Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei akateemisia ajatustyötä tekeviä ihmisiä pidetä laiskoina?

Vierailija
04.04.2025 |

Hehän ovat päivät pitkät näyttöpäätteen edessä ja käyvät korkeintaan vähän jossain lenkillä tai salilla, tekevät vähän kotitöitä tms. 

Ovatko akateemiset fyysisesti laiskoja ihmisiä? Suomessa on valtavasti korkeakoulutettuja ihmisiä ja samalla vauhdilla on lisääntynyt ylipainoisten määrä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla yhteiskunta estää sinua olemasta tyytyväinen itseesi? Vai tarkoitatko kuitenkin, että olet riippuvainen siitä, että toiset arvostavat sinua? Jos eivät arvosta, et ole omasta mielestäsikään mitään. 

On tuulimyllyjä vastaan taistelua "arvostaa itseään" jos jatkuvasti osoitetaan, että ei ole kuitenkaan riittävän hyvä. Vanhempani ovat ihan suoraan sanoneet, että säälivät minua. Se, että on työpaikka ja katto pään päällä ei riitä jos veljellä on hienompi tutkinto ja omustusasunto johon vertaillaan!

ap

Älä jaksa. Itsetunto ei ole muiden mielipiteistä kiinni, sinulla vain ei ole sellaista. 

Vanhempani tulivat joskus käymään vanhassa asunnossani. Olin keittänyt heille kahvit. He kertoivat, e

Okei. Auttaisiko noihin paskoihin vanhempiin jotenkin se, että alettaisiin haukkumaan muita ihmisiä laiskoiksi?

Vierailija
42/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnään akateemisia ihmisiä, joiden vanhemmat ovat sitä mieltä, että he eivät tee oikeita töitä.

Aikuisen ihmisen ei pidä määritellä omaa arvoaan sen mukaan, mitä hänen vanhempansa ajattelevat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on täynnään akateemisia ihmisiä, joiden vanhemmat ovat sitä mieltä, että he eivät tee oikeita töitä.

Aikuisen ihmisen ei pidä määritellä omaa arvoaan sen mukaan, mitä hänen vanhempansa ajattelevat. 

Heitä eivät vanhemmat silti varmaan säälimällä sääli.

ap

Vierailija
44/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos sulla on paskat vanhemmat, niin miten se on yhteiskunnan vika? Akateemisten ihmisten vika?  Itselläni on kaksi lasta, toinen yliopistossa, toinen opiskelee ammattitutkintoa. Aidosti olen molemmista todella ylpeä.

Sun tilanteeseen on 2 syytä ja he ovat äitisi ja isäsi. Kurja tilanne. Ota heihin etäisyyttä. Tai sano heille se, mitä olet tänne kirjoittanut!

Vierailija
45/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos sulla on paskat vanhemmat, niin miten se on yhteiskunnan vika? Akateemisten ihmisten vika?  Itselläni on kaksi lasta, toinen yliopistossa, toinen opiskelee ammattitutkintoa. Aidosti olen molemmista todella ylpeä.

Sun tilanteeseen on 2 syytä ja he ovat äitisi ja isäsi. Kurja tilanne. Ota heihin etäisyyttä. Tai sano heille se, mitä olet tänne kirjoittanut!

Olisipa mulla ollut tuollainen vanhempi tai vanhemmat.

ap

Vierailija
46/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nykyäänhän he käyttäytyvät kuten mitään ei olisi tapahtunut. Ihmettelevät kun aiomme muuttaa monen sadan kilometrin päähän.

ap

Vierailija
47/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opistoasteen tutkinto ja lisäksi  yliopistotutkinto ns. rahakkaalta alalta. Töitä teen jälkimmäisen parissa.

Lapsia meillä on kolme, kaksi heistä ns. yliopistohemmoja, yksi käynyt ammattikoulun. Kaikista olen tosi ylpeä, ja he ovat hyvin erilaisia keskenään. Ammattikoulun käynyt sai juuri 5 vuoden viran valtiolta liittyen substanssialaansa, pääsee nyt erikoistumaan unelmapaikassaan.

Mulle on ihan sama, onko henkilö akateeminen vai ei. Se ei kerro läheskään kaikkea siitä ihmisestä. Tietyltä osin sivistynein henkilö, jonka tunnen, on ammattikoulusta valmistunut sähkäri, joka tietää taiteesta ja kirjallisuudesta "kaiken". Asenteita on välillä ihan hyvä tuulettaa, se avartaa. 

Vierailija
48/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olisipa mulla ollut tuollainen vanhempi tai vanhemmat.

ap<

Ihanasti sanottu. Mutta kuule, ei itsellänikään lapsena ja nuorena ollut kannustavia vanhempia. Päätin jo pienenä, että itse tulen toimimaan toisin.  Ei siinä muu auta, kuin itse rakentaa oma elämä oman näköiseksi. Paljon voimia sulle! t. se sama

Vierailija
49/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään väliä, että olen ollut aina fyysisesti aktiivinen, vahva, sivistänyt itseäni ja olen lopettanut juomisen ja tupakoinnin kokonaan. Olen silti huonompi tässä yhteiskunnassa kuain korkeakoulutettu ihminen vaikka hän sattuisi olemaan millainen piilojuoppo tms. Saahan hän kuitenkin parempaa palkkaa. Olin ennen tyytyväinenkin itseeni kunnes yhteiskunta muuttui sellaiseksi etten ollutkaan siinä enää mitään.

ap

Kuulostat, anteeksi vaan, siltä että sinulla on itsetunto-ongelma.  

Suomessa on toki hyviin asemiin uineita akateemisia ihmisiä mutta myös hyvin paljon pätkätyöllistettyjä ja kenkää saaneita akateemisia ihmisiä. Usein korkeakouluopinnot venyy ja vanuu kun pitää välillä käydä töissä, ja kun lopulta valmistut olet pitkään erilaisissa akateemisissa pätkätöissä yrityksissä, harjoittelija ja tuuraaja ja määräaikainen. Yliopistomaailmassa virkoja on vähän ja jo maisteriopiskelijat kehittävät tervät kyynärpäät kilpaillakseen niistä. Monasti  se puolisokin on jo löytynyt mutta yhteinen asunto ja lapsensaanti on tauolla kunnes molemmat ovat vakitöissä ja uskaltavat hankkia asunnon. 

Tiedän että duunari saa alempaa palkkaa - paitsi että tienestit alkavat aikaisemmin.  Ja jos joku akateeminen menestyykin, niin monet duunarit perustavat omia yrityksiä ja laskuttavat sitä kautta enemmän ja pystyvät myös hyödyntämään hiukan matalampaa veroastetta. Ja oma kokemukseni on että laskutuskin on aika suurpiirteistä. Väitän että ahkera duunari jonka omatunto ei ole turhan tiukka tienaa paremmin kuin moni akateeminen.

Vierailija
50/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olisipa mulla ol

En ole todellakaan enää nuori ja nuorena olin sentään ihan tyytyväinen elämääni. Nykyään mulla on perhettäkin. Olen vain aivan hukassa kun tuntuu, että ilo omasta maanläheisestä tavastani elää on aivan typerä ja olen hölmö köyhä, kouluttamaton idiootti. Mieli pyörii niissä säälin sanoissa.

ap

ap

Vierailija
51/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on opistoasteen tutkinto ja lisäksi  yliopistotutkinto ns. rahakkaalta alalta. Töitä teen jälkimmäisen parissa.

Lapsia meillä on kolme, kaksi heistä ns. yliopistohemmoja, yksi käynyt ammattikoulun. Kaikista olen tosi ylpeä, ja he ovat hyvin erilaisia keskenään. Ammattikoulun käynyt sai juuri 5 vuoden viran valtiolta liittyen substanssialaansa, pääsee nyt erikoistumaan unelmapaikassaan.

Mulle on ihan sama, onko henkilö akateeminen vai ei. Se ei kerro läheskään kaikkea siitä ihmisestä. Tietyltä osin sivistynein henkilö, jonka tunnen, on ammattikoulusta valmistunut sähkäri, joka tietää taiteesta ja kirjallisuudesta "kaiken". Asenteita on välillä ihan hyvä tuulettaa, se avartaa. 

Noin mäkin ajattelen. Olen itse varsinkin sellainen joka on aina tykännyt lukea. Joskus jopa OPETTAJA kuittaili toiselle opettajalle ohimennen (olin koulussa töissä), että olen lukutoukka kun näki mun, jälleen kerran, istuvan lukemassa kirjaa. Sen tämä miesopettaja sanoi jotenkin ivallisesti.

ap

Vierailija
52/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kyllä joskus tyytyväisempi elämääni kun join kuin sieni.

ap

Vierailija
53/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla yhteiskunta estää sinua olemasta tyytyväinen itseesi? Vai tarkoitatko kuitenkin, että olet riippuvainen siitä, että toiset arvostavat sinua? Jos eivät arvosta, et ole omasta mielestäsikään mitään. 

On tuulimyllyjä vastaan taistelua "arvostaa itseään" jos jatkuvasti osoitetaan, että ei ole kuitenkaan riittävän hyvä. Vanhempani ovat ihan suoraan sanoneet, että säälivät minua. Se, että on työpaikka ja katto pään päällä ei riitä jos veljellä on hienompi tutkinto ja omustusasunto johon vertaillaan!

ap

Kaikkea tarvitaan: siivoojia, kaupankassoja, opettajia, lääkäreitä, bussinkuljettajia, lähihoitajia...äkkiä vallitsisi kaaos, jos kaikki olisivat akateemisia "ajattelijoita".

Vierailija
54/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on kyllä kaikkein reiluimmin ja tasa-arvoisimmin kohdelleet työssään menestyneet sivistyneet ihmiset koulutustasoon katsomatta. Sellaiset pienet, kapea-alaiset tyypit painavat alas koulutustaustasta riippumatta.

ap

Vierailija
55/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidetä.

Ei-akateemisia pidetään silti älyllisesti laiskoina. Eihän siinäkään ole järkeä.

ap

Kuka muka pitää ei-akateemisia älyllisesti laiskoina? Ylipäänsä miten moni jakaa ihmisiä akateemisiin ja ei-akateemisiin?

Oma lähipiirini ainakin jakaa. Minun hyvä fyysinen kuntoni ja saavutukseni elämässä eivät ole mitään akateemisuuteen verrattuna. Heitä ihaillaan loputtomiin. Heidän lauseensa kuunnellaan loppuun kun puhuessani keskeytetään ja puhutaan päälle. 

ap

Ap on kateellinen. Asia selvä. 0/5

Vierailija
56/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidetä.

Ei-akateemisia pidetään silti älyllisesti laiskoina. Eihän siinäkään ole järkeä.

ap

Kuka muka pitää ei-akateemisia älyllisesti laiskoina? Ylipäänsä miten moni jakaa ihmisiä akateemisiin ja ei-akateemisiin?

Oma lähipiirini ainakin jakaa. Minun hyvä fyysinen kuntoni ja saavutukseni elämässä eivät ole mitään akateemisuuteen verrattuna. Heitä ihaillaan loputtomiin. Heidän lauseensa kuunnellaan loppuun kun puhuessani keskeytetään ja puhutaan päälle. 

ap

Ap on kateellinen. Asia selvä. 0/5

No en edes ole. Olen ollut ihan tyytyväinen joskus elämääni. Osoitin tämän vanhemmilleni. He sitten vertasivat veljeeni elämääni ja kertoivat miten säälivät minua. He keksivät minusta muitakin perättömiä juttuja: mm. yksi kaverini onkin jokin mt-tukihenkilöni, sairastan kaksisuuntaista (en sairasta), olen veljelleni kateellinen (he ovat häneen tyytyväisempiä ja kääntävät sen näin - en ole kateellinen), minulla ei ole erästä silmäsairautta.

Heidän mielestään minulla on myös niin vilkas mielikuvitus, että olen päästäni keksinyt asioita jotka koin lapsuudenkodissa traumaattisina. Kaikki käännetään minun viakseni. Menin aivan rikki näistä asioista. Ei voi mitään!

ap

Vierailija
57/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdotko ap selittää, miksi aloituksesi aihe on noin inhottava ja tarkoituksena alentaa muita? Mitä se auttaa tilanteeseesi? Olisit voinut puhua myös oikeasta aiheesta, eli siitä että vanhempasi eivät tue sinua, mutta sen sijaan päätit haukkua muut lihaviksi ja laiskoiksi. Mikä oli se ajatusketju, miten päädyit tähän ratkaisuun? Joku persoonallisuushäiriö vai ihan vaan himo alentaa muita kuten sinua alennetaan? 

Vierailija
58/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli on jo kylläinen.

Ei tarvitse enää sääliä.

Vierailija
59/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se näkyy katukuvassa ettei kansa saa oikein riittävästi liikuntaa. Esim. raksalla sitä tulee kahdeksan tuntia päivässä. Raksamies on "hieman" eri näköinen kuin joku luihunlaiha tietokoneiden näpertäjä. 

ap

Joo, raksamiehellä on usein iso kaljamaha.

Tietokonemiehellä on hennot, söpöt sormet.

ap

Tosi söpöt tällä tietokonemiehellä. Kädet kuin lapiot ja kuluneet rakennushommissa yms. vapaa-aikoina. 

Vierailija
60/61 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahdotko ap selittää, miksi aloituksesi aihe on noin inhottava ja tarkoituksena alentaa muita? Mitä se auttaa tilanteeseesi? Olisit voinut puhua myös oikeasta aiheesta, eli siitä että vanhempasi eivät tue sinua, mutta sen sijaan päätit haukkua muut lihaviksi ja laiskoiksi. Mikä oli se ajatusketju, miten päädyit tähän ratkaisuun? Joku persoonallisuushäiriö vai ihan vaan himo alentaa muita kuten sinua alennetaan? 

Jos olisin keskustellut asiallisesti niin olisin huudellut tyhjille seinille. Niin se menee. Ja olen kyllä niin väsynyt elämään. Olisin ihan tyytyväinen niin vähään elämässä ja se ominaisuus on niin harvinainen, että se on kadehdittu minulta pois. 

No en toki usko, että enää ymmärretään. Olen pahoillani, että jouduin provosoimaan keskustelun alkuun.

ap