan kyl ihan kreisejä! Nyt on kamala himo grillata makkaraa ja tytär tuossa touhottaa, että jokojoko, kun hän haluaa grillata. =D Käydään nyt eka saunassa ja sit partsille kokkaamaan. Jänskää puuhaa noin niinkö talvikuteissa. Mut eihän kunnon grillimakkaraa voita mikään!? (vaikkakin kunnon makkara on grillattu avotulella..)
Ei muuten oo vieläkään suppareista tietoakaan. Jänskää. Luultavasti eilinen oli pieni varoitus ja joku päivä se sitten ottaa ja lähtee kerrasta käyntiin ja lujaa. Ei sit voi väittää etteikö ois varoitettu. ;)
Neuvolantäti antoi painoarvioksi 3300g, joten aikast hyvin mielin tässä ootellaan tot p**seen repimistä (hyi, olipa rumasti ilmastu, anteeksi!)..
Papu
ihana kun Leanna sanoo, ettei työmäärä hirviästi lisäännyt viidestä kuuteen mennessä. Tuo on lohduttavaa kuulla, toivottavasti meilläkin menee niin.
Mulla on 1 v 3 kk kuopus ja nyt viime aikoina hänt lienee vaistonnut, että äidillä on jokin, kun ei pidä sylissä könyämässä enää . Niinpä äiteestä on tietty tullut nyt maailman tärkein kiipeilypuu, eikä kenenkään muun syli kelpaa. Eli mustisaate on tälläkin käynyt jo mielessä? Ja sitten jos tulee sektio niin ei nostella sitäkään vähää....
Paljonko teidän pienin murmeli on vanaha?
G: MIKÄ ON PARAS ASIA RASKAANA OLLESSA/ RASKAUDESSA? MIKÄ PAHIN?